1. #151
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Wa Aleykoem assalaam wa ra7matu Allaahi wa barakatuhu sis,

    Djazaakie Allaahoe khayren. : )

    Nou vraag je me wat haha. Ik heb de lesstof even voor je opgezocht. Het is alweer een lange tijd geleden dat ik een cursus had gevolgd in de moskee, waar de tafseer van Surah al Djinn een onderdeel van was. De docent is Aboe Ismail. Het zijn mijn eigen schrijfsels van de les, en normaliter deel ik het liever niet op het net, omdat ik fouten kan maken en de stukken niet zijn nagekeken. Ik zal dus proberen om een aantal punten aan te halen. Voor fouten ben ik verantwoordelijk en moge Allaah mij hiervoor vergeven Allaahoema Ameen.
    Surah al Djinn richt zich op de eenheid van Allaah. Allaah de Verhevene draagt de profeet vrede zij met hem op om zijn volk in te lichten dat een verzameling van de djinn naar de Qoraan heeft geluisterd. Dit bracht de djinn ertoe om in de Qoraan te geloven. Zij zeiden tegen hun stam dat zij een verbazingwekkende recitatie hadden gehoord. De retoriek en structuur van de Qoraan kent zijn gelijke niet.
    Vervolgens lieten zij weten dat de Qoraan leidt naar de waarheid. Dat men geen deelgenoten aan Allaah moet toekennen. De djinn begrepen onmiddellijk de boodschap van de Qoraan. En toen zij terugkeerden naar hun volk waren zij uitnodigers. Hiervoor waren zij veel godenaanbidders. Vanaf dit moment kenden zij geen deelgenoten aan onze Heer, zij begrepen dat zij Allaah alleen moesten aanbidden. Ar rushd betekent: alles wat de mens in de richting van het goede wijst. (hoop dat je het een beetje kan volgen, ik schrijf vaak steekwoorden op, aangezien de docent soms te snel door de lesstof gaat)

    Dit vers is tevens een verwijt richting de ongelovigen. De djinn sloten de Qoraan in hun harten en vonden hier baat bij. Abu Jahl bijv stak niks op van de Qoraan, alhoewel hij deze dagelijks hoorde. De djinn had een ontmoeting met de profeet Mohamed aleyhie salaatoe was alaam en dit was voor hen voldoende.
    Uit de recitatie die zij opmaakten wisten zij dat Allaah geen kind noch echtgenote had toegeëigend, Hij is Een, zonder deelgenoten. De mens is zoekende naar een vrouw, men vindt rust bij een vrouw. Het is een teken van Hem dat Hij echtgenotes heeft geschapen om rust bij haar te vinden. Mensen hebben behoefte aan kinderen krijgen om een leegte te vervullen. Hun behoefte is voor zichzelf. Allaah daarentegen heeft niemand nodig. Hij heeft geen kind nodig! Bij ons is het vervullen van de behoefte (echtgenote, kinderen) een vorm van een tekortkoming. Allaah is Verheven boven alles en iedereen en boven iedere vorm van tekortkoming!
    Vervolgens sprak de djinn hun afschuw uit over de dwazen onder hen. Zij die leugens over Allaah verspreiden. Zoals er mensen zij die anderen doen afdwalen van het rechte pad, bevinden zich er ook zulke soort onder de djinn. Als zij deze verzen niet hadden gehoord, dan zouden zij nog geloven in goden naast Hem. In het verleden werden zij voorgelogen. Dit werd hen duidelijk na het horen van de Qoraan. Dit ging alle grenzen te buiten.

    Het doel van de shaytaan is om de mensen met hem in de hel mee te krijgen. De djinn waren in de veronderstelling dat niemand de durf had om te liegen over de Schepper. Niets is de mensheid te vreemd. Valse profeten nodigen uit naar shirk.
    Imaam At Tabari rahimhau Allaah zei dat de reden waarom de djinn eerst ontkenden (in het geloof van Allaah) was omdat zij Iblies geloofden. Na het beluisteren van de Qoraan bestempelden zij de shaytaan als safieh.
    Er waren mensen in het verleden die hun toevlucht zochten tot de djinn. Sommige moslims vandaag de dag rekenen zichzelf tot de moslims, maar zij vervallen in deze grote zonde. Zij wenden zich niet tot Allaah, maar tot de djinn en de tovenaars. Zoek je toevlucht tot Allaah en Hij zal al je angsten wegnemen.
    Zij geloofden niet in de wederopstanding (sommige van de djinn) Niets is moeilijk voor Allaah, Hij zegt slechts tegen iets Wees en het Is! De Qoraan bevat vele verhalen van mensen die dood waren en tot leven werden gebracht door Allaah de Verhevene.
    De djinn probeerden berichten uit de hemelen op te vangen die zich voordeden van engel tot engel. De djinn bracht deze informatie vervolgens naar de tovenaar. Dit was voor de komst van de profeet Mohamed Salla Allaahoe aleyhie was alaam mogelijk. Hierna konden zij geen berichten meer opvangen uit de hemel, omdat zij werden beschoten met vuur. De djinn wisten niet waarom de hemel opeens werd beschermd. Zij konden geen nieuws meer opvangen. Voorheen waren zij hier wel toe in staat,
    Het goede en slechte daar wisten zij nog geen onderscheid in te maken. Het goede schreven zij toe aan Allaah en het kwade, daar hadden zij geen kennis over. Zij brachten het kwade niet in verband met Allaah (dat het ook gebeurt volgens Zijn Wil) Alles is afkomstig van Hem en zelfs in het kwade dat ons overkomt schuilt iets goeds.
    Ibn Kathier rahimahu Allaah heeft gezegd dat de djinn (nadat zij dit vernamen) de oorzaak wilde zoeken. Zij trokken de aarde rond Oost en West en zij kwamen Mohamed aleyhie salaatoe wa salaam tegen die de Qoraan reciteerde. Toen wisten zij dat dit de reden was. Zij sloten de Islaam in hun hart na het beluisteren van de Qoraan. Zij leefden volgens de Qoraan. Sommige onder de djinn kozen voor het pad van de dwaling. Zij wenden zich af van de Islaam. Dit gebeurde ook bij de mensen na de komst van de profeet Mohamed aleyhie salaatoe wa salaam. Je had ook gelovigen en ongelovigen in die tijd. De Qoraan is een onderscheiding tussen de waarheid en de valsheid.
    Het drong tot de djinn door dat Allaah Macht heeft over alle zaken. Zij vielen onder Zijn Macht (iedereen, gewild of ongewild) Als Allaah iets voor je bepaald dan kan niemand deze zaak ontlopen. De gelovigen werpen zich gewild aan Allaah en de ongelovigen ongewild. Iedereen geeft zich dus over aan Allaah, gewild of ongewild.
    Zij hebben de Qoraan gehoord en geloofden hierin. Zij dankten Hem voor deze leiding. Dit valt haast niet te bespeuren bij de mensen. Het is niet zomaar iets, dat jij jezelf moslim mag noemen. Zij wisten zich in een korte tijd te ontwikkelen tot uitnodigers van het geloof. Na de leiding zijn zij in de Qoraan gaan geloven. Zij waren niet meer bang voor verlies en tirannie. Toen splitsen zij uiteen. Je had een groep gelovigen en ongelovigen onder de djinn. De onrechtplegers weken van het rechte pad. Zij zullen dienen als brandstof voor de hel.
    Allaah voorziet jou van alles. Als jij Hem niet gehoorzaamt is daar een straf aan verbonden. Hiermee eindigden de woorden van de djinn. Als je Allaah om iets vraagt en je krijgt het betekent dit niet dat Hij van je houdt. Een ongelovige kan ook geluk ervaren middels rijkdom en kinderen. Maar alleen de moslim ervaart geluk en rust in het hart. Het enige ware geluk dat telt is het Paradijs, dat Eeuwigdurend is.
    Deze Gunsten die hen ten delen zouden vallen zijn een beproeving. Zo kan je zien wie dankbaar is en wie Zijn Gunsten ontkent. Degene die goed omgaan met Zijn Gunsten, danken Hem en geven uit op Zijn weg. Anderen zetten deze Gunsten in op de weg van de shaytaan. Een verschrikkelijke bestraffing wacht hen op.
    Qataadaa rahimahu Allaah zei dat het een doorlopende bestraffing is die geen onderbreking kent.

    Islaam – It just makes…. sense!



  2. #152
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Ikrimah rahimahu Allaah heeft gezegd dat er een gigantische steen in de hel is, die door de mensen van de hel bestegen moet worden. Als zij de top bereiken worden zij weer in de hel gegooid.
    Allaah draagt de profeet vrede zij met hem op dat de moskeeën zijn bedoeld om Allaah te aanbidden. Het is ons verboden om iemand naast Hem te aanbidden.
    Mujahid rahimahu Allaah zei dat de Joden en Christenen zich schuldig maakten aan shirk als zij hun gebedshuizen betraden. Daarom beval Allaah Zijn profeet het bovengenoemde.

    Nadat de profeet vrede zij met hem aanving met zijn gebed, verzamelde de djinn zich om hem heen om naar hem te luisteren. Vandaag de dag kun je via een app de Qoraan beluisteren. Kijk naar de djinn hoeveel moeite zij deden om te luisteren naar de Qoraan. Het enige dat de profeet vrede zij met hem wou bereiken is dat de mensen de Islaam zouden volgen. Hij geeft te kennen dat indien hij zijn Heer ongehoorzaam zou zijn geweest, niemand buiten Allaah hem zou kunnen beschermen. Hij zocht zijn toevlucht bij Allaah. De bescherming die Mohamed wou is te vinden in het aanbidden van zijn Heer. Degene die Allaah ongehoorzaam is en shikr pleegt zal voor altijd in de hel blijven.
    Wanneer de ongelovigen de bestraffing aanschouwen zullen zij zien wie de zwakke en de verliezers zijn.
    Mohamed vrede zij met hem werd opgedragen om te laten weten dat hij niet in staat was om te vertellen of de bestraffing op een korte of lange termijn zou zijn. De ongelovigen spotten steeds met de bestraffing en vroegen hem vrede zij met hem naar het Uur. Wanneer breekt het Uur aan? Allaah droeg hem middels deze woorden om hierop te reageren. De Kennis hiervan berust enkel bij Allaah. Hij is alleen bekend met het Ongeziene. Hij stelt niemand hiervan op de hoogte. Een uitzondering hierop is dat Allaah soms een van Zijn boodschappers op de hoogte van iets van het Ongeziene laat zien ter versterking van zijn profeetschap. Bijv de bestraffing in het graf, verhalen van eerdere profeten/volkeren, de weegschaal, de siraat, de hel, het paradijs, de verrekening. Dit behoort allemaal tot het Ongeziene, maar deze kennis is door Allaah aan de profeet vrede zij met hem gegeven en hij is hiervan op de hoogte gesteld.

    De boodschap van de Qoraan is beschermd en kan niet worden veranderd. Hij waakt en beschermt over Zijn Openbaring. Tot slot laat Allaah weten dat Hij op de hoogte is hoe de profeet vrede zij met hem de boodschap overbrengt, de leerstellingen in deze surah zijn gericht op Tawheed.
    Dit was in het kort een korte samenvatting van de surah. Ik hoop dat het een beetje duidelijk verwoord is.

    Ik snap dat het leren soms moeilijk is. Het is dn indd beter om de surah vers per vers te leren. Herhaal het vers meerdere malen totdat je het goed hebt gememoriseerd en begin dan aan het volgende vers. Soms is het ook handig om bij het leren van een bladzijde een stuk van de vorige bladzijde te herhalen bij het overhoren zodat je de verzen aan elkaar kunt koppelen (tip van mijn vorige lerares)

    Moge Allaah je helpen sis, je bent gemotiveerd en naast een zuivere intentie en veel dua zal je met de Wil van Allaah slagen in sha Allaah.
    Ik hoop het ook, dat is wel het doel van deze topic. En als je niet in staat bent om te memoriseren, herhaal in elk geval hetgeen je hebt geleerd.
    Moge Allaah ons allen leiden en onze intenties zuiveren. Moge Hij ons de juiste middelen schenken en de motivatie, kracht om te blijven memoriseren, Allaahoema Ameen ya Rabb, en Ameen op jouw dua : )

    Fi amanillaah,

    X

    Islaam – It just makes…. sense!



  3. #153
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Wa Alaikoem asalaam warahmato Allah!
    Moge Allah jouw belonen met het hoogste paradijs Ameen. Moge Allah jouw een huis geven in het paradijs naast onze profeet Ameen.

    Sorry voor de late reactie. Jouw tekst is mooi en duidelijk geschreven en begrijpbaar Allahoema barik!
    Deze week niet veel kunnen memoriseren omdat ik loges heb. Volgende week inscha Allah er weer.


    Opla

  4. #154
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Ameen op jouw mooie dua lief zusje. Wens jou hetzelfde en meer! Voor alle moslims ya Rabb dat is onze grootste wens, middels de Barmhartigheid van Allaah het paradijs te mogen betreden. Moge Allaah ons samenbrengen in Zijn paradijs!

    Fijn dat het is te volgen. Heb er zelf ook veel aan gehad alhamdulilah.

    Soms heb je indd minder tijd volgende week er weer tegen aan in sha Allaah. Moge Allaah ons helpen om onze doelen te verwezenlijken ameen!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

    Islaam – It just makes…. sense!



  5. #155

  6. #156
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017



    قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا - 72:1
    يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ ۖ وَلَن نُّشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا - 72:2
    وَأَنَّهُ تَعَالَىٰ جَدُّ رَبِّنَا مَا اتَّخَذَ صَاحِبَةً وَلَا وَلَدًا - 72:3
    وَأَنَّهُ كَانَ يَقُولُ سَفِيهُنَا عَلَى اللَّهِ شَطَطًا - 72:4
    وَأَنَّا ظَنَنَّا أَن لَّن تَقُولَ الْإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا - 72:5
    وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِّنَ الْإِنسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِّنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا - 72:6
    وَأَنَّهُمْ ظَنُّوا كَمَا ظَنَنتُمْ أَن لَّن يَبْعَثَ اللَّهُ أَحَدًا - 72:7
    وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاءَ فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِيدًا وَشُهُبًا - 72:8
    وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ ۖ فَمَن يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَّصَدًا - 72:9
    وَأَنَّا لَا نَدْرِي أَشَرٌّ أُرِيدَ بِمَن فِي الْأَرْضِ أَمْ أَرَادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَدًا - 72:10
    وَأَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَمِنَّا دُونَ ذَٰلِكَ ۖ كُنَّا طَرَائِقَ قِدَدًا - 72:11
    وَأَنَّا ظَنَنَّا أَن لَّن نُّعْجِزَ اللَّهَ فِي الْأَرْضِ وَلَن نُّعْجِزَهُ هَرَبًا - 72:12
    وَأَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدَىٰ آمَنَّا بِهِ ۖ فَمَن يُؤْمِن بِرَبِّهِ فَلَا يَخَافُ بَخْسًا وَلَا رَهَقًا - 72:13
    وَأَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَمِنَّا الْقَاسِطُونَ ۖ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولَٰئِكَ تَحَرَّوْا رَشَدًا - 72:14
    وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا - 72:15
    وَأَن لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُم مَّاءً غَدَقًا - 72:16
    لِّنَفْتِنَهُمْ فِيهِ ۚ وَمَن يُعْرِضْ عَن ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذَابًا صَعَدًا - 72:17
    وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا - 72:18
    وَأَنَّهُ لَمَّا قَامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كَادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَدًا - 72:19
    قُلْ إِنَّمَا أَدْعُو رَبِّي وَلَا أُشْرِكُ بِهِ أَحَدًا - 72:20
    قُلْ إِنِّي لَا أَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَلَا رَشَدًا - 72:21
    قُلْ إِنِّي لَن يُجِيرَنِي مِنَ اللَّهِ أَحَدٌ وَلَنْ أَجِدَ مِن دُونِهِ مُلْتَحَدًا - 72:22
    إِلَّا بَلَاغًا مِّنَ اللَّهِ وَرِسَالَاتِهِ ۚ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا - 72:23
    حَتَّىٰ إِذَا رَأَوْا مَا يُوعَدُونَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ نَاصِرًا وَأَقَلُّ عَدَدًا - 72:24
    قُلْ إِنْ أَدْرِي أَقَرِيبٌ مَّا تُوعَدُونَ أَمْ يَجْعَلُ لَهُ رَبِّي أَمَدًا - 72:25
    عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَىٰ غَيْبِهِ أَحَدًا - 72:26
    إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا - 72:27
    لِّيَعْلَمَ أَن قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالَاتِ رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ وَأَحْصَىٰ كُلَّ شَيْءٍ عَدَدًا - 72:28
    Heavy

  7. #157
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Hoofdstuk Al Jinn - De interpretatie van de betekenissen van De Koran.



    In de Naam van Allah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle.

    Zeg (o Mohammed):''Aan mij is geopenbaard dat een groep van de djinns (naar deze Koran) luisterden. Zij zeiden: ''Voorwaar, wij hebben een verbazingwekkende Koran gehoord.
    Die leidt naar de Leiding, dus geloofden wij daarin. En wij kennen niemand als deelgenoot aan onze Heer toe.
    En (de djinns zeiden) dat de Grootheid van onze Heer waarlijk verheven is. Hij heeft Zich geen vrouwen genomen noch een kind.
    En dat de dwaas onder ons waarlijk een grote leugen over Allah heeft uitgesproken
    En waarlijk, wij dachten dat de mens en de djinn geen leugen over Allah zouden vertellen.
    En dat er waarlijk mannen onder de mensen waren die hun toevlucht zochten bij de mannen van de djinns, waarop zij (d.w.z. de djinns) zondigheid voor hen vermeerderden.
    En dat zij waarlijk dachten zoals jullie dachten, (namelijk) dat Allah niemand (als Boodschapper) zou zenden (naar de mensen en de djinns).

    En dat wij waarlijk hebben geprobeerd de hemel te bereiken, maar wij troffen deze gevuld met strenge wachters en brandende vlammen aan.
    En dat wij waarlijk daarin (verschillende) posities konden innemen om (af) te luisteren. Maar wie nu (af)luistert, zal er een brandende vlam als hinderlaag aantreffen.
    En dat wij waarlijk niet weten of het slechte wordt gewild voor degene die zich op aarde bevinden, of dat hun Heer Leiding voor hen wil.
    En dat er onder ons waarlijk rechtschapenen zijn en (anderen) onder ons die dat niet zijn. Wij waren groepen die verdeeld waren (in de godsdienst).
    En dat wij waarlijk wisten dat wij op Aarde niet aan (de Bestraffing van) Allah konden ontsnappen, noch dat wij aan Hem konden ontsnappen door (naar de hemel) te vluchten.

    En dat, toen wij waarlijk de Leiding (d.w.z. de Koran) hoorden, wij daarin geloofden. Degene die in zijn Heer gelooft, hoeft dan geen vermindering (van de Beloning voor zijn goede daden) en geen (vermeerdering van de) zondigheid te vrezen.
    En dat er waarlijk onder ons Moslims zijn en (dat anderen) onder ons onrechtplegers zijn. En wie zich onderwerpt (aan Allah), zij zijn degenen die de Leiding hebben nagestreefd.
    En wat betreft de onrechtplegers, zij zullen brandstof voor de Hel zijn.
    En als zij (d.w.z. de onrechtplegers) standvastig zouden zijn op het (rechte) Pad (d.w.z. de Islam), dan zouden Wij hun zeker water in overvloed hebben geschonken.
    Opdat wij hen hiermee zullen beproeven. En wie zich afwendt van het gedenken van zijn Heer, Hij zal hem een (voor eeuwig) oplopende Bestraffing doen binnentreden (d.w.z. de Hel).

    En waarlijk, de moskeeën zijn voor (het aanbidden van) Allah (Alleen). Roep dus niemand naast Allah aan.
    En waarlijk toen de dienaar van Allah (d.w.z. de Profeet Moahmmed, in gebed) stond en Hem aanriep, stonden zij (d.w.z. de djinns) rondom hem bijna bovenop elkaar (vanwege hun grote aantallen).
    Zeg (o Mohammed):''Ik roep slechts mijn Heer aan en ik ken niemand als deelgenoot aan Hem toe.''
    Zeg waarlijk, ik ben niet in staat om jullie te schaden, noch Leiding te brengen.''
    Zeg voorwaar, niemand kan mij beschermen tegen Allah, En ik zal naast Hem geen toevlucht-(soord) vinden.
    (Op mij rust) slechts (de plicht tot) de verkondiging van Allah en Zijn Boodschappen. En wie Allah en Zijn boodschapper ongehoorzaam is, voor hem is er dan waarlijk het vuur van de Hel. Voor eeuwig en voor altijd (verblijft hij) daarin."
    Totdat zij zien wat hun beloofd is, dan zullen zij weten wie zwakker is in hulp en minder in aantal.

    Zeg: ''Ik weet niet of datgene wat jullie beloofd is nabij is, of dat mijn Heer het uitstelt tot een (later) tijdstip.''
    (Hij is) de Alwetende over het onwaarneembare. En Hij maakt het Onwaarneembare van Hem aan niemand kenbaar.
    Behalve aan een Boodschapper over wie Hij tevreden is. En waarlijk, Hij zal een groep van bewakers (d.w.z. Engelen) voor hem (d.w.z. voor de Boodschapper) en achter hem aanstellen (om de Openbaring te beschermen).
    Zodat hij (d.w.z. de Boodschapper) voorzeker weet dat zij (d.w.z. de voorgaande Boodschappers) de Boodschappen van hun Heer hebben verkondigd. En (dat) Hij (Allah) datgene wat zich bij hen (d.w.z bij de Booschappers) bevindt (met Zijn Kennis) omvat. En Hij (Allah) berekent de aantallen van alle zaken.
    Heavy

  8. #158
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Baraka Allahoe feekoem.

    Echt geweldig dit. Moge Allah het beste aan jullie geven Ameen.
    Dit is gewoon een verrijking!

  9. #159
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Baarak Allaahoe feek voor jouw bijdrage. Prachtige recitatie Allaahoema Baarek.

    Islaam – It just makes…. sense!



  10. #160
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Wa feekum het is inderdaad interessante materie.

    Surah Al Jinn heeft voor mij 1 van de vraagstukken beantwoord wat Allah zegt over buitenaards leven. Klinkt raar maar ook dit is 1 van de levens vragen die mensen zichzelf stellen is er leven buiten Aarde.

    Allah maakt ons kenbaar dat er Jinns zijn die met ons leven op Aarde.
    Maar dat er ook Jinns zijn die de hemelen ingaan om af te luisteren. Dat betekent dat er in een parallel dimensie leven aanwezig is hier en in andere stelsels. Kortom buitenaards leven al leven er Jinns op de Maan.

    Ons universum bestaat volgens Allah subhanahu wa ta'la uit 7 Hemelen.
    Hemelen moet natuurlijk niet verward worden met het Paradijs wat natuurlijk ook uit 7 lagen bestaat net als Jahannam. 7 Hemelen dus en alles wat voor ons mensen waarneembaar is valt binnen de eerste hemel.

    Alles wat waarneembaar is nog iets schokkends. Wetenschappers kunnen nu miljoenen jaren verder kijken en zien dat dit Universum ontelbaar veel sterren heeft. Als dit allemaal binnen de eerste hemel is hoe groot zijn de andere hemelen wel niet?

    We weten dat er leven is in de andere hemelen door de nachtreis waar profeet Mohammed vrede zij met hem de profeten vrede zij met hen heeft ontmoet. Een prachtig verhaal van zichzelf die een bijzondere quote heeft achtergelaten.

    "With hardship comes ease"
    Heavy

  11. #161
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Interessant hoe jij het beredeneert. Elke moslim gelooft in het Ongeziene en weet dat de Kennis hiervan enkel en alleen berust bij Allaah de Verhevene. Sommige Kennis is ons gegeven via de Qoraan en de overleveringen van de profeet vrede zij met hem. En vele zaken die behoren tot het Ongeziene berust bij Allaah waar de mens nog de djinn van op de hoogte is. Hij is de Al Wetende de Alwijze.

    Vandaag was ik toevallig bezig met een cursus over rukyaa (zelfstudie) Tijdens deze les (kan de link wel plaatsen voor de geïnteresseerden) haalde de broeder het volgende vers aan van Surah Luqman (laatste vers, 34)

    “Voorwaar, bij Allaah, (alleen) ligt de Kennis van het Uur. En Hij laat de (baatvolle) regen neerdalen en Hij weet wat er zich in de baarmoeders bevindt. En geen (enkele) ziel weet wat zij morgen zal verwerven en geen (enkele) ziel weet op welke (plaats op) aarde zij zal sterven. Voorwaar, Allaah is op de hoogte (van alles) Alwetend (over het verborgene)

    Hij spreekt hier over het feit dat sommige mensen beweren dat de djinn niet bestaat, maar wij weten dat dit behoort tot het Ongeziene. Het is vermeld in de Qoraan en de profeet vrede zij met hem heeft hier ook over gesproken. Wat ook zeer interessant is, is dat hij aangeeft dat de mensen zich verwijderen van Allaah (Hem ongehoorzamen), je imaan verzwakt en de shaytaan hier misbruik van maakt door de mensen uit te nodigen tot tovenarij. Vele mensen zijn onwetend over de voordelen van rukyaa en hoe het over zichzelf en hun naasten te reciteren. Kortom, daar gaat deze cursus over en het is profijtvol voor elke moslim om deze kennis te vergaren en in praktijk te brengen.

    Wat de quote betreft die je als laatst aanhaalt, ik heb begrepen dat het With every hardship comes ease inhoudt en niet erna. Ooit gehoord tijdens een lezing. Wa Allaahoe ahlem.

    De hemelreis is indd een prachtig verhaal en een zegen die de profeet vrede zij met hem heeft mee mogen maken.

    De Qoraan hebben wij allen hard nodig in ons leven. Het is de leidraad en ik hoop dat wij dichter tot Allaah zullen komen middels het reciteren, memoriseren en wellicht ooit op een dag begunstigd zullen worden om anderen te onderwijzen, Ameen Ya Rabb.


    Islaam – It just makes…. sense!



  12. #162
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door AmmatoelAziz Bekijk reactie
    Interessant hoe jij het beredeneert. Elke moslim gelooft in het Ongeziene en weet dat de Kennis hiervan enkel en alleen berust bij Allaah de Verhevene. Sommige Kennis is ons gegeven via de Qoraan en de overleveringen van de profeet vrede zij met Hem. En vele zaken die behoren tot het Ongeziene berust bij Allaah waar de mens nog de djinn van op de hoogte is. Hij is de Al Wetende de Alwijze.

    Vandaag was ik toevallig bezig met een cursus over rukyaa (zelfstudie) Tijdens deze les (kan de link wel plaatsen voor de geïnteresseerden) haalde de broeder het volgende vers aan van Surah Luqman (laatste vers, 34)

    “Voorwaar, bij Allaah, (alleen) ligt de Kennis van het Uur. En Hij laat de (baatvolle) regen neerdalen en Hij weet wat er zich in de baarmoeders bevindt. En geen (enkele) ziel weet wat zij morgen zal verwerven en geen (enkele) ziel weet op welke (plaats op) aarde zij zal sterven. Voorwaar, Allaah is op de hoogte (van alles) Alwetend (over het verborgene)

    Hij spreekt hier over het feit dat sommige mensen beweren dat de djinn niet bestaat, maar wij weten dat dit behoort tot het Ongeziene. Het is vermeld in de Qoraan en de profeet vrede zij met hem heeft hier ook over gesproken. Wat ook zeer interessant is, is dat hij aangeeft dat de mensen zich verwijderen van Allaah (Hem ongehoorzamen), je imaan verzwakt en de shaytaan hier misbruik van maakt door de mensen uit te nodigen tot tovenarij. Vele mensen zijn onwetend over de voordelen van rukyaa en hoe het over zichzelf en hun naasten te reciteren. Kortom, daar gaat deze cursus over en het is profijtvol voor elke moslim om deze kennis te vergaren en in praktijk te brengen.

    Wat de quote betreft die je als laatst aanhaalt, ik heb begrepen dat het With every hardship comes ease inhoudt en niet erna. Ooit gehoord tijdens een lezing. Wa Allaahoe ahlem.

    De hemelreis is indd een prachtig verhaal en een zegen die de profeet vrede zij met hem heeft mee mogen maken.

    De Qoraan hebben wij allen hard nodig in ons leven. Het is de leidraad en ik hoop dat wij dichter tot Allaah zullen komen middels het reciteren, memoriseren en wellicht ooit op een dag begunstigd zullen worden om anderen te onderwijzen, Ameen Ya Rabb.

    Ten eerste je hebt gelijk de eerste woord was "with" en geen after every moge Allah mij vergeven daarvoor.

    فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا - 94:5
    For indeed, with hardship [will be] ease.

    Goed dat jij je verdiept in Roqiya het is inderdaad een handeling met velen voordelen over datgene wat we kunnen zien en wat we niet kunnen zien.

    Je Roqiya in de praktijk brengen en anderen ermee helpen is ook weer een goede handeling voor jezelf en anderen. Het heeft mij enorm geholpen angsten te overwinnen en te beseffen dat alleen Allah het waardig is te vrezen en niet zijn creatie.
    Heavy

  13. #163
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017


  14. #164
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Ik laat jullie voor nu achter met deze lezing die een goed context beeld geeft betref een relevante gebeurtenis met de profeet vrede zij met hem. Je hebt meerdere lezingen maar deze ken ik nog goed.

    https://youtu.be/8fW5LGNazug

    Salam alaikum
    Heavy

  15. #165
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Ameen, fouten maken is menselijk kan gebeuren.

    Het bevat indd vele voordelen. Eigenlijk was de sebab dat ik de kennis erover ben gaan leren middels een zuster die getroffen was door het een en ander. Enorm veel geleerd alhamdulilah en nog steeds lerende.

    Het is indd zeker zeer profijtvol. Baarak Allaahoe feek voor je bijdrage. Moge Allaah onze intenties zuiveren en beschermen tegen al het kwade Ameen.

    Wa Salaamoealeykoem wa ra7matu Allaahi wa Barakatuhu


    Islaam – It just makes…. sense!