1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    31
    19-12-2002

    Kus op de wang

    Sallaaam

    ik wil jullie vragen of ik mijn neven op de wang mag kussen en de rest van de mannelijke familie leden mag je die ook op de wang kussen ?

    of mag je ze niet eens een hand geven ?


    Thxxx

  2. #2
    --

    Reacties
    42.780
    17-05-2002

    Origineel gepost door iwa
    salaam hoe is het met je. wat ik zeker weet is dat je ze geen hand mag geven en zeker niet een kus op de wang het gebuurd wel maar het mag niet in de islam. je mag geen hand geven aan iemand met wie je kan trouwen. nou thalij frasek beslamaaaa
    Dit klopt wat je zegt! je mag alleen een hand uitsteken naar een Maghram, een man waarvan het verboden is om mee te huwen

    Liefs Safia

  3. #3
    Allah Akbar

    Reacties
    70
    13-01-2003

    asalaam alliekom wa rahmatoe allah wa barakaatoehoe


    Vraag: Assalam alaikoem
    Wij hebben in onze familie vele slechte gewoonten. Bijvoorbeeld; wanneer we visite krijgen, schudt iedereen, mannen en vrouwen, elkaar de hand. Als ik weiger dit te doen, zullen ze zeggen dat ik raar en opstandig ben. Wat is de islamitische regel betreffende het handendrukken tussen mannen en vrouwen?
    wassalam

    Antwoord:


    Een moslim moet Allah (Geprezen en Verheven is Hij gehoorzamen door Zijn geboden na te leven en weg te blijven van dat wat Hij verboden heeft. Het volgen van de regels van Allah is niet raar of opstandig. Degene die niet volgt wat Allah (Geprezen en Verheven is Hij hem of haar heeft opgedragen is raar en opstandig!

    Het genoemde gebruik is een slechte gewoonte. Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assaheeh (1/477-4480)).

    De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei ook: “Inderdaad, ik raak niet de handen van vrouwen aan At-Tabaraanee in Al-Mu’jam-ul-Kabeer (24/342) en bevestigd in Saheeh Al-Jaami’ (no. 8054)). En Aisha (r.a.) zei over de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): “Ik zweer bij Allah! De hand van een vrouw heeft nooit de hand van Allah’s boodschapper aangeraakt; hij nam liever de eed van loyaliteit mondeling af.” (Saheeh Moeslim (3/1489)

    Moslims in de situatie van de vragensteller zouden zich niet moeten onderwerpen aan de wil van hun familie. Het is zelfs verplicht om hen te adviseren te stoppen met deze slechte gewoonte en zich te gedragen op een manier die Allah (Geprezen en Verheven is Hij en Zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) zullen bevallen. In deze tijd is het heel gewoon dat als een man bijvoorbeeld vertrekt om op reis te gaan en dan terug komt dat dan een groep vrouwen van zijn “groep” naar hem toe komt om hem te groeten en te kussen enzovoorts en ook bijvoorbeeld tijdens de dagen van Eid-ul-Fitr en Eid-ul-Adhaa.

    Het is wel bekend van getuigenissen uit de Qor-aan en de Soennah, dat een vrouw geen handdruk of kus mag geven aan een man die geen mahram van haar is, of het nu naar aanleiding van een feest is of wanneer hij terug komt van een reis of voor welke andere reden dan ook. Dit is omdat de vrouw ‘awrah is (d.w.z. ze moet bedekt zijn) en een fitnah is (d.w.z. een bron van verleiding). Ze zou geen man aan moeten raken die niet wordt beschouwd als mahram van haar, ongeacht of het een neef of iemand ver van haar is. Ze mag hem niet kussen en hij mag haar niet kussen. Dit komt omdat het van dingen afkomt die fitnah (beproevingen en tests) veroorzaken en van de dingen die leiden tot wat Allah heeft verboden door de ontuchtige en schaamteloze handelingen en de gebruiken die tegen de goddelijke wet ingaan. Het is niet toelaatbaar voor moslims om zich aan deze gewoonte te houden en om met ze verbonden te blijven. Moslims dienen deze gewoonte af te zweren en het te bestrijden. En ze zouden Allah (Verheven en Geprezen is Hij) moeten bedanken omdat Hij ze heeft gezegend met deze kennis van Zijn Wetten en voor het mogelijk maken voor het zich onthouden van wat Hem kwaad maakt.

    Allah heeft de boodschappers (vrede zij met hen allen) gestuurd – met Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) aan het hoofd – om de mensen op te roepen om alleen Allah te aanbidden en Zijn geboden te gehoorzamen en zich te onthouden van wat Hij verbood en om te strijden tegen de slechte praktijken (uit vroegere tijden). Daarom is het verplicht een slechte gewoonte als het schudden van handen tussen niet-mahrammannen en vrouwen te stoppen. Het is voldoende om met taal te groeten, zonder aanraken en kussen, en er is genoeg in wat Allah voor ons wettig en toegestaan heeft gemaakt boven wat Hij heeft verboden en niet toestaat.

    En Allah weet het best. Bronnen:

    "fatawa regarding women”, blz. 343, van Sheikh ibn ‘Othaymeen. (Overigens was de opmerking van sheikh ibn ‘Othaymeen dat de keten van overleveraars van de ahadith niet sterk was, maar dat deze desondanks toch als bewijs konden dienen).
    Een uitspraak over een handdruk tussen mannen en vrouwen van Imaam ‘Abdoel-‘Azeez Ibn Baaz.


    www.al-islaam.com




    wa asalaam aliekom wa rahmatoe allah wa barakaatoehoe
    *Allah Akbar. Muslims will rule the world. Never will I let my brothers and sisters down. We will fight against the Saitan and his followers! And we shall win. Not with wapons, But with the words of ALLAH! Laa ilaaha illallah!*


  4. #4
    --

    Reacties
    42.780
    17-05-2002

    Origineel gepost door Oem_AbdulNoor
    asalaam alliekom wa rahmatoe allah wa barakaatoehoe


    Vraag: Assalam alaikoem
    Wij hebben in onze familie vele slechte gewoonten. Bijvoorbeeld; wanneer we visite krijgen, schudt iedereen, mannen en vrouwen, elkaar de hand. Als ik weiger dit te doen, zullen ze zeggen dat ik raar en opstandig ben. Wat is de islamitische regel betreffende het handendrukken tussen mannen en vrouwen?
    wassalam

    Antwoord:


    Een moslim moet Allah (Geprezen en Verheven is Hij gehoorzamen door Zijn geboden na te leven en weg te blijven van dat wat Hij verboden heeft. Het volgen van de regels van Allah is niet raar of opstandig. Degene die niet volgt wat Allah (Geprezen en Verheven is Hij hem of haar heeft opgedragen is raar en opstandig!

    Het genoemde gebruik is een slechte gewoonte. Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assaheeh (1/477-4480)).

    De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei ook: “Inderdaad, ik raak niet de handen van vrouwen aan At-Tabaraanee in Al-Mu’jam-ul-Kabeer (24/342) en bevestigd in Saheeh Al-Jaami’ (no. 8054)). En Aisha (r.a.) zei over de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): “Ik zweer bij Allah! De hand van een vrouw heeft nooit de hand van Allah’s boodschapper aangeraakt; hij nam liever de eed van loyaliteit mondeling af.” (Saheeh Moeslim (3/1489)

    Moslims in de situatie van de vragensteller zouden zich niet moeten onderwerpen aan de wil van hun familie. Het is zelfs verplicht om hen te adviseren te stoppen met deze slechte gewoonte en zich te gedragen op een manier die Allah (Geprezen en Verheven is Hij en Zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) zullen bevallen. In deze tijd is het heel gewoon dat als een man bijvoorbeeld vertrekt om op reis te gaan en dan terug komt dat dan een groep vrouwen van zijn “groep” naar hem toe komt om hem te groeten en te kussen enzovoorts en ook bijvoorbeeld tijdens de dagen van Eid-ul-Fitr en Eid-ul-Adhaa.

    Het is wel bekend van getuigenissen uit de Qor-aan en de Soennah, dat een vrouw geen handdruk of kus mag geven aan een man die geen mahram van haar is, of het nu naar aanleiding van een feest is of wanneer hij terug komt van een reis of voor welke andere reden dan ook. Dit is omdat de vrouw ‘awrah is (d.w.z. ze moet bedekt zijn) en een fitnah is (d.w.z. een bron van verleiding). Ze zou geen man aan moeten raken die niet wordt beschouwd als mahram van haar, ongeacht of het een neef of iemand ver van haar is. Ze mag hem niet kussen en hij mag haar niet kussen. Dit komt omdat het van dingen afkomt die fitnah (beproevingen en tests) veroorzaken en van de dingen die leiden tot wat Allah heeft verboden door de ontuchtige en schaamteloze handelingen en de gebruiken die tegen de goddelijke wet ingaan. Het is niet toelaatbaar voor moslims om zich aan deze gewoonte te houden en om met ze verbonden te blijven. Moslims dienen deze gewoonte af te zweren en het te bestrijden. En ze zouden Allah (Verheven en Geprezen is Hij) moeten bedanken omdat Hij ze heeft gezegend met deze kennis van Zijn Wetten en voor het mogelijk maken voor het zich onthouden van wat Hem kwaad maakt.

    Allah heeft de boodschappers (vrede zij met hen allen) gestuurd – met Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) aan het hoofd – om de mensen op te roepen om alleen Allah te aanbidden en Zijn geboden te gehoorzamen en zich te onthouden van wat Hij verbood en om te strijden tegen de slechte praktijken (uit vroegere tijden). Daarom is het verplicht een slechte gewoonte als het schudden van handen tussen niet-mahrammannen en vrouwen te stoppen. Het is voldoende om met taal te groeten, zonder aanraken en kussen, en er is genoeg in wat Allah voor ons wettig en toegestaan heeft gemaakt boven wat Hij heeft verboden en niet toestaat.

    En Allah weet het best. Bronnen:

    "fatawa regarding women”, blz. 343, van Sheikh ibn ‘Othaymeen. (Overigens was de opmerking van sheikh ibn ‘Othaymeen dat de keten van overleveraars van de ahadith niet sterk was, maar dat deze desondanks toch als bewijs konden dienen).
    Een uitspraak over een handdruk tussen mannen en vrouwen van Imaam ‘Abdoel-‘Azeez Ibn Baaz.


    www.al-islaam.com




    wa asalaam aliekom wa rahmatoe allah wa barakaatoehoe
    Erg leuk om jouw antwoorden te lezen Zuster

  5. #5
    Allah Akbar

    Reacties
    70
    13-01-2003

    Origineel gepost door Safia21
    Erg leuk om jouw antwoorden te lezen Zuster
    asalaam alliekom wa rahmatoe allah wa barakaatoehoe


    Djazakallah oeghtie

    wa asalaam alliekom wa rahmatoe allah wa barakaatoehoe

    ik hou van jullie omwille van Allah
    *Allah Akbar. Muslims will rule the world. Never will I let my brothers and sisters down. We will fight against the Saitan and his followers! And we shall win. Not with wapons, But with the words of ALLAH! Laa ilaaha illallah!*


  6. #6
    --

    Reacties
    42.780
    17-05-2002

    Origineel gepost door Oem_AbdulNoor
    asalaam alliekom wa rahmatoe allah wa barakaatoehoe


    Djazakallah oeghtie

    wa asalaam alliekom wa rahmatoe allah wa barakaatoehoe

    ik hou van jullie omwille van Allah

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    31
    19-12-2002

    dus mehram mannen op de wang kussen is niet islamtish ?


    maar oem wie is geen mhram man van mij

    en wie is geen mehram vrouw van mijn broer

    thxxx

  8. #8
    Allah Akbar

    Reacties
    70
    13-01-2003

    asalaam alliekom wa rahmatoe allah wa barakaatoehoe


    “And tell the believing women to lower their gaze (from looking at forbidden things), and protect their private parts (from illegal sexual acts) and not to show off their adornment except only that which is apparent (like both eyes for necessity to see the way, or outer palms of hands or one eye or dress like veil, gloves, headcover, apron), and to draw their veils all over Juyoobihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms) and not to reveal their adornment except to their

    [GLOW=orangered]husbands, or their fathers, or their husband’s fathers, or their sons, or their husband’s sons, or their brothers or their brother’s sons, or their [/GLOW]

    And let them not stamp their feet so as to reveal what they hide of their adornment. And all of you beg Allaah to forgive you all, O believers, that you may be successful”

    [al-Noor 24:31]



    wa asalaam alliekom wa rahmatoe allah wa barakaatoehoe
    *Allah Akbar. Muslims will rule the world. Never will I let my brothers and sisters down. We will fight against the Saitan and his followers! And we shall win. Not with wapons, But with the words of ALLAH! Laa ilaaha illallah!*


  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    25.794
    26-09-2002

    waarde zusters,

    Het is zo jammer dat we van die rare gewoontes hebben. Het is ook niet toegestaan om een man die niet je mahram is een hand te geven, maar wat moet je nou op je werk bijvoorbeeld.

    Ik werk als gedeeltelijke directie secretaresse, en krijg nogal vaak een hand van mannen die zich komen voorstellen. Ik draag een hoofddoek, en had het prettig gevonden als deze mannen gelijk begrepen dat ik eigenlijk geen handddruk wil. Maar ja, je kan natuurlijk niet zeggen, sorry maar ik geef je geen hand omdat ik een moslima ben.

    Er werken bij ons alleen maar vrouwen hier in dit bedrijf, en dat is gelukkig wel een groot plus punt.

    Groet,

    jullie zuster

  10. #10
    New Muslim

    Reacties
    112
    13-01-2003

    wa Salaam oe Alaikoum,

    hahahaha Safia ik wordt jaloers op je met al je hartjes voor oem
    Joking, Maare dit is een moeilijke probleem dat van het handschudden!
    Ik kom gewoon niet dichtbij de persoon die een hand wil komen geven komt ze naar voren,dan doe ik een stap naar achter en als ze me teritorrium bereikt safie dan zeg ik sorry ik mag je geen hand geven! En ja ik weet voor me ouders wil ik het niet opvallend gaan doen want dat zien hun als belediging voor die gene maar goed ze mogen zeggen wat ze willen islam gaat voor in dit geval!

    Wa Salaam oe Alaikoum

  11. #11
    New Muslim

    Reacties
    112
    13-01-2003

    Origineel gepost door een_Rotterdamse
    waarde zusters,

    Het is zo jammer dat we van die rare gewoontes hebben. Het is ook niet toegestaan om een man die niet je mahram is een hand te geven, maar wat moet je nou op je werk bijvoorbeeld.

    Ik werk als gedeeltelijke directie secretaresse, en krijg nogal vaak een hand van mannen die zich komen voorstellen. Ik draag een hoofddoek, en had het prettig gevonden als deze mannen gelijk begrepen dat ik eigenlijk geen handddruk wil. Maar ja, je kan natuurlijk niet zeggen, sorry maar ik geef je geen hand omdat ik een moslima ben.

    Er werken bij ons alleen maar vrouwen hier in dit bedrijf, en dat is gelukkig wel een groot plus punt.

    Groet,

    jullie zuster
    Salaam oe Alaikoum zuster!

    Dat is geen excuus sorry van ja je kan NIET zeggen natuurlijk??? ewa is dat zo? Kijk als je weet dat het niet mag! Dan ben je niet onwetend maar dan weet je Allah swt heeft het verboden dus ja je moet maar proberen het te verbieden gewoon. Stel ik weet dat als ik een fiets jat dat het haram is en ik moet over 5 minuten de trein hebben en je bent zo ver dat je het niet lopend meer kan halen,Ga je dan die fiets stelen met de intentie die je dan hebt van ja het is haram stelen maar ik doe het toch want zo mis ik de trein niet?! Ja sorry maar ik probeer je duidelijk te maken dat het heel gevaarlijk is dat je iets met kennis doet dat door Allah swt verboden is! Think about it

    Wa Salaam oe Alaikoum wa Rahmatoellahi wa Barakatoehoe

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    9.488
    05-09-2001

    haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen, of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters, of haar vrouwen, of haar slaven, of zulks mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niet afweten.

    dit zijn de personen die je zonder hijaab mogen zien en dus ook een hand mag geven, een kus op de wang... allahoe 3lim???

    Allah swt weet het beste..
    Salaam Aliekoem

  13. #13
    bekeerd tot het ware dien

    Reacties
    605
    10-05-2002

    salaam eleykoem, ik vind dat wat je famillie doet moet niet zijn wat jij doet, jij gaat zelf op zoek naar de islam en wat je weet inscha Allah hou je er aan. er zijn genoeg mensen die zich bekeren in de islam en geloof me die ouders drinken en roken eten varkens vlees dat is dus ook geen rede om het te doen. dus doe niet alles wat je van je ouders heb meegekregen. zuster goed van je dat jij daar niet naar kijkt wat je ouders zeggen. walikom salaam wr wb
    shafia
    "Allah de Verhevene kijkt niet naar jullie lichamen.
    En hij kijkt niet naar jullie uiterlijk, maar Hij kijkt naar jullie harten."