1. #316
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Citaat Geplaatst door solace Bekijk reactie
    Up
    : )
    May Allaah bless you, ameen <3

    Islaam – It just makes…. sense!



  2. #317
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Assalaamoe aleykoem allen,

    Hoe gaat het met het memoriseren? Hebben jullie nog doelstellingen voor de Ramadan?
    Allaahoema balighna Ramadan en moge Allaah jullie en mij helpen om de Ramadan naar behoren te benutten en onze band met De Qoraan te versterken, ameen.

    Islaam – It just makes…. sense!



  3. #318
    Tatouzint

    Reacties
    13.913
    04-04-2011

    Citaat Geplaatst door AmmatoelAziz Bekijk reactie
    Assalaamoe aleykoem allen,

    Hoe gaat het met het memoriseren? Hebben jullie nog doelstellingen voor de Ramadan?
    Allaahoema balighna Ramadan en moge Allaah jullie en mij helpen om de Ramadan naar behoren te benutten en onze band met De Qoraan te versterken, ameen.
    Walaikoemoe salam

    Allahoma Amin op je dua en wa iyaki

    Hier gaat nog hamdolilah goed. Nog 2 maandjes dan ben ik klaar met de tajweedstudie en heb ik bi idni Allah mijn certificaart.
    Daarna ga ik serieus met hifd starten.

    Heb in 1 jaar tijd alhamdolillah super veel geleerd. Heel wat nieuwe suwar met de juiste a7kem erbij gemommoriseerd walhamdolilah

    Mijn doel is de gehele koran memmoriseren en hetgeen wat ik heb geleerd fisabili Allah doorgeven.

  4. #319
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Citaat Geplaatst door solace Bekijk reactie
    Walaikoemoe salam

    Allahoma Amin op je dua en wa iyaki

    Hier gaat nog hamdolilah goed. Nog 2 maandjes dan ben ik klaar met de tajweedstudie en heb ik bi idni Allah mijn certificaart.
    Daarna ga ik serieus met hifd starten.

    Heb in 1 jaar tijd alhamdolillah super veel geleerd. Heel wat nieuwe suwar met de juiste a7kem erbij gemommoriseerd walhamdolilah

    Mijn doel is de gehele koran memmoriseren en hetgeen wat ik heb geleerd fisabili Allah doorgeven.


    Je bent goed bezig, Allaahoema baarek [emoji1303]

    Probeer er rekening mee te houden dat jouw hifd traject in het begin best pittig kan zijn. Theorie en praktijk zijn twee verschillende dingen. Vaak onderschat men dit.

    Zoek een lerares, wiens lesmethode goed bij jou aansluit. Dit is erg belangrijk. Zij dient jou op de juiste wijze te motiveren en je te begeleiden om het uiterste uit jezelf te halen. Besef ook dat al het succes afkomstig is van Allaah alleen, niet van onze inspanningen.

    Alhamdulilah, erg fijn om te lezen dat je veel hebt geleerd. Moge Allaah jouw inspanningen accepteren en jouw kennis en Imaan vergroten.

    En moge Allaah jou en ons helpen om onze doelen te bewerkstelligen en ons laten behoren tot de mensen van de Qoraan, in woord en daad, Ameen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Islaam – It just makes…. sense!



  5. #320
    Tatouzint

    Reacties
    13.913
    04-04-2011

    Citaat Geplaatst door AmmatoelAziz Bekijk reactie
    Je bent goed bezig, Allaahoema baarek [emoji1303]

    Probeer er rekening mee te houden dat jouw hifd traject in het begin best pittig kan zijn. Theorie en praktijk zijn twee verschillende dingen. Vaak onderschat men dit.

    Zoek een lerares, wiens lesmethode goed bij jou aansluit. Dit is erg belangrijk. Zij dient jou op de juiste wijze te motiveren en je te begeleiden om het uiterste uit jezelf te halen. Besef ook dat al het succes afkomstig is van Allaah alleen, niet van onze inspanningen.

    Alhamdulilah, erg fijn om te lezen dat je veel hebt geleerd. Moge Allaah jouw inspanningen accepteren en jouw kennis en Imaan vergroten.

    En moge Allaah jou en ons helpen om onze doelen te bewerkstelligen en ons laten behoren tot de mensen van de Qoraan, in woord en daad, Ameen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Allahoma Amin.

    Het is subhanaAllah een soort verslaving geworden. Ben nooit zo gemotiveerd geweest. Een wereld is voor me open gegaan en heb honger naar meer.

    De koran is niet alleen maar lezen en leren, maar subhanaAllah het veranderd je als mens postief en doet je groeien.

    Ik ben nog opzoek maar een zuster in Rotterdam die me kan overhoren en begeleiden bij het memmoriseren. Dus als jullie iemand kennen dan hoor ik dat graag.

    Moge Allah ons allen leiden naar het goede.

  6. #321
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Citaat Geplaatst door solace Bekijk reactie
    Allahoma Amin.

    Het is subhanaAllah een soort verslaving geworden. Ben nooit zo gemotiveerd geweest. Een wereld is voor me open gegaan en heb honger naar meer.

    De koran is niet alleen maar lezen en leren, maar subhanaAllah het veranderd je als mens postief en doet je groeien.

    Ik ben nog opzoek maar een zuster in Rotterdam die me kan overhoren en begeleiden bij het memmoriseren. Dus als jullie iemand kennen dan hoor ik dat graag.

    Moge Allah ons allen leiden naar het goede.
    Dit is de zoetheid van de Qoraan <3 Probeer dit vast te houden in sha Allaah. Moge Allaah jou honger naar kennis stillen, ameen.

    Dat is de barakah van de Qoraan alhamdulilah.

    Moge Allaah je helpen om iemand te vinden in sha Allaah. Ik ken helaas niemand uit Rotterdam.

    Ameen ya Rabb!

    Islaam – It just makes…. sense!



  7. #322
    MVC Lid

    Reacties
    6
    23-12-2018

    Up.

  8. #323
    Tatouzint

    Reacties
    13.913
    04-04-2011

    Up

  9. #324
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Islaam – It just makes…. sense!



  10. #325
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003


    GOUDEN TIPS BIJ HET MEMORISEREN VAN DE KORAN

    Besef dat het een spirituele en lichamelijke project is. Het is een wonder en zegen van Allah dat je de Koran kan memoriseren! Als je voordeel wil krijgen van deze zegen, moet je in een positie zijn om deze te ontvangen en lichamelijk en spiritueel streven om maximaal te profiteren.

    1. Zuiverheid: Het eerste waar je aan moet denken is je intentie. Zorg dat de intentie is dat je het alleen voor Allah doet in sha Allah, om zijn tevredenheid te krijgen, met zijn genade zullen we dan worden beloond in het hiernamaals. Het is niet om op te scheppen voor anderen dat je veel hebt gememoriseerd. Toewijding is niet een tijdsfactor, maar iets voortdurend die je steeds moet vernieuwen.

    2. Consistentie: Hoe vaker je memoriseerd, hoe makkelijker het wordt. Het is essentieel om consistent te zijn en niet één dag over te slaan. Er is geen weekend in aanbidding. Het minimale dat je moet memoriseren is 3 regels, 5 is ideaal. Als je consistent bent, ben je in 5 a 6 jaar hafidh in sha Allah.

    3. Tijd: Het eerste wat je moet doen in de dag is memoriseren, zelfs voor je ontbijt, omdat dit je ‘spirituele ontbijt’ is.

    4. Omgeving: Ga naar een afgezonderde plek en memoriseer in een plek waar het rustig is. Je kan niet goed memoriseren met afleidingen, doe daarom al je apparaten uit.

    5. Herkenning: Start op het zelfde tijdstip, plek en gebruik dezelfde mushaf elke dag. Je hebt je eigen kopie van de mushaf nodig (Madani mushaf is aanbevolen) dit zal je later kostbaar zijn.

    6. Geen magische truc: Herhaal, herhaal, opnieuw en opnieuw. Het is het herhalen van de recitatie en/of luisteren dat je zal helpen met het memoriseren.

    7. Memoriseer met de betekenis: Lees de vertaling voordat je start en probeer de Arabische woorden te matchen met de betekenis.

    8. Omring jezelf met de recitatie: Luister naar de koran. Voordat je memoriseerd, luister naar wat je gaat memoriseren.

    9. Zoek een vriend: Zoek een vriend of een familielid of iemand anders die naar je recitatie gaat luisteren elke dag. Bij voorkeur iemand die zelf memoriseerd, zodat er groepsdruk ontstaat.

    10. Reciteer het gememoriseerde dagelijks in het gebed: Als je een gedeelte bent vergeten, kijk daarna meteen in de koran om het te corrigeren en deze fout niet meer te maken.

    11: Drie dagelijkse gedeelten:
    A) Nieuwe memorisatie van de zelfde dag.
    B) Herhaling van de laatste zeven dagen, voordat je met de nieuwe memorisatie start. Omdat datgene wat je als laatst heb gememoriseerd snel vergeet en zo verbind je de nieuwe memorisatie met de oude memorisatie. Verder warmt je brein op wanneer je het oude reciteerd, voordat je naar de werkelijk oefening gaat.
    C) Herhaal later op de dag wat je zeven dagen hiervoor hebt geleerd. De minimum is 4 a 5 pagina’s per dag.

    12. Ga niet van hier naar daar: Wees consistent, ga niet naar een andere surah wanneer je de ene moeilijk vindt. Hierdoor wordt je tevreden als je een juz hebt afgemaakt in plaats van gedeeltes hebt leeggelaten.

    13. De drie gedeeltes: Begin van achteren. Kleine suwar geven je een boost. Je moet je memorisatie verdelen in drie stukken:
    A) Juz 29 en Juz 30
    B) Surah al Kahf tot Juz 28
    c) Surah Baqarah tot surah al Kahf

    Yasir Qadhi

    Islaam – It just makes…. sense!



  11. #326
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003



    De Gunsten van de Heilige Koran


    Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

    Nooit zijn er profijtvollere boeken geschreven en zijn er betere lessen gegeven, beter dan het Boek van Allah, de Koran. Hierin bevindt zich een beschrijving van de generaties die ons zijn voorgegaan en die na ons zullen komen. Het is het stevige koord van Allah, de Verhevene. Wie buiten de Koran leiding zoekt, Allah de Verhevene zal hem doen dwalen. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):

    “(Dit is) een gezegend Boek dat Wij aan jou hebben neergezonden opdat zij Zijn Verzen zullen overpeinzen en opdat de bezitters van verstand er lering uit trekken.”
    (Soerat Saad: 29)

    Dit verheven Woord is afkomstig van Allah dat Hij heeft doen neerdalen op het hart van Mohammed (vrede zij met hem), opdat hij (vrede zij met hem) tot de vermaners zou behoren. Dit Verheven Boek bevat blijde tijdingen voor de gelovigen in de vorm van grote beloningen en een waarschuwing voor de ongelovigen. Allah heeft dit verheven Boek in elk opzicht gezegend gemaakt.

    De Koran is een Boek dat invloed heeft op de harten en lichamen van de mensen. Deze onderwerpen zich in nederigheid en ootmoedigheid bij het beluisteren ervan en komen tot rust. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):
    “Als Wij deze Koran op een berg hadden neergezonden, dan had jij deze zich zeker zien onderwerpen en zich splijten uit vrees voor Allah. Dat zijn de voorbeelden die wij voor de mensen aanslaan. Hopelijk zullen zij zich laten vermanen.”
    (Soerat Al-Hashr: 21)

    Als de Koran op een berg neergezonden zou worden, zou deze zich opensplijten, afbreken en zich onderwerpen uit vrees voor Allah, de Verhevene. Als het hier een berg betreft die levenloos is, wat dan te denken van de levende harten?!

    Het behoort tot de zegeningen van dit verheven Boek een genezing te zijn voor de zieke harten en lichamen. Het verzacht de versteende harten, heelt de gewonde zielen en bedaart de verontruste geest. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):
    “En Wij zenden (dat) van de Koran neer wat genezing en barmhartigheid voor de gelovigen is. En het vermeerdert voor de onrechtvaardigen slechts verlies.”
    (Soerat Al-Israa’: 82)

    O beste moslims, de Koran is een zegening betreffende zijn beloning. Wie één letter uit dit Boek reciteert, verdient daarmee een beloning welke wordt vertienvoudigd! Ook is dit verheven Boek welzalig in zijn effect. Zo zijn de moslims dankzij dit boek grote delen van de wereld binnengetrokken om de Islam daarginds te verkondigen. Middels dit Verheven Boek zijn harten geopend en kwamen mensen massaal op de Islam af. De gemeenschap steeg in rang toen zij zich vastklampte aan de Koran en hiernaar handelde. Zij daalde echter in rang en verzwakte toen zij de Koran verliet en hem de rug toekeerde. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):
    “En hij die zich afwendt van Mijn Vermaning: voorwaar, er zal dan voor hem een benauwd leven zijn. En Wij zullen hen verzamelen op de Dag der Opstanding, in blinde toestand.”
    (Soerat Taa Haa: 124)

    O beste moslims, reciteert veelvuldig de Koran. Voorwaar, hij zal op de Dag der Opstanding voorspraak voor de zijnen verrichten. Leest de twee hoofdstukken, al-Baqarah en Aali-cImraan, opdat deze jullie op de Dag des Oordeels zullen beschaduwen. Leest Soerat al-Baqarah, want het reciteren ervan is een zegening. Het verlaten ervan zal de persoon tot spijt drijven. Daarnaast zijn tovenaars niet tegen deze Soerah opgewassen.

    O beste gelovigen, mensen hebben geen betere opvoeding gehad dan de Koran en hebben hun kinderen niets beters onderwezen dan de Koran. Het gedrag van onze Profeet (vrede zij met hem) was de Koran. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):

    “En voorwaar, jij beschikt tot een hoogstaand karakter.”
    (Soerat Al-Qalam: 3)

    O dienaren van Allah, naast het reciteren van de Koran dient men deze ook te praktiseren. Allah, de Verhevene, heeft de Koran neergezonden om hem te reciteren en ernaar te handelen. Laat de Koran jouw leiding zijn, leeft zijn geboden na en vermijdt zijn verboden. Dit om gelukzaligheid te betrachten in het wereldse en het Hiernamaals.

    Het aanbidden van Allah alleen, het zich verre houden van polytheïsme, goed zijn voor de ouders, onderhouden van familiebetrekkingen, goed behandelen van de weeskinderen, zich distantiëren van roddel en ijdelpraat, wegblijven van rente en het mijden van valsheid zijn richtlijnen in het Boek van jullie Heer teneinde het goede te betrachten zowel in het wereldse als het Hiernamaals.

    O beste moslims, het is voor een ieder essentieel om zich iedere dag bezig te houden met het reciteren van de Koran. Dit om dichter bij het Boek van de Heer te geraken, waardoor men standvastig blijft in de Zaak van Allah en Zijn Weg blijft bewandelen.

    De Gunsten van Allah zijn allesomvattend. Voorwaar, Hij is zeker de Bezitter van de grootste Gunst. Allah zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):

    “O mensen, voorzeker, er is een vermaning van jullie Heer tot jullie gekomen en een genezing voor wat in jullie harten is, en Leiding en Barmhartigheid voor de gelovigen. Zeg (O Mohammed): ,,Met de gunst van Allah en Zijn Barmhartigheid, laten zij zich dan daarmee verheugen. Hij (de gunst) is beter dan wat zij verzamelen.”
    (Soerat Yoenoes: 57-58)

    O mensen, vreest Allah en gelooft in Zijn Boodschapper (vrede zij met hem). Volgt hem, alsook het Licht (Koran) dat Hij heeft doen neerdalen, opdat jullie zullen welslagen.

    O dienaren van Allah, toen cOmar ibnoel Khattaab, de leider der gelovigen, tijdens zijn kalifaat van Madinah naar Makkah vertrok, werd hij buiten de stad verwelkomd door de gouverneur van de stad (Makkah). cOmar zei tegen hem: “Wie heb je achtergelaten in Makkah?” De gouverneur antwoordde: “Ik heb ibnoe Abzaa, één van onze vrijgekochte slaven, achtergelaten.” “Heb jij een slaaf achtergelaten?” vroeg cOmar verbaasd. De gouverneur zei: “O leider der gelovigen, het is iemand die de algehele Koran heeft gememoriseerd en een geleerde is op het gebied van verplichtingen.” cOmar zei toen: “Ik heb de Profeet (vrede zij met hem) horen zeggen: ,,Allah doet middels dit Boek sommige mensen in rang stijgen en anderen in rang dalen.”

    Men verkiest een persoon op basis van zijn geloof en daden en niet vanwege afkomst of status. Daarom plachte de Profeet (vrede zij met hem) tijdens het slagveld Oehoed bij het begraven van de doden te vragen: “Wie van hen kende de Koran het beste van buiten?” Waarna hij de desbetreffende dode als eerste begroef richting de Qiblah.

    O dienaren van Allah, vreest Allah en handelt volgens het Boek van jullie Heer. Reciteert de Koran dag en nacht opdat jullie zullen welslagen.

    Vrede en Zegeningen zij met de dienaar en Boodschapper van Allah.

    Team al-Yaqeen

    Islaam – It just makes…. sense!



  12. #327
    Tatouzint

    Reacties
    13.913
    04-04-2011

    Up

  13. #328
    MVC Lid

    Reacties
    200
    22-03-2016

    Is er hier iemand die dagelijks via de tel een hizb bij elkaar kan overhoren? Ik heb iemand nodig bij wie ik uit me hoofd kan lezen en die dan meekijkt (broeders

  14. #329
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Citaat Geplaatst door ABDOLLAH Bekijk reactie
    Is er hier iemand die dagelijks via de tel een hizb bij elkaar kan overhoren? Ik heb iemand nodig bij wie ik uit me hoofd kan lezen en die dan meekijkt (broeders
    Moge Allaah het voor je vergemakkelijk, ameen.

    Misschien is het een idee om jouw berichtje te posten in de Facebook groep: 'mijn vriendschap met de Qoraan'.
    Heb je wellicht een groter bereik voor jouw vraagstelling:

    https://www.facebook.com/groups/834258213630760/

    Moge Allaah jou succes schenken!

    Islaam – It just makes…. sense!



  15. #330
    Tatouzint

    Reacties
    13.913
    04-04-2011

    Itla3