1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    5.446
    07-05-2009

    Je kinderen een goede (Islamitische) opvoeding geven (tips, adviezen, stukjes etc)

    Je Kinderen een goede (Islamtische) opvoeding geven (tips, adviezen, stukjes etc)

    Salaam Alekouim moeders,

    Ik open deze topic omdat ik steeds meer ben gaan nadenken over hoe ik het best mijn kinderen Islamitisch kan opvoeden.
    In principe wil ik ze het geloof mee geven zodat ze de Islam in hun harten gaan dragen voor de rest van hun leven.
    Maar ook wil ik ze alle normen en waarden mee geven die er bij komen, zoals Salaat, de koran leren en alle regels die erbij horen. Ik voel dit als mijn verantwoordelijkheid als ouder zijnde.
    We willen denk ik allemaal onze kinderen zo goed mogelijk opvoeden, alleen hoe doe je dit? Welke stappen neem je en wat past bij hun leeftijd
    en hun ontwikkeling.
    Ik denk dat we op heel veel manieren onze kinderen kunnen leren wat het geloof is en dit brengt ons niet alleen dichter bij Allah maar zorgt
    ook ervoor dat onze kinderen stevige pilaren hebben waar ze later de maatschappij in kunnen.
    Graag zou ik van jullie weten hoe jullie dit nu al aanpakken denk b.v. aan de Salaat, Ramadan, Suikerfeest&offerfeest, omgang met niet- moslims etc.
    De topic is ook bedoelt om zelf een v.b. uit de praktijk te geven waar je zelf mee zit waar je graag advies over zou willen hebben. Zo kunnen we elkaar helpen.
    Hoop ook dat we genoeg schema's, tips, verhaaltjes, linkjes naar websites over opvoeden, activiteiten en handvaten met elkaar kunnen delen hier.
    Het hoeft niet alleen Islamitisch gerelateerd zijn je kan ook pedagogische voorbeelden of tips delen die we in het westen kennen en we ook prima
    kunnen toepassen in onze islamitische normen en waarden.
    Denk alleen maar aan de dingen die onze kinderen dagelijks doen en waar ze mee te maken krijgen, tv kijken, spelletjes spelen, muziek luisteren, omgang met andere kinderen,
    psz, kdv, basisschool, niet-islamitische feesten (verjaardagen, kerst, sinterklaas) etc.
    En hoe passen we dit ons toe aan ons eigen leven, hoe kunnen wij het beste kennis vergaren hier over, hoe passen we dit toe in ons dagelijkse ritme en schema.
    De meeste moeders runnen een huishouden sommige werken er ook naast. Hoe dit het beste aan te pakken?

    Hoop dat ik met deze topic inscha Allah voor een opening heb gezorgd zodat we elkaar kunnen helpen.

    Het zou leuk zijn als iedereen iets over zichzelf verteld aantal kids, leeftijden en wat je zelf aan doet of wat je streven en doelen zijn.

    Ik heb op dit moment Alhamdoelilah 2 kids, dochter van 3 jaar en een zoontje van 5 maanden.
    Wat ik tot nu toe mijn dochter heb aangeleerd is het zeggen van 'Alhamdoelilah' bij het niezen en na het eten, maar ook het zeggen van 'Bismillah'tijdens het eten.
    Dit is nog erg laagdrempelig natuurlijk. Ik probeer regelmatig voor te lezen uit het boekje 'jonge moslims' dat vindt ze wel erg leuk. Dus daar ga ik sowieso meer boeken van inslaan.
    Probeer haar Koran te laten beluisteren en ze heeft een mini laptop waar de korte soerats in zitten en die beluistert ze af en toe en probeert ze mee te citeren.
    Naast de Koran laat ik haar ook naar kinder Anasheed luisteren vindt ze ook erg leuk. Ik probeer nog niks te forceren of dwingen bij haar, ik weet namelijk dat het op deze leeftijd
    spelerderwijs moet gebeuren. Ik probeer ook met het suikerfeest/offerfeest een groot feest van te maken voor haar.
    Ik heb nog heel veel doelen voor mezelf die ik moet behalen, ik vind dat ik nog veels te weinig kennis heb over de Islam en ik weet zeker dat er een fase gaat komen dat mijn kinderen meer vragen gaan stellen waar ik dan geen antwoord op heb. Maar dat geeft je wel de kans om jezelf erin te verdiepen..
    Graag zou ik ook meer willen zien en lezen over pedagogiek in de Islam, ik ben hierover nog geen boek tegen gekomen. Misschien dat andere dames hier wel kennis over hebben..

    Nou hoop hierbij dat jullie ook gaan reageren...

  2. #2
    Sabirien

    Reacties
    1.402
    22-04-2009

    Interessant uppie..open deze topic ook bij dwmv..krijg je meer antwoorden inshaAllah

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    5.446
    07-05-2009

    Ik heb net deze link gevonden via google, het is een artikel geschreven over islamitisch opvoeden. Zitten echt waardevolle dingen in zeg!
    Ik ben nog steeds aan het lezen en tussendoor het huishouden aan het doen en samen met mijn kid spelen, moet eigenlijk een schema gaan maken hiervoor.

    http://insah.blogspot.nl/2011/03/tip...opvoeding.html

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    5.446
    07-05-2009

    Citaat Geplaatst door Firdaous_A Bekijk reactie
    Interessant uppie..open deze topic ook bij dwmv..krijg je meer antwoorden inshaAllah
    Ik vind deze topic eerlijk gezegd veel waardevoller om hem in deze rubriek te plaatsen het gaat immers over mama's en papa's en al wordt het hier minder gelezen ik denk dat de reacties hier veel waardevoller zullen zijn dan bij DWMV, daar loopt het al gauw uit op andere onderwerpen.
    Dus inscha Allah deze topic blijven uppen.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    5.446
    07-05-2009

    Ik heb trouwens ook wat tips die ik wil mee geven als het gaat om tv kijken. Nou vinden alle kinderen het natuurlijk leuk om t.v te kijken, in de ochtend, overdag of na schooltijd maar probeer dit te beperken ze leren er niet veel van.

    Tip 1:
    Laat je kids Baraeem kijken dit is een Arabische kanaal op de satelliet met bijna 24 uur per dag kindertekenfilms, sommige tekenfilms die we op de NL tv hebben worden hier ook op uitgezonden. Als je kids hier even naar kijken, weet je zeker dat er geen rare dingen voorbij komen. Denk b.v. aan reclame's maar ook aan onderwerpen die in tekenfilms plaatsvinden; verliefdheid, seksueele geaardheid etc.

    Tip 2
    Iedere ouder laat zijn kind misschien weleens naar Zappelin kijken. Dit is een kinderprogramma wat een aantal uren wordt uitgezonden op Nederland 3. Voor de kinderen is het leuk, ze praten Nederlands en makkelijk herkenbaar voor alle kinderen. In de vroege ochtend worden er vaak programma's uitgezonden die leuk zijn voor 1 jarige peuters denk maar aan PLOP, BUMBA en de TELETUBBIES. Maar er worden ook tekenfilms uitgezonden zoals Mega mindy en K3, de laatste 2 vind ik persoonlijk soms te ver gaan als het gaat om meisjes/vrouwengedrag en hun uitingen over verliefd zijn. Na 1 uur of 2 uur s'middags wordt er KRO kindertijd uitgezonden. Vaak komt er dan Sesamstraat wat ook leuk is en leerzaam voor de kids. Maar af en toe worden er ook korte kinderserie's uitgezonden over kinderen in hun dagelijks leven. Vaak gaat het ook hier over dat het normaal is om verliefd te zijn en hier iets mee te doen. Dus moeder een tip die ik kan mee geven is let op waar je kind naar kijkt! Je kan er voor kiezen om je kinderen hier helemaal niet aan bloot te stellen. Dan zien ze het thuis niet, maar ze zullen het wel weer tegenkomen op school of met klasgenootjes en vriendjes etc. In dit geval kan je selecteren waar je wilt dat je kind naar toe gaat kijken en ga voor het gemak er even bij zitten. Desnoods doe je je wasjes opvouwen samen in de woonkamer. Op deze manier weet je inprincipe precies wat je kind mee krijgt en kan je ook uitleggen wat ze bedoelen en wat niet correct is/ of gewoon is in ons geloof.
    Nog een tip wat betreft Zappelin: In het weekend worden er haast geen tekenfilms uitgezonden maar is het meer gericht op de oudere kinderen, dus vaak worden er documentaires of kleine mini serie's getoond. Ik heb af en toe is gekeken en vaak ging het over seksueele geaardheid dus lesbi of homo zijn. Of niet fijn voelen in je eigen lijf en liever een jongen of meisje willen zijn. Gaat over gescheiden ouders. Of sprookjesfilms die alitjd maar gaan over de prins en dat ze na een zoen lang en gelukkig leefden. Dit geldt trouwens ook voor de vakanties dan wordt dit ook vaak uitgezonden. Ik geef het gewoon mee, je kan zelf beslissen wat je ermee wilt.

    Tip 3
    Koop je eigen DVD'S, als je kind gek is op BUMB of andere tekenfilms die verantwoord is om naar te kijken ook vanuit ons geloof dan is het beter dat je zo een dvd aanschaft. Waarom? Op deze manier heb je zelf in de hand waar je kind naar kijkt. Je beslist zelf wanneer ze er naar kijkt en wanneer jij wilt. Sowieso is 1 uur per dag tv kijken meer dan zat.

    Tip 4
    Nou bestaan er ook nog andere tekenfilms kanalen op tv zoals b.v. Nickelodeon waar vaak Spongebob en andere Amerikaanse teen series uitgezonden worden. Dit is voor mij helemaal een big no no..en ik denk wel dat jullie weten waarom..anders raad ik aan om zelf even te gaan kijken.

  6. #6
    In Gedachte...

    Reacties
    61
    01-05-2013

    Handige topic, ga ik straks zeker even de tijd voor nemen om door te lezen In sha Allaah!

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    5.446
    07-05-2009

    Citaat Geplaatst door TruthSeeker Bekijk reactie
    Handige topic, ga ik straks zeker even de tijd voor nemen om door te lezen In sha Allaah!
    Inscha Allah, harstikke leuk voel je welkom!
    Trouwens nog gefeliciteerd met je zwangerschap, ik zie dat je 28 weken zwanger bent..inscha Allah een voldragen zwangerschap en een makkelijke bevalling..

    Heb jij trouwens al een idee of gedachte hoe jij je kind wil gaan opvoeden in grote lijnen?

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    5.446
    07-05-2009

    Citaat Geplaatst door Firdaous_A Bekijk reactie
    Interessant uppie..open deze topic ook bij dwmv..krijg je meer antwoorden inshaAllah
    Trouwens om terug te komen op je reactie, ik zie dat je 2 kleine meiden heb Tbarka Allah! Wat leuk joh, hoe ga jij eigenlijk thuis om met dit onderwerp en opvoeden. Je kids zijn natuurlijk nog erg klein maar neem aan dat je er wel onbewust mee bezig bent?

  9. #9
    Alhamdoellilah

    Reacties
    452
    13-04-2005

    Ik adviseer elke moslim ouder om te kiezen voor een islamitische basisschool. Mocht er geen islamitische school om de
    hoek zijn dan adviseer ik jullie om alsnog je kind naar een islamitische school te brengen. Op zo' n school kan het kind zijn of haar eigen identiteit behouden. De gewoontes op school zijn hetzelfde als thuis en een kind kan volledig zichzelf zijn.

    Verder raad ik jullie aan om allereerst jullie zelf te onderwijzen en tegelijkertijd je kinderen. Doe dit op een speelse manier en leg hen geen halal en haram op maar probeer ze op een liefdevolle manier de islam uit te leggen. Vertel jullie kinderen waarom jullie iets juist wel doen en waarom niet.

    Wij hebben hier op yauwmal jumaah zakgelddag en snoepjesdag ingevoerd. Elke yauwmul jumaah krijgen ze een lolly, zakgeld en gaat mijn zoontje met qamis naar school. Op deze manier leert hij al van jongs af aan dat de vrijdag een zeer belangrijke dag is.

  10. #10
    Bijna Lid

    Reacties
    1.279
    25-04-2012

    Citaat Geplaatst door oeght Bekijk reactie
    ik adviseer elke moslim ouder om te kiezen voor een islamitische basisschool. Mocht er geen islamitische school om de
    hoek zijn dan adviseer ik jullie om alsnog je kind naar een islamitische school te brengen. Op zo' n school kan het kind zijn of haar eigen identiteit behouden. De gewoontes op school zijn hetzelfde als thuis en een kind kan volledig zichzelf zijn.

    Verder raad ik jullie aan om allereerst jullie zelf te onderwijzen en tegelijkertijd je kinderen. Doe dit op een speelse manier en leg hen geen halal en haram op maar probeer ze op een liefdevolle manier de islam uit te leggen. Vertel jullie kinderen waarom jullie iets juist wel doen en waarom niet.

    Wij hebben hier op yauwmal jumaah zakgelddag en snoepjesdag ingevoerd. Elke yauwmul jumaah krijgen ze een lolly, zakgeld en gaat mijn zoontje met qamis naar school. Op deze manier leert hij al van jongs af aan dat de vrijdag een zeer belangrijke dag is.

    masschallah!

  11. #11
    back in town

    Reacties
    3.177
    24-01-2005

    Islamitische basisschool is heel goed heb zelf een nichtje van 10 die op een basisschool zit en het is zo goed wat ze allemaal leren en hoeveel ze mee krijgen over de islam.

    Mijn dochter gaat inshallah over 1 jaar dan is ze 2 na een islamitische nursery ( Woon in het buitenland) en daarna vanaf 5 jaar gaat ze inshallah na een islamitische basischool! verder wil ik thuis zoveel mogelijk mee geven over onze deen inshallah en als ze wat ouder is dan wil ik haar ook mee nemen naar de moskee, lezingen etc en vanaf jongs af aan wil ik haar aanleren om niet naar muziek te luisteren, en alles goed uitleggen wat haraam is op een goede manier! inshallah ik ben zelf ook nog op zoek naar meer goede tips en advies!

    Bij mij scheelt het heel erg dat ik nu ergens woon waar super veel moslims zijn en we hebben hier zoveel kansen hmdl om alles te doen wat we willen! hmdl



  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    310
    18-06-2003

    MashAllah mooie topic nog meer!
    Verlicht je hart met je geloof, Verzacht je gevoel met Allah's woorden, Volg zijn WEG en hij zal jou belonen

  13. #13
    Eet verslaafd

    Reacties
    331
    26-01-2011

    Ma sha Allaah topic!

  14. #14
    wat moet je nou??

    Reacties
    55
    05-01-2008

    Mijn dochter is 3 en half ik probeer er een beetje de hele dag op te letten wat ze kijkt .
    En sallam oualekom te zeggen en te antwoorden met oualekom sallam en bismillah bij het eten en hamdoelillah na het eten en voor het slapen zegt haar vader altijd een sourat uit koran.



    Ik hou deze topic in de gaten heel erg intresant en zo leren we weer van elkaar.....

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    4.225
    11-02-2006

    Heel goede topic.

    Ik heb zelf 2 kids, een van 6 en een van 3,5 jaar.

    wat ik ze tot hiertoe heb geleerd is. Bismillah voor het eten en hamedoulillah bij niezen en als ze klaar zijn met eten.

    Wat ik ook doe is een avondritueel, voor het slapen gaan boekje lezen daarna zeggen kids sourat al ighlaas en de shahada.
    Wat eten betreft weten ze ook goed wat wel en niet mag.