1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    1.715
    03-02-2013

    Cool Übermensch 2.0

    Dees is voor Sarahaha die een essay wilde. Even snel, als voorproefje op mijn toekomstige bestseller.

    De übermensch die we tot heden gekend hebben was ofwel die van Adolf Hitler ofwel hetgeen Nietzsche beschreef. Ik dacht: ik ben veel briljanter dan de laatstgenoemde gozer en uiteraard veel slimmer dan die Adolf, dus laat ik mijn eigen beschrijving geven van de übermensch 2.0 a.k.a. Turksejongen.

    Alle gekheid achter me gelaten....

    De übermensch zit naar mijn mening in de mens zelf. Het is er, het wil er soms uit, maar de nefs van de mensen zijn vaak veel te groot om dit te erkennen en de ruimte te geven binnenin de mens. Om een voorbeeld te geven: je bent moe en je hebt net het allerlaatste stoeltje in de bus weten te bemachtigen door er als een gek naar toe te rennen, totdat er een vervallen, edoch lief en oud mevrouw de bus in stapt en rondkijkt naar een plekje. Niemand geeft haar plaats en jij denkt in jezelf: shit, wat moet ik nu doen. Je blijft doorgaan met denken, de bus begint te rijden en nog steeds ben je niet opgestaan. Je weet dat het niet moet, maar dat het wel zo lief, aardig en netjes is als je het wel doet. Ze is immers oud en het zou je sieren als je het wel zou doen. Toch denk je, fuck it, waarom zou ik opstaan als zij ook niet opstaan. Ben zelf ook moe en ik wil niet mijn plaatsje kwijtraken aan haar.

    Dit is naar mijn mening een goed voorbeeld van een untermensch dat de hand heeft in het lichaam en ziel van de persoon in kwestie. De übermensch is verstopt, kwam af en toe wel omhoog, maar werd verstoten, want je nefs was te groot. Puur omdat je niet wilde opstaan vanwege het feit dat je moe was, heb je je als een untermensch gedragen. Op dat moment gedraag je je alleen niet zo, maar ben je het ook. Je hebt kuddegedrag getoond, je hebt niet geluisterd naar de übermensch dat in je zit en je bent verslagen. Aan de ene kant voel je je kut, maar aan de andere kant ben je blij en wuif je steeds weg dat je het fout hebt gedaan. Immers, je was moe en dan hoef je niet op te staan, toch?

    Bovenmenselijk ben je alleen als je je nefs opzij kunt zetten en je je zo gedraagt dat mensen geen last, maar integendeel, plezier ondervinden. Als jij op was gestaan, had ze je lief aangekeken en je netjes bedankt, waardoor je kon weten dat ze dat plezierig vond. Nu heb je het niet gedaan en ze heeft er last van ondervonden. Weliswaar niet alleen van jou, maar ze vond het niet leuk en jij hebt daar helemaal niets aan gedaan. Waarom zet je je ego niet opzij en leef je niet anticiperend? Waarom denk je dat het laten lijden van mensen weg te wuiven valt als jij je er wél beter door voelt? Deze egocentrische gedachte is volledig toe te wijden aan de untermensch die jijzelf voedt en versterkt naarmate jij zo door blijft gaan.

    Zo door blijven gaan staat gelijk aan het slinken van de übermensch-gehalte dat zich schuilt. Hoe minder het wordt, hoe minder de kans wordt dat ie een keer weet te winnen van de untermensch en hoe minder de kans dat je een compliment krijgt. Uiteraard is dat niet een juiste afspiegeling of 'reward' voor hetgeen jij doet, maar het is wel een indicator en zoals je weet houden mensen van indicatoren en dat soort randzaken. Differentieer jezelf van de kudde, laat zien dat jij anders bent, ontplooi jezelf, ontwikkel jezelf en wees geen asociaal dier. Daarvan hebben we er genoeg van op de wereld. Wees anders, anticipeer, doe wat voor de samenleving, heb het beste voor jezelf, je medemens en alle mensen om je heen. Begin niet te schelden als je een Turk of een Nigeriaan ziet, want ja, ook zij hebben übermenschjes in zich. Het zijn echter de (omgevings)factoren die bijna altijd ten gunste van de untermensch zijn. Het is zo verleidelijk om brood te stelen in Nigeria, terwijl dat in Nederland totaal niet het geval is. Zij voelen zich gedwongen, de untermensch percentage is er groter, hoger en versterk zich continu. Nooit krijgen ze waardering, want er valt niet veel te doen, nooit krijgen ze wat ze willen, want er valt bijna niets te halen. Uiteindelijk kom je in een vicieuze cirkel welke resulteert in een oneindige, neerwaartse loop wat we uiteindelijk selffulfilling prophecy noemen. Behandel mensen zoals jij behandeld wil worden en geloof me; de mens zal dan veranderen. Misschien zal hij of zij niet direct dé übermensch worden, maar het gehalte zal wel stijgen. En wat Cruijff ook had kunnen zeggen: wat stijgt, kan uiteindelijk ook vliegen.

    Met vriendelijke groet,
    Turksejongen.

  2. #2
    Evthingatitsapptime

    Reacties
    6.241
    07-06-2008

    Turksejongen, dit is een interessante tekst.

    Wat is de voorgeschiedenis?
    It takes a gun to rob a bank and a bank to rob the world.
    __________________________________________________ __________________________________________________ _
    - L e r e n eten (inhoudstafel)- K r u i d e n n a m e n in het Marokkaans (orig. thread)- Studie h u l p h o e k j e

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.715
    03-02-2013

    Citaat Geplaatst door Sharpy Bekijk reactie
    Turksejongen, dit is een interessante tekst.

    Wat is de voorgeschiedenis?
    Voorgeschiedenis van wat? Mijn tekst? Gewoon, geïmproviseerd en geschreven. Mijn ware gedachten.

  4. #4
    Evthingatitsapptime

    Reacties
    6.241
    07-06-2008

    Citaat Geplaatst door Turksejongen Bekijk reactie
    Voorgeschiedenis van wat? Mijn tekst? Gewoon, geïmproviseerd en geschreven. Mijn ware gedachten.
    Van de aanleiding.
    It takes a gun to rob a bank and a bank to rob the world.
    __________________________________________________ __________________________________________________ _
    - L e r e n eten (inhoudstafel)- K r u i d e n n a m e n in het Marokkaans (orig. thread)- Studie h u l p h o e k j e

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    1.715
    03-02-2013

    Citaat Geplaatst door Sharpy Bekijk reactie
    Van de aanleiding.
    Ah, was op verzoek van een lid. Vandaar. Anders is dit niet echt het platform om over zoiets te discussiëren, helaas.

  6. #6
    Evthingatitsapptime

    Reacties
    6.241
    07-06-2008

    Nou, dat vind ik niet. Tenzij het je allerlei vervelende huwelijksaanzoeken oplevert natuurlijk.

    En is je manuscript al af?
    It takes a gun to rob a bank and a bank to rob the world.
    __________________________________________________ __________________________________________________ _
    - L e r e n eten (inhoudstafel)- K r u i d e n n a m e n in het Marokkaans (orig. thread)- Studie h u l p h o e k j e

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    1.715
    03-02-2013

    Citaat Geplaatst door Sharpy Bekijk reactie
    Nou, dat vind ik niet. Tenzij het je allerlei vervelende huwelijksaanzoeken oplevert natuurlijk.

    En is je manuscript al af?
    Hmm. Verklaar je nader zou ik zeggen. Kwaliteit is hier ver te zoeken, dunkt me.

    Manuscript is niet af; niet eens aan begonnen, maar gelukkig leef ik nog, dus het kan ieder moment starten. Hoop ik.

  8. #8
    Evthingatitsapptime

    Reacties
    6.241
    07-06-2008

    Citaat Geplaatst door Turksejongen Bekijk reactie
    Hmm. Verklaar je nader zou ik zeggen. Kwaliteit is hier ver te zoeken, dunkt me.

    Manuscript is niet af; niet eens aan begonnen, maar gelukkig leef ik nog, dus het kan ieder moment starten. Hoop ik.
    Er is (nog) niet veel kwaliteit, maar er zijn wel leden die interessante bijdragen leveren. Jij bent daar een voorbeeld van, er zijn nog een paar leden hier op DWVDMV. Je moet het bekijken als een evolutie, ... en dan kan het ook evolueren.

    Starten is moeilijk. Er zijn 1001 redenen om niet te starten, en als die opgebruikt zijn, is het niet moeilijk om er 1001 andere te vinden

    Als je een zin per dag schrijft, ben je eigenlijk al vertrokken, dat kwadrateert zichzelf binnen de kortste keren en dan is je boek af.
    It takes a gun to rob a bank and a bank to rob the world.
    __________________________________________________ __________________________________________________ _
    - L e r e n eten (inhoudstafel)- K r u i d e n n a m e n in het Marokkaans (orig. thread)- Studie h u l p h o e k j e

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    1.715
    03-02-2013

    Citaat Geplaatst door Sharpy Bekijk reactie
    Er is (nog) niet veel kwaliteit, maar er zijn wel leden die interessante bijdragen leveren. Jij bent daar een voorbeeld van, er zijn nog een paar leden hier op DWVDMV. Je moet het bekijken als een evolutie, ... en dan kan het ook evolueren.

    Starten is moeilijk. Er zijn 1001 redenen om niet te starten, en als die opgebruikt zijn, is het niet moeilijk om er 1001 andere te vinden

    Als je een zin per dag schrijft, ben je eigenlijk al vertrokken, dat kwadrateert zichzelf binnen de kortste keren en dan is je boek af.
    Dus ik moet mijn lap tekst als interessant beschouwen? Interessant, dit. Even uit de losse pols wat schrijven zorgt dus ook voor kwaliteit. Ik moet stellen dat ik dan echt een geweldenaar ben. Als ik het bekijk als evolutie, dan kan het ook evolueren? Ik vind dat niet kloppen, maar ik begrijp wel je punt.

    Jij bent sharp, sharpy. Starten is altijd lastig, maar een goed begin is het halve werk, dus er is inderdaad geen reden om niet te starten.

    Laten we elkaar nu kwadrateren, dan.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    46
    09-10-2013

    Even serieus abi. Wil jij naar mijn essay kijken?

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    1.715
    03-02-2013

    Citaat Geplaatst door PinkBlossom Bekijk reactie
    Even serieus abi. Wil jij naar mijn essay kijken?
    Alleen als je ophoudt met mij abi noemen. En je me vereerd.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    46
    09-10-2013

    Ik vereer alleen Allaah .

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    1.715
    03-02-2013

    Citaat Geplaatst door PinkBlossom Bekijk reactie
    Ik vereer alleen Allaah .
    Niet op die manier, rare vogel. Je hebt mijn topic en imago verpest.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    46
    09-10-2013

    Vertel dan eens op welke manier dan wél, dit kan je namelijk niet anders interpreteren.

    Imago verpest... Sorry dat ik jouw o zo ontzettend belangrijke imago heb verpest.

    Zonder gekheid: Je komt slim over ma sha Allaah. Verder ken ik je niet.

    Fijne nachtrust allen.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    1.715
    03-02-2013

    Citaat Geplaatst door PinkBlossom Bekijk reactie
    Vertel dan eens op welke manier dan wél, dit kan je namelijk niet anders interpreteren.

    Imago verpest... Sorry dat ik jouw o zo ontzettend belangrijke imago heb verpest.

    Zonder gekheid: Je komt slim over ma sha Allaah. Verder ken ik je niet.

    Fijne nachtrust allen.
    Ik zat je maar te stangen. Alleen Allah vereren we, niet de mensen. Ik zie me als übermensch vandaag, vandaar. Geen probleem hoor, ik vergeef het je, oh PinkBlossom.

    Dank je wel, jij bent ook slimmer dan je denkt, denk dat ik je essay helemaal niet hoef te checken, maar goed. Verder ken ik je ook niet.

    Fijne nachtrust, jij.