1. #1
    Verbannen

    Reacties
    7.632
    17-03-2013

    'Onthoofdingsfilmpjes IS mogelijk gemanipuleerd'

    Afgelopen weekend was het weer raak: Islamitische Staat zette een filmpje online waarin een derde westerse gijzelaar op gruwelijke wijze aan zijn einde komt. Maar terwijl de onthoofdingsfilmpjes van IS vooral walging oproepen en angst inboezemen, blijft één vraag onbeantwoord: hoe is het mogelijk dat de gijzelaars vlak voor hun executie zo kalm een verklaring voorlezen die het Westen veroordeelt? Hoe kan iemand die de dood in de ogen kijkt zo beheerst blijven? Vijf vragen aan traumadeskundige Peter van der Velden.

    Je zou denken dat zo'n gijzelaar verzet gaat plegen, in paniek raakt, alles behalve rustig een verklaring voorlezen waar hij het evident niet mee eens is.
    "We kunnen het de betrokkenen natuurlijk niet navragen, maar het heeft mij ook zeer verbaasd; de relatieve rust bij de gijzelaars tegenover het gruwelijke lot dat ze te wachten staat. Je zou inderdaad verwachten dat ze zich verzetten."

    Niet dus.
    "Het is belangrijk om te weten dat in een oorlog de waarheid als eerste sneuvelt. Ik vind het dan ook heel moeilijk om te beoordelen of de filmpjes echt zijn. Wie weet blijven die gijzelaars wel zo rustig omdat de filmpjes gemanipuleerd zijn. Misschien heeft IS nog honderd anderen onthoofd die een hele scène maakten voor hun dood, en laten ze alleen die filmpjes zien waarbij de gijzelaars rustig blijven. Het kan ook zijn dat die verklaring helemaal niet vlak voor de executie wordt voorgelezen, dat die gijzelaars op dat moment echt hoop hebben dat ze nog vrijkomen en dat ze op heel een ander tijdstip worden vermoord. Dat er dus geknipt en geplakt wordt in de filmpjes. Het punt is: we weten het niet."

    Maar de echtheid van de filmpjes wordt toch door westerse autoriteiten bevestigd?
    "Er wordt hooguit bevestigd dat de persoon in kwestie dood is, maar daarmee weten we nog niet hoe het beeldmateriaal tot stand is gekomen. Manipulatie is op vele manieren mogelijk. Denk maar aan de bewijzen die de Verenigde Staten lieten zien dat Saddam Hoessein chemische wapens had. Die waren de rechtvaardiging voor de Irak-oorlog, terwijl er niets van klopte. En als je naar een James Bond-film kijkt dan lijkt ook alles echt. Ik wil er gewoon voor waarschuwen dat we bij deze filmpjes niet te veel moeten interpreteren zolang we niet weten wat er precies is gebeurd."

    Gesteld dat de filmpjes niet gemanipuleerd zijn, hoe zou de gelatenheid van de gijzelaars dan te verklaren zijn?
    "Je kunt de link leggen met de doodstraf in de Verenigde Staten. Daar zie je ook vaak dat terdoodveroordeelden heel rustig op een bank worden gelegd voor dat ze een dodelijke injectie krijgen. Ook zij ondergaan hun lot ogenschijnlijk kalm, al zijn er ook genoeg gevallen waar er sprake is van verzet. Toch gaat de vergelijking enigszins mank. Iemand die de doodstraf krijgt is normaal gesproken schuldig aan een ernstige misdaad, zit vaak al heel lang gevangen en heeft zich mogelijk neergelegd bij zijn lot. De gijzelaars waar we het hier over hebben zijn onschuldige journalisten of hulpverleners. Die hebben niets misdaan en zullen dan ook minder gauw berusten."

    Is de ogenschijnlijke gelatenheid van de gijzelaars dan niet eigenlijk juist een aanwijzing dát de filmpjes zijn gemanipuleerd?
    "Een aanwijzing vind ik te sterk uitgedrukt, maar het is in elk geval wel zó opvallend dat je je de vraag gaat stellen of er misschien niet is gemanipuleerd."

    http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buite...ipuleerd.dhtml

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    834
    11-08-2014

    Misschien onder hypnose?

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    834
    11-08-2014

    Citaat Geplaatst door Stukkie Bekijk reactie
    Er is nog een andere manier die zal ik jullie onthoudden, ik wil geen ban...
    lol waarom zeg je dat nou , zo maak je mensen alleen maar nieuwsgieriger

  4. #4
    Defiant To The End

    Reacties
    928
    14-05-2012

    Wat lopen er toch veel idioten rond.

  5. #5

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    4.388
    22-10-2012

    Zo onschuldig zijn die journalisten niet.. die zijn ook een oorlog aan het voeren tegen IS. Ontzettend veel misinformatie die eruit wordt gepompt, op schaal die ik niet eerder heb gezien. Als journalisten heb je dan het recht verloren om jezelf 'onschuldige burger' te noemen.

    Ik heb het idee dat IS uit meerdere, alleen in naam aan elkaar verbonden, groepjes bestaat. Daar heb je dan idiote koppenhakkers tussen zitten maar ook hele redelijke mensen. Zoals die lui die laatst al die Hindoe vrouwen ongeschonden vrijlieten. Ook raar dat dit in de media nooit wordt afgevraagd. Waar het ze uitkomt nemen ze dingen blind van IS aan, hoe onwaarschijnlijk ook