1. #16
    KA.OU.HA

    Reacties
    4.361
    08-10-2003

    Citaat Geplaatst door RifrijnseVrouw21 Bekijk reactie
    Khalid jaleel zo mooi mashallah
    hem kende ik nog niet.. ben meteen onder de indruk.. mashaallah .. wat een stem

  2. #17
    majdoulientje

    Reacties
    9.858
    18-05-2009

    ik vind deze reciteur wel een mooi stem hebben uiteindelijk zijn alle voor van allah swt rustgevend



    http://www.youtube.com/watch?v=eg7QsnFrNe0

  3. #18
    MVC Lid

    Reacties
    68
    28-10-2013

    Hey dames

    Heb misschien een rare vraag maar ik ben nog aan het leren.

    Waarom moeten we *Surat Al Kahf
    Vandaag luisteren?

    Wat houd die surat in?
    en moeten we die elke vrijdag doen?

    Thnks voor de tip, ik ga hem ook downloaden.

  4. #19
    La illaha illa ALLAH

    Reacties
    8.092
    06-07-2008

    Surat Al Kahf op vrijdag reciteren

    “Degene die Surat Al Kahf op vrijdag reciteert, zal een licht hebben, wat hem verlicht van deze vrijdag tot de volgende (vrijdag).”
    Deze hadith is overgeleverd van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) door Abu Said Al-Khudri (moge Allah tevreden met hem zijn). De hadith staat vermeld in Al-Hakim, Bayhaqi en is sahih verklaard door Sheikh Al-Albaanie.
    http://hadithvandedag.nl/koran/surat-kahf
    ALLAH OU AKBAR!!!!!

  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    68
    28-10-2013

    Wat bedoelen z3 met ' zal een licht hebben van deze vrijdag tot volgende week vrijdag '

    Bedankt voor je informatie. Heb het meteen opgezet ben nu aan het luisteren

  6. #21
    MVC Lid

    Reacties
    533
    07-06-2004

    [SIGPIC][/SIGPIC]

  7. #22

  8. #23
    MVC Lid

    Reacties
    468
    19-03-2013

    http://mariaminislam.wordpress.com/2...hf-op-vrijdag/

    Deze Surah is een van de vijf die beginnen met “Alhamdu li Allah” (alle Lof hoort toe aan Allah): Al Faatiha (Surah 1), Al A’naam (Surah 6), Al Kahf (Surah 18), Saba (Surah 34) en Fatir (Surah 35).

    Onze geliefde Profeet (vrede en zegeningen over hem) heeft ons gezegd,
    zoals weergegeven in de Sahih van de Ahadith:
    “Wie de Kahf leest op vrijdagavond, Allah zal hem een Noer (licht) geven
    zoals tussen hem en het oude huis Kaba.” (Fahras Al Darami)

    En zoals het in de lange Hadith van Sahih Muslim staat:
    “… wanneer de Dajjaal verschijnt, voor hem die de openingsverzen
    van Surah Al Kahf leest, zal Allah hem beschermen tegen de Dajjaal.”

    Laten we de schoonheid van deze Surah proeven

    Er staan in deze Surah VIER VERHALEN die de
    vier verschillende vormen van Fitna (verleiding) schetsen:
    1/ Het verhaal van de Ahl Al Kahf (de bewoners van de grot)
    over de Fitna van de Dien
    2/ Het verhaal van de eigenaars van de twee tuinen
    over de Fitna van het geld
    3/ Het verhaal van Mozes en Al Khader (vrede zij met hen)
    over de Fitna van de kennis
    4/ Het verhaal van Dhu al Qarnain
    over de Fitna van de macht

    Deze vier “Fitna’s” zijn zo zwaar voor de mensen omdat de Sjaitaan erachter zit en datgene wat deze Fitna’s inhouden zo aantrekkelijk maakt. Het mooie aan deze Surah is dat ze zowel de Fitna’s (de verleiding) vermeldt als de manieren waarop je vermijdt er het slachtoffer van te worden.

    1/ Het verhaal van Ahl al Kahf is het verhaal van de jongemannen die wegliepen van hun koning om Allah te kunnen aanbidden. Daarom overkwam hen het mirakel dat Allah hen 309 jaar liet slapen. De Fitna in dit eerste verhaal is de verleiding van het leven in een land vol verderf en zondig vertier, waar je wordt afgeleid van je verplichtingen op het vlak van aanbidding van en gehoorzaamheid aan Allah.
    Al wordt het geneesmiddel hiervoor pas verderop in het verhaal vermeld, dit is de perfecte oplossing om je te helpen in die omstandigheden Allah te vereren:

    “En wees zelf geduldig met degenen die hun Heer in de morgen en de avond aanroepen, verlangend naar Zijn Aangezicht. En wend jouw ogen niet af van hen omdat jij de versierselen van het wereldse leven wenst. En gehoorzaam niet degene wiens hart Wij Onze gedachtenis hebben doen veronachtzamen en (die) zijn begeerten volgt: en hij is in overtreding in zijn zaak.” (vers 28)

    2/ Het verhaal van de eigenaar van de tuinen: een man die door Allah werd gezegend met geld en tuinen en alles waar een mens van kan dromen. Daarna onteerde hij deze zegeningen door ze aan zichzelf toe te schrijven, waardoor Allah een storm zond om zijn tuinen te vernietigen en zijn rijkdom weg te nemen.
    De Fitna in dit verhaal is geld en welvaart, waardoor het ego opzwelt. Hoe meer je ervan hebt, hoe meer het je afleidt van je verplichtingen tegenover Allah.
    Het geneesmiddel voor deze Fitna om ons tegen een dergelijke verleiding te beschermen wordt verderop vermeld:

    “Het bezit en de zonen zijn de versieringen van het wereldse leven,
    maar de goede daden, die blijvend zijn, zijn beter bij jouw Heer,
    als beloning en betere hoop.” (vers 46)

    3/ Het verhaal van Mozes (vrede zij met hem). Hij dacht dat hij de slimste mens ter wereld was, maar Allah liet hem zien dat er iemand is die meer weet. Om die reden beleefde hij al die voorvallen die vragen bij hem opriepen over wat er gebeurde en waarvan hij de zin niet vatte.
    Deze derde Fitna is de Fitna van de kennis, wanneer iemand denkt dat hij alles weet en daardoor ongemerkt zijn ego opblaast.
    Het middel hiertegen is echter geduld en nederigheid:

    “Hij (Moesa) zei: ‘Jij zult ondervinden dat ik, indien Allah het wil,
    een geduldige ben en ik zal jou in geen opdracht ongehoorzaam zijn’.” (vers 69)

    4/ Het verhaal van Dhu al Qarnain, een rechtvaardige koning die over de aarde heerste en ze vervulde met rechtvaardigheid – tot hij de Ya’djoedj en Ma’djoedj bereikte en een barrière opwierp tussen hen en de andere aardbewoners.
    De Fitna van de macht, wanneer je heerst over de aarde, de wereld in je handen houdt en kan doen wat je wil – en de Surah toont ons dat het tegengif voor deze Fitna is oprecht te zijn in alle daden tegenover Allah en de Dag des Oordeels in gedachten te houden:

    “Zeg (O Muhammad): ‘Zullen wij jullie op de hoogte brengen van wie de grootste verliezers zijn door (hun) daden?’ (Het zijn) degenen wiens daden vruchteloos waren in het wereldse leven. En zij dachten dat zij goed werk verrichtten.” (vers 103-104)

    En de Surah eindigt met het algemene middel
    voor alles dat je in je leven kan meemaken:

    “Zeg: ‘Ik ben slechts een mens zoals jullie.
    Het is aan mij geopenbaard dat jullie god één God is.
    Wie daarom de ontmoeting met zijn Heer verwacht,
    laat hem goede daden verrichten en laat hem
    bij de aanbidding van zijn Heer
    niet één deelgenoot toekennen’.” (vers 110)

    Je vindt deze uitleg meer schematisch weergegeven op http://www.slideshare.net/Productive...f-surat-alkahf

    Hulp bij het reciteren vind je hier:
    http://transliteration.org/quran/Web...tch/Fram2E.htm
    met transliteratie (westerse letters die tonen hoe je de Arabische tekst kan uitspreken)
    en met Nederlandse vertaling van de betekenis

  9. #24
    MVC Lid

    Reacties
    68
    28-10-2013

    Bedankt voor je uitleg, ik heb het gelezen en nu begrijp ik het steeds meer.

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    5.508
    13-09-2012

    Verleiding geld kennis en macht
    Prachtige sura (mijn favo surat )
    Als je je er in verdiept soubhanaAllah ik was hem aan het leren bijna de tweede helft uit mijn hoofd geleerd maar helaas, maar ga het in shaa Allah oppakken om het volledig te onthouden
    Degene Die mij geschapen heeft, Hij leidt mij.
    En Hij is Degene Die mij voedt en Die mij te drinken geeft.
    En wanneer ik ziek ben, is Hij het Die mij geneest.
    Degene Die mij doet sterven en mij vervolgens doet leven.
    En Degene van Wie ik hevig verlang dat Hij mijn zonden zal vergeven op de Dag des Oordeels.

  11. #26
    Oum H en Y

    Reacties
    1.693
    09-11-2007

    Baraka Allaho fikk


  12. #27
    MVC Lid

    Reacties
    4.330
    04-02-2013

    Baraka Allahoe fik voor het plaatsen,dit is een leerzame topic.Sura Al Khaf kan je die alleen s'avonds reciteren.
    OFF.

  13. #28
    MVC Lid

    Reacties
    5.508
    13-09-2012

    Citaat Geplaatst door kittkat Bekijk reactie
    Baraka Allahoe fik voor het plaatsen,dit is een leerzame topic.Sura Al Khaf kan je die alleen s'avonds reciteren.
    Nee hoor de hele dag door als je wilt of lukt
    Degene Die mij geschapen heeft, Hij leidt mij.
    En Hij is Degene Die mij voedt en Die mij te drinken geeft.
    En wanneer ik ziek ben, is Hij het Die mij geneest.
    Degene Die mij doet sterven en mij vervolgens doet leven.
    En Degene van Wie ik hevig verlang dat Hij mijn zonden zal vergeven op de Dag des Oordeels.

  14. #29
    MVC Lid

    Reacties
    4.330
    04-02-2013

    Citaat Geplaatst door muslima82 Bekijk reactie
    Nee hoor de hele dag door als je wilt of lukt
    In sha Allah.
    OFF.

  15. #30
    MVC Lid

    Reacties
    807
    09-02-2013

    Mooie uitleg. Ik had ook al het verhaal gehoord van de bewoners van de grot. Ik ken de surat niet. Ik zal hem zeker gaan leren is het ook goed als je er naar luistert!!

    Allah is the guardian
    Of those who believe. He brings them out of the darkness into
    The light.
    [Holy Qur’an 2:257]