Oem Salamah as-Selefieyah [1] zegt het volgende:

Allaah (سبحانه و تعالى) zegt:

‟En voor hen (de vrouwen) zijn er rechten gelijk aan hun plichten, volgens dat wat redelijk is.”
[al-Baqarah(2):228]

Al-Haafidh bin Kathier (رحمه الله) zei over de uitleg van dit vers:

‟Met andere woorden: zij hebben rechten op de mannen net zoals de mannen dat op hen hebben. Een ieder van hen dient de ander datgene te geven volgens dat wat redelijk is…”

Tot aan zijn (ibn Kathier`s) uitspraak:

‟…En Wakie` zei op gezag van Bashier bin Soelaymaan op gezag van `Ikramah op gezag van ibn `Abbaas dat hij zei: Voorwaar, ik hou ervan om mijzelf mooi te maken voor mijn vrouw zoals ik ervan hou dat mijn vrouw zich mooi maakt voor mijzelf. Want Allah (تعالى) zegt:

‟En voor hen (de vrouwen) zijn er rechten gelijk aan hun plichten, volgens dat wat redelijk is.”
[al-Baqarah(2):228]” - Einde woorden van ibn Kathier –

Verder is het zo dat wanneer de man zich mooi maakt, dit de vrouw zal helpen om haar ogen neer te slaan en het zal helpen om de harten bijeen te brengen.

Want sommige mannen komen naar hun vrouw terwijl zij er slordig uit zien, met ongekamde haren en met onplezierige geurtjes. En nadat hij zich gewassen en geparfumeerd heeft, gaat hij naar buiten naar zijn vrienden en keert niet terug behalve dat hij zich weer bevindt in het voorgenoemde plaatje. Een uiterlijk die de zielen verafschuwen en waar de harten een afkeer jegens hebben.

Net zoals jij van je vrouw eist dat zij er mooi uit ziet en lekker ruikt, zo ook eist zij dit van jou! Want zij heeft ook gevoelens, net zoals jij dat ook hebt!

Laat de mannen dus hun Heer vrezen in hun zelf en in hun vrouwen
!

Bron: al-Intisaar lihoeqoeq al-Moe`minaat, blz. 71. Dit boek heeft een voorwoord van de grootgeleerde
Shaykh Moqbil bin Haadie al-Waadi`ie (رحمه الله).
Vertaling: Youssef aboe Safiyyah
Gepubliceerd op: www.ahloelhadieth.com

[1] Voetnoot vertaler: de vrouw van Shaykh Moqbil bin Haadie al-Waadi`ie (رحمه الله).