1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    7
    28-05-2004

    De hijaab

    Ik krijg bijna altijd het gevoel dat mensen niet weten wat het doel van de hijaab is, de meesten van ons kunnen dan ook geen nuttige argumenten inbrengen voor het dragen van een hijaab. Ik vind het belangrijk dat iedereen zijn of haar daden kan verantwoorden en onderbouwen met argumenten die de ander enigzins een andere kijk kunnen geven op de hijaab.

    Ik heb hieronder een paar argumenten gegeven, heb jij er zelf een paar die natuurlijk goed onderbouwd volgens islamitische oogpunt zijn, aarzel niet om ook die hier ter sprake te brengen.

    Neem de moeite om ze te lezen!, dus als de volgende keer iemand jou vraagt waarom de Islam het dragen van een hoofddoek voorschrijft, nou dan kan jij hem behoorlijk overwelmen, mischien gaat die persoon het zelfs begrijpen. Ontwijk discuccies niet, maar als je wat zegt, zeg dan wat zinnigs!

    De hijaab
    1.) Er zetten zich over het afgelopen eeuw twee grote trends voort in het Westen. Aan de ene kant heeft de kleding industrie de vrouw systematisch ontkleedt. Vanaf het volledig aangekleed zijn van top tot teen aan het begin van deze eeuw, draagt ze nu virtueel 'niets' meer, wanneer de weersomstandigheden dit toe staan. Aan de andere kant is er een dramatische toename in het aantal bekende verkrachtingszaken. In in de vroege jaren 90 zijn de gemelde verkrachtingen in de VS, de 100.000 voorbij gestreefd. En onderzoekers schatten zelfs dat er in werkelijkheid nog 7 tot 10 maal zoveel verkrachtingen zijn, maar deze niet gemeld worden vanwege de aanwezigheid van grote schaamtegevoel om aangifte te doen van verkrachting. De twee trends staan in nauw verband met elkaar. De vrouw in het Westen is een sex-object geworden waarmee producten verkocht worden en het libido 'kunstmatig' in de samenleving aangewakkerd wordt. De Corvette wordt niet verkocht op basis van zijn krachtige motor of zijn speciale mogelijkheden, in plaats daarvan wordt deze getentoonsteld met een model in een bikini, die erop ligt alsof het een zachte bed is. Evenzo, wordt een nieuwe Gillete scheermesje niet alleen verkocht aan de hand van zijn details; de nieuwe mesjes van titanium. Nee in plaats hiervan, wordt er een man afgebeeld in de reclame met een vrouwenhand, met lange rode nagels die het mesje vasthoudt. De onderbewuste gedachte die hier gedoctrineerd wordt is: U koopt de auto, u krijgt het meisje. U koopt de scheermes, u krijgt het meisje.

    2.) Al-Islaam schrijft de bedekking van vrouwen voor om twee hoofdredenen welke staan in de Qor-aan. Allaah zegt in Soerat al-Ahzaab:

    Dat zij hun overkleden (Djilbaab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. [33:59]

    3.) De hijaab heeft als doel de Moslim vrouw in de gemeenschap, als een deugdzame en eerbare vrouw te zien. Haar hijaab legt de statement af dat zij bij voorbaat niet beschikbaar en niet geïnteresseerd is. Veel Moslim vrouwen die geëmigreerd zijn naar het Westen doen hun sluiers en bovenkleding uit met de bewering dat het juist de aandacht op hen zou vestigen. Als zij hun haar bloot stellen en zich bescheiden westers kleden, er dan niemand naar hen zal kijken. Het is waar dat de hijaab een zekere mate aan anonimiteit waarborgt, daar veel van de vrouwelijke fysieke details verborgen zullen zijn. Echter, de bedoeling is niet de mannen te beletten naar haar te kijken. Wanneer mannen een non zien in haar kledij, helemaal bedekt zoals een Moslim vrouw dat volledig is met een hijaab, zullen zij dat opmerken en haar aanstaren. Evenzo wanneer zij een vrouw in bikini zien lopen, ook dan zullen zij dit opmerken en haar aanstaren. Echter, de eerste blik is ongelijk aan de tweede. De eerste is uit nieuwsgierigheid, daar er iets ongewoons gezien wordt, terwijl de tweede eerder uit lustgevoel en prikkelende sensualiteit zal zijn. Het gevolg van de tweede is de molestatie van vrouwen op nationale schaal, terwijl de eerste respect afdwingt.

    4.) De straf voor verkrachting in een Islamitische staat is zeer zwaar, met de bedoeling om nog daadkrachtiger garant te staan voor de veiligheid van vrouwen. Daar waar er gebruik is gemaakt van een wapen, van welk soort dan ook, in een poging tot verkrachting, is de straf de dood. De doodstraf is ook geïntroduceerd in de Filippijnen en men overweegt het in India. Echter, om het vrouwen toe te staan met zichzelf te koop te lopen om vervolgens degenen die hier naar onbehoren op reageren ter dood te brengen, is niet bepaald praktisch. De wet behoort gebalanceerd te zijn. De omstandigheden, welke mogelijkerwijs verkrachting stimuleert, behoort eerst weg genomen te worden uit de gemeenschap, pas dan kan een zware straf gesteld worden.

    5.) Men zou kunnen zeggen dat zelfs in samenlevingen waarin de vrouw compleet bedekt is, zij toch benaderd en gemolesteerd kan worden. Echter, wanneer de grote meerderheid van hen die gemolesteerd zijn zich niet naar behoren bedekt hebben, het principe van bescherming nog steeds geldt. Zelfs in de gemeenschap van de Profeet, vrede en zegeningen zij met hem, 1400 jaar gelden, waren er sommige vrouwen gemolesteerd en verkracht.

    6.) Sommige mensen bekritiseren het opleggen van de hijaab, door de Islamitische staat. Is het een persoonlijke keus van de vrouw of een legale verplichting? Het is de verantwoordelijkheid van het hoofd van iedere gezin om er zeker van te zijn dat de vrouwelijke leden van zijn huishouden het huis verlaten in een legale en aanvaardbare verschijning. De staat is verder verantwoordelijk om te voorkomen dat de vrouw publiekelijk in staat van naaktheid verkeerd, om zo de algemene waardigheid en moraliteit te waarborgen. Het Westen heeft zijn eigen limieten voor kleding gesteld, welke veranderd naar gelang de gemoedstoestand van de gemeenschap. Ooit waren naakte bijeenkomsten verboden. Momenteel hebben vele uitgaansgelegenheden topless serveersters en danseressen. In de meeste landen mag een vrouw zich in het openbaar niet topless vertonen. Desalniettemin, heeft een vrouw in Florida deze wet aangevochten, en met succes. Complete naaktheid blijft een openbare wandaad in het Westen, hoewel nudist-kampen en naaktstranden als padestoelen uit de grond schoten, op verschillende locaties in Europa en Amerika.

    7.) Er zijn voorwaarden waaraan voldaan moet worden om het dragen van een hijaab acceptabel te maken. a) Het moet wijd en losjes zijn, opdat de rondingen van het vrouwenlichaam gecamoufleerd worden; b) het moet gemaakt zijn van ondoorzichtig materiaal zodat hetgeen zich eronder bevind niet zichtbaar is; c) het moet niet kleurrijk of aanlokkelijk zijn waardoor sensuele bewondering onnodig gestimuleert wordt.

    8.) Waar de hijaab een culturele norm geworden is en de vrouwen zich erin berusten uit vrees voor schande, zal het niet naar behoren gedragen worden. Het zou transparant kunnen worden, of half gedragen worden, waarbij de omlijningen van het lichaam zichtbaar zijn, of het kan dermate sierlijk zijn, dat het kledingstuk op zich al aanlokkelijk is. Het kan te kort zijn, waardoor de kleding daaronder zichtbaar wordt, of het gezicht dat bedekt wordt, waarbij het haar aan de voorkant bloot wordt gesteld. Dit soort gebruiken is het gevolg bij vrouwen die de hijaab dragen op grond van de verkeerde redenen. Zij behoren onderwezen te worden, zodat zij er voordeel mee doen en van voordeel zijn voor de gemeenschap.

  2. #2
    *~Islamicgirl3~*

    Reacties
    1.733
    31-07-2003

    MashAllah!
    [GLOW=purple]But don’t you see? That I’m truly free..
    This piece of scarf on me, I wear so proudly..To preserve my dignity...My modesty...My integrity. So let me be, She says with a smile. I’m the one who’s free!

    [/GLOW]

  3. #3
    Amin; my №¹. ❤

    Reacties
    10.026
    16-11-2003

    MVC Premium MVC Premium
    Inderdaad net als de andere twee men compimenten ...

    M-ascha'allah...

    Amin, the love of my life!


  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    757
    06-09-2004

    Misschien is het ook goed om gewoon de bron bij je tekst te zetten, want dit heb je duidelijk niet zelf geschreven.

  5. #5
    Laila khait hiya

    Reacties
    3.358
    27-11-2002

    Dat zij hun overkleden (Djilbaab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. [33:59]

    Leg eens uit waarom `t gemakkelijker is om een vrouw met een overkleed te herkennen?


    Daarnaast vraag ik me af waarom men zich hier steeds zo druk maakt over dat doekje, tewijl het merendeel van de moslim zich niet eens aan de 5 zuilen houdt.......Waarom wel dagelijks zeiken over dat doekje en hoor je niets over de 5 grondbeginselen, of zaken als geen rente betalen/ontvangen, zich actief inzeten voor de samenleving, niet oordelen, niet bedriegen, zich niet rondvreten etc....?
    De goede weg is niet genoeg,
    je moet er van genieten.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    757
    06-09-2004

    Citaat Geplaatst door Tijn
    Dat zij hun overkleden (Djilbaab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. [33:59]

    Leg eens uit waarom `t gemakkelijker is om een vrouw met een overkleed te herkennen?


    Daarnaast vraag ik me af waarom men zich hier steeds zo druk maakt over dat doekje, tewijl het merendeel van de moslim zich niet eens aan de 5 zuilen houdt.......Waarom wel dagelijks zeiken over dat doekje en hoor je niets over de 5 grondbeginselen, of zaken als geen rente betalen/ontvangen, zich actief inzeten voor de samenleving, niet oordelen, niet bedriegen, zich niet rondvreten etc....?

    Misschien kun jij ons eerst eens uitleggen waarom niet-Moslims zo moeilijk doen over dat stukje stof?

  7. #7
    Laila khait hiya

    Reacties
    3.358
    27-11-2002

    Citaat Geplaatst door cassecroute
    Misschien kun jij ons eerst eens uitleggen waarom niet-Moslims zo moeilijk doen over dat stukje stof?
    Niet-moslims zie ik daar niet dagelijks kweet niet hoeveel topics over openen.....de meeste kaaskoppen die ik ken maakt `t geen drol uit of iemand een doekje op doet.
    wel sta ik (net als hun) te kijken van de aandacht die dat doekie bij de Ned. moslims krijgt, terwijl andere geboden vaak helemaal geen aandacht krijgen.....das in mijn ogen en waarschijnlijk veel andere kaaskoppen een tikkie hypocriet.



    De koran staat vol met geboden.....en vaak heel wat duidelijker beschreven dan die ene zin hier boven (persoonlijk lees ik namelijk nergens iets over het hoofd bedekken), maar toch is dat doekie blijkbaar veel belangrijker dan al die andere geboden, waarom toch?
    De goede weg is niet genoeg,
    je moet er van genieten.

  8. #8
    Laila khait hiya

    Reacties
    3.358
    27-11-2002

    Citaat Geplaatst door Tijn
    Niet-moslims zie ik daar niet dagelijks kweet niet hoeveel topics over openen.....de meeste kaaskoppen die ik ken maakt `t geen drol uit of iemand een doekje op doet.
    wel sta ik (net als hun) te kijken van de aandacht die dat doekie bij de Ned. moslims krijgt, terwijl andere geboden vaak helemaal geen aandacht krijgen.....das in mijn ogen en waarschijnlijk veel andere kaaskoppen een tikkie hypocriet.



    De koran staat vol met geboden.....en vaak heel wat duidelijker beschreven dan die ene zin hier boven (persoonlijk lees ik namelijk nergens iets over het hoofd bedekken), maar toch is dat doekie blijkbaar veel belangrijker dan al die andere geboden, waarom toch?

    En ook aan jou....Waarom is het gemakkelijker om iemand met een overkleed te herkennen?
    De goede weg is niet genoeg,
    je moet er van genieten.

  9. #9
    *~Islamicgirl3~*

    Reacties
    1.733
    31-07-2003

    Citaat Geplaatst door Tijn
    Dat zij hun overkleden (Djilbaab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. [33:59]

    Leg eens uit waarom `t gemakkelijker is om een vrouw met een overkleed te herkennen?


    Daarnaast vraag ik me af waarom men zich hier steeds zo druk maakt over dat doekje, tewijl het merendeel van de moslim zich niet eens aan de 5 zuilen houdt.......Waarom wel dagelijks zeiken over dat doekje en hoor je niets over de 5 grondbeginselen, of zaken als geen rente betalen/ontvangen, zich actief inzeten voor de samenleving, niet oordelen, niet bedriegen, zich niet rondvreten etc....?
    Ik zal je inshAllah proberen uit te leggen waarom het gemakkelijker is om herkennen te worden:
    Als we worden gezien met hoofddoek, dan ziet men gelijk dat we moslim zijn. (gemakkelijke herkenning). In mijn geval krijg ik meer respect, van zowel moslims als niet-moslims. Alle nare gedachten worden een halt toegeroepen.
    Voordat ik een hoofddoek droeg, kreeg ik veel opmerkingen waarvan ik dacht "wat moet ik daarmee".
    Tegenwoordig worden veel Marokkaanse meiden versiert door jongens. Geloof me, met hoofddoek krijg je hier echt niet mee te maken.
    [GLOW=purple]But don’t you see? That I’m truly free..
    This piece of scarf on me, I wear so proudly..To preserve my dignity...My modesty...My integrity. So let me be, She says with a smile. I’m the one who’s free!

    [/GLOW]

  10. #10
    Laila khait hiya

    Reacties
    3.358
    27-11-2002

    Citaat Geplaatst door islamicgirl3
    Ik zal je inshAllah proberen uit te leggen waarom het gemakkelijker is om herkennen te worden:
    Als we worden gezien met hoofddoek, dan ziet men gelijk dat we moslim zijn. (gemakkelijke herkenning). In mijn geval krijg ik meer respect, van zowel moslims als niet-moslims. Alle nare gedachten worden een halt toegeroepen.
    Voordat ik een hoofddoek droeg, kreeg ik veel opmerkingen waarvan ik dacht "wat moet ik daarmee".
    Tegenwoordig worden veel Marokkaanse meiden versiert door jongens. Geloof me, met hoofddoek krijg je hier echt niet mee te maken.
    thanks voor je uitleg

    Vind `t alleen een erg treurig verhaal......blijkbaar beoordeeld je omgeving je op het wel/niet dragen van een hoofddoek. En welke nare gedachte bedoel je precies? wat is er mis met een meisje zonder hoofdoek, maar die zich wel aan de 5 zuilen houdt? Een hoofddoek heeft dus weinig met Islam te maken, maar meer met de onderlinge sociale controle....

    Lijkt wel alsof islam is gedegradeerd tot hoofddoek, maagdelijkheid en ramadan.....en zolang moslims dat spelletje mee blijven spelen zal dat ook niet snel veranderen.
    De goede weg is niet genoeg,
    je moet er van genieten.