1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    17
    04-06-2011

    Ik weet me geen raad meer:( alsjeblieft help me hiermee dames..

    Ik zal t even kort houden.. ik heb een broer van 20 jaar .. we hebben geen broer-zus contact omdat hij verkeerde kant is opgegaan.. we kijken elkaar nauwlijks aan en buiten als we elkaar tegenkomen groetten we elkaar heel droogjes met hoii... en dan lopen we verder. Maar 1e dag van Ramadan heb ik hem zien drinken (geen alcohol) gewoonn blikje cola MET RAMADAN nog wel en ik weeeett dat als ik het tegen mijn ouders ga zeggen er een hele grote ruzie gaat komen en die wil ik vermijden . Wat moet ik doen ? met hem praten ? zeggen dat ik hem heb gezien ? pff Allah i 3afo !!!! Ik hoop zo erg dat het nog goed gaat komen met hem ik snap niet dat hij zoiets kan doenn. maar ik zit er nou heel erg mee ik kan er met niemand over praten want dat is zooo vooor schut ! dus ik wil het hier eventjes kwijt.. groetjes ( ben niet de eigenaar van deze account) x

  2. #2
    Allah is with me.

    Reacties
    4.690
    13-12-2005

    Ga 1 op 1 een gesprek met hem aan.

  3. #3
    Alhamdoelillah

    Reacties
    5.451
    13-07-2006

    Waarom zoek je geen contact met hem en praat je hierover met hem ipv met je ouders?
    Probeer niet veroordelend over te komen maar laat hem wel weten dat het je pijn doet om hem zo te zien
    Wil hij dan niet liever een goed leven voor zichzelf? Voelt hij niet diep van binnen dat dit geen leven is?
    Misschien is er iemand in jullie omgeving die hem een beetje op weg kan helpen, hem meenemen naar de moskee etc ,Deze maand is een goede kans om op het goede pad te komen insha'Allah
    (en maak ook veel dua voor hem) Uiteindelijk moet hij het zelf doen, maar steek in ieder geval een hand naar hem uit.
    Angst klopte op de deur, vertrouwen deed open en zag niemand staan!

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    4.545
    02-05-2005

    je moet het zeker niet tegen je ouders zeggen daar worden ze alleen maar ziek van! spreek hem rustig aan is die voor rede vatbaar ga er verder op in.

    Wil hij er niks van weten en word hij boos dan het gesprek netjes afsluiten!!!! gaan lopen schreeuwen of hem verwijten maken werkt averechts...


    allah jehdie meglaq
    When Jesus died who is running the show

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    4.522
    14-05-2010

    ik neem aan dat je sowieso nooit met hem praat? Zeg het dan gewoon aan je ouders..

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    17
    04-06-2011

    Citaat Geplaatst door nietalleen Bekijk reactie
    Ga 1 op 1 een gesprek met hem aan.
    Eerlijk ik durf dat echt niet.. ik weet niet hoe ik moet beginnen .. ik denk dat hij heeeel vijandig gaat worden en gaat lopen schreeuwen tegen me .. maar aan andere kant voel ik me echt verplicht om er in iedrgeval iets aan te doen

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    17
    04-06-2011

    Citaat Geplaatst door vrouw1986 Bekijk reactie
    ik neem aan dat je sowieso nooit met hem praat? Zeg het dan gewoon aan je ouders..
    We praten inderdaad nooit.. maar als ik het vertel aan mijn ouders gaat er een ruzie komen en in de ramadan wil ik dat niet hebben vooral niet naast mn 2 jongere broertjes die hoeven dit allemaal niet te horen.. tis gewoon een moeilijk situatie en het liefste zou ik gewoon willen dat hij wist wat de Islam is en wat het allemaal inhoudt ! hij heeft geen idee waar die mee bezig is

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    603
    06-08-2009

    Je kan 1 op 1 gesprek met hem aangaan. Bouw het contact weer op en help hem..

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    17
    04-06-2011

    Citaat Geplaatst door nisrineke2 Bekijk reactie
    je moet het zeker niet tegen je ouders zeggen daar worden ze alleen maar ziek van! spreek hem rustig aan is die voor rede vatbaar ga er verder op in.

    Wil hij er niks van weten en word hij boos dan het gesprek netjes afsluiten!!!! gaan lopen schreeuwen of hem verwijten maken werkt averechts...


    allah jehdie meglaq
    Klopt kunnen ze heel erg ziek van worden.. ze hebben geen idee dat hij niet mee doet aan de Ramadan. En ik vertel het ze ook niet.. kan ik niet doen .. maar ik ga hem proberen aan te spreken

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    2.250
    12-09-2009

    Ken je misschien iemand anders voor wie hij respect heeft, een oom of familielid die hem aan zou kunnen spreken? Allah iehdihoe!
    Eens in je leven heb jij al je kennis en kunde nodig die je ooit hebt geleerd.

  11. #11
    Pescotariër.

    Reacties
    11.321
    17-09-2010

    Zeggen tegen je ouders?

    Hallo, vasten (of bidden) of welke daad van aanbidding dan ook doe je uit geloofsovertuiging en niet uit angst voor je ouders. Wat denk je dat er zal veranderen als je het tegen je ouders zegt? Dat ze hem straf gaan geven of dat ze hem gaan dwingen wel te vasten? Je kan niemand dwingen te vasten, als iemand wilt eten of drinken dan doet die persoon dat zonder dat jij het zal weten.

    Als je iets wilt doen dan kun je of met hem gaan praten zonder hem neer te zetten als een monster die iets onmenselijks gedaan heeft. Als je dat echt niet kan, dan kun je hem misschien een mail sturen of iets om hem te bereiken. Het gaat hier om iemand van 20, die doet toch waar hij zin in heeft. Je bereikt er niets mee om je ouders hierbij te betrekken. Je krijgt dan alleen maar een rotsfeer thuis en ouders die waarschijnlijk boos/teleurgesteld zijn in je broer. Nogmaals; vasten doe je niet voor je ouders of voor andere mensen.

    Une femme qui s'en va avec son amant n'abandonne pas son mari: elle le débarrasse d'une femme infidèle.


  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    17
    04-06-2011

    Citaat Geplaatst door juf. Bekijk reactie
    Ken je misschien iemand anders voor wie hij respect heeft, een oom of familielid die hem aan zou kunnen spreken? Allah iehdihoe!
    amien inchallah
    Probleem is ik durf het niet aan familie te vertellen.. ze weten niet dat hij zo;n straatratje is ! Ze denken van oh die is wel goed bezig .. en ik vindt het allemaal zo jammer dat wij 2 elkaar niet eens aan kijken nooit met elkaar praten.. compleet 2 verschillende mensen .. Maar ik zal er heel erg goed over na denken shoukran

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    5.364
    30-10-2003

    ik zou het gewoon aan je ouders vertellen. Dat is het probleem met marokkanen. Ouders zijn niet bij hun kinderen betrokken en hebben geen flauw idee wat hun zoon op straat uitspookt.

    Met alle respect naar je ouders maar hi is hun verantwoordelijkheid. Natuurlijk worden ze er ziek van, het is hun zoon. Maar zij moeten met hem praten en helpen.

    Ik werk sinds maandag bij een buurthuis. Alle marokkanen zitten daar achter een muurtje hun jointje te roken. Volgens de jongerenwerkers komen daar m,arokkanen uit alle hoeken van amsterdam omdat dat daar 'normaal'' is. Nou ze schrokken zich dood toen ik daar als nieuwe jongerenwerker kwam. Eentje sprong letterlijk een gat in de lucht toen ik plotseling hun kant op kwam.

    Allah i 3fou 3lihoum, maar echt de vaders zijn verantwoordelijk voor hun zonen. Laat ze het oplossen in plaats van de andere kant op te kijken.
    Peace out!

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    17
    04-06-2011

    Citaat Geplaatst door Betty_Boop24 Bekijk reactie
    Zeggen tegen je ouders?

    Hallo, vasten (of bidden) of welke daad van aanbidding dan ook doe je uit geloofsovertuiging en niet uit angst voor je ouders. Wat denk je dat er zal veranderen als je het tegen je ouders zegt? Dat ze hem straf gaan geven of dat ze hem gaan dwingen wel te vasten? Je kan niemand dwingen te vasten, als iemand wilt eten of drinken dan doet die persoon dat zonder dat jij het zal weten.

    Als je iets wilt doen dan kun je of met hem gaan praten zonder hem neer te zetten als een monster die iets onmenselijks gedaan heeft. Als je dat echt niet kan, dan kun je hem misschien een mail sturen of iets om hem te bereiken. Het gaat hier om iemand van 20, die doet toch waar hij zin in heeft. Je bereikt er niets mee om je ouders hierbij te betrekken. Je krijgt dan alleen maar een rotsfeer thuis en ouders die waarschijnlijk boos/teleurgesteld zijn in je broer. Nogmaals; vasten doe je niet voor je ouders of voor andere mensen.
    Klopt je hebt helemaal gelijk.. ik denk dat dat het beste is om hem een mailtje te gaan sturen waar in ik dus vertel dat ik alleen het beste voor hem wil toch ?? Maar ik vindt ook dat als die besluit niet mee te doen aan ramadan het ook aan mijn ouders kan vertellen toch. hij doet nou ALSOF en rond etenstijd eet die zooo weinig ... of is die niet eens thuis en zegt die dat die bij een vriend gaat eten. Dus in andere woorden hij is bang voor mijn ouders.. terwijl hij bang moet zijn voor allah subhana wa ta'ala

  15. #15
    breaking the waves

    Reacties
    18.565
    22-06-2009

    Ik kan wel ergere dingen bedenken dan niet vasten als hij al de verkeerde kant op is gegaan.
    ongelukkig vrijgezel, gelieve zoveel mogelijk pm's van mannelijke leden