1. #109651
    MVC Lid

    Reacties
    17.596
    06-10-2017

    Citaat Geplaatst door Riannah Bekijk reactie
    Geniet van je dag[emoji7]

    Afgaanse kruiden is een mengsel van peperkorrels, koriander korrels, kardemom peulen, kaneel stokjes, een stuk gedroogde gemberwortel en kruidnagel Deze maal je fijn in een koffiemolen.

    Normaal gebruiken ze een flinke eetlepel maar ik heb maar een theelepeltje gebruikt. De kruiden zijn aardig sterk. Dus naar eigen smaak toevoegen.

    Wat ik gedaan heb is.

    Een flinke ui in reepjes aan gebakken in een ruime pan tot dat ze gaar zijn en een beetje gecarameliseerd. 2 geperste teentjes knoflook erbij.
    De kruiden erbij en 1 boullion blokje en wat gemberpoeder voor de kleur.
    Dan rijst erbij 1 volle soepkom ( deze is gewassen een aantal x en 2 uur in warm water geweekt en gezeefd.)
    Dan kokend water erbij. Op een zacht vuurtje laten koken.

    Ondertussen 2 winterpenen geraspt en één hand vol rozijnen gebakken in een koekenpan in wat olie , voeg een koffielepeltje kruidenmix toe en een beetje zout.laten afdruipen (0lie niet weg gooien. )

    In een koekenpan 1 volle eetlepel suiker laten smelten tot caramel.

    Zodra de rijst voor 80% gaar is. Giet je de restant olie erbij en de caramel. Roer het effe door. Deksel op de pan en laat het op een zacht vuurtje verder stomen tot de rijst gaar is.

    Voeg de rozijnen en wortel erbij en laat het warm worden.




    Verstuurd vanaf mijn CPH1937 met Tapatalk
    Dankjewel! Klinkt lekker, hou wel van die kruiden. En welk merk/soort rijst is het dan?

  2. #109652
    MVC Lid

    Reacties
    17.596
    06-10-2017

    Zeker een aanrader voor de kids!










    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

  3. #109653
    山羊

    Reacties
    20.263
    07-05-2014

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Praline Bekijk reactie
    Precies!


    Haha dat bedoel ik dus.
    Gisteren kwam er zo een vrouwtje nog net niet op m’n schoot zitten bij de mac.
    Volop ruimte en toch bij mij aan tafel komen zitten.

    Ik dacht hsouma ik ga niks zeggen was een Marokkaanse schattige hadja. Maar ik dacht wel bij mezelf schuif een beetje op ajb.

  4. #109654
    山羊

    Reacties
    20.263
    07-05-2014

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Praline Bekijk reactie
    Ja echt joh misschien ook beetje afkeer.. Ik vind wel die kippenpoten evht soms zo rare kleur van binnen hebben. Die koop ik ook haast nooit meer. Ziet er gewoon niet gezond uit. Of heb ik dat alleen?

    Vleugeltjes en kipfilet kopen we het meest..
    En ja met mate nuttigen denk ik is met alles wel verstandig

    Oef ja heb ik ook met kippepoten, waar ik helemaal van gruwel zijn kippenbouten en kipdijfilet.

    Ik neem ook standaard filet of borrelhapjes/vleugels.

  5. #109655
    山羊

    Reacties
    20.263
    07-05-2014

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door juno Bekijk reactie
    Ik eet al minder vlees. Bij bbq zitten ze naar me te kijken eet je dat echt niet? Bla bla...heb niks met vlees.
    Kan wel smaak geven...een goed bot in hrira ofzo.

    Hier precies zo. En toch blijf ik het halen omdat voor mijn gevoel de boodschappen dan niet compleet zijn. Ik kan veel meer genieten van groenten en fruit dan van vlees.

    Vis eet ik wel graag.

  6. #109656
    MVC Lid

    Reacties
    17.596
    06-10-2017

    Goodmorning! Eerst even koffie voor ik op kantoor ga beginnen

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

  7. #109657
    MVC Lid

    Reacties
    11.719
    29-05-2010

    Bseha freya! Succes op werk!

  8. #109658
    MVC Lid

    Reacties
    11.719
    29-05-2010

    Vandaag marmita met kip en groenten. Voor mij zonder aardappelen en brood.
    En fruitsalade straks maken

  9. #109659
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Citaat Geplaatst door Freya Bekijk reactie
    Dankjewel! Klinkt lekker, hou wel van die kruiden. En welk merk/soort rijst is het dan?
    Ik gebruik zelf Sita afgaanse rijst. Gekocht bij de afgaanse moskee

    Verstuurd vanaf mijn CPH1937 met Tapatalk

  10. #109660
    MVC Lid

    Reacties
    9.424
    26-12-2013

    Citaat Geplaatst door ik_gewoon Bekijk reactie
    Vandaag marmita met kip en groenten. Voor mij zonder aardappelen en brood.
    En fruitsalade straks maken
    Je hebt me op een idee gebracht. Dit ga ik ook maken

  11. #109661
    MVC Lid

    Reacties
    11.719
    29-05-2010



    Lunch. Lang geen fruit op.

  12. #109662
    MVC Lid

    Reacties
    11.719
    29-05-2010

    Citaat Geplaatst door Ochtendmens Bekijk reactie
    Je hebt me op een idee gebracht. Dit ga ik ook maken
    Hihi.
    Lang niet gemaakt
    Bseha alvast!

  13. #109663
    ouwe rot in het vak

    Reacties
    19.058
    25-12-2001

    Salam alaikoum dames,
    Heb ff wat teruggelezen en allemaal heerlijks geplaatst. Mooie taarten, sweets en gerechten besahtkoum allemaal!

    Ik heb ivm met hennafeest en bruiloft vorige week 2 x gekookt rijst en spaghetti. Had ouderavond, zwemles en moest ook nog wat cadeaus halen dus was alleen rennen.

    Nu gaan we er weer voor, gisteren spontaan bezoek dus ze moesten ook blijven eten. Kipdij en kipfilet in stukjes gesneden en gemarineerd en gebakken, friet en salade erbij en ook broodjes grillworst had net 2 verse gehaald. Was lekker Alhamdoelilah!

    Vandaag dacht ik aan romige pasta, maar heb gisteren ook grote aardappels (jumbo) gehaald en vroeg net aan mn zoontje zal ik kumpir maken en t was jaaaaaaaa! Dus duidelijk!
    Internet is maar internet, dus neem niet alles zo serieus!
    PM staat weer uit losers! En ik wil ook geen vrienden zijn met wie dan ook! Mn kinderen zijn waarschijnlijk ouder dan jij! Kssst kssst.

  14. #109664
    MVC Lid

    Reacties
    3.620
    31-07-2019

    Bsahtkoem marmita en kumpir (moet dat nog steeds een keer proberen om te maken).
    Ik heb vandaag leftovers gegeten. Had veel werk met potjes inmaken.
    -tomatensaus
    -tomatensaus met groene peper en knoflook
    -jam
    Morgen ga ik augurken proberen in te maken, is de eerste keer dus ben benieuwd. En nog een paar potten tomatensaus inmaken incha Allah. Als iemand interesse heeft hoe je dat kan maken dan typ ik het wel uit. Ik ga mijn avond besteden aan de afwas. Have a good night ladys!
    Married and children!

  15. #109665
    MVC Lid

    Reacties
    9.424
    26-12-2013

    Citaat Geplaatst door Emiras Bekijk reactie
    Haha sorry dacht dat ik de link had geplaatst.

    https://m.youtube.com/watch?v=wmp0-E9iq7o
    Basmati rijst, afgaanse rijst en de "lange korrels" rijst soorten zijn hier goed geschikt voor.

    Dit is het recept voor saudische kebsah. Heb het hier ook wel eens over gehad dat ik dit had gemaakt. Vlees kun je ook vervangen met kip en vind dat persoonlijk nog lekkerder. En je kunt op het laatst dus ook nootjes erover gooien zoals hazelnoot of amandelen.Trouwens als je kip dus kookt met kruidnagel gaat die 'kipgeur' ook weg. In dit recept zie je dat ook in het begin.

    https://m.youtube.com/watch?v=dKtmDgjw2z8

    Ook altijd een succes als er bezoek is en voordeel is alles in 1 pan.
    Dank je wel!

    Olifantje dank voor je reactie. Ik zal nog in de andere topic reageren insha allaah.