1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    342
    10-11-2012

    Never Forget

    Hierbij een plaatje dat ik in elkaar gezet heb.

    Een punt voor degene die weet welk gebeurtenis dit plaatje reflecteert.


  2. #2
    Limited Edition!

    Reacties
    11.325
    21-05-2007

    Dat heeft iets te maken met de oorlog die spanje voerde met marokko vooral met de imazighen als het goed is tog?

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    342
    10-11-2012

    Citaat Geplaatst door fatozgh Bekijk reactie
    Dat heeft iets te maken met de oorlog die spanje voerde met marokko vooral met de imazighen als het goed is tog?
    Je bent dichtbij het antwoord. Het hele gebied dat je ziet in het foto is het protectoraat gebied die Spanje gratis(ik noem het gratis, want Spanje kreeg het hele gebied in handen, mochten doen wat ze maar willen met het gebied en inclusief de natuurlijke grondstoffen, wat er tegenover zat was de veiligheid van het sultunaat.) kreeg van de sultan van Marokko volgens het verdrag van Fez in 1912. Dus gebied dat Spanje onder het motto van "bescherming" heeft overgenomen, terwijl ze het gewoon als koloniemacht over pakten. Het gebied dat is omringt met een schaduw langs de randen is het gebied dat vrijheidstrijder Abdelkrim el Khattabi tot het Rif republiek heeft gesticht. Dit was zijn manier om alle berber stammen in het noorden te verenigen om de Spaans-Frans coloniale project in Marokko tot een halt toe te roepen. Helaas bestond dit republiek alleen tot 1926, tot het uiteenviel door de bijna een miljoen tellende leger van Spanje en Frankrijk.

  4. #4
    Limited Edition!

    Reacties
    11.325
    21-05-2007

    Citaat Geplaatst door MrBlackspoon Bekijk reactie
    Je bent dichtbij het antwoord. Het hele gebied dat je ziet in het foto is het protectoraat gebied die Spanje gratis(ik noem het gratis, want Spanje kreeg het hele gebied in handen, mochten doen wat ze maar willen met het gebied en inclusief de natuurlijke grondstoffen, wat er tegenover zat was de veiligheid van het sultunaat.) kreeg van de sultan van Marokko volgens het verdrag van Fez in 1912. Dus gebied dat Spanje onder het motto van "bescherming" heeft overgenomen, terwijl ze het gewoon als koloniemacht over pakten. Het gebied dat is omringt met een schaduw langs de randen is het gebied dat vrijheidstrijder Abdelkrim el Khattabi het Rif republiek noemt. Dit was zijn manier om alle berber stammen in het noorden te verenien om de Spaans-Frans colonianle project in Marokko tot een halt toe te roepen. Helaas bestond dit republiek alleen tot 1926, tot het uiteenviel door de bijna een miljoen tellende leger van Spanje en Frankrijk.
    Ik ken niet de hele geschiedenis maar het lijkt me wel boeiend maar mooi in elkaar gezet