1. #57961
    Freyaa

    Reacties
    5.040
    15-08-2008

    Citaat Geplaatst door Theelepeltje Bekijk reactie
    Heerlijk deze!!
    Maar waarom bewaar jij ze in de koelkast?
    Ik vind juist dat ze dan uitdrogen.
    Dan vind ik ze t lekkerst, haal ze wel op tijd eruit. Maar zal ff tussendoor proeven meestal was het een dag of 2/3 max

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

  2. #57962
    Freyaa

    Reacties
    5.040
    15-08-2008

    Frituurketel je moet ook kleine stukjes snijden [emoji14]

    Maar idd 90 is teveel.. vind dat als je nog op dit niveau zit je niet 3 euro pp kan vragen, maar zijn wel normale prijzen ong 2,50 a 3 pp maar moet t wel mooi zijn natuurlijk en goed smaken

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

  3. #57963
    MVC Lid

    Reacties
    4.594
    26-03-2014

    Salaam dames,

    Recept van amandel briwat? Ik zag tl eentje plaatsen maar ik weet niet hoever ik daarvoor moet terugbladeren. Iemand die kan helpen met recept?

    Ik heb het jaaaaren niet gemaakt, maar meende dat de amandelen niet gebakken moesten worden. Nu vind ik alleen recepten met 'amandelen koken, pellen, bakken en malen'?
    En ook honing door de amandelen? Ik herinner me mer boter 'binden' zodat je bolletjes kan maken.

    Kortom, help?

  4. #57964
    MVC Lid

    Reacties
    4.594
    26-03-2014

    O ja. Oven of frituur? Filodeeg lijkt me oven... Maar zie alle recepten over olie bakken spreken.

  5. #57965
    MVC Premium

    Reacties
    57.131
    14-07-2013

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door lieff_c Bekijk reactie
    Praline ja 2 dagen ervoor kan ook wel zou niet nu doen alleen.
    Ik had ze toen gewoon in een bak bewaard op een donkere plek voor die ene dag. En wel ff laten uitharden in de koelkast

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
    Nee ik maak ze sowieso pas donderdag of zelfs vrijdag samen met de marmerkoekjes
    Koek zelf kan al ruim van te voren.
    Nou ja die ene dagje moet dan wel vast goed komen
    Happiness is an inside job


  6. #57966
    MVC Lid

    Reacties
    8.506
    21-03-2002

    Citaat Geplaatst door Theelepeltje Bekijk reactie
    Heerlijk deze!!
    Maar waarom bewaar jij ze in de koelkast?
    Ik vind juist dat ze dan uitdrogen.
    Ik kom weer storen
    Ik voeg gisteren of je 125 ml melk op verpakking gewoon aanhoudt en daarbij blok monchou bij doet?
    GEEN PM VAN MANNEN AUB!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  7. #57967
    MVC Lid

    Reacties
    8.506
    21-03-2002

    Citaat Geplaatst door Praline Bekijk reactie
    Nee ik maak ze sowieso pas donderdag of zelfs vrijdag samen met de marmerkoekjes
    Koek zelf kan al ruim van te voren.
    Nou ja die ene dagje moet dan wel vast goed komen
    Hier wil ik ze ook vrijdag maken
    1 dag in koelkast kan geen kwaad hoop ik
    GEEN PM VAN MANNEN AUB!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  8. #57968
    MVC Premium

    Reacties
    57.131
    14-07-2013

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door appelcake Bekijk reactie
    Salaam dames,

    Recept van amandel briwat? Ik zag tl eentje plaatsen maar ik weet niet hoever ik daarvoor moet terugbladeren. Iemand die kan helpen met recept?

    Ik heb het jaaaaren niet gemaakt, maar meende dat de amandelen niet gebakken moesten worden. Nu vind ik alleen recepten met 'amandelen koken, pellen, bakken en malen'?
    En ook honing door de amandelen? Ik herinner me mer boter 'binden' zodat je bolletjes kan maken.

    Kortom, help?

    Wel bakken juist doe ik.
    En honing niet in het mengsel. Gesmolten boter, beetje mazhar, kaneel, suiker en ik doe zelf nof beetje arabische gom door heen, maar dat hoeft niet.

    En oven of frituren kan je zelf kiezen.
    Vind ze gefrituurd wel lekkerder en dompelen in honing en geroosterd sesam overheen
    Happiness is an inside job


  9. #57969
    MVC Lid

    Reacties
    3.557
    08-11-2013

    Ik bak mijn amandelen ook VOOr briwats vind dan dat ze toch lekkerder zijn echter niet helemaal donker. Honing erdoor is ook lekker doe ik ook geen idee of dat moet maar deed het wel maar sowieso ook boter.

    Ik doe altijd eigenlijk wat ik zelf wil al staat er in recept iets wel of niet.




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Shaloom

  10. #57970
    MVC Premium

    Reacties
    57.131
    14-07-2013

    MVC Premium MVC Premium
    Ingredienten:
    250 gr amandelen
    75 gr suiker
    2-3 el roomboter, gesmolten
    1 el oranjebloesemwater (mazhar)
    1 tl kaneel
    250 gr filodeeg
    1 fles zonnebloemolie
    1 pot honing
    Gesmolten boter
    3 el sesamzaadjes, geroosterd


    Bereiding:

    De amandelen in een pannetje met water doen en aan de kook brengen. 2 minuten laten pruttelen en afgieten. Dan het velletje verwijderen en de amandelen drogen in een theedoek. Bak ze in wat zonnebloemolie goudbruin en laat uitlekken. Maal ze dan met de suiker fijn in een hakmolen. Voeg de boter, oranjebloesemwater en kaneel toe en meng tot een samenhangend soort amandelspijs. Als het te los is, nog wat extra boter erbij. Maak kleine bolletjes van dit mengsel (ter grootte van een olijf) en leg apart.

    Laat het filodeeg ontdooien en snijd in gelijke repen, bij mij waren ze zo'n 5 cm breed. Je kunt ook groter of kleiner doen, net wat je wilt. Bestrijk een lapje deeg met gesmolten boter. Leg onderaan een velletje deeg een bolletje vulling. Vouw het dan tot een driehoekje.

    Verhit de olie, niet te heet en op middelhoog vuur. Bak 5-6 briwats per keer tot ze mooi goudbruin zijn (dat gaat heel snel, 1 minuut per kant). Laat uitlekken en doe in de verwarmde honing (au bain marie). Laat ze hier even lekker in zwemmen en dan uitlekken in een vergiet. Bestrooi met sesamzaadjes.
    Happiness is an inside job


  11. #57971
    MVC Lid

    Reacties
    4.594
    26-03-2014

    Ja toch wel bakken de amandelen? Ik herinner me dat we een soort amandelspijs maakten, dus rauwe amandelen. Maar dan bak ik ze. Trouwens, beter want ik kan ook niet tegen rauwe noten bedenk ik me nu, zelfde als die perzikken

    Thanks praline. Idd rest doe ik hetzelfde. En dan bak ik ze in de olie inshallah.

    Man blijft maar zeggen dat hij deze heeel graag wilt. Dus maak ze eigenlijk alleen voor onszelf..maakt niet uit als het een beetje mislukt

  12. #57972
    MVC Premium

    Reacties
    57.131
    14-07-2013

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door appelcake Bekijk reactie
    Ja toch wel bakken de amandelen? Ik herinner me dat we een soort amandelspijs maakten, dus rauwe amandelen. Maar dan bak ik ze. Trouwens, beter want ik kan ook niet tegen rauwe noten bedenk ik me nu, zelfde als die perzikken

    Thanks praline. Idd rest doe ik hetzelfde. En dan bak ik ze in de olie inshallah.

    Man blijft maar zeggen dat hij deze heeel graag wilt. Dus maak ze eigenlijk alleen voor onszelf..maakt niet uit als het een beetje mislukt
    Ja geeft net wat meer smaak aan en indd nooit te donker bakken, want dat is weer niet lekker.

    Dat recept hierboven zo maak ik ze altijd en echt heerlijk.
    Zijn ook lievelingskoekjes van mn man
    Happiness is an inside job


  13. #57973

  14. #57974
    Be happy

    Reacties
    26.421
    08-02-2009

    MVC Premium MVC Premium




    Heerlijke maizena jam/Coco's koekjes gemaakt. Het smelt op je tong (L)

    Trotse mama ♡♡

  15. #57975
    MVC Lid

    Reacties
    16.157
    02-11-2003

    Citaat Geplaatst door Kitchenaid. Bekijk reactie
    Olifantje echt lief je oummy Allahoema baarik.
    Moge al onze mama's en ouders het paradijs betreden Allahoema ameen.
    Amien lieve Kitchenaid.

    Voor al onze moeders. We moeten hen eren!

    Als ik haar zo hoor en hoe ze stuurt, misschien is het egoïstisch van mezelf, en ik ben echt niet iemand die graag opschept, maar dan denk ik toch als dochter doe ik het nog niet zo slecht.

    Ik durf haast te zeggen dat ik de tevredenheid heb van mijn ouders, ondanks al de strubbelingen en struikelblokken. Dat geeft me op de één of andere manier een voldoening, en niet dat ik hen niet te kort schiet ofzo, maar alsof het een geruststelling is...zeker als je vreest dat hen iets overkomt.
    Wees genadevol