1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    299
    09-03-2013

    El arabiya el fusha vraagjes

    Wat betekent mamnie en wat betekent mo3rab? Ik volg nu een facebook-pagina die live gaat elke zaterdag met el arbiya el fusha lessen.
    Ik ben alleen niet van het eerste uur. De begrippen mamnie en mo3rab worden niet meer uitgelegd.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    299
    09-03-2013

    up

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    299
    09-03-2013

    up

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    299
    09-03-2013

    Liondesert upt al zijn topics, daarom sta ik altijd op pagina 10. Please help me in chaa allah

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    2.058
    13-11-2007

    Citaat Geplaatst door batatazinador Bekijk reactie
    Wat betekent mamnie en wat betekent mo3rab? Ik volg nu een facebook-pagina die live gaat elke zaterdag met el arbiya el fusha lessen.
    Ik ben alleen niet van het eerste uur. De begrippen mamnie en mo3rab worden niet meer uitgelegd.

    Je bedoelt mabnie en mo3rab

    Mabnie is dat het einde van een woord niet veranderd. Zoals bij من min blijft altijd zo of dhaarlika ذالك de fatha blijft een fatha op het eind.

    Mo3rab is dat het einde kan een woord kan veranderen met leestekens. Zoals wanner je zegt het huis albaito البيتُ maar als er een harf jarr voor komt zoals bij في dan wordt de dammah een kasra zoals في البيتِ filbaiti

    Dus bij morab kan de laatste leesteken veranderen afhankelijk wat de functie van het woord is. En mabnie staat vast dat het een vaste uitgang van leestekens heeft. Ook als de functie het woord veranderd.
    وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
    Wama khalaqtu aljinna waalinsa illa liyaAAbudooni
    En ik heb de djinn en de mensen slechts tot Mijn aanbidding geschapen.
    And I did not create the jinn and mankind except to worship Me.
    51:56

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    299
    09-03-2013

    Citaat Geplaatst door semsem83 Bekijk reactie
    Je bedoelt mabnie en mo3rab

    Mabnie is dat het einde van een woord niet veranderd. Zoals bij من min blijft altijd zo of dhaarlika ذالك de fatha blijft een fatha op het eind.

    Mo3rab is dat het einde kan een woord kan veranderen met leestekens. Zoals wanner je zegt het huis albaito البيتُ maar als er een harf jarr voor komt zoals bij في dan wordt de dammah een kasra zoals في البيتِ filbaiti

    Dus bij morab kan de laatste leesteken veranderen afhankelijk wat de functie van het woord is. En mabnie staat vast dat het een vaste uitgang van leestekens heeft. Ook als de functie het woord veranderd.
    Djazakallahou gayran!! Super!!

  7. #7
    M.&F.

    Reacties
    3.826
    23-02-2011

    Je kunt altijd een berichtje sturen naar Arabisch leren in Eindhoven met deze vragen. Die zullen dan beantwoord worden

  8. #8
    I'm made by ALLAH.

    Reacties
    924
    21-06-2018

    Ik krijg les van mijn vader

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    299
    09-03-2013

    Citaat Geplaatst door OumHunayn Bekijk reactie
    Je kunt altijd een berichtje sturen naar Arabisch leren in Eindhoven met deze vragen. Die zullen dan beantwoord worden
    bedankt voor de info!! Djazakallahou gayran