1. #76
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Mijn mening is hetzelfde gebleven t.o.v. destijds toen ik mij hier aanmelde, de gemiddelde moslim broeder/zuster is een persoon die zijn/haar geloof op een 'normale' manier belijdt net zoals de gemiddelde andere gelovigen/ anders denkenden. Ze zijn gematigd en denken niet in extremen, het zijn 'normale' mensen in hun doen en laten.
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  2. #77
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    I see.

    Is ook je interesse gewekt in de Islam na al die jaren hier én door de moslims in je omgeving?

  3. #78
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Ja, dat wel, ik heb zelfs een Koran aangeschaft en ben er 'even' in gaan lezen...maar zoals ik ook de Bijbel heb proberen te lezen/ te begrijpen ben ik ermee gestopt...Het 'geloof' ansich is nou eenmaal niet aan mij besteed...
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  4. #79
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    Waarom is de Islam niet aan jou besteed, Glenn? Is er nog iets waar je aan twijfelt of opheldering over nodig hebt.

  5. #80
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Het 'geloof' in zijn geheel, 'the way of life' die je dan bewust kiest om te gaan geloven zie ik niet zitten, en dat om meerdere redenen. Een hogere macht heeft volgens het geloof dit alles gemaakt, veroorzaakt, nu loopt het allemaal finaal uit de hand en die hogere macht grijpt niet in, dat als eerste, ten tweede heeft het geloof door de eeuwen heen gewerkt als machtsinstrument om miljoenen mensen te binden en vooral te beinvloeden...ten derde wordt vaak uit naam van het geloof wreedheden begaan: oorlogen bezegend en vergoeilijkt...
    Het geloof, in welke vorm dan ook, is niet aan mij besteed...
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  6. #81
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    Je probeert de universum te observeren door de lenzen van God. Dat is alsof een vijf jarig kind tegen een schaakmeester zegt; waarom beweeg je niet de pion of de loper. Zijn brein is zo geavanceerd dat een kind het niet zal begrijpen. De ontdekkingen en doorbraken van het moderne tijdperk hebben mensen misleid in de veronderstelling dat ze alles in het universum volledig kunnen begrijpen en met absolute zekerheid kunnen vaststellen wat wel en niet bestaat, en vervolgens niet aarzelen om te ontkennen dat er wijsheid en logica zit in veel verschijnselen om hen heen. Met andere woorden; de gemiddelde seculiere persoon ziet zichzelf nu als zijn 'eigen' meester van het universum en concludeert dat er niets kan bestaan wat zijn ogen niet kunnen waarnemend bijvoorbeeld. En dat wat zijn ziel en geest niet kunnen ervaren als iets wijs of met één reden gelijk iets 'dwaas' en/of onlogisch moet zijn als het vooral op de Islam aankomt. Het is een beetje de desillusie van de moderne man. (dit is niet direct naar jou gericht, Glenn).

    Religie (Islam) is in haar puurste essentie absoluut geen vorm van een machtsinstrument of 'mind-control'. Het is duidelijk dat het in het verleden het op die manier is misbruikt in bepaalde religies. Maar wat denk je dat er zal gebeuren als iedere religie uit de samenleving wordt verwijderd? Denk je dat de wereld onmiddellijk zal worden genezen in jouw ogen van deze 'machtsinstrument'? Iedere politieke ideologie kan ook als machtinstrument gebruikt worden, kijk naar de communistische regimes en hun taferelen. De zoektocht en streven naar macht en het rennen achter verlangens zit soms diep geworteld in de harten van de mens. De mensheid maakt misbruik van religie (Islam) en vormt het tot een machtinstrument voor politieke en economische doeleinden.

    Opkomst van onze ego is ook een ding. Wij mensen zijn het probleem. Banden met andere worden geofferd aan het altaar van de individu. In een klimaat dat begint met "ik" en eindigt met "ik" zie je een langzame 'zelfmoord' van de individu in een dove, onverschillige wereld. En onze prachtige religie is juist het houvast in deze donkere tijden. Ik zou je er graag meer over willen vertellen en al je vragen willen beantwoorden (tot mijn grenzen, ik ben geen geleerde) en desnoods kan ik je in contact brengen met mijn Sheikh als dat je kan helpen om van gedachten te veranderen. :-)

  7. #82
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    De mens is nou eenmaal een 'leergierig' wezen wat alles beetje bij beetje wilt verklaren en wilt begrijpen, daar is niets mis mee, de wetenschap is daar continu mee bezig, religie en wetenschap 'bijten' elkaar, want wat door religie wordt afgedaan alszijnde het scheppingsverhaal, wordt door de wetenschap beetje bij beetje blootgelegd: het ontstaan van het heelal. Een macht zo groot en zo wijs wat het heelal kan vormen, kan 'aardse' problemen niet oplossen(honger, oorlog, geweld, oneerlijkheid, klimaatvernadering, etc.etc.), grijpt niet in en laat zijn schepping aanmodderen richting een vervuilde, niet meer leefbare planeet...
    Religie is m.i. bedoeld om 'onverklaarbare' zaken te 'verklaren'; Godswegen zijn ondoorgrondelijk...
    Begrijp mij niet verkeerd, ik heb niets 'tegen' religie, het biedt miljarden mensen een houvast, een leidraad een 'way of live', ik ben zelf iemand die observeert en zal mij niet snel aansluiten bij welke groepering dan ook met bepaalde leefregels, puur om juist onafhankelijk te denken, te observeren wat hier allemaal gaande is.
    Ik durf te stellen dat dat mij juist gelukkig maakt, netzoals die andere miljarden die geloven en op hun manier gelukkig zijn.
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  8. #83
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    De relatie tussen wetenschap en religie is een van de belangrijkste interdisciplinaire kwesties in de wereld, al sinds way back. Het is begrijpelijk dat het verband tussen wetenschap en religie (Quran als hoofdbron) een interessante en controversiële discussie is tussen de denkers van wetenschappelijke en Islamitische studies. Het Midden-Oosten en de rest van Azië hebben grote Islamitische denkers op verschillende gebieden ter wereld gebracht, van het verleden tot nu. Al-Ghazali bijvoorbeeld vermeld dat de Quran de bron van innerlijke kennis (ma'rifa) en algemene kennis is. De Quran en de hadith zijn de belangrijkste invloeden geweest op de wetenschappelijke prestaties en onderzoeken van talloze wetenschappelijke pioniers met een Islamitische achtergrond.

    " religie en wetenschap 'bijten' elkaar, want wat door religie wordt afgedaan alszijnde het scheppingsverhaal, wordt door de wetenschap beetje bij beetje blootgelegd: het ontstaan van het heelal. "

    Wat als ik jou vertel (hoe standaard het ook klinkt) dat ook door de wetenschap mijn geloofsbelijdenis is versterkt en die van zovéél andere. Het gaat juist hand in hand, Glenn. Wetenschap bevestigt juist het bestaan van God. De Islam verklaart het 'onverklaarbare' op een structurele en rationele wijze.

    Het ontstaan van het heelal is een mooie voorbeeld, a.k.a The Big Bang. Alles wat een begin heeft, moet een oorzaak hebben. Het universum had een begin. Daarom moet het universum een 'oorzaak' hebben gehad wat geen 'oorzaak' had. Er was letterlijk niets in het begin (wat wij niet kunnen visualiseren). Geen tijd, geen materie, geen ruimte. Letterlijk niets. Tijd, ruimte, materie, oorzaak en gevolg waren op een gegeven moment niet aanwezig en ontstonden toen. 'Ze' zijn gecreëerd. Hun (onze) schepper moet er vóór hebben bestaan. Alles is aan Hem onderworpen. Dit is een doctrine die wij 'tanzih' noemen wat overmacht betekent. God is het antwoord op alles.

    Naast al die negatieve dingen die jij opnoemt, zien we ook schoonheid, gezondheid, welvaart, leven, wijsheid, intelligentie, groei en vooruitgang. We zien ook goedheid tussen mensen, geloof, oprechtheid, naastenliefde en liefde in het algemeen. Het is verkeerd om je te focussen op maar een kant van de medaille. Elke gedachtegang en filosofie die zich concentreert op één aspect van de schepping en de andere kant ontkent of negeert, is gedeeltelijk waar en gedeeltelijke waarheden zijn uiteindelijk helemaal geen waarheden. God heeft fysieke en morele wetten in dit universum geplaatst. God staat het lijden toe wanneer één of meer van deze wetten worden overtreden. De fysieke wet is gebaseerd op oorzaak en gevolg.

    (55:1) The Merciful One (55:2) has taught the Qur'an, (55:3) has created man, (55:4) and has taught him articulate speech. (55:5) The sun and the moon follow a reckoning, (55:6) and the stars and the trees all prostrate themselves, (55:7) and He has raised up the heaven and has set a balance (55:8) that you may not transgress in the balance, (55:9) but weigh things equitably and skimp not in the balance. (55:10) And He has set up the earth for all beings.

    De manier waarop we de maatregelen van God overschrijden en Zijn wetten van oorzaak en gevolg schenden, is echt ongelooflijk. Het is juist door Zijn genade dat we gered zijn. Strikt genomen zou de vraag niet moeten zijn waarom God het lijden toestaat, maar hoezeer God ons beschermt en ons ondanks onze schendingen en nalatigheid altijd redt.

    We zijn zo voorgeprogrammerd dat we meer focussen op de negatieve aspecten in het leven dan op het positieve. Het mooie is overduidelijk te zien en ook nog in eens in de kleinste details. Alleen God kent Zijn eigen wil volledig. Wij eindige wezen kunnen Zijn oneindige wil en wijsheid nooit bevatten. Wij zullen God ook nooit door onze zintuingen bevatten; onze fantasierijke vermogen registreert alleen wat de zintuigen doorgeven. En betreft het vermogen van redeneren, wij mensen laten ons meeslepen door onze emoties en kortzichtige visies. We kunnen geen accurate connectie oprichten met onze manier van 'beslissingen' maken en die van God. Dus de kennis van de mens is beperkt. Helemaal als het op God zijn beslissingen aankomt.

    Enfin. Let's agree to disagree. Als je er volledig voor openstaat Glenn en je hart overgeeft aan God en Zijn Profeet Muhammed ﷺ, dan zal je pas ware geluk proeven. Wellicht zal je in de toekomst van gedachten veranderen in sha Allah (als God het wilt). Als je nog meer informatie wilt of duidelijkheid (tot aan de grenzen van mijn kennis, ik weet nog lang niks vergeleken met andere) dan kan je mij altijd bereiken op het forum. Ik kan je dan introduceren aan geleerden en materie die zeker weten impact op je zullen hebben.

  9. #84
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Hoi Cecil, tja, wat kan ik hier allemaal op zeggen, zo vele dingen eigenlijk, te veel eigenlijk... en dan hebben we het niet eens gehad 'waarom' zovele mensen geloven vanwege het feit dat ze geloven in de 'beloning' die ze denken te krijgen na hun leven: de hemel...en dan natuurlijk zoiets als een 'straf' om te eindigen in de 'hel' wanneer men niet volgens de regels heeft geleefd..
    Best wel hard toch? Als je gelooft, althans je denkt goed te geloven, en je belandt na dit leven in de hel omdat je volgens bepaalde regels niet goed hebt gelooft...En daar heb je dan ook het punt van de 'bangmakerij' wat in vele religies wordt gebezigd, mensen bang maken om ze in het gareel te houden.

    Ik focus mij overigens niet al te veel op de negatieve dingen in het leven, dus ook over het geloof, maar ik heb eens de Bijbel op een willekeurige bladzijde geopend en trof daar de meest ingewikkelde manieren om iemand te straffen bij bepaalde ongehoorzaamheden, dat vond ik behoorlijk negatief, ik weet niet of een dergelijke uiteenzetting in de Koran staat wat betreft het straffen van mensen bij bepaalde overtredingen/ongehoorzaamheden...

    Misschien heel naief om te veronderstellen, maar zou ik pas gaan geloven wanneer de Hogere Macht in welke vorm dan ook zich zou openbaren? Dát zou kunnen, dat de Hogere Macht zich aan mij, aan iedereen zich openlijk zou openbaren zodat dat een bewijs zou zijn van Zijn bestaan...maar die discussie heb ik al jaren geleden gehad, ik zou het niet overleven zei men toen...

    Een klokkenmaker maakt een prachtig uurwerk, het loopt perfect en is met de beste edelmetalen gemaakt en versierd, iedereen geniet van dit prachtig en perfect gemaakt kunstwerk, de horlogemaker is de schepper van in zijn ogen meesterwerk...op een dag gaat toch een metalenveer stuk en het uurwerk loopt niet meer, onmiddelijk repareert hij zijn meesterstuk en loopt het daarna weer prachtig op tijd.
    Waarom kan een Hogere Macht dan niet ingrijpen als deze zijn creatie ten onder ziet gaan? Waarom wordt er niet gerepareerd?
    Deze discussie heb ik al zovele malen gevoerd, de een zegt misschien terecht dat ik te kortzichtig ben en niets van het geloof begrijp, pas als je gelooft zal je het begrijpen, nee dat vind ik een dooddoener...

    We zullen hier niet uitkomen, en dat hoeft ook helemaal niet, we dienen elkaar wel te respecteren en men dient op een bepaalde manier wel open te staan voor andere meningen en overtuigingen om elkaar te begrijpen, men dient niet een mening op te gaan dringen...
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik