1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    5
    03-07-2011

    Ik moet even mijn ei kwijt.

    Bismilah,
    Het wordt mij even teveel. Alles. Gewoon altijd die druk dat je moet presteren. In het verleden waren mijn ouders en de rest v/d familie zo trots op mij en dat zijn ze nog steeds hmdl, maar op een gegeven moment lijkt het wel alsof alles wat ik doe, doe voor mijn ouders. Om hen een plezier te doen, om hen niet ongelukkig te maken. Zodat ze zich geen zorgen om mij hoeven te maken.Ik ben begonnen aan een opleiding en het lijkt wel alsof ik deze opleiding niet voor mezelf doe. Ik vind het wel leuk enzo, leuke mensen leren kennen, het kan best interessant zijn etc. Aan de andere kant denk ik bij mezelf: Wil ik nou 10 jaar gaan studeren voor een status en een hoger inkomen? Is dat waar het leven om draait? Zodat ik mijn ouders blij maak? Zouden ze teleurgesteld zijn als ik een kortere of eventueel hbo zou gaan doen? Ben ik dan dom? Ik heb geen motivatie om dit nog x jaar te doen. Uit ervaring weet ik dat wanneer je geen motivatie hebt, je het dus niet interessant genoeg vind, wat voor problemen kan zorgen aangezien je je best niet meer doet = slechte cijfers.
    Ik ben tevreden met een gemiddeld inkomen en een opleiding van 4 jaar. Als ik maar rond kom, vind ik het goed. Dan ga ik weer door denken en dan denk ik: Iemand die niet zijn/haar best wil doen om iets te bereiken of te snel op geeft is laks. En zo'n iemand wil ik niet zijn. Uiteindelijk levert het harde werken wel voldoening op. Dan twijfel ik weer en zegt mijn gevoel dat je niet gelukkig word van geld, status, trotse ouders. Jij moet jezelf gelukkig maken. En dan nog trouwen, wanneer moet dat gebeuren? Trouwen terwijl je nog studeert, dan loop je of vertraging op of je huwelijk is gewoon niet veel aan. En ik wil jong kinderen,dat kan niet met zo'n studie. Alsof ik mijn leven aan het plannen ben. En dat wil ik niet. Ik wil gewoon een gelukkig leven. Is dat teveel gevraagd? Weetje wat? ALHAMDOULILAH , ten alle tijden. Het komt Inshaa'Allah goed.
    Je hoeft dit niet te lezen, ik moest dit gewoon even kwijt. Nu ga ik mijn geld uit geven aan dingen die ik niet nodig heb.


  2. #2
    Just Myself.

    Reacties
    8.123
    21-10-2009

    Wauw. Zo herkenbaar. Ik ben ook aan een universitaire studie begonnen, maar na 1,5 jaar ben ik op het HBO overgestapt. Ik heb er geen moment spijt van gehad. Voor mij was het hoogst mogelijke halen alleen als doel om mijn ouders trots te laten zijn. Maar op een geven moment, vroeg of laat, kom jij er ook achter, dat je aan je eigen geluk moet denken en zelf moet kunnen bepalen wat je wil en niet. Je ouders houden uiteindelijk toch van je en draaien echt wel bij. Zelfs diegene met de hardste hoofden. ;-)

    Only in the eyes of love you can find infinity.


  3. #3
    Jij & Ik

    Reacties
    75
    31-03-2008

    Citaat Geplaatst door NerdyFlirty_ Bekijk reactie
    Bismilah,


    Je hoeft dit niet te lezen, ik moest dit gewoon even kwijt. Nu ga ik mijn geld uit geven aan dingen die ik niet nodig heb.
    Heerlijk, geld uitgeven aan spulletjes voor jezelf lucht echt op! Geniet er lekker van....... En uiteraard wens ik je veel succes met het maken van een juiste keuze! Denk aan jezelf. Wat JOU gelukkig maakt!!
    ...

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    5.611
    16-12-2010

    Citaat Geplaatst door Just_Hannah Bekijk reactie
    Wauw. Zo herkenbaar. Ik ben ook aan een universitaire studie begonnen, maar na 1,5 jaar ben ik op het HBO overgestapt. Ik heb er geen moment spijt van gehad. Voor mij was het hoogst mogelijke halen alleen als doel om mijn ouders trots te laten zijn. Maar op een geven moment, vroeg of laat, kom jij er ook achter, dat je aan je eigen geluk moet denken en zelf moet kunnen bepalen wat je wil en niet. Je ouders houden uiteindelijk toch van je en draaien echt wel bij. Zelfs diegene met de hardste hoofden. ;-)
    Wow, heel knap van je. Ik zou dat niet kunnen na 1,5 jaar..

    Topicstarter, ik denk dat meerderen onder ons wel met hetzelfde worstelen.

  5. #5
    Just Myself.

    Reacties
    8.123
    21-10-2009

    Citaat Geplaatst door Euphrosyne Bekijk reactie
    Wow, heel knap van je. Ik zou dat niet kunnen na 1,5 jaar..

    Topicstarter, ik denk dat meerderen onder ons wel met hetzelfde worstelen.
    Ik had nog 4,5 jaar voor de boeg. Het leven is een en al keuzes maken. Soms maak je de goede, vaak de verkeerde. Maar daar kom je ook wel achter. En achteraf zijn er heus wel oplossingen. Zolang je er niet dood van gaat, wordt je er alleen maar sterker van. ;-)

    Citaat Geplaatst door Onbereikbaar__ Bekijk reactie
    Ben trots op je lieverd!
    Thanks dear. (K)

    Only in the eyes of love you can find infinity.


  6. #6
    Jeblia Pur Sang

    Reacties
    13.153
    01-04-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Goh heb dat totaal niet.
    Mijn moeder is trots op ons als we maar de dingen doen en kiezen die ons gelukkig maken.
    Tuurlijk ziet ze ons allemaal hogerop komen maar voor sommige van ons is dat weggelegd en andere weer niet.

    Je ouders zullen ongeacht wat je kiest trots op je zijn zolang ze maar kunnen zien dat het is wat jij wilt en dat je er later geen spijt van zult krijgen.

    Girls want attention,
    Women want respect .


  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    5
    03-07-2011

    Citaat Geplaatst door Onbereikbaar__ Bekijk reactie
    Ik heb ook 't idee dat ik voor mijn vader studeer, zodat hij trots op me is. Maar je kan door dat raak je wel gemotiveerd, en kan jij 't halen!
    Ja, ik kan het halen. Het gaat tot nu toe ook wel goed, ups and downs gehad, maar ik haal dit jaar zowieso. Maar wordt ik er gelukkig van? Hier draait het leven niet om. Ik weet dat, maar ik doe er niks aan en dat is frustrerend as hell.

    Citaat Geplaatst door johnhoward Bekijk reactie
    welkom in de hedendaagse maatschappij. koop je zelf zoveel kleding, elektronica, drank sigaretten om je nog een klein beetje gelukkig te kunnen vullen. anti depressiva zul je
    Ik wil niet bij deze maatschappij horen.
    Chill, ik ga alleen maar even naar de action om kantoorartikelen te halen. Verder, ik zit gewoon in een dilemma.

    Citaat Geplaatst door Just_Hannah Bekijk reactie
    Wauw. Zo herkenbaar. Ik ben ook aan een universitaire studie begonnen, maar na 1,5 jaar ben ik op het HBO overgestapt. Ik heb er geen moment spijt van gehad. Voor mij was het hoogst mogelijke halen alleen als doel om mijn ouders trots te laten zijn. Maar op een geven moment, vroeg of laat, kom jij er ook achter, dat je aan je eigen geluk moet denken en zelf moet kunnen bepalen wat je wil en niet. Je ouders houden uiteindelijk toch van je en draaien echt wel bij. Zelfs diegene met de hardste hoofden. ;-)
    Ik had ook wel verwacht dat er meer mensen zouden zijn, maar de mensen die ik ken zijn iromiyen. Ouders noemen ze bij hun voornaam, kinderen krijgen op hun 40e, carrière maken bla bla etc. etc. Ik ben zo bang dat ik de verkeerde keuze maak door iets anders te gaan doen. Ik riep jaren lang dat ik dit zo graag wilde bla bla. Snap je?

    Citaat Geplaatst door Framboosje Bekijk reactie
    Heerlijk, geld uitgeven aan spulletjes voor jezelf lucht echt op! Geniet er lekker van....... En uiteraard wens ik je veel succes met het maken van een juiste keuze! Denk aan jezelf. Wat JOU gelukkig maakt!!
    Nou niet bepaald, eenmaal thuis denk ik: Waarom verspil ik zoveel geld? Ik kan daar zoveel meer mee doen dan alleen troep kopen haha. Shokran!


  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    5.611
    16-12-2010

    Citaat Geplaatst door Just_Hannah Bekijk reactie
    Ik had nog 4,5 jaar voor de boeg. Het leven is een en al keuzes maken. Soms maak je de goede, vaak de verkeerde. Maar daar kom je ook wel achter. En achteraf zijn er heus wel oplossingen. Zolang je er niet dood van gaat, wordt je er alleen maar sterker van. ;-)
    4,5 jaar is niet niks nee. True, true. Ook voor mij heel herkenbaar. Ben ook in mijn eerste jaar van een universitaire opleiding gestopt, gewoonweg omdat ik geen motivatie had destijds. Ik heb wel één ding geleerd en dat is dat ik studeren over het algemeen gewoon niet zo leuk vind en daarom mezelf maar beter kan inzetten voor iets, dan heb ik het in iedergeval achter me gehad.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    18.146
    22-03-2009

    Marokkanen doen het allemaal wel een beetje voor hun ouders. Desondanks moet je iets doen waar je je goed bij voelt. Ik vind 10 jaar wat veel. Een HBO diploma is ook een goede zaak. Waarom jezelf onnodig kwellen.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    5
    03-07-2011

    Citaat Geplaatst door iFittie Bekijk reactie
    Je moet dat Ding knopje vinden in jezelf om dat gevoel uit te schakelen, de meesten is het al gelukt. Sowieso wilt er niemand studeren en vroeg op staan om te werken, maar ja, welke andere opties zijn er? Dong.
    Dan vrees ik dat ik meerdere knopjes nodig heb, want op dit moment voel ik 1000 verschillende dingen.


  11. #11
    Just Myself.

    Reacties
    8.123
    21-10-2009

    Citaat Geplaatst door NerdyFlirty_ Bekijk reactie
    Ik had ook wel verwacht dat er meer mensen zouden zijn, maar de mensen die ik ken zijn iromiyen. Ouders noemen ze bij hun voornaam, kinderen krijgen op hun 40e, carrière maken bla bla etc. etc. Ik ben zo bang dat ik de verkeerde keuze maak door iets anders te gaan doen. Ik riep jaren lang dat ik dit zo graag wilde bla bla. Snap je?
    Nou ja, zo zwart wit is het ook weer niet. Universitair opgeleid betekent uiteraard niet meteen dat je je waardigheid verliest. Daarnaast, met een universitaire master op zak ben je toch echt wel voor je 27e klaar, inclusief een vertraging van max. 2 jaar. Voor die tijd zou je ook makkelijk kunnen trouwen, mocht je de ware voor je afstuderen ontmoet hebben. En verder, niemand dwingt je vervolgens om 50 uur te gaan werken.

    En daarnaast, HBO geschoolde mensen kunnen een net zo glansrijke carrière hebben. Het zit hem niet zozeer in het feit HBO/WO. Maar meer om het vakgebied en de persoon zelf. Het is waar je zélf voor kiest. Altijd.

    Only in the eyes of love you can find infinity.


  12. #12
    Just Myself.

    Reacties
    8.123
    21-10-2009

    Citaat Geplaatst door Euphrosyne Bekijk reactie
    4,5 jaar is niet niks nee. True, true. Ook voor mij heel herkenbaar. Ben ook in mijn eerste jaar van een universitaire opleiding gestopt, gewoonweg omdat ik geen motivatie had destijds. Ik heb wel één ding geleerd en dat is dat ik studeren over het algemeen gewoon niet zo leuk vind en daarom mezelf maar beter kan inzetten voor iets, dan heb ik het in iedergeval achter me gehad.
    Hehe, ja. Ik ben opgegroeid met het feit dat je voor alles wat je wil bereiken hard moet werken. Maar ik heb gewoon zelf besloten, dat je er zelf voor kunt kiezen om hard te werken of hard hard te werken. En hard werken vond ik goed genoeg.

    Maar wat doe je nu als ik vragen mag?

    Only in the eyes of love you can find infinity.


  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    5.611
    16-12-2010

    Citaat Geplaatst door Just_Hannah Bekijk reactie
    Hehe, ja. Ik ben opgegroeid met het feit dat je voor alles wat je wil bereiken hard moet werken. Maar ik heb gewoon zelf besloten, dat je er zelf voor kunt kiezen om hard te werken of hard hard te werken. En hard werken vond ik goed genoeg.

    Maar wat doe je nu als ik vragen mag?
    Inderdaad. Zonder hard werken kom je er in ieder geval niet hoor. Het vergt toch wel een beetje motivatie en doorzettingsvermogen wil je iets bereiken. Maar goed, zelf vind ik dat ook wel een fijn gevoel. Zonder doel en streven je leven moeten lijden, lijkt me onaangenaam. Hehe, minimale inzet - maximaal resultaat. Herkenbaar ja.

    Ik doe je wel PM'en. Kan je niet hoeken.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    5
    03-07-2011

    Oke, ik ga het gewoon doen. Ik kaart het vanavond aan, we'll see...
    Misschien denk ik inderdaad gewoon veel te moeilijk.

    @Ifittie: And by the way, ik blère niet.


  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    49
    19-05-2011

    Citaat Geplaatst door NerdyFlirty_ Bekijk reactie
    Bismilah,


    Je hoeft dit niet te lezen, ik moest dit gewoon even kwijt. Nu ga ik mijn geld uit geven aan dingen die ik niet nodig heb.
    Wollah dit had ik ook paar jaar geleden. Ik was begonnen met universitaire opleiding en toen ben ik aan studenten gaan vragen hoelang zij gemiddeld over de opleiding doen. Ze zeiden tussen 7 en 8 jaar en als je niet serieus bent zelfs 10jaar. Ik ben toen na serieus nagedacht te hebben over mijn toekomst gestopt met de opleiding en heb me op de zelfde opleiding ingeschreven maar dan HBO.

    In het begin was iedereen negatief en zeiden ze allemaal je bent echt dom waarom stop je met uni, je hebt VWO gedaan dus nu heb je een jaar verspild enzo. Deze woorden deden eerlijk gezegd wel pijn in het begin, maar het werd steeds minder. Nu heb ik mijn diploma gehaald en werk ik hamdulilah. Ik vind het echt een toffe baan en als ik kijk naar wat mijn studiegenoten van universiteit voor werk doen, daar zou ik pas echt ongelukkig van worden.

    Wat je ouders betreft maak je geen zorgen. Zorg er alleen wel voor dat je wel gewoon een opleiding doet zodat je later kan werken. Als je straks dan een baan heb dan zullen ze alsnog tevreden zijn.