1. #31
    MVC Lid

    Reacties
    359
    07-09-2011

    Citaat Geplaatst door Jst_s Bekijk reactie
    Yep!

    Aboe Ismail die is daar een geruime tijd gestopt. Hij gaf als ik me niet vergis 1 keer in de maand aqeedah om het boek 'aqeedah al wasitiyah af te maken. Volgens mij is hij daar klaar. En imad el idrissi geeft nu al 3 jaar les in Utrecht met het boek 40 ahadiht anawawie.

    Hoe is je Arabisch? Want Sheikh najib geeft ook lessen in Utrecht en die zijn echt aanraders!
    Ooh Maa sha Allaah en dat is wel gewoon apart ipv gemende lessen?
    Mijn Arabisch is zero helaas ik kan misschien net de alfabet

  2. #32
    MVC Lid

    Reacties
    5.319
    08-09-2008

    Citaat Geplaatst door Marokkaansze- Bekijk reactie
    Ooh Maa sha Allaah en dat is wel gewoon apart ipv gemende lessen?
    Mijn Arabisch is zero helaas ik kan misschien net de alfabet
    Het is inderdaad apart. Je hebt heel veel aanbod in Utrecht, ik zou zeggen neem een kijkje.

  3. #33
    MVC Lid

    Reacties
    359
    07-09-2011

    Citaat Geplaatst door Jst_s Bekijk reactie
    Het is inderdaad apart. Je hebt heel veel aanbod in Utrecht, ik zou zeggen neem een kijkje.
    Aah is goed, dzjakallahoe Ghayran moet er echt aan beginnen

  4. #34
    MVC Lid

    Reacties
    5.319
    08-09-2008

    Citaat Geplaatst door Marokkaansze- Bekijk reactie
    Aah is goed, dzjakallahoe Ghayran moet er echt aan beginnen
    Het lijkt wel alsof ik shi reclame doe haha. Me zus heeft ook les gevolgd bij dar 'ilm en zij was echt dik tevreden over de lessen. Ik ben meer van het -op langere termijn- lessen volgen dan enkel 6 maanden.

    Wa anti Minal ahl djazaae!

  5. #35
    MVC Lid

    Reacties
    359
    07-09-2011

    Citaat Geplaatst door Jst_s Bekijk reactie
    Het lijkt wel alsof ik shi reclame doe haha. Me zus heeft ook les gevolgd bij dar 'ilm en zij was echt dik tevreden over de lessen. Ik ben meer van het -op langere termijn- lessen volgen dan enkel 6 maanden.

    Wa anti Minal ahl djazaae!
    Hhahah me3hlich altijd goed toch om reclame te doen voor iets wat goed is !
    Ja ken zelf ook paar zusters die daar les hadden maar heb nooit gehoord van hun dat het gemend was en de lessen waren ook maar 4x in de maand.

    Ik heb ook lange termijn nodig anders komt niet goed haha..


  6. #36
    MVC Lid

    Reacties
    43
    22-10-2012

    Citaat Geplaatst door altijd_hoopvol Bekijk reactie
    worden de lessen in het nl of arabisch gegeven? wie zijn de docenten die les geven kun je iets over de achtergrond vertellen en over de stroming waaruit deze kennis gegeven wordt?

    ik heb nl ook al 2 jaar op islamitische universiteit in rdam gezeten maar dat nooit meer
    Salaam Aleikoem,

    De lessen voor deze nieuwe studie worden gegeven in het Nederlands. Als je meer achtergrond informatie wilt dan kun je dat vinden op www.daralilm.nl

    Verder wordt in het onderstaande filmpje meer verteld over de studie en kun je meteen kennis maken met de docenten.


  7. #37
    MVC Lid

    Reacties
    43
    22-10-2012

    De lessen worden gehouden in Den Haag, Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. Het gaat om een duur van 6 maanden en om 20 colleges. Tijdens de colleges worden de volgende onderwerpen behandeld:

    - Inleiding tot de islamitische rechtswetenschap
    - Het rechtssysteem van de Islam
    - Moslims in het westen en het islamitisch recht: de ontwikkeling van de fiqh al-aqaliyaat (recht voor minderheden)
    - Rituelen van de Islam: regels omtrent de rituele reiniging, gebeden, zakat, vasten en de bedevaart
    - Familierecht: alles omtrent het huwelijk, huwelijksconflicten, scheiding, alimentatie en voogdij, adoptie
    - Geboorteregelingen en levensbeëindiging, geboorterituelen, overlijdensrituelen, rouwen
    - Schenkingen, erfenissen en testamenten
    - Het economisch systeem van de Islam: islamic finance, bankieren, beleggingen, commerciële en zakelijke transacties en het islamitisch contractrecht, ondernemingsvormen, winst, rente, risico en verzekeringen, huur, koop, schuld, aflossingen en hypotheken
    - Spijswetten: voedselvoorschriften, regels omtrent halal voeding en drank, discussie over slachtwijzen
    - Gezondheid en medische kwesties, sihr (zwarte magie) en genezing
    - De moslimvrouw en verduidelijking van haar (sociale) rechtspositie en eigendomsrechten
    - Mensenrechten, vrijheid van meningsuiting in de Islam
    - Sociale omgangsvormen, omgang tussen man en vrouw, moslims en niet-moslims
    - Arbeid, inkomen en het recht
    - Kledingvoorschriften en uiterlijke verzorging: de discussies, de do’s en de dont’s tussen religie, cultuur en traditie
    - Fotografie, film en beeldende kunst, vermaak en entertainment, media, sport en spel, ahkam al-ied - vieringen en feestelijkheden (regels omtrent het vieren van feesten)
    … en wat nog meer tussentijds ter sprake komt

  8. #38
    MVC Lid

    Reacties
    43
    22-10-2012

    Iemand al ingeschreven?

  9. #39
    Law student

    Reacties
    2.118
    08-07-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Snap niet dat mensen hier moeilijk gaan doen over gemengd of niet.
    In het dagelijks leven werk je toch ook met je mannelijke collega's? Zit je wellicht in de trein naast een man? Of tegenover hem? Loop je in het centrum met mannen?

    Je hoeft niet in een klaslokaal op hun schoot te gaan zitten. Een collegezaal is groot genoeg hoor.

  10. #40
    MVC Lid

    Reacties
    43
    22-10-2012

    Mabrouk el 3ied voor alle broeders en zusters! Moge Allah jullie helpen bij alles wat jullie doen en willen bereiken insa'Allah!

  11. #41
    MVC Lid

    Reacties
    1.479
    30-08-2005

    Ik heb positieve verhalen gehoord van zusters en broeders die 2jaar geleden ook een studie hebben gevolgd bij Dar El Ilm. De lessen zijn gemengd, maar de collegezalen zijn zo groot en je zit niet naast elkaar. Iederkomt daar op kennis optie doen en nieten een gezellige praatje te maken met je mannelijke of vrouwelijke studiegenoot. Het gaat om je eigen intentie en verantwoordelijkheid en het is fluw om vanwege de gemengde klassen te gaan twijfelen over de kwaliteit aan de studie!

    Voor de docenten van Dar El Ilm alleen maar complimenten en ga zo door!
    Yaa Rabbie lakal hamdoe kamaa yanbaghie li jalaali wadj-hika wa li 3adiemie sultaanika. De engelen kunnen de hasanat van deze do3a niet tellen, omdat het zoveel is, terwijl zij zelfs het aantal druppels van de zee kunnen tellen, soubhanAllah.

  12. #42
    MVC Lid

    Reacties
    43
    22-10-2012

    Citaat Geplaatst door 7alawa Bekijk reactie
    Ik heb positieve verhalen gehoord van zusters en broeders die 2jaar geleden ook een studie hebben gevolgd bij Dar El Ilm. De lessen zijn gemengd, maar de collegezalen zijn zo groot en je zit niet naast elkaar. Iederkomt daar op kennis optie doen en nieten een gezellige praatje te maken met je mannelijke of vrouwelijke studiegenoot. Het gaat om je eigen intentie en verantwoordelijkheid en het is fluw om vanwege de gemengde klassen te gaan twijfelen over de kwaliteit aan de studie!

    Voor de docenten van Dar El Ilm alleen maar complimenten en ga zo door!
    Mooi gezegd zuster!

  13. #43
    MVC Lid

    Reacties
    43
    22-10-2012

    Voor diegene die zich nog niet hebben ingeschreven dit kun je doen via www.islamstudies.nl

  14. #44
    MVC Lid

    Reacties
    43
    22-10-2012

    Vandaag starten de eerste lessen. Er zijn nog een beperkt aantal plaatsen. Dus je kunt je nog inschrijven. Zie hieronder de steden waar je les kunt volgen. Schrijf je in via www.islamstudies.nl

    Collegedagen
    - Rotterdam op maandag (29 oktober t/m 25 maart)
    - Amsterdam op dinsdag (30 oktober t/m 26 maart)
    - Den Haag op woensdag (31 oktober t/m 27 maart)
    - Eindhoven op donderdag (1 november t/m 28 maart)
    - Amsterdam op zaterdag (3 november t/m 30 maart)

  15. #45
    MVC Lid

    Reacties
    18.146
    22-03-2009

    Citaat Geplaatst door RabatGirlY Bekijk reactie
    Snap niet dat mensen hier moeilijk gaan doen over gemengd of niet.
    In het dagelijks leven werk je toch ook met je mannelijke collega's? Zit je wellicht in de trein naast een man? Of tegenover hem? Loop je in het centrum met mannen?

    Je hoeft niet in een klaslokaal op hun schoot te gaan zitten. Een collegezaal is groot genoeg hoor.
    Dat neemt niet weg dat het gewoonweg verboden is. Werken met mannen is ook verboden, dat maakt dit echt niet minder erg. Kennis opdoen kan prima op een verantwoorde manier. Je gaat kennis opdoen maar doet dat tussen de mannen.


    Citaat Geplaatst door 7alawa Bekijk reactie
    Ik heb positieve verhalen gehoord van zusters en broeders die 2jaar geleden ook een studie hebben gevolgd bij Dar El Ilm. De lessen zijn gemengd, maar de collegezalen zijn zo groot en je zit niet naast elkaar. Iederkomt daar op kennis optie doen en nieten een gezellige praatje te maken met je mannelijke of vrouwelijke studiegenoot. Het gaat om je eigen intentie en verantwoordelijkheid en het is fluw om vanwege de gemengde klassen te gaan twijfelen over de kwaliteit aan de studie!

    Voor de docenten van Dar El Ilm alleen maar complimenten en ga zo door!
    Jij kent de intenties van die mensen niet dus je kan het niet weten. Ik weet wel dat het verboden is. Je verricht da3wah en dat doe je op een manier die in strijd is met je religie? Wat blijft er dan nog over?

    Als je niet eens de lessen zo kunt invullen dat mannen en vrouwen gescheiden zitten heb ik vraagtekens. Vraag me af wat ddaar de reden van is.

Tags voor deze discussie