1. #16
    MVC Lid

    Reacties
    1.166
    09-04-2010

    Citaat Geplaatst door oumMousa Bekijk reactie
    beste

    zoek de ahadith op en het zal duidelijk zijn. het is niet goed hierover te twijfelen. ik geef aan dat Aicha de vrouw van de profeet dit duidelijk heeft uitgelegd wat betreft bruin of geele afscheidin. zij hadden ook zulke vragen. alhamdoelilah het antwoord is duidelijk dus laten we dat opvolgen insha Allah om het niet moeilijk te maken voor onszelf.
    Het klopt wat je zegt maar soms op het einde van je menstruatie zeg maar laatste dag verlies je ook bruin
    Als er nog geen witte vloed is ben je niet rein, als je later op de dag wit vloed ziet kan je de wassing verichten
    Als daarna nog wat bruin komt dan ben je nog gewoon rein omdat je witte vlied hebt gezien
    Ik dacht bij het lezen van haar reactie dat het ging om de laatste menstruatie dag
    Lijkt me dan wel correct dat ze die inhaalt. Allahoeallem

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    427
    21-03-2012

    Nee, je bent dan nog onrein.
    Account is overgenomen.

  3. #18
    e7777

    Reacties
    649
    28-07-2008

    Citaat Geplaatst door oumMousa Bekijk reactie
    ps. enkel duidelijke rood bloed is onrein idd.
    Dus jij wilt zeggen als je 1 dag na je menstruati bruin verliest (oud bloed) dat je dan rein bent???

  4. #19
    MVC Lid

    Reacties
    520
    23-11-2001

    ik heb juist begrepen, dat je menstruatie maar 7 dagen max duurt en dus 7 dagen alleen niet mag vast en bidden en na de 7de dag gewoon weer moet gebinnen met bidden en vasten ook al verliest je nog iets van bloed mag dat niet tot je menstruatie gerekent worden. maar allahoe a3lam. sorry mensen hebben hier geen bron voor. dit is gewoon iets wat ik vaker in mijn omgeving heb gehoord.

  5. #20
    e7777

    Reacties
    649
    28-07-2008

    salaam alaikum,

    Het valt mij op dat veel vrouwen/meisjes niet weten wanneer precies hun menstruatie ingaat en eindigt, vandaar dat ik hier wat informatie daarover plaats het is een korte samenvatting de bronnen/links staan eronder.

    Shayk Muhammad ibn Uthaymeen (moge Allah hem genadig zijn) heft gezegd: Als de bruine afscheiding is de voorbode voor de menstruatie dan is het Hayd (menstruatie bloed) Je weet dat dit het begin van de periode aankondigt als het gepaard gaat met krampen en pijn. Maar als de bruine afscheiding los staat van menstruatie hoeft de vrouw er geen aandacht aan te geven, behalve als het gelijk na de menstruatie is, dan is het ook nog steeds hayd. Aisha (moge Allah tevreden over haar zijn) heeft gezegd: "Haast je niet tot je de witte afscheiding ziet)." (al-bukhaari)

    Als een vrouw bloed buiten haar menstruatie periode om dan valt dit onder “al-istihaadah”. Zij mag in dit geval wel bidden, maar moet voor elk gebed woedoe doen, als zij bloed verliest tijdens het gebed is dit niet erg.

    http://islamqa.com/en/ref/5595
    http://islamqa.com/en/ref/50059
    http://islamqa.com/en/ref/37840/menses

  6. #21
    e7777

    Reacties
    649
    28-07-2008

    Al-Hayd is zoals bekend menstruatiebloed. De shariecah kent hiervoor geen maximum of minimum tijdsduur maar gaat uit van het aantal dagen dat een vrouw gewoonlijk ongesteld is.

    An-Nifaas staat voor kraambloeding. De maximum tijdsduur hiervoor is veertig dagen. Oem Salamah overlevert: “Een vrouw die pas bevallen was, onthield zich (van het vasten en het bidden), in de tijd van de Profeet, veertig dagen.” ********** *********************************************** (Sahih Soenan Ibn Maadjah)

    Als de kraambloeding voor het verstrijken van de veertig dagen ophoudt, dan dient de vrouw zich te wassen en is zij weer schoon. Als de kraambloeding langer dan veertig dagen duurt, dan dient zij zich, na de veertig dagen, gewoon te wassen en kan zij zichzelf daarna als schoon beschouwen.*

    Verboden handelingen tijdens de menstruatie en kraambloeding

    Wat verboden is voor een persoon die zijn woedoe’ heeft verbroken, is ook verboden voor een vrouw in haar menstruatie- of kraamperiode. Daarnaast zijn voor deze vrouw de volgende zaken verboden.

    1.******** Vasten

    De vrouw dient de periode die zij niet heeft gevast tijdens de maand Ramadan wel in te halen! Moecaadhah verhaalt: “Ik vroeg cAa’ieshah het volgende: ,,Hoe zit het met een menstruerende vrouw (na haar periode) die het vasten inhaalt en het gebed niet?” cAa’ieshah antwoordde: ,,Wij kregen daarmee te maken in de tijd van de Profeet waarop ons werd opgedragen het vasten in te halen en het gebed niet.”* ************************************************** ** (al-Boechari en Moeslim)


    http://www.al-yaqeen.com/bibliotheek/artikel.php?id=201

  7. #22
    MVC Lid

    Reacties
    112
    13-04-2005

    ik begin druppels te krijgen (donkerbruine)
    ik verwacht mijn menstruatie maar het duurt bij mij een paar dagen voor ik gewoon bloed en slijmafscheiding krijg.
    mag ik dan meevasten?

  8. #23
    Bring me a dream..

    Reacties
    6.046
    21-04-2007

    Weet iemand of witverlies nu je wudu verbreekt of niet? Moet je dan opnieuw je istindjaah doen of niet?
    Heb er al zoveel over gelezen, maar het blijft allemaal maar vaagjes.
    You call it freedom

    I call it anarchy

    "Tussen ons en jullie zijn de begrafenissen" - Imaam Ahmad