1. #31
    Come as you are.

    Reacties
    147
    02-03-2010

    Wat ga je fotograferen op locatie?

    Voor portretfotografie is een directe externe flister af te raden. Je werkt met hard licht en dit creëert zeer sterke schaduwen (hallo rimpels) lichtvlekken en gesloten ogen. Je kan uiteraard de flitsintensiteit aanpassen, maar probeer toch met zo veel mogelijk zacht licht te werken.
    Sometimes I like to hang out with people who aren't that bright, you know, just to see how the other half lives.

  2. #32
    *

    Reacties
    1.933
    26-04-2011

    I get it.

    Waar heb je meer aan in een holle locatie. Dus wel licht maar niet goed genoeg.

    - 2 studiolampen met paraplu's.
    - 1 studioflits met softbox
    - 1 studiolamp met softbox

    Vraag me af wat fijn licht crëert. Om dit effect te krijgen:


    En voornamelijk dit. Heb veel gespeeld maar weinig reslutaat..

  3. #33
    Come as you are.

    Reacties
    147
    02-03-2010

    Like the way you think Dit is echt een goede oefening!

    Probeer volgende vragen te beantwoorden;

    Is het hard of zacht licht?
    Wat soort lichtbron gebruikt men?
    Vanuit welke richting komt je licht?
    Wordt er gebruik gemaakt van meerdere lichtbronnen, en zo ja welke?

    Als je een bepaalde foto als inspiratiebron wilt gebruiken is het ook interesant om het diafragma en de brandpuntsafstand te achterhalen.
    Sometimes I like to hang out with people who aren't that bright, you know, just to see how the other half lives.

  4. #34
    *

    Reacties
    1.933
    26-04-2011

    Citaat Geplaatst door Understatement_ Bekijk reactie
    Like the way you think Dit is echt een goede oefening!

    Probeer volgende vragen te beantwoorden;

    Is het hard of zacht licht?
    Wat soort lichtbron gebruikt men?
    Vanuit welke richting komt je licht?
    Wordt er gebruik gemaakt van meerdere lichtbronnen, en zo ja welke?

    Als je een bepaalde foto als inspiratiebron wilt gebruiken is het ook interesant om het diafragma en de brandpuntsafstand te achterhalen.
    Tof! ^_^

    Bij de eerste foto denk ik zacht licht, waar het licht vanuit de rechterkant komt en ik denk vrijwel een zachte lichtbrond vanuit de linkerkant.. Wat denk jij?

    Da's een goeie! Alleen tevergeefs is dat moeilijk achter te halen, aangezien verdere informatie niet gegeven wordt dan alleen de fotograaf zelf en de visagie en styling.

  5. #35
    Come as you are.

    Reacties
    147
    02-03-2010

    Citaat Geplaatst door Boo. Bekijk reactie
    Tof! ^_^

    Bij de eerste foto denk ik zacht licht, waar het licht vanuit de rechterkant komt en ik denk vrijwel een zachte lichtbrond vanuit de linkerkant.. Wat denk jij?

    Da's een goeie! Alleen tevergeefs is dat moeilijk achter te halen, aangezien verdere informatie niet gegeven wordt dan alleen de fotograaf zelf en de visagie en styling.
    Hetzelfde, al denk ik dat ze links eerder een reflectiescherm hebben gebruikt. De linkerkant staat er mooi gedetailleerd op zonder echt te opgelicht te zijn. Als je kijkt naar de achtergrond is hij rechts helemaal opgelicht door de spot, maar is ie links vrij grauw.
    Als je geen reflectiecherm hebt kan je ook wit karton, aluminiumfolie of een groot stuk piepschuim gebruiken. Als je ze dicht genoeg tegen je onderwerp houdt, zal het licht diffuus op je onderwerp vallen.
    Sometimes I like to hang out with people who aren't that bright, you know, just to see how the other half lives.

  6. #36
    Come as you are.

    Reacties
    147
    02-03-2010

    Dat van diafragma en brandpuntsafstand is eigenlijk niet zo moeilijk.

    Theoretisch komt het neer op het volgende;

    Hoe kleiner de waarde van je diafragma (bv 2.8) hoe kleiner je scherptediepte .
    Hoe groter de waarde van je diafragma (bv 16) hoe groter je scherptediepte

    Jouw eerste foto heeft dus duidelijk een kleine diafragma-waarde aangezien er weinig scherptediepte is. Ik gok op een 5.6

    Hier een concreet voorbeeld




    De brandpuntsafstand bepaald hoe dicht of hoe ver je je onderwerp in beeld kunt brengen.

    Hier een tabel van standaard brandpuntsafstanden;

    fisheye << 15mm speciale effecten, landschappen
    ultragroothoek 15mm - 24mm landschap, interieur
    groothoek 28mm - 35mm binnenshuis, landschap
    standaard 35mm - 60mm binnenshuis, landschap
    portret 60mm - 135mm portret, landschap
    tele 135mm - 300mm dierfotografie (wild), sport
    supertele >> 300mm dierfotografie (vogels)

    Deze waarden zijn wel van toepassing op een fullframe-toestel dus voor ''een gewone spiegelreflex'' (= kleinbeeld) moet je ze vermenigvuldigen met 1,6 (bv. groothoek wordt dan 45mm-56mm)

    Check anders deze post op een ander forum;
    http://www.d-dig.nl/forums/camera-in...tsafstand.html
    Sometimes I like to hang out with people who aren't that bright, you know, just to see how the other half lives.

  7. #37
    H❤M.

    Reacties
    930
    03-08-2011

    Dames hebben jullie een cursus gevolgd?

  8. #38
    *

    Reacties
    1.933
    26-04-2011

    Citaat Geplaatst door Understatement_ Bekijk reactie
    Hetzelfde, al denk ik dat ze links eerder een reflectiescherm hebben gebruikt. De linkerkant staat er mooi gedetailleerd op zonder echt te opgelicht te zijn. Als je kijkt naar de achtergrond is hij rechts helemaal opgelicht door de spot, maar is ie links vrij grauw.
    Als je geen reflectiecherm hebt kan je ook wit karton, aluminiumfolie of een groot stuk piepschuim gebruiken. Als je ze dicht genoeg tegen je onderwerp houdt, zal het licht diffuus op je onderwerp vallen.
    Super van informatie die je hebt geplaatst. Daar moet ik nog mee oefenen. Ik ben vandaag langs zo'n speciaalzaak geweest, hij adviseerde mij de 50mm 1:8 aan te schaffen voor echt porterfoto's dus close-ups, en voor het geheel de 55 250 een telelens, had mij ook wat laten testen.. Ben ervan overtuigd dat, dat 't gaat worden.. Wat zeg jij hierover?

  9. #39
    *

    Reacties
    1.933
    26-04-2011

    Citaat Geplaatst door Alhamdoelilaah_ Bekijk reactie
    Dames hebben jullie een cursus gevolgd?
    Ik niet hehe.

  10. #40
    *

    Reacties
    1.933
    26-04-2011

    Citaat Geplaatst door Understatement_ Bekijk reactie
    Dat van diafragma en brandpuntsafstand is eigenlijk niet zo moeilijk.

    Theoretisch komt het neer op het volgende;

    Hoe kleiner de waarde van je diafragma (bv 2.8) hoe kleiner je scherptediepte .
    Hoe groter de waarde van je diafragma (bv 16) hoe groter je scherptediepte

    Jouw eerste foto heeft dus duidelijk een kleine diafragma-waarde aangezien er weinig scherptediepte is. Ik gok op een 5.6

    Hier een concreet voorbeeld




    De brandpuntsafstand bepaald hoe dicht of hoe ver je je onderwerp in beeld kunt brengen.

    Hier een tabel van standaard brandpuntsafstanden;

    fisheye << 15mm speciale effecten, landschappen
    ultragroothoek 15mm - 24mm landschap, interieur
    groothoek 28mm - 35mm binnenshuis, landschap
    standaard 35mm - 60mm binnenshuis, landschap
    portret 60mm - 135mm portret, landschap
    tele 135mm - 300mm dierfotografie (wild), sport
    supertele >> 300mm dierfotografie (vogels)

    Deze waarden zijn wel van toepassing op een fullframe-toestel dus voor ''een gewone spiegelreflex'' (= kleinbeeld) moet je ze vermenigvuldigen met 1,6 (bv. groothoek wordt dan 45mm-56mm)

    Check anders deze post op een ander forum;
    http://www.d-dig.nl/forums/camera-in...tsafstand.html
    Ik heb hier echt veel aan, super bedankt

    Blijf er moeite mee hebben om in te schatten altijd..

  11. #41
    Come as you are.

    Reacties
    147
    02-03-2010

    Graag gedaan
    Gewoon veel oefenen, zulke dingen leer je het best door ze in de praktijk toe te passen. Wens je alvast veel succes!

    @Alhamdoelilaah_ : heb een jaar fotografie gestudeerd, was dit jaar ook begonnen maar studeer ook nog aan de uni>> werd nogal zwaar om beiden te combineren
    Sometimes I like to hang out with people who aren't that bright, you know, just to see how the other half lives.

  12. #42
    *

    Reacties
    1.933
    26-04-2011

    Waar heb je dat gestudeerd? Was 't een avondopleiding op de fotoacademie?

  13. #43
    Come as you are.

    Reacties
    147
    02-03-2010

    Nee, was fulltime dagonderwijs in Antwerpen (al kreeg ik vaak van mn broer te horen 'en hoe was "'school'' ?' )

    Je kan er ook een vrij uitgebreide en allround opleiding in avondschool doen, alleen duurt het dan langer vooraleer je bent afgestudeerd. Dit heb ik dit schooljaar geprobeerd maar het pendelen werd me te veel.
    Per module heb dan je wekelijks 1 les van 18.30 tot 22.00 en de kostprijs is 80 euro/ module + inschrijvingsgeld. Je materiaal moet je ook zelf betalen.
    Sometimes I like to hang out with people who aren't that bright, you know, just to see how the other half lives.

  14. #44
    *

    Reacties
    1.933
    26-04-2011

    Ah oke oke, ik wou je een berichtje sturen maar tevergeefs staat je box uit ):

  15. #45
    Come as you are.

    Reacties
    147
    02-03-2010

    Ah wacht zal je toevoegen als vriend, dan kan je me wel pmen.
    Sometimes I like to hang out with people who aren't that bright, you know, just to see how the other half lives.