1. #1
    do what you gotta do

    Reacties
    90
    19-04-2007

    Bidden op het werk! Deel je ervaringen

    Dag allemaal,

    Ik wil graag jullie ervaringen horen over hoe moeilijk of makkelijk het is om te mogen en kunnen bidden op het werk inclusief het bijwonen van het Vrijdaggebed.

    Er zijn steeds meer hoogopgeleiden die wel graag een carrière willen starten, maar hiervoor niet het risico willen nemenom hun geloof te verloochenen.

    Dus is het bij jou makkelijk om op werk te bidden? Noem een aantal bedrijven die daarvoor de ruimte bidden of zelfs een gebedsruimte hebben. Wellicht kunnen we een handige lijst maken.

    Ook de mogelijkheid om het Vrijdaggebed te kunnen bijwonen is belangrijk- belangrijker zelfs.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    21
    20-10-2006

    Salamoe alaikoem,

    Ik werk op de operatiekamers in een ziekenhuis te Amsterdam. Dit ziekenhuis beschikt over een islamitische gebedsruimte waar je in alle rust het gebed kan verrichten.Gezien de hoeveelheid pauzes die ik krijg is het niet lastig om de gebeden op tijd te verrichten, alhamdoelilaah.
    Happiness can be found in the smallest of things..

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    149
    28-09-2012

    Asallamoalaikom,

    Achmea is ook een bedrijf dat een speciale gebedsruimte heeft. Tijdens mijn werktijden kan ik elke moment als het gebed nadert, mijn werk opzij zetten en het gebed verrichten, alhamdulilah.

    Het bijwonen van het vrijdaggebed is denk ik ook mogelijk in overleg, ik denk dat je dan wel verlof zou kunnen krijgen voor dat uurtje dat je weg bent.

  4. #4
    do what you gotta do

    Reacties
    90
    19-04-2007

    Dat is wel goed van Achmea. Ik denk er zelf over om een kleine enquête op te maken om na te gaan welke bedrijven wel of niet een gebedsruimte hebben en om zo een lijst te maken die we kunnen delen.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    149
    28-09-2012

    Citaat Geplaatst door MORO Bekijk reactie
    Dat is wel goed van Achmea. Ik denk er zelf over om een kleine enquête op te maken om na te gaan welke bedrijven wel of niet een gebedsruimte hebben en om zo een lijst te maken die we kunnen delen.
    Ja goed he...

    Goed plan!! Ik help graag mee...

    Als ik meer weet zal ik dit posten

  6. #6
    Down to earth.

    Reacties
    432
    05-02-2014

    Ik werk in een poliknische apotheek, ik heb het zo geregeld dat ik ipv een uur middag pauze 40min neem. En dan tijdens dhur 10min en asr 10min pauze.



    “Allah does not burden any soul with more than it can bear.” - Al Baqarah [2:286]

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    697
    04-10-2012

    Citaat Geplaatst door sunshine____ Bekijk reactie
    Ik werk in een poliknische apotheek, ik heb het zo geregeld dat ik ipv een uur middag pauze 40min neem. En dan tijdens dhur 10min en asr 10min pauze.
    Heel goed geregeld Alhamdoullilah!

    La illaha illa Allah !


  8. #8
    ...

    Reacties
    46.291
    26-01-2004

    Citaat Geplaatst door sunshine____ Bekijk reactie
    Ik werk in een poliknische apotheek, ik heb het zo geregeld dat ik ipv een uur middag pauze 40min neem. En dan tijdens dhur 10min en asr 10min pauze.
    Goed geregeld!
    Offline.

  9. #9
    Down to earth.

    Reacties
    432
    05-02-2014

    Citaat Geplaatst door MisssKoezina Bekijk reactie
    Goed geregeld!

    Ja Alhamdoulilah, ben er ook echt blij mee!



    “Allah does not burden any soul with more than it can bear.” - Al Baqarah [2:286]

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    7
    25-12-2013

    Belastingdienst, heeft een ruimte speciaal voor het gebed. Je kan daar zelfs de woedoe verrichten. Heb er voor een half jaar stage gelopen, was echt de ideale stageplek voor mij. Wanneer het gebed aanbreekt, kijken ze helemaal niet raar wanneer je je werk ff opzij zet om Allah te aanbidden.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    227
    15-10-2008

    Ik werk bij een onderzoeksbureau. Het duurde lang voordat ik uiteindelijk de stap zette om te vragen of ik ergens kon/mocht bidden. Uiteindelijk hoorde ik van een college dat zij met hetzelfde probleem zat. We zijn samen naar de leidinggevende gegaan om te vragen of we ergens het gebed mochten verrichten tijdens de pauze. En alhamdoulilah de leidinggevende reageerde enthousiast! We bidden nu in de vergaderruimte. Ik ga nu echt met een goed gevoel naar werk Alhamdoulilah .
    .

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    697
    04-10-2012

    Citaat Geplaatst door Chaim_ Bekijk reactie
    Belastingdienst, heeft een ruimte speciaal voor het gebed. Je kan daar zelfs de woedoe verrichten. Heb er voor een half jaar stage gelopen, was echt de ideale stageplek voor mij. Wanneer het gebed aanbreekt, kijken ze helemaal niet raar wanneer je je werk ff opzij zet om Allah te aanbidden.
    Citaat Geplaatst door Fatoemaatj Bekijk reactie
    Ik werk bij een onderzoeksbureau. Het duurde lang voordat ik uiteindelijk de stap zette om te vragen of ik ergens kon/mocht bidden. Uiteindelijk hoorde ik van een college dat zij met hetzelfde probleem zat. We zijn samen naar de leidinggevende gegaan om te vragen of we ergens het gebed mochten verrichten tijdens de pauze. En alhamdoulilah de leidinggevende reageerde enthousiast! We bidden nu in de vergaderruimte. Ik ga nu echt met een goed gevoel naar werk Alhamdoulilah .
    Alhamdoullilah dames, dit is echt heel fijn om te lezen!

    La illaha illa Allah !


  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    149
    28-09-2012

    Citaat Geplaatst door mnrimzouren Bekijk reactie
    ik werk in een supermarkt en die ongelovige laten mij niet bidden
    Ik zou nogmaals aan tafel gaan zitten met je leidinggevende. Als je je werk prima doet, bidt in je pauze en ze doen nog steeds moeilijk dan zou ik expliciet vragen naar de reden.

    Niets is waardevol om het gebed na te laten.

  14. #14
    Down to earth.

    Reacties
    432
    05-02-2014

    Citaat Geplaatst door JEWEETED Bekijk reactie
    Alhamdulilah. Ik werk nog niet, maar ik loop stage en zit op school.
    Ik heb het aangegeven in het begin dat ik moet bepaalde tijden moet bidden. Mijn stagebegeleider is ermee akkoord gegaan.
    En heb een uur pauze. (ik loop stage op een kinderdagverblijf)
    Dus dat is wel ideaal. Alleen ik merk wel dat er een collega is die steeds van die kritische vragen stelt.
    Zoals: ''Ja, ik snap alleen niet hoe je dat later gaat doen, wanneer je een leidster bent.'' Ik geef haar telkens antwoord daarop. Op een gegeven ogenblik, reageerde ze geïrriteerd. ''Ja, laat maar zitten, we gaan er toch niet uit komen.''

    Ik zei tegen haar: '' Mijn stagebeg. is ermee eens.'' M.a.w. hou nou maar gewoon je klep, jij hebt toch niets te zeggen over mij.


    Ik had dit dus in het begin met mijn collega's. Gewoon geduldig zijn, de omgeving went er wel aan.
    Bij mij is het nu zelfs zo ver dat als ik het maandelijkse probleempje heb en niet weg ga om te bidden zij dan zeggen 'moet je niet bidden? Het gebed is al voorbij toch?' haha subhanAllah. Dus gewoon geduld hebben en moge Allah het voor je vergemakkelijken.



    “Allah does not burden any soul with more than it can bear.” - Al Baqarah [2:286]

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    503
    15-04-2012

    Ik heb het idee dat het nederlandse bedrijfsleven er nog wel moeite mee heeft. Maar ze beseffen dat de islam zich meer uitbried waardoor ze wel moeten.