1. #1
    Anti-Ahlanisten

    Reacties
    2.488
    23-10-2011

    "Wij willen echte veranderingen in Marokko"

    Adil Ourabai, de hoofdredacteur van het onafhankelijke Marokkaans nieuwsmedium www.rue20.com en tegelijkertijd activist, steekt zijn sympathieën voor de pro-democratische 20 februari-beweging niet onder stoelen of banken.

    De 20 februari-beweging komt al bijna negen maanden op straat In Marokko. Waar staat deze beweging voor?

    Adil Ourabai: "De 20 februari-beweging is een vreedzame volksbeweging die echte veranderingen wilt in Marokko. Het is een beweging die door jongeren werd opegricht op Facebook. We kenden elkaar niet, maar via Facebook kwamen we samen. We hebben besloten om de eerste betogingen te organiseren op 20 februari 2011. Dit was het begin van de beweging. We kwamen op straat met eenvoudige slogans: democratie, waardigheid, vrijheid van meningsuiting en een einde aan de corruptie."

    Welke eisen brengt ze naar voren?

    "De 20 februari-beweging heeft er voor gezorgd dat het Marokkaanse regime werd gedwongen om concessies te doen. Het regime werd eigenlijk door de straat gedwongen om echte veranderingen te bewerkstelligen en de grondwet te hervormen."

    "De vrijheid van meningsuiting is nu veel groter dan een jaar geleden. Maar het Marokkaanse regime is niet ver genoeg gegaan in de hervormingen. Wij willen een parlementaire monarchie waarbij de mensen regeren en de koning een nobel symbool wordt van het land zoals in Groot-Brittannië, Nederland en België."

    "Dus we zien eigenlijk dat het regime geen echte hervormingen heeft doorgevoerd. In dat geval gaan we blijven betogen en op straat komen tot dat we een echte parlementaire monarchie hebben en waarbij we burgers kunnen zijn met rechten en vrijheden. Kortom, we willen echte democratische verkiezingen, zodat we onze eigen regering kunnen verkiezen."

    De beweging heeft het voor elkaar gekregen dat er een 'nieuwe' grondwet kwam die door koning Mohammed VI is uitgevaardigd. Waarom blijft ze dan op straat komen?

    "De zogenaamde 'nieuwe' grondwet is helemaal niet nieuw. Het is gewoon een hervormde grondwet. Wij willen een grondwet die is geschreven door het volk, want we leven in een tijd van revoluties. Wij, als 20 februari-beweging, wilden een commissie die door het volk werd verkozen en niet een commissie die door het paleis is aangeduid om die grondwet te schrijven."

    "Wij vinden onze eisen helemaal niet terug in de nieuwe grondwet. De mensen zien het niet als een grondwet die hen beschermt als burgers en helemaal niet als een grondwet die gratis gezondheidszorg, onderwijs etcetera uitstippelt. Om al deze redenen blijven we op straat komen. We blijven op straat komen tot Marokko een echte democratie wordt. Democratie moet een realiteit worden en niet louter mooie woorden in de grondwet."

    Welke invloed hebben deze aanhoudende protesten op het land?

    "De beweging is zeer populair bij de mensen. Overal waar we betogen, worden we verwelkomd door mensen met verschillende sociale achtergronden. Ze geven ons water, eten, enz. De meeste mensen doen mee, want ze weten dat we legitieme sociale en politieke eisen hebben. De mensen doen ook mee omdat ze weten dat hun eigen belangen ook mee vooruit geholpen worden. Dus we hebben een positieve invloed op Marokko."

    Welke rol spelen de islamisten in deze protesten?

    "De islamistische bewegingen zijn een deel van de 20 februari-beweging. We zijn een beweging die iedereen probeert te verenigen ongeacht de sociale achtergrond. We definiëren ons zelf niet in religieuze of ideologische termen. We hebben allemaal één ding gemeen: wij willen democratie."

    "Wanneer we betogen voor de vrijlating van islamistische politieke gevangenen doen we dat niet voor hen als islamisten, maar voor hun mensenrechten die ook gerespecteerd moeten worden. Je hebt verschillende islamisten: Adl Wal Ihsaan (Rechtvaardigheid en Liefdadigheid), de salafisten en andere groepen. Ze respecteren allemaal de eisen van de beweging. Deze zijn: democratie, vrijheid, waardigheid en mensenrechten. En trouwens niemand beschouwt ons als een islamistische beweging."

    De parlementsverkiezingen zijn gepland voor 25 november. Wat zijn de vooruitzichten?"

    De 20 februari-beweging participeert niet, noch boycot ze. Voor de simpele reden: we zijn geen politieke partij. We kunnen mensen niet verplichten om een keuze te maken, want dat zou ondemocratisch zijn. Er zijn mensen in de 20 februari-beweging die oprecht de democratie verdedigen en meedoen met de verkiezingen."

    "Tegen hen kunnen we niet zeggen dat ze geen recht hebben om mee te doen. We zien verschillende partijen die gewoon meedoen om aan de macht te komen. Ze hebben geen programma dat tegemoet komt aan de noden van het gewone volk. En nu vragen de mensen rechtstreeks aan de koning om in te grijpen. We zien dat Marokko niet goed op weg is. Corruptie groeit en we hebben snel échte veranderingen nodig."

    http://www.dewereldmorgen.be/artikel...gen-in-marokko

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    6.119
    16-05-2010

    wat is democratie en kom niet met media termen maar echte democratie wat is dat ??

  3. #3
    Gooner!

    Reacties
    3.266
    19-05-2009

    Dictatuur van de meerderheid
    Zaki! Zaki! Zaki!

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    413
    03-06-2011

    Marokko is democratischer dan Nederland.

    Van mij mag het nog wel 'n stapje vooruit, zoals onder de vorige koning was het perfect.
    "A clever wife often sleeps with a stupid husband."

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    413
    03-06-2011

    Citaat Geplaatst door rbatyboy Bekijk reactie
    WHAHAHA doen wat je wilt, toch...?
    Doen wat je wilt ja, behalve wegblijven bij Politiek en radicalisme en criminaliteit.

    Perfecter kan niet...
    "A clever wife often sleeps with a stupid husband."

  6. #6
    Le méchant loup

    Reacties
    1.601
    21-06-2010

    Citaat Geplaatst door rbatyboy Bekijk reactie
    Mijn steun hebben ze in elk geval niet... En ze kunnen corruptie wel als reden geven, maar dat heb je overal...

    Marokko moet blijven zoals het is...
    Onzin.

    Misschien is het voor jou het perfecte land tijdens die 3 weken in Juli.

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    6.859
    01-06-2006

    Citaat Geplaatst door rbatyboy Bekijk reactie
    Mijn steun hebben ze in elk geval niet... En ze kunnen corruptie wel als reden geven, maar dat heb je overal...

    Marokko moet blijven zoals het is
    ...
    Wat doet jouw *******en soort dan hier nog?

  8. #8
    Verbannen

    Reacties
    6.859
    01-06-2006

    Citaat Geplaatst door Prince-of-Egypt Bekijk reactie
    Marokko is democratischer dan Nederland.

    Van mij mag het nog wel 'n stapje vooruit, zoals onder de vorige koning was het perfect.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    8
    29-10-2011

    Citaat Geplaatst door rbatyboy Bekijk reactie
    Mijn steun hebben ze in elk geval niet... En ze kunnen corruptie wel als reden geven, maar dat heb je overal...

    Marokko moet blijven zoals het is...
    corruption is rife in every state no doubt , but dont you want to see a peoples morocco, a country run by the peoples choice and not run by the royal family, where there is no democracy then its the poor who suffer, a change in morocco is needed, bring in social reform , better education, social welfare of te deprived the king is filling his own pockets but still there is poverty. And you still want to keep morocco as it is , ask the ones who are suffering and they will have a different view

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    155
    08-10-2010

    Citaat Geplaatst door rbatyboy Bekijk reactie
    Geld sparen van de kuffar en jouw vrienden om zo de centjes terug stelen van mijn voorouders die jullie ooit hebben bestolen.
    Ga jij nou maar beter slapen en laat politiek over aan mensen die er verstand van hebben, want jij hebt er duidelijk geen formage van gegeten.
    Ontzettende vriendjespolitiek daar waar jij natuurlijk niet wakker van ligt. Hypnotised door de beelden op rtm waar die mutsen (letterlijk en figuurlijk) buigen en handjes van de koning kussen?
    "Stil jij, ik ben al gestoord!"

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    6.859
    01-06-2006

    Citaat Geplaatst door rbatyboy Bekijk reactie
    Geld sparen van de kuffar en jouw vrienden om zo de centjes terug stelen van mijn voorouders die jullie ooit hebben bestolen.

    Een ******* als jij die van zijn lords wil stelen is net zo geloofwaardig als de sprookjes van duizend en 1 nacht. Jouw *******ische soort is hier met verscheurde kleding en stank en met honderden in een kleine houten vissers bootje komen varen om bij jullie meerderen (de westerlingen)te komen bedelen voor een stukje brood .

    Jouw soort probeert tot de dag als vandaag Marokko te ontvluchten al kost het jullie *******ische leven.

    Jouw soort komt hier bedelen omdat Marokko hedendaags door een stel *******ische beesten is gegijzeld en wordt uitgebuit, en jouw soort te koop heeft gezet.

    Jouw soort oer achterlijke wezens zullen in het land van jullie Lords(de westerlingen) geen snoepje kunnen stelen, die *******ische stoere praatjes moet je enkel en alleen aan jouw *******ische beesten wijs maken.

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    6.859
    01-06-2006

    Citaat Geplaatst door rbatyboy Bekijk reactie
    Ik ben hier geboren, dus ik ben meer Nederlands dan de sommige van jullie en voor de rest, we doen goede zaken elhamdolilah
    Ja en? Als jouw soort het zo geweldig vindt hoe het in Marokko aan toe gaat, dan wat doet jouw soort hier dan nog?

    En wie doet er goede zaken? Waar heb je het over gebrainwashde barbaros?

  13. #13
    Anti-Ahlanisten

    Reacties
    2.488
    23-10-2011

    Niet discussiëren met slaafjes, slaafjes hebben geen eigen wil.
    De slaaf prijst iedere scheet die zijn meester laat om 'm vervolgens gretig op te snuiven en te vertellen hoe lekker het wel niet rook.

  14. #14
    Verbannen

    Reacties
    6.859
    01-06-2006

    Citaat Geplaatst door rbatyboy Bekijk reactie
    Waarom heb je het over 'soort'? Weet tegen wie je het hebt... Als ik voor je stond, dan zou je me respecteren... Hou het chil vriend.
    Jouw soort *******en wie anders?

    Ga je nu online dapper doen in plaats van gewoon mijn vraag te beantwoorden. Jouw *******ische soort zijn voor mij niets anders dan goedkope straat sletjes.

    Maar goed, wat doet jouw soort hier in nederland als jij jouw soort het zo geweldig vindt in Marokko? Waarom rot jouw soort dan niet terug naar *******ische Marokko?

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    6.859
    01-06-2006

    Citaat Geplaatst door rbatyboy Bekijk reactie
    we zullen zien
    Wat zullen jullie zien?

    Wat doet jouw soort hier in Nederland, als jouw soort het zo geweldig vindt hoe het in Marokko aan toe gaat?

    Wat houdt jouw *******ische soort tegen? Pakje koffers en donder op, Nederland heeft toch geen flikker aan jouw soort.