1. #1
    Aseb7aan

    Reacties
    5.489
    05-06-2002

    De gevolgen van zonden

    Gevolgen van het begaan van zonden

    Al Hasan al Basrie werd eens gevraagd: O Aboe Sa’ied er zijn hier mensen die ons vertellen (over het hiernamaals) totdat onze harten bijna uit onze lichamen vliegen. Moeten wij in hun gezelschap blijven? Hij antwoordde:
    “Bij Allah, dat je in het gezelschap verkeert van mensen die jou vrees inboezemen waardoor jij (in het Hiernamaals) veilig zal zijn, is beter dan dat je in het gezelschap verkeert van mensen die jou een gevoel van veiligheid geven waardoor jij (in het Hiernamaals) omvangen zal worden door angsten”


    Allah zegt:
    “het verderf is op het land en de zee zichtbaar door wat de mensen hebben verricht, zodat Hij hun een gedeelte van wat zij hebben verricht doet proeven. Hopelijk zij zullen berouw tonen”. (30-41)
    1.Het ergste gevolg van het plegen van zonden, is het vergeten van zonden. Steeds doorgaan met zondigen waardoor, na loop van tijd ze normaal worden gezien. Dat komt ook neer dat Allah vergeten wordt tijdens het begaan van zonden.
    De metgezel Ibn Mas’ud moge Allah tevreden zijn over hem zei: “De gelovige ziet zijn zonden alsof hij aan de voet van een berg zit, bang dat een berg op hem zal neerstorten. De verdorvene daarentegen ziet zijn zonden als een vlieg die op zijn neus gaat zitten; hij doet zo – met zijn hand – en verjaagt haar” (Al Boekhari)
    “En wees niet zoals degenen die Allah vergaten, waarop Hij hen zichzelf deed vergeten. Zij zijn degenen die de zwaar zondigen zijn” (59-19)
    Wanneer iemand te veel zondes begaat verliest hij de schaamte tegenover Allah, zo kan hij gemakkelijk in herhaling vallen.
    • Bilal Ibn Sa’d zegt: “Kijk niet naar de kleinigheid van een zonde, maar kijk hoe Almachtig en Groot Degene Die je ongehoorzaamt.” (Ahmad)
    • De Profeet vrede zij met hem zei: “Wie zijn goede daad hem tevreden stelt, en zijn slechte daad hem behoorlijke pijn bezorgt, is de gelovige”(Ahmed)

    Dit effect van dwaling wordt nog versterkt wanneer de zondaar openlijk in het openbaar over zijn zonden praat of pleegt "Mujahara", dat is bij wet van Allah verboden.

    De Profeet vrede zij met hem zei: “Mijn hele gemeenschap zal vergeven worden, behalve de mujahirin. Een vorm van mujaharah is wanneer iemand in de nacht een zonde begaat en Allah dit bedekt heeft gehouden voor hem, en hij vervolgens in de ochtend zegt: “O die en die, ik heb dit en dat gedaan vannacht (de zonde benoemend).” De nacht ging voorbij terwijl Zijn Heer hem afgeschermd had, maar in de ochtend werpt hij de afscherming van Allah van zichzelf af.” (Al Bokhari)

    2. Moeite hebben met het vergaren van nuttig kennis, omdat kennis het licht is, en zondes doven het licht uit. Toen Imam Maalik inzag hoe intelligent Imam Ashafi3i was zei hij tegen hem: “Allah heeft licht van kennis in je hart ingeplant, doof het daarom niet met de duisternis van zonden”

    3. Geen rizq (verzameling van alles waar je van kan genieten, voorzieningen) van Allah ontvangen. De Profeet vrede zij met zei: "de rizq wordt voor een dienaar verboden als hij een zonde begaat". (Ahmad)
    Allah zei: “Dat is omdat Allah nimmer een genieting die Hij aan een volk heeft geschonken verandert, behalve als zij veranderen wat zich bij hen bevindt: en voorwaar, Allah is Alhorend, Alwetend” (8-53)
    Het besteden van een voorziening in zondige doeleinden, zorgt voor het verdwijnen van deze voorziening!
    Iemand kan gaan vragen hoe dat zit met ongelovigen die met voorzieningen leven en dolgelukkig zijn?
    Het antwoord hierop zit in de woorden van de Profeet vrede zij met hem, toen hij zei:“Als jij ziet dat Allah aan de dienaar geeft wat hij lief heeft, terwijl hij vastkleeft aan de zonden, weet dat dit geleidelijke uitstel is” toen las hij: “En toen zij vergaten waarmee zij gewaarschuwd waren, openden Wij voor hen vervolgens de poorten van alle (aantrekkelijke) zaken; zozeer dat, toen zij blij waren met wat hun geschonken was, Wij hen plotseling bestraften en zij daarop wanhopig werden”. (6-44) (Ahmed)
    Op een andere plaats in de Koran staat:
    “En degenen die Onze Verzen loochenen, die zullen Wij geleidelijk naar de vernietiging voeren, zo dat zij het niet opmerken. En ik geef hen uitstel. Voorwaar, Mijn plan is sterk”. (7:182-183)

    4. Het moeilijk hebben in alles bijv: met mensen, op de werkvloer, zelfs dieren gedragen zich niet liefdevol tegenover
    de zondaar. Zoals iemand die Allah vreest, Zal hem veel dingen gemakkelijk maken “Wat betreft die geeft en (Allah) vreest. En in de goede beloning (Het Paradijs gelooft). Wij zullen hem naar het gemakkelijke vergemakkelijken” (92:5-7)
    En wat betreft degene die gierig is en zich behoefteloos waant. En de goede beloning loochent. Wij zullen hem naar het moeilijke vergemakkelijken (92:8-10)
    Allah zei: En er treft jullie geen ramp, of het is vanwege wat jullie handen hebben verricht, maar Hij vergeeft veel. (42-30)
    • Fodayl ibn Ayaad zei: “Van elke zonde die ik pleeg, zie ik de gevolgen terug in het gedrag van mijn vrouw en mijn lastdier”.
    5. Hoe meer zondes, hoe dichter men bij de slechte mensen komt, des te geliefder men bij hen wordt. Het omgaan met slechte mensen kan invloeden hebben op het geloof en goede karaktereigenschappen. Profeet vrede zij met hem zei: "de persoon volgt de religie van zijn vriend, weet dan daarom wie je als vriend neemt" (Attimirdi)
    “En de Dag dat de onrechtvaardige op zijn handen zal bijten en zal zeggen: Had ik maar een weg genomen met de Boodschapper. O wee mij, had ik die maar niet als boezemvriend genomen. Voorzeker hij heeft mij weggeleid van de Vermaning nadat deze tot mij is gekomen. En de Shaytan is voor de mens een grote misleider” (25:27-29)
    Als de zondaar geen vrome mens als gezelschap heeft, die hem aanspoort tot het goede en weerhoudt van het slechte, dan grijpt de Shaytan in, om dat lege hart in zijn macht te nemen.
    En wie zich blindelings afwendt van het gedenken van de Meest Barmhartige, voor hem stellen Wij de Shaytan aan die voor hem een gezel zal zijn. En voorwaar, zij verhinderen hen waarlijk van het rechte pad, terwijl zij denken dat zij geleid zijn. (43:36-37)
    Een goede dienaar zal daartegenover geliefd zijn bij iedereen, maar niet bij de verderfzaaiers. Allah zegt hierover:
    “Voorwaar, degenen die geloven en goede daden verrichten: de Barmhartige zal hen liefde geven”. (19-96)

    6. Door zonden te plegen komen er zwarte vlekken op het hart.
    Onze Profeet vrede zij met hem zei: “als iemand een zonde begaat, dan komt er een zwarte stip op zijn hart. Wanneer hij berouw toont, dan keert zijn hart naar haar oorspronkelijke staat. Als hij zich in zonden doorgaat, dan worden de zwarte stippen meer tot ze boven het hart reiken, en dat is Arraan die Allah noemde in de Koran”Toen las de Profeet:
    “Neen, maar hetgeen zij plachten te verdienen heeft zich als roest “Arraan” aan hun hart gehecht” (38- 14) (Overgeleverd door Tirmidi)
    Wanneer het hart volledig bedekt is door Arraan, zal dan niet meer gehoor tonen aan de woorden van Allah en Zijn Profeet vrede zij met hem. Dit heeft desastreuze gevolgen!

    7. Een zondaar is waarlijk vernederd en zijn gezicht straalt geen Noer uit
    “En degenen die slechte daden verrichten: de vergelding van de slechte daad is met de gelijke daarvan. En de vernedering zal hen bedekken. Voor hen is er geen beschermer Het is alsof hun gezichten bedekt zijn met stukken van het duister van de nacht. Diegenen zijn de mensen van het Hellevuur, zij zullen daar in verblijven”. (10-27)
    ( “En wie er door Allah vernederd wordt: voor hem is er dan geen eerbewijzer. Voorwaar, Allah doet wat Hij wil”.(22-18)

    8.De zwaarste lasten die men draagt dat zijn de zonden, ook al lijken ze klein
    Kleine zonden zijn vergelijkbaar met kleine takken, die bij elkaar een groot vuur doen ontsteken.
    De Boodschap van Allah zei: “pas op voor de onbeduidende zonden! Want deze zonden lijken op een groep mensen die afdalen in een vallei. Elk van hen brengt een klein takje mee, tot ze genoeg meegebracht hebben om hun brood mee te bakken. Een persoon waarbij de onbeduidende bestrafbare zonden zich opeenstapelen, zal ten onder gaan”
    Volgens andere versie: ‘’pas op voor de lichte zonden, want ze verzamelen zich op de mens totdat ze hem ten onder doen gaan.’’ (overgeleverd door Ahmed)

    9. De zonden houden de zondaar weg van aanbidding.
    Een man kwam naar Ali Ibn Abie Talib de schoonzoon van de Profeet vrede zij met hem en zei: “het lukt mij niet om in de nacht op te staan om te bidden. Toen zei Ali: jouw zonden hebben jou geketend”

    10. De geliefde zondaar bij Allah krijgt zijn straf in het leven in welke vorm dan ook.
    Abdollah ibn Moeghaffal moge Allah tevreden zijn over hem leverde over dat een man een vrouw ontmoette die ten tijde van de Djaahiliyyah prostituee was. Hij begon met haar te schertsen en vervolgens raakte hij haar aan. Zij zei tegen hem: “Pas op!” Allah heeft Djaahiliyyah vernietigd en Hij heeft ons de Islam gebracht. De man ging weg en liep tegen een muur aan, die zijn gezicht opensneed. De Profeet vrede zij met hem kwam langs en de man vertelde hem wat er gebeurd was. Hij vrede zij met hem zei: “Jij bent een dienaar voor wie Allah het goede wenst. Wanneer Allah goeds voor zijn dienaar wenst, dan verhaast Hij de bestraffing voor zijn zonde; wanneer Hij geen goeds voor Zijn dienaar wenst, dan houdt Hij de bestraffing terug totdat de zaak wordt afgerekend op de Dag der Opstanding, wanneer al zijn zonden bij elkaar zullen worden gebracht.”(Overgeleverd door Ahmad en anderen)

    Door mij geschreven,

    Wassalaam,
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  2. #2
    Aseb7aan

    Reacties
    5.489
    05-06-2002

    Afsluiting:

    (...Wie Mijn Leiding volgt dwaalt niet en is niet ongelukkig. En hij die zich afwendt van Mijn Vermaning: voorwaar, er zal dan voor hem een benauwd leven zijn...()(20:123-124)

    Onze Profeet vrede zij met hem zei, dat Allah heeft gezegd in Hadith Qudsi: “O zoon van Adam, maak plaats voor mij, dan zal ik jouw hart verrijken, en jouw armoede wegwerken. Als jij dat niet doet, zal ik jouw handen veel laten werken terwijl jouw armoede niet weg wordt genomen”. Hadieth sahieh overgeleverd door Attirmidi, Ibn majah, en Ahmed.
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  3. #3
    Come as you are.

    Reacties
    147
    02-03-2010

    Ik vraag me eigenlijk al een tijdje het volgende af; is het hoogmoedig om jezelf na een tijdje je zondes proberen te vergeven?

    Hoop dat je me er een antwoord op zal kunnen geven. Alvast bedankt voor je topic.
    Sometimes I like to hang out with people who aren't that bright, you know, just to see how the other half lives.

  4. #4
    Faisal

    Reacties
    19.741
    19-10-2010

    mascha allah
    Echte vriendschap kan niet sterven, oftewel, ben je nog steeds vrienden, oftewel, ben je het nooit geweest.

  5. #5
    Aseb7aan

    Reacties
    5.489
    05-06-2002

    Citaat Geplaatst door Understatement_ Bekijk reactie
    Ik vraag me eigenlijk al een tijdje het volgende af; is het hoogmoedig om jezelf na een tijdje je zondes proberen te vergeven?

    Hoop dat je me er een antwoord op zal kunnen geven. Alvast bedankt voor je topic.
    Assalamoe alikom beste zuster,

    Wij worden aangeraden om elke dag, of zelfs elke moment Istigfaar te doen. Hiermee worden de kleine zonden vergeven!
    Het poort van Tauba is altijd open, en van ons wordt gevraagd om elke dag Tauba te verrichten voor alle zonden die wij gedaan hebben. Omdat jij nooit weet wanneer je doodgaat, is het erg intelligent om elke dag berouw te tonen. Dat u doodgaat met berouw waardoor al jouw zonden zijn vergeven, is liever dan dat je doodgaat terwijl je zonden nog openstaan, en meetellen. Als u iemand onrecht hebt gedaan, dan moet die persoon zijn recht teruggeven, en excuses vragen. Wat tussen jou en Allah is, zal Allah jou vergeven met Zijn Barmhartigheid als je naar hem toe gaan met een oprechte hart, ook is dat elke dag! Maar verbeter jezelf beetje bij beetje, kom tot Hem, want het zijn wij die onrecht doen bij ons zelf, en Allah doet niemand kwaad of onrecht aan!

    Wassalaam,
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  6. #6
    Come as you are.

    Reacties
    147
    02-03-2010

    Citaat Geplaatst door massin Bekijk reactie
    Assalamoe alikom beste zuster,

    Wij worden aangeraden om elke dag, of zelfs elke moment Istigfaar te doen. Hiermee worden de kleine zonden vergeven!
    Het poort van Tauba is altijd open, en van ons wordt gevraagd om elke dag Tauba te verrichten voor alle zonden die wij gedaan hebben. Omdat jij nooit weet wanneer je doodgaat, is het erg intelligent om elke dag berouw te tonen. Dat u doodgaat met berouw waardoor al jouw zonden zijn vergeven, is liever dan dat je doodgaat terwijl je zonden nog openstaan, en meetellen. Als u iemand onrecht hebt gedaan, dan moet die persoon zijn recht teruggeven, en excuses vragen. Wat tussen jou en Allah is, zal Allah jou vergeven met Zijn Barmhartigheid als je naar hem toe gaan met een oprechte hart, ook is dat elke dag! Maar verbeter jezelf beetje bij beetje, kom tot Hem, want het zijn wij die onrecht doen bij ons zelf, en Allah doet niemand kwaad of onrecht aan!

    Wassalaam,
    Aleikum salam,

    bedankt voor je reactie, het schept veel duidelijkheid in mijn denken.
    Tegenwoordig ben ik me meer beginnen te verdiepen in de Islam, en stuit steeds meer op zaken die ik in het verleden, al dan niet bewust, verkeerd heb aangepakt. Er zijn enkele 'grotere zondes' die me enorm zwaar wegen, en ik vroeg me af of er een mogelijkheid was om voor die specifieke zondes nog eens extra berouw te tonen.
    Sometimes I like to hang out with people who aren't that bright, you know, just to see how the other half lives.

  7. #7
    Aseb7aan

    Reacties
    5.489
    05-06-2002

    Citaat Geplaatst door Understatement_ Bekijk reactie
    Aleikum salam,

    bedankt voor je reactie, het schept veel duidelijkheid in mijn denken.
    Tegenwoordig ben ik me meer beginnen te verdiepen in de Islam, en stuit steeds meer op zaken die ik in het verleden, al dan niet bewust, verkeerd heb aangepakt. Er zijn enkele 'grotere zondes' die me enorm zwaar wegen, en ik vroeg me af of er een mogelijkheid was om voor die specifieke zondes nog eens extra berouw te tonen.
    Assalamoe alikom beste zuster,

    Hoe groot jouw zonden ook mogen zijn, de Barmhartigheid van ALLAH is groter.
    Allah heeft Zijn dienaar lief die elke moment naar Hem toe gaat, maar Hij wordt kwaad op Zijn dienaar die niet naar Hem aanklopt voor steun, vergeving en bijzijn. Het gebed, en in het bijzonder Dikro Allah weerhouden jou om te zondigen, maar dit zul je langzamerhand merken wanneer je met jouw hart aanbidt, en volledige vertrouwen in Allah hebt. Als jij berouw toont, toon berouw voor alle zondes die je hebt begaan, dat is het mooiste wat ik jou kan geven. Verricht extra vrijwillige goede daden na je oprechte berouw, want de Hasanaat doen de zondes verwijderen!

    Wassalaam,
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  8. #8
    Come as you are.

    Reacties
    147
    02-03-2010

    Citaat Geplaatst door massin Bekijk reactie
    Assalamoe alikom beste zuster,

    Hoe groot jouw zonden ook mogen zijn, de Barmhartigheid van ALLAH is groter.
    Allah heeft Zijn dienaar lief die elke moment naar Hem toe gaat, maar Hij wordt kwaad op Zijn dienaar die niet naar Hem aanklopt voor steun, vergeving en bijzijn. Het gebed, en in het bijzonder Dikro Allah weerhouden jou om te zondigen, maar dit zul je langzamerhand merken wanneer je met jouw hart aanbidt, en volledige vertrouwen in Allah hebt. Als jij berouw toont, toon berouw voor alle zondes die je hebt begaan, dat is het mooiste wat ik jou kan geven. Verricht extra vrijwillige goede daden na je oprechte berouw, want de Hasanaat doen de zondes verwijderen!

    Wassalaam,
    Aleikum salam,

    Hartelijk bedankt voor je wijze woorden. Ik zal ze proberen in praktijk toe te passen.
    Mijn excuses als mijn reacties wat droogjes overkomen, ben het niet gewoon om een broeder of zuster op een forum aan te spreken ivm Islam.
    Sometimes I like to hang out with people who aren't that bright, you know, just to see how the other half lives.

  9. #9
    Free Palastine

    Reacties
    382
    04-02-2010

    DjazakaAllahoe Algairen.
    [2.186] En wanneer Mijn dienaren u over Mij vragen, zeg dan: "Ik ben nabij. Ik verhoor het gebed van de smekeling, wanneer hij Mij aanroept." Daarom moeten zij naar Mij luisteren en in Mij geloven, opdat zij geleid zullen worden

  10. #10
    Faisal

    Reacties
    19.741
    19-10-2010

    alhamdo li allah
    Echte vriendschap kan niet sterven, oftewel, ben je nog steeds vrienden, oftewel, ben je het nooit geweest.

  11. #11
    ...

    Reacties
    1.099
    03-11-2011

    Citaat Geplaatst door Understatement_ Bekijk reactie
    Ik vraag me eigenlijk al een tijdje het volgende af; is het hoogmoedig om jezelf na een tijdje je zondes proberen te vergeven?

    Hoop dat je me er een antwoord op zal kunnen geven. Alvast bedankt voor je topic.
    Geliefde oegtie,

    Vergeet niet Allaah Barmhartig, Genadevol en Vergevingsgezind is.
    Wanhoop niet aan Zijn Genade, Hij vergeeft alle zonden als er oprecht berouw wordt getoond.

    Taubah kent 3 voorwaarden:
    1. Spijt hebben van de zonde
    2. Niet opnieuw vervallen in dezelfde zonde
    3. Goese daden verrichten.

    Zelfs als he opnieuw in een zonde vervalt en je toont oprecht berouw kan Hij jou alsnog vergeven.
    Dat wil niet zeggen dat je daar laks in moet zijn.

    En het is niet hoogmoedig om zo te denken, als Allaah de Heer der Werelden jou vergeeft waarom zou jij jezelf niet vergeven. Dat kan een truc van de shaytaan zijn dat hij jou wil laten voelen alsof je niks goeds doet en dat Allaah jou toch niet vergeeft enzovoort. En als jij jezelf niet vergeeft, kan je ook niet door in jouw leven met positieve energie en een schone lij. Blijf vooral niet hangen in het verleden en denk niet veel aan jouw zondes. Wat geweest is is geweest safe. Erg dat het is gebeurd maar ghayr inshaAllaah.

    Moge Allaah jou standvastig maken en mijn en jouw zondes vergeven. Amien!
    فَصْبِرْ "لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ كَفُورًا''
    "Wees dan geduldig met de Wetten van jouw Heer en volg niet de zondaar of de ongelovige onder hen.'' 76:24

  12. #12
    ...

    Reacties
    1.099
    03-11-2011

    @ topicstarter.

    BarakAllaahou fiek wa ahsanAllaahou ilaayk.
    Echt een nuttige topic wa alhamdoulilaah..
    فَصْبِرْ "لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ كَفُورًا''
    "Wees dan geduldig met de Wetten van jouw Heer en volg niet de zondaar of de ongelovige onder hen.'' 76:24

  13. #13
    Come as you are.

    Reacties
    147
    02-03-2010

    Citaat Geplaatst door Lid Bekijk reactie
    Geliefde oegtie,

    Vergeet niet Allaah Barmhartig, Genadevol en Vergevingsgezind is.
    Wanhoop niet aan Zijn Genade, Hij vergeeft alle zonden als er oprecht berouw wordt getoond.

    Taubah kent 3 voorwaarden:
    1. Spijt hebben van de zonde
    2. Niet opnieuw vervallen in dezelfde zonde
    3. Goese daden verrichten.

    Zelfs als he opnieuw in een zonde vervalt en je toont oprecht berouw kan Hij jou alsnog vergeven.
    Dat wil niet zeggen dat je daar laks in moet zijn.

    En het is niet hoogmoedig om zo te denken, als Allaah de Heer der Werelden jou vergeeft waarom zou jij jezelf niet vergeven. Dat kan een truc van de shaytaan zijn dat hij jou wil laten voelen alsof je niks goeds doet en dat Allaah jou toch niet vergeeft enzovoort. En als jij jezelf niet vergeeft, kan je ook niet door in jouw leven met positieve energie en een schone lij. Blijf vooral niet hangen in het verleden en denk niet veel aan jouw zondes. Wat geweest is is geweest safe. Erg dat het is gebeurd maar ghayr inshaAllaah.

    Moge Allaah jou standvastig maken en mijn en jouw zondes vergeven. Amien!
    Amien.
    Dank je wel lieve zuster, voor je verhelderende woorden.
    Sometimes I like to hang out with people who aren't that bright, you know, just to see how the other half lives.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    61
    19-09-2011

    Ik vind het telkens lastig om te lezen dat: ALS je niet wordt gestraft om je zonden, dat ze worden opgestapeld tot de dag der opstanding. Deze woorden demotiveren mij, met de zin van, je doet je best toont berouw, maar je zult niet worden vergeven, omdat je niet wordt gestraft.

  15. #15
    Aseb7aan

    Reacties
    5.489
    05-06-2002

    Alhamdolillah!
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)