1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    146
    24-10-2010

    hoe overleef ik mijn verlegenheid?

    Ik heb geen idee waar ik dit moet plaatsen, maar zet het maar hier.


    Ik heb het sinds een paar jaren heel moeilijk. Ik vecht elke dag weer met mijn verlegenheid. Niets gaat zoals ik het zou willen, ik vind het zo moeilijk om buitenhuis mezelf te zijn. Ik ga dan raar praten , ben erg afwezig en zit steeds te denken dat iedereen me raar vindt. Ik zit dit jaar in een klas met alleen maar Nederlanders en ik voel me tussen ze een buitenstaander. Als ik een presentatie heb of als ik iets moet zeggen, dan heb ik gevoel dat iedereen denkt wat praat je uit je nek. Het is gewoon heel moeilijk om met mijn verlegenheid te leven, terwijl ik thuis juist zelfverzekerd ben, ik weet wie ik ben ik weet wat ik wil. Maar zelfs op straat lopen in mijn eentje doe ik niet graag, dan heb ik het gevoel dat iedereen naar mij ziet te staren. Ik ben altijd op mijn hoed, ik lijk wel bang te zijn alleen weet ik niet van wat. Ik schrijf dit echt met tranen, iik wil zo leven. Ik ben heel erg bang dat ik later, als ik moet werken dat ik nog steeds niet durf te praten en me ongemakkelijk voel.

    Ik zeg wel tegen mezelf, iedereen heeft wel wat, en Allah heeft jou dit gegeven, accpeteer het en kijk naar je sterke punten. Maar het valt niet te accepteren, er valt niet mee te leven... behalve als ik dag en nacht thuis blijf. Geen werk , geen school voor mij.. maar ik wil zo graag wat voor de mensen beteken en ik weet dat ik wat te bieden heb.

    Mijn broer zegt, je moet bidden, je moet koran lezen etc. Maar als ik een slechte heb gehad, wat betekent als ik school heb, dan stel ik bidden juist uit, dan zit ik maar te piekeren of zoek ik afleidingen.

    Ik wil gewoon me zelf zijn en voor me zelf durven op te komen. Ik vind het so verschrikkelijk als mensen, klasgenoten en bekenden mij aankijken en niets tegen mij zeggen. Ik bedoel ik kan heus wel praten en ik begin best zelf een gesprek maar het is dat ik altijd bang ben, bang om raar gevonden te worden.. waardoor ik misschien nep overkom.


    Ik heb een persoon leren kennen, hij weet wie ik echt ben (dat ik verlegen ben maar dat ik toch een sterke persoonlijkheid heb). Ik ben alleen bang dat als hij me ooit gaat zien , dat hij afschrikt en niets met me te maken willen hebben, omdat ik zo een zenuwpiet ben.

    De vragen die ik me stel zijn: zal ik me ooit op mijn gemak voelen waar dan ook? Zal ik ooit goede relaties houden met mensen die ik lief heb (familie)? Zal ik ooit normaal reageren als mensen mij wat vragen? En zou ik als ooit kinderen krijg, ze sociaal vaardigheden bij brengen? Mijn grootste angst is : hoe zal het met me later gaan, want ik weet wat stress met de mens kan doen. En omdat depressiviteit in ons familie voorkomt, ben ik erg bang. dat ik de volgende slachtoofer ben. Astgfiroe allah.

    Het is een lange verhaal, ik moest het kwijt ...
    Meerdere gebruikers!!

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    165
    21-12-2009

    Up voor jou meid , hopelijk kan iemand je helpen
    grts
    La Ilaha illa Allah . Mohamedan rasoeloe Allah .

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    889
    06-03-2012

    Ik denk dat jij het nog belangrijk vindt wat andere mensen van je denken.
    Maar wat andere mensen van je denken is niet belangrijk. Het belangrijkste is wat je van jezelf vindt, want jij bent je eigen beste vriendin, jij leeft met jezelf. Dus als je ergens bent en je verlegenheid komt eraan zeg je tegen jezelf wat andere mensen van me denken is niet belangrijk, het belangrijkste is wat ik van mezelf vind.

  4. #4
    prikkelend

    Reacties
    21
    17-05-2004

    Lieve Meid,

    Ik schat je nog erg jong in. Het is dan ook iets wat bij je leeftijd hoort (iedereen heeft dat weleens gehad, je bent geen alien), misschien wil je graag volwassen worden en weet je niet hoe? Ik kan hier een heel verhaal typen maar dat zal ik je besparen. Waar het op neer komt is dat jij onzeker bent, je daardoor te veel van je omgeving aantrekt, jij gedachten voor hen gaat invullen en daardoor faalangsten hebt. El weswes, boze influisteringen zullen zeker een grote rol spelen. Als je niet bidt, lieverd, dan kun je ook niet verwachten dat Allah je zal beschermen. Angsten krijg je namelijk niet zo maar, jij praat jezelf van alles aan zonder te checken of die gedachten we kloppen. Ik zal je wat tips geven en ik weet zeker dat als jij deze tips volgt, dat je binnen de kortste keren zult stralen als een pareltje InchAllah!

    - Leer je Schepper kennen en de betekenis van Tauwheed: zonder je Schepper ben je nergens, hij heeft je enkel geschapen om Hem te aanbidden. Als je dat niet doet? Dan ben je makkelijk prooi voor saytaan (wa a3odobillaah).

    - verricht het gebed, het is een veplichting net zoals je ook verplicht moet werken of naar school toe moet. Maar dan telt het gebed nog veel zwaarder, als je perse op tijd op school wilt zijn en daardoor het gebed niet kunt verrichten dan maak je in feite van je school een afgod en dat kan niet de bedoeling zijn. In het gedenken van Allah vinden de harten rust, lees dus ook uit de Koran. Onze Schepper kent ons het best, Hij heeft ons geschapen. Volg dus Zijn advies op.

    - leer jezelf kennen: wie ben jij/ wat zijn je interesses/ waar komt je gedrag vandaan? En meer van dat soort vragen. Leer jezelf waarderen. Jij bent goed zoals je bent! Als anderen daar anders over denken? Check dan of je het eens bent met die gedachten, zo niet dat is het hun probleem en maak er dan ook niet jouw probleem van.

    - andere mensen zijn precies zoals jij, zij hebben geen speciale krachten of iets dergelijks, dus waarom zou je hen moeten vrezen of verlegen zijn? Van binnen werkt het precies het zelfde in al onze lichamen, okay de beperkingen buiten beschouwing gelaten. Als je voor een groep staat, voor bijv. presentatie, zeg dan vanuit je hart: laa ilaha ilaLlaah! En herhaal dat. Tot je de kalmte voelt. En vergeet niet dat zenuwen en spanningen heel normaal zijn. Ookal lijkt dat van de buitenkant niet zo, hoe vaak gaf ik presentaties en na afloop kreeg ik allerlei complimenten over hoe goed ik het deed en hoe zelfbeheerst en ontspannen ik was. Wat zij niet wisten is dat ik mezelf had ondergescheten van de spanning. Grapje... geloof ik

    Probeer aan bovenstaande te werken en doe daarnaast smeekbedes, ik weet zeker dat het je gaat lukken. Ow ja wat die jongen betreft die je op dit moment leert kennen? Wat is dat precies? Jij hebt geen afleiding van mannen nodig, richt je op bovenstaande punten, school en familie en dan zit je volgeboekt. Je weet dat relaties niet toegestaan zijn? Vergeet niet dat er mannen zijn die radar hebben voor onzekere meisjes en dan misbruik van ze willen maken. Wees waakzaam over je kuisheid en laat je niks wijsmaken. Je bent een bloempje dat in de bloei van haar leven is, bloei maar mooi open tot een prachtig exemplaar en vraag Allah de Verhevene om leiding daarbij.

    Als dit universum in zijn miljoenvoudige orde en precisie het resultaat van een blind toeval zou zijn, dan is dat net zo geloofwaardig als wanneer een drukkerij explodeert en alle druklettertjes weer op de grond terecht komen in de voltooide en foutloze vorm van het woordenboek.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    135
    15-02-2010

    WOW wat een teksten... uhm... Succes en up!!!!
    Ping??? wollah meh azayi teshem



  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    146
    24-10-2010

    Citaat Geplaatst door Bentlehlal Bekijk reactie
    Lieve Meid,

    Ik schat je nog erg jong in. Het is dan ook iets wat bij je leeftijd hoort (iedereen heeft dat weleens gehad, je bent geen alien), misschien wil je graag volwassen worden en weet je niet hoe? Ik kan hier een heel verhaal typen maar dat zal ik je besparen. Waar het op neer komt is dat jij onzeker bent, je daardoor te veel van je omgeving aantrekt, jij gedachten voor hen gaat invullen en daardoor faalangsten hebt. El weswes, boze influisteringen zullen zeker een grote rol spelen. Als je niet bidt, lieverd, dan kun je ook niet verwachten dat Allah je zal beschermen. Angsten krijg je namelijk niet zo maar, jij praat jezelf van alles aan zonder te checken of die gedachten we kloppen. Ik zal je wat tips geven en ik weet zeker dat als jij deze tips volgt, dat je binnen de kortste keren zult stralen als een pareltje InchAllah!

    - Leer je Schepper kennen en de betekenis van Tauwheed: zonder je Schepper ben je nergens, hij heeft je enkel geschapen om Hem te aanbidden. Als je dat niet doet? Dan ben je makkelijk prooi voor saytaan (wa a3odobillaah).

    - verricht het gebed, het is een veplichting net zoals je ook verplicht moet werken of naar school toe moet. Maar dan telt het gebed nog veel zwaarder, als je perse op tijd op school wilt zijn en daardoor het gebed niet kunt verrichten dan maak je in feite van je school een afgod en dat kan niet de bedoeling zijn. In het gedenken van Allah vinden de harten rust, lees dus ook uit de Koran. Onze Schepper kent ons het best, Hij heeft ons geschapen. Volg dus Zijn advies op.

    - leer jezelf kennen: wie ben jij/ wat zijn je interesses/ waar komt je gedrag vandaan? En meer van dat soort vragen. Leer jezelf waarderen. Jij bent goed zoals je bent! Als anderen daar anders over denken? Check dan of je het eens bent met die gedachten, zo niet dat is het hun probleem en maak er dan ook niet jouw probleem van.

    - andere mensen zijn precies zoals jij, zij hebben geen speciale krachten of iets dergelijks, dus waarom zou je hen moeten vrezen of verlegen zijn? Van binnen werkt het precies het zelfde in al onze lichamen, okay de beperkingen buiten beschouwing gelaten. Als je voor een groep staat, voor bijv. presentatie, zeg dan vanuit je hart: laa ilaha ilaLlaah! En herhaal dat. Tot je de kalmte voelt. En vergeet niet dat zenuwen en spanningen heel normaal zijn. Ookal lijkt dat van de buitenkant niet zo, hoe vaak gaf ik presentaties en na afloop kreeg ik allerlei complimenten over hoe goed ik het deed en hoe zelfbeheerst en ontspannen ik was. Wat zij niet wisten is dat ik mezelf had ondergescheten van de spanning. Grapje... geloof ik

    Probeer aan bovenstaande te werken en doe daarnaast smeekbedes, ik weet zeker dat het je gaat lukken. Ow ja wat die jongen betreft die je op dit moment leert kennen? Wat is dat precies? Jij hebt geen afleiding van mannen nodig, richt je op bovenstaande punten, school en familie en dan zit je volgeboekt. Je weet dat relaties niet toegestaan zijn? Vergeet niet dat er mannen zijn die radar hebben voor onzekere meisjes en dan misbruik van ze willen maken. Wees waakzaam over je kuisheid en laat je niks wijsmaken. Je bent een bloempje dat in de bloei van haar leven is, bloei maar mooi open tot een prachtig exemplaar en vraag Allah de Verhevene om leiding daarbij.



    Sokrann allemaal voor jullie steun! En @ Bentlehlal, ik zal inshaalh veel hebben aan je advies. En wat die jongen betreft, dat stelde niets voor, ik heb er een puntje achter gezet wallhamdoellilah.
    Meerdere gebruikers!!

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    146
    24-10-2010

    Citaat Geplaatst door ThatGuy Bekijk reactie
    Ik zeg maar snel: Je moet gewoon meer met mensen omgaan, ik had dit vroeger ook, elke dag in me kamertje en tegen onbekenden praatte ik nooit. Dit kun je allemaal veranderen door met mensen om te gaan die jou juist pushen om te praten en jou pushen om gezellig mee te doen. Het is heel makkelijk om hier over heen te komen, het kost alleen tijd! Vooral als vrouw-zijnde zou je meer zelfverzekerdheid moeten hebben, want wij als mannen worden soms alsnog afgewezen (ook al praten we voor de lol) door onbekende mensen.

    Maarja, ik hoop dat het je lukt, anders PM me. Goodluck!

    Daar heb je gelijk, het is alleen zo dat ik alleen maar met autochtonen zit en daarmee kan ik echt niet opschieten en wil ze ook niet als vrienden. Vroeger ging het veel beter omdat ik met Marokkaanse meisjes in de klas zat. Maar algier, alles komt goed inshaalh en niet gebeurt zonder een reden..
    Meerdere gebruikers!!

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    845
    03-04-2010

    Ik ken dat gevoel, toen je zij dat je bang was dat je 'nep' zou overkomen dacht ik echt dat je een kopie van mij was.
    Als je al die mensen zo ziet, gezellig, plezierig veel te vertellen dan wil je ook wat kwijt. Eigenlijk weet je van jezelf dat je veel hebt in te brengen maar je bent bang dat het niet zo gaat overkomen hoe jij dat zou willen omdat je niet uit je woorden kan komen. Dan kies je toch voor het optie om niks te zeggen. Want je weet, je kan een keer falen, twee keer falen maar als het meerdere keren gebeurt zal je de 'snotaap' stempel voor altijd aangesmeerd krijgen. Je wordt bang om voor schud te staan.

    Na elke gelegenheid dat mij omgeving heeft veranderd zoals; Verhuizen, veranderen van school, veranderen van opleiding veranderen van sport activiteit stond er een doel voor mij vast; DIT KEER GA IK VERANDEREN!
    Maar daar is niks van gekomen, ik heb de stap nooit kunnen zetten. Uiteindelijk kreeg ik toch die 'Stille rustige, aardige jongen' oordeel. Eerlijk gezegd ben ik wel altijd trots geweest om aardig gevonden te worden maar daarna besefte ik me altijd dat dat me eigenlijk niks heeft opgeleverd. Want oke ze vinden me aardig.... en nu?

    Het is pijnlijk dat je jezelf geeneens de gelegenheid hebt gegund om te falen.
    Mensen vinden je aardig ze willen misschien contact leggen met jou maar ze schrikken af van je houding. Het is erg om te weten dat je mensen zelf laat afschrikken. Denk niet dat ik als een vogelverschrikker reageer en me zo gedraag ik doe gewoon normaal maar ik kan geen geforceerd gedrag tonen, ik kan niet anders reageren dan dat me persoonlijkheid toelaat.

    Ik weet van mijzelf niet of ik me nou zo moet accepteren of verder moet proberen te veranderen. Maar het is ook pijnlijk om elke keer weer teleurgesteld te worden. Teleurgesteld in jezelf. Dan voel ik me zeer gekwetst. En dat voel je gewoon egt zwaar.


    Toen ik toevallig je post las zag ik mezelf in jou woorden, je hebt me opeens emotioneel genoeg gemaakt en ik begon te typen... Ik hebt dit geschreven om je een beeld te geven wat je kan verbeteren aan jezelf.

    Maja lieve zuster wat ik jou zou zeggen; Strijd ervoor, Strijd ervoor maar kwets jezelf niet net als mij!
    Gun te minste jezelf een kans om te falen. Anders zal je later er spijt van krijgen. Dan wordt je pas echt gekwetst.

    Moge Allah altijd bij je zijn en jou beschermen en helpen,

    Izmirr.

  9. #9
    Privé

    Reacties
    1.516
    08-10-2008

    Jij bent waarschijnlijk nog heel erg nog, hoe ouder je word hoe minder het je kan schelen wat anderen van je denken.
    Probeer zelfverzekerd te worden, en straal dat ook uit. Niemand is perfect, jij ook niet dus laat het je leven niet belemmeren.

    Doe de dingen die jou gelukkig maken, want weetje een ander gaat dat niet voor jou doen.

    Ghair inch'Allah.
    No pm's, Not Interested.

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    155
    10-11-2010

    hier het medicijn ...xxx

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    6.460
    29-02-2004

    Het klinkt alsof je last hebt van dwangneuroses. Misschien is het een idee om met een professioneel te praten. Een psycholoog die jou leert om de negatieve gedachten uit te bannen of in ieder geval er niet zo vaak aan te denken. Overweeg het eens. Baat het niet dan schaadt het niet.

    We die only once...
    and for such a long time...


  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    5.699
    11-03-2010

    Pm mij zo was ik ook !! nu ben ik het tegenovergestelde ======)

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    146
    24-10-2010

    Citaat Geplaatst door Izmirr Bekijk reactie
    Ik ken dat gevoel, toen je zij dat je bang was dat je 'nep' zou overkomen dacht ik echt dat je een kopie van mij was.
    Als je al die mensen zo ziet, gezellig, plezierig veel te vertellen dan wil je ook wat kwijt. Eigenlijk weet je van jezelf dat je veel hebt in te brengen maar je bent bang dat het niet zo gaat overkomen hoe jij dat zou willen omdat je niet uit je woorden kan komen. Dan kies je toch voor het optie om niks te zeggen. Want je weet, je kan een keer falen, twee keer falen maar als het meerdere keren gebeurt zal je de 'snotaap' stempel voor altijd aangesmeerd krijgen. Je wordt bang om voor schud te staan.

    Na elke gelegenheid dat mij omgeving heeft veranderd zoals; Verhuizen, veranderen van school, veranderen van opleiding veranderen van sport activiteit stond er een doel voor mij vast; DIT KEER GA IK VERANDEREN!
    Maar daar is niks van gekomen, ik heb de stap nooit kunnen zetten. Uiteindelijk kreeg ik toch die 'Stille rustige, aardige jongen' oordeel. Eerlijk gezegd ben ik wel altijd trots geweest om aardig gevonden te worden maar daarna besefte ik me altijd dat dat me eigenlijk niks heeft opgeleverd. Want oke ze vinden me aardig.... en nu?

    Het is pijnlijk dat je jezelf geeneens de gelegenheid hebt gegund om te falen.
    Mensen vinden je aardig ze willen misschien contact leggen met jou maar ze schrikken af van je houding. Het is erg om te weten dat je mensen zelf laat afschrikken. Denk niet dat ik als een vogelverschrikker reageer en me zo gedraag ik doe gewoon normaal maar ik kan geen geforceerd gedrag tonen, ik kan niet anders reageren dan dat me persoonlijkheid toelaat.

    Ik weet van mijzelf niet of ik me nou zo moet accepteren of verder moet proberen te veranderen. Maar het is ook pijnlijk om elke keer weer teleurgesteld te worden. Teleurgesteld in jezelf. Dan voel ik me zeer gekwetst. En dat voel je gewoon egt zwaar.


    Toen ik toevallig je post las zag ik mezelf in jou woorden, je hebt me opeens emotioneel genoeg gemaakt en ik begon te typen... Ik hebt dit geschreven om je een beeld te geven wat je kan verbeteren aan jezelf.

    Maja lieve zuster wat ik jou zou zeggen; Strijd ervoor, Strijd ervoor maar kwets jezelf niet net als mij!
    Gun te minste jezelf een kans om te falen. Anders zal je later er spijt van krijgen. Dan wordt je pas echt gekwetst.

    Moge Allah altijd bij je zijn en jou beschermen en helpen,

    Izmirr.
    dit heb ik dus ook. Ook al kom ik in nieuwe situaties, ik weet dat ik op dezelfde manier ga reageren. Alle ervaringen neem je mee en dan voornamelijk de negatieve. En het gaat bij mij niet echt om hoe mensen me zien , maar vooral om de angst die ik continu ervaar, bang van alles terwijl ik weet dat dat niet hoeft. en ik ben trouwens niet jong meer helaas, ik heb de volwassenne leeftijd bereikt dus het is niet iets dat bij de leeftijd hoort, zoals men vaak denkt.
    Meerdere gebruikers!!

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    146
    24-10-2010

    Citaat Geplaatst door appie_23rdam Bekijk reactie
    hier het medicijn ...xxx
    als ik jou was zou ik even de tijd nemen om na te denken over jezelf!
    denk eens na voordat het te laat is !
    Meerdere gebruikers!!

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    21
    27-04-2010

    ik had dat ook een periode van 3 of 4 jaar terwijl ik daarvoor helemaal niet zo was.. ik had zo veel problemen en was zo erg afgemaakt door het leven dat ik heel erg teruggetrokken daarvan werd en mensen niet meer kon aankijken omdat die pijn aan mijn gezicht af te lezen was heeel veel schaamte had ik en stress wat mij helemaal kapot maakte en ik begon ook door te krijgen hoe rascistisch mensen iedereen lijkt je te haten in deze tijd ik was verward, psychisch, chago, junkie, angstig en mensen voelen dat en jij blijft je alleen nog maar meer schamen enzoo... ik begrijp precies wat je bedoeld...en ik begreep ook niet hoe dat zo ver heeft kunnen komen en ik had antwoorden nodig WAT DOE IK HIER??? MOET HET LEVEN NOU ZO GAAN??..maar ALLAH swt de Barmhartige.... hij heeft mij geantwoord ...Wij zijn hier op deze aarde gezet om HEM te aanbidden en toen ik dat wist is mijn leven een hele andere wending gaan krijgen ik ben kennis op gaan doen mij gebed gaan verrichten en de problemen gingen weg al die slechte gedachte en gevoelens gingen weg...maaar je moet GEDULD hebben dit is een pad van geduld die iedereen moet blijven volgen anders zal de hel op je wachten als je zijn weg niet inslaat. Allah is jou redder en hij HOUDT van jouw heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel en zolang je hem aanroept en hem gehoorzaamd laat hij jou niet in de steek en alles wat je hebt meegemaakt en herinneringen van hoe je was zal jou helemaal niks meer interesseren....huil niet om de wereldse beproevingen het is NIKS echt helemaal NIKS en wanneer je zijn pad bewandeld geef niet op na een tegenslag.....want het leven ziet er nog heeeeel rooskleurig voor jou uit omdat jij in Allah geloofd en hij jou uitnodigt naar zijn Barmhartigheid....en voor heel veel mensen ziet het leven er niet meer rooskleurig uit zij zullen braden in de hel en al het onrecht dat jou aangedaan word door mensen zullen zij moeten terugbetalen aan jou op de dag des oordeels..en wat betreft al die negatieve emoties en gevoelens het is SHAYTAAN hij wilt jou helemaal kapot maken vooral jij. DOE KENNIS OP en het zal jou gedachten wegnemen.. en weet dat Allah en heel veel broeders en zusters superveel van jou houden en je staat er niet alleen voor.

    http://www.sincerehearts.nl/audio/audiolessen.html begin met tawheed