1. #1
    PA3KIP

    Reacties
    1.853
    25-01-2005

    MVC Premium MVC Premium

    Question De Islamitische catastrofe

    In mijn zoektocht om toch wat kennis op te doen van wat de moslim drijft vond ik het volgende stuk. Dit is alleen het inleidende stuk. Het hele artikel is te vinden op:
    http://campos.web-log.nl/archief/27/02/2005



    Dit artikel is een aangepaste versie van een bijdrage aan de recente jaarvergadering van de Club van Rome in Helsinki, met als thema 'Grenzen aan de onwetendheid'.

    'In Amman, Ankara, Dubai en Muskat veegt men de vloer aan met het westerse geloof in de dialoog met de achterlijke cultuur van Anatolië en het Atlas-gebergte. Er kan geen tweerichtingverkeer zijn met pre-Verlichte wereldbeelden waarin de vrouw ondergeschikt is, sluier en burka expressie van slavernij zijn, waar kerk en staat niet werden gescheiden, waar men elkaar onder dwang controleert, waar theocratie en religieuze politie normaal zijn, waar heksenjacht, eerwraak en uithuwelijking regel zijn, de bruidsschat nog bestaat, het individu geen eigen geweten mag ontwikkelen, homoseksualiteit als een misdaad wordt gezien en geloofsafvalligheid je het leven kan kosten.' Tegen deze achtergrond kijkt Wouter van Dieren, prominent lid van de legendarische Club van Rome, met groeiende verbazing naar het verwarde Nederland met zijn gezwatel over tolerantie en islamitisch onderwijs, over ramadan, zevende-eeuwse imams en het Suikerfeest: 'De ramadan verdient geen mooie tolerantie, want hij is geen zuiverende vastenmaand, maar een ziektebron: men stelle zich voor hoe de gelovigen zich vóór zonsopgang volproppen, dan de hele dag zelfs niet mogen drinken, om 's avonds vooral de suikerspiegel omhoog te stuwen.'
    Echte integratie begint tussen de lakens.............

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    1.682
    13-08-2004

    Citaat Geplaatst door Foppe
    'De ramadan verdient geen mooie tolerantie, want hij is geen zuiverende vastenmaand, maar een ziektebron: men stelle zich voor hoe de gelovigen zich vóór zonsopgang volproppen, dan de hele dag zelfs niet mogen drinken, om 's avonds vooral de suikerspiegel omhoog te stuwen.'[/B]
    Tja, hier had ik ook altijd mijn gedacht van, in de dag niets eten en 's avonds jezelf volproppen, daar kan mijn verstand ook niet echt bij.Je vast, of je vast niet.
    Gezond zal het in elk geval niet zijn,, doet me wat denken aan die film..'La grande bouffe'

    Groeten

    Pista

  3. #3
    Blanco

    Reacties
    9.391
    07-01-2003

    MVC Premium MVC Premium
    De Ramadan is inderdaad meer geestelijk dan lichamelijk goed. Het is echter wel aanbevolen om licht te eten, en uitgespreid over de avond. Dat dit echter niet gebeurt, is een tweede.
    Ik heb als diëtist wel wat gewetensprobleempjes bij de Ramadan in hartje zomer. Het is namelijk echt niet goed voor je lichaam
    Maar goed, dit is alleen onderdeel van de topic , laten we het over de moraal van het verhaal hebben (daar heb ik even geen mening over, ik ga eten )

  4. #4
    Gewoon Mezelf

    Reacties
    2.257
    23-02-2005

    als je ramadan doet en je eet savonds dan eet ik gewoon eigenlijk niet veel na 1kom soep zit ik vol iedereen van mijn familie trouwens omdat je maag het gewoon is teveel eten is slecht en zeker te zwaar

  5. #5
    PA3KIP

    Reacties
    1.853
    25-01-2005

    MVC Premium MVC Premium

    Arrow

    Citaat Geplaatst door Salima-moi
    als je ramadan doet en je eet savonds dan eet ik gewoon eigenlijk niet veel na 1kom soep zit ik vol iedereen van mijn familie trouwens omdat je maag het gewoon is teveel eten is slecht en zeker te zwaar

    De gedachte achter Ramadan is mooi. Solidariteit willen tonen met de minder bedeelde medemens is nobel.
    Maar op zich net zo futiel gebaar als een vriend van mij zei: 'Ik leen je reserverolstoel wel even. Rollen we samen naar Zandvoort. Heb ik dat ook eens ervaren'.
    Met de wetenschap dat ie als ie even dat drempeltje niet kan pakken er even uit kan stappen en s'avonds er weer uitstapt, de auto instapt en naar huis rijdt.
    Een mooi, maar leeg gebaar.

    Maar even terug komend op dat stuk.
    Wat ik ook begrepen al had uit andere artikelen is kennis en educatie van beide kanten een goede stap in de juiste richteng En alhoewel religie en cultuur nauw met elkaar verbonden kan je zijn kan je, wat wederom uit dit stuk naar voren komt, veel beter kijken naar de culturele dan naar de religieuze achtergrond.
    Tenminste. Dat maakte ik er uit op.


    Wat ik ook een zeer nuttige informatiebron vindt is:
    http://www.habtoor.com/thinkingclearly/
    Echte integratie begint tussen de lakens.............

  6. #6
    4 4 4 4

    Reacties
    11.901
    10-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Kosmopoliet
    Neem van mij aan dat overal waar strengheid heerst er altijd enorm veel hypocrise is. Dacht iemand dat er in een gemiddelde Arabische stad niet hetzelfde gebeurt als in Amsterdam? In Amsterdam gaan de zaken openlijk en in vrijheid. In de Arabische landen stiekem en geniepig



  7. #7
    PA3KIP

    Reacties
    1.853
    25-01-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Is het Atlas gebergte het gebied waar de Berbers vandaan komen?
    Echte integratie begint tussen de lakens.............