1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    154
    02-09-2006

    wie geeft geen borstvoeding of heeft moeite met borstvoeding?.

    salaam lieve zusters,

    ik ben 3 weken en 4 dagen gelden bevallen van een mooie meisje,
    tijdens mijn zwangerschap wou ik graag borstvoeding geven en dacht dat alles makkelijk en soepel zou gaan.
    maar helaas is dat niet zo, de eerste dagen heb ik geprobeerd om borstvoeding te geven heb heb verkeerd aangelegd,dat mijn tepels kapot waren, na paar dagen zijn ze weer hersteld en heb het weer opgepakt en begon met borstvoeding, maar wat mij weer heel erg opviel is dat mijn kleintje totaal niet vol raakt van mijn melk. soms ligt ze half uur aan me borst te zuigen, dat ze opeens pijn gaan doen. ze dringt erg gulzig en heeft heel zuigbehoeftes.

    soms weet ik niet wat ik moet doen, en vind dit alles veel gedoe, volgens mijn kraamzorg, raakt ze niet vol van mijn melk en verteert snel dat ze weer binnen een 1 uur weer wilt gaan drinken en soms binnen 20 min, het verschilt.

    ik wil haar heel graag de borst geven, en soms voel ik me erg schuldig dat het niet goed gaat en dat ik het ook niet kan als anderen het ook kunnen , ik weet niet of dit normaal is? en of wel iemand met zo een probleem zit als mij?. mocht er iemand ook in zo een situatie zitten, zou ik fijn vinden om in contact te komen

    op dit moment geef ik haar nitrilon en de borst, als ze niet genoeg heeft wat ze nu vaak op dit moment heeft, geef ik haar dan nitrilon, en in de nacht alleen nitrilon, dan houd ze het op 3 uur.

    ik zou het fijn vinden om adviezen te mogen ontvangen, van ervaren moeders of moeders met ook zo een situatie.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    4.568
    15-07-2012

    Ik ben inmiddels gestopt maar ik heb ook bv gegeven en ook problemen ermee gehad. En er zijn heel veel die problemen ermee hebben, hoe vaak hoor je nog dat er 2 jaar bv gegeven wordt? De meeste stoppen binnen een paar weken merk ik.

    Helaas heeft je kraamzorg je ook verkeerde informatie gegeven!
    Het is voor een baby van die leeftijd heel normaal om heel lang en heel vaak te willen drinken
    BV is anders dan een fles, na een fles zijn ze een paar uur vol omdat het zwaar op hun maagje valt
    BV is heel licht verteerbaar en dus willen ze vaker drinken en ook moeten ze vaak drinken om jouw productie te stimuleren zodat er genoeg melk is. Dan kan je erg onzeker worden en denken dat je melk niet goed is of dat je niet genoeg hebt. Ook kunnen ze regeldagen hebben of gaan clusteren, dan kan je dus echt uren met je kleintje op de bank gaan zitten waarbij ze steeds een paar slokjes drinkt, weer even slaapt, weer even drinkt etc. Zolang jij goed aanlegt en je kleintje goed hapt kan dit geen kwaad voor je tepels. Omdat je nu kv geeft en ook snachts zal je productie erg hard achteruit gaan en ook kan je baby het drinken aan de borst gaan verleren, omdat de melk veel makkelijker uit de fles komt dan uit de borst. Je moet dus wel echt actie gaan nemen als je bv wil blijven geven
    :
    - Zorgen dat je goed aanlegt
    - Veel aanleggen en haar zo vaak en zo lang laten drinken als ze wil
    - De kv afbouwen

    Dit zou ik niet zomaar doen als ik jou was maar met goede begeleiding van een lactatiekundige of een vrijwilliger van de VBN of LLL (via google te vinden)

    Verder kan je op deze website veel goede info vinden en ook een lijst met lactatiekundigen per stad:
    www.borstvoeding.com

    Zet hem op! Het is echt het beste wat je je baby kan geven!

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    154
    02-09-2006

    bedankt voor je advies

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    4.568
    15-07-2012

    Citaat Geplaatst door miss_sabrina_16 Bekijk reactie
    bedankt voor je advies
    Graag gedaan!
    Ik heb het ook meegemaakt en ik weet hoe zwaar en vermoeiend het kan zijn
    BV is een paar weken ploeteren maar daarna gaat het makkelijk en vanzelf en hebben jullie er allebei veel plezier van
    Dat is soms moeilijk voor te stellen als het zo moeilijk gaat

    Hoe ga je het nu aanpakken?
    Waar ik nog aan zat te denken is dat het kan dat je baby alleen de voorste melk binnenkrijgt en die is wateriger dan de achterste melk. Geef je nu bij iedere voeding 2 kanten? Je kan tijdens de voeding steeds wisselen van links naar rechts.
    Dat heet wisselvoeden: http://www.borstvoeding.com/kindjeaa...selvoeden.html

    Ook kan je borstcompressie doen, dan doe je 1 hand om je borst tijdens het voeden en knijp je zachtjes
    Hierdoor komt er een betere melkstroom. http://www.borstvoeding.com/probleme...ompressie.html

    Door deze 2 dingen te doen krijgt je kindje ook de vette achterste melk waar ze langer van vol zitten
    En als ze klaar is en ze begint toch weer te huilen, weer aanleggen.

    Dat kan betekenen dat ze een paar dagen heel vaak wil drinken maar daarna zal de hoeveelheid melk weer kloppen met hoeveel ze nodig heeft en zal het weer minder worden.

    laat ons weten hoe het gaat!

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    673
    27-12-2012

    Ik heb het ook moeilijk gehad, dus upp voor jou!

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    53
    12-12-2013

    meid , het is in het begin, aanleggen , aanleggen en nog eens aanleggen......als het je eerste kindje is....probeer door te setten, je sal merken dat na ongeveer 6 weken veel en veel beter gaat, sterker nog, je gaat het heerlijk vinden om borstvoeding te geven!

    succes!

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    1.223
    12-05-2005

    SALAAM

    ik wil je een paar tips meegegevn om deborstvoeding voort te kunnen zetten.

    Allereerst heel veel geduld en tijd nemen om de bv te laten slagen
    wees niet onzeker... je kindje krijgt voldoende binnen als het minimal 4 volle plasluiers heft
    als je denkt dat ze te weinig binnen krijgt. gewoon vaker aan leggen aar niet meer dan een kwartier per borst zonodig elk uur dit is zwaar maar na een paar dagen gaat je lichaam meer melk aan maken
    na elkevoeing kort bij kolven zo gaat je lichaam ook meermelk aanmaken hoeft maar 5 min

    Daarnaast kan jij
    veel water drinken
    extran of aa drink om je vochtbalans op peil te houden
    het drinken van de volgenden sappen coolbest viat day, coolbest mango dream, dubbel drank guarana, dubbel drank mango drink hiervan 1 tot 2 pakken per dag je ziet dat je op een gegeven miment echt meer melk hebt doordat je borsten op spanning gaan staan
    borstvoeingsv kruiden kan je bestellen bij Erica kruiden
    veel thee drinken ook tijdens het voeden.....

    of te wel veel vovht tot je nemen..

    rust veel juit... voed je kidnje op bed en als je kindje gaat slapen en je kunt ga ook slapen
    prober tijdens het voeden ook wat te eten bv tosti of fruit

    alles draait bij bv om oefenen geduld en goed zorgen voor je zelf..

    Ik hoop dat je er wat mee kunt

    allaah i3awnek!

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    4.568
    15-07-2012

    Wat ik ook nog als tip wil geven als een baby ondanks alle pogingen niet goed kan happen: laat nakijken of het tong en/of lipriempje niet te kort is. Dit kan ook de reden zijn voor niet goed happen. Dit kan opgelost worden met een kleine ingreep (klieven van het tongriempje)

  9. #9
    Meerdere gebruikers

    Reacties
    151
    05-08-2009

    Een lijst van voedingswaren die de moedermelk kunnen vermeerderen in sha' Allaah:
    -havermout
    -biergist
    -fenegriek
    -gerst
    -spirulina
    -venkel
    -dadels
    -vijgen
    -groene groenten
    -noten
    -olijfolie

    (Bron: uit een e-book van modernalternativemama.com)

    Framboosbladthee en venkel kunnen ook de melk vermeerderen.

    Moge Allaah je bijstaan en alles vergemakkelijken, aameen!

    Dit account word gedeeld door meerdere gebruikers


  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    520
    22-11-2004

    hey meid
    ik denk dat alle moeders jou situatie wel begrijpen ik heb het de eerste weken ook als heel zwaar ondervonden.
    maar Alhamdoulilah het ging steeds beter het is echt even een kwestie van doorzetten.
    gair in sha Allah
    xx

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    4.225
    11-02-2006

    Even doorzetten, begin is altijd moeilijk.

    Drink voldoende water en thee.
    Check de plasluiers.
    Probeer nutrilion af te bouwen desnoods kolf je een paar keer per dag dan maken je borsten meer melk.

    Wat ik doe is mijn zoontje een borst laten leegdrinken en volgende voeding de andere borst zo weet ik zeker dat hij de achtermelk binnen krijgt en die is dikker en voedzamer dan de voormelk. Wel de eerste weken beide borsten gegeven totdat ik genoeg melk had.

    Bv kan vaak ni vlot gaan.

    Heb 3 kids en bij de eerste 2 ging het vlot maar nu dacht ik dat het ni zou lukken, alles ging mis wat er mis kon gaan maar ben wel blij dat ik heb doorgezet. Mijn zoon is nu 13 weken en krijgt volledige bv en hoop dit inscha Allah lang te kunnen volhouden.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    1.223
    27-02-2011

    het is inderdaad geen makkie borstvoeding. als eerst leg je baby goed aan dus het mondje van de baby goed open en naar de borst toe en laten happen. laat hem 1 borst goed leeg drinken en de andere borst als toetje. je kunt het beste op verzoek geven dus elke keer wanneer je baby zich meld. borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. dus hoe vaker je aanlegt hoe meer melk als jij s'nacht kv geeft dan loopt je voeding terug op dat moment. is het misschien geen idee om te kolven en je man het te geven zodat je toch aan je rust komt.

    verzorg je tepels ook goed als je tepelkolven hebt door er billenzalf bepanthen na elke voeding op te smeren en af en toe lekker de boel laten luchten.

  13. #13
    all eyes on me

    Reacties
    8.204
    05-03-2009

    up


    Ik kolf en ik geef kunstvoeding, helaas door een valse start en de baby was een week in ziekenhuis.
    Mijn productie neemt wel af, ik eet niet heel veel, de eerste twee weken en de baby pakt mn tepel niet. Morgen even een lactatie deskundige bellen en vragen of ze komt.
    I wish that i could have this feeling for life.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    1.223
    12-05-2005

    hoe gaat het nu

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    1.529
    02-03-2011

    Salaam, ook ik heb veel moeite met borstvoeding geven.
    Ik weet niet of het door verkeerd aanleggen komt of omdat hij prematuur is geboren.
    Mijn zoontje is met 33,5 week geboren (6 januari 2014) , zijn zuigkracht was toen niet goed en hij lag in de coeveuse dus kreeg hij moedermelk via een sonde (ik kolfde in het begin misschien 10 ml -echt weining melk had ik-).
    Gaandeweg is mijn melk verhoogd, nu bijna 1 maand later heb ik per 3 uur ongeveer 70 ml melk (kolven).
    Mijn zoontje leg ik wel aan, maar hij zuigt 5-15 minuten goed en daarna is het minder.
    Ik ben helaas zo moe dat ik het geduld niet kan opbrengen om bijvoorbeeld 1 uur te laten zuigen, dus kijgt hij als hij echt gestopt is met zuigen de fles met moedermelk.

    Overigens mijn melkproductie moet omhoog want hij drinkt nu 60-70 ml per 3 uur, , ik heb een voorraadje in de vriezer maar die is nu wel erg klein geworden aangezien zijn honger groter wordt. Ik ben bang dat ik strak kunstvoeding moet geven, en dat pas na 1 maand al!!! Ik drink gemiddeld 1,5-2 liter per dag wat echt te weinig is maar het lukt mij niet om meer te drinken!!!
    Ik voel me echt hopeloos en soms een waardeloos moeder