1. #1
    esinaatje

    Reacties
    29
    06-09-2002

    Wie kent de oplossing??

    Selam iedereen

    Eerst en vooral aan allen Mabrouk Ramadan.


    Ik ben net bezig met de traditionele harirasoep te maken.
    En mijn probleem is dat ik steeds een donkere bruine kleur krijg van mijn soep.
    Ik ben al sterk verminderd met de hoeveelheid selder en magnouz. Ik gebruik al twee tomatenpotjes in een 5 liter pan.
    En nog steeds die donkere kleur.

    Hoe krijg ik mijn soep toch mooi fluweel rood?
    Wie weet raad en redt mijn soep....

  2. #2
    marocanische

    Reacties
    5.192
    06-03-2008

    Gebruik je ook zakjes tomaten/groenten van knor?
    Denk aan de Dag des Oordeels, wanneer jij verantwoording zal moeten afleggen bij Allah Jij en jouw daden zullen het enige zijn wat zal tellen. Noch uw familiebanden noch uw kinderen zullen u op de Dag der Opstanding iets baten. Hij zal over u beslissen. En God ziet alles wat gij doet. ( Soerat al-Momtahanah: Aya 3 )

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.231
    16-01-2011

    wat voor tomatenpotjes gebruik je?

  4. #4
    Fieeet Fieeuuw!!

    Reacties
    8.226
    13-11-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door esina Bekijk reactie
    Selam iedereen

    Eerst en vooral aan allen Mabrouk Ramadan.


    Ik ben net bezig met de traditionele harirasoep te maken.
    En mijn probleem is dat ik steeds een donkere bruine kleur krijg van mijn soep.
    Ik ben al sterk verminderd met de hoeveelheid selder en magnouz. Ik gebruik al twee tomatenpotjes in een 5 liter pan.
    En nog steeds die donkere kleur.

    Hoe krijg ik mijn soep toch mooi fluweel rood?
    Wie weet raad en redt mijn soep....

    Je soep binden met meel en water (verzacht de kleur ook)
    gebruik groenten met een 'heldere' kleur, wortels, rapen, beetje bloemkool enz...
    ik wete niet of je linzen gebruikt, maar die geven een donkere kleur af

  5. #5
    marocanische

    Reacties
    5.192
    06-03-2008

    Welke kruiden gebruik je?
    Denk aan de Dag des Oordeels, wanneer jij verantwoording zal moeten afleggen bij Allah Jij en jouw daden zullen het enige zijn wat zal tellen. Noch uw familiebanden noch uw kinderen zullen u op de Dag der Opstanding iets baten. Hij zal over u beslissen. En God ziet alles wat gij doet. ( Soerat al-Momtahanah: Aya 3 )

  6. #6
    Fieeet Fieeuuw!!

    Reacties
    8.226
    13-11-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door amahoela Bekijk reactie
    Gebruik je ook zakjes tomaten/groenten van knor?
    Kan je toch geen harira noemen als je zakjes gebruikt van knor? Eerder shorba....

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    7.515
    07-08-2010

    Gebruik kruiden als safraan en kurkuma..

  8. #8
    marocanische

    Reacties
    5.192
    06-03-2008

    Citaat Geplaatst door Chaimav Bekijk reactie
    Kan je toch geen harira noemen als je zakjes gebruikt van knor? Eerder shorba....
    Hoezo niet? Ik drink thuis sowieso voornamelijk alleen groentesoep
    Denk aan de Dag des Oordeels, wanneer jij verantwoording zal moeten afleggen bij Allah Jij en jouw daden zullen het enige zijn wat zal tellen. Noch uw familiebanden noch uw kinderen zullen u op de Dag der Opstanding iets baten. Hij zal over u beslissen. En God ziet alles wat gij doet. ( Soerat al-Momtahanah: Aya 3 )

  9. #9
    respect

    Reacties
    1.526
    24-03-2010

    meel om te binden, ik denk dat dat de oplossing is

  10. #10
    respect

    Reacties
    1.526
    24-03-2010

    Citaat Geplaatst door Chaimav Bekijk reactie
    Kan je toch geen harira noemen als je zakjes gebruikt van knor? Eerder shorba....
    Heel veel doen dat, ik persoonlijk vindt dan dat je de traditionele harirra zo verpest.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    7.515
    07-08-2010

    Citaat Geplaatst door Nieuwe_stap Bekijk reactie
    meel om te binden, ik denk dat dat de oplossing is

    Klopt, voordat ik dat doe is mijn harira ook donkerrood van kleur..wanneer ik die meel giet dan wordt het al gauw lichter van kleur

  12. #12
    esinaatje

    Reacties
    29
    06-09-2002

    Hallo

    om op jullie vragen te beantwoorden:

    Ik gebruik de blikjes gepureerde tomatenpuree en ik doe geen knorr zakje erbij. ik gebruik gemengde marokkaanse soepkruiden van Marokko.
    En de lenzen doe ik er op het einde bij. Dus de kleur was daar voor ook al bruin.
    Ik gebruik ook een beetje saffraan maar ook met weinig resultaat.

    Zou het aan de kruiden liggen...
    Mijn soep bindt ik al met 6 lepels bloem. geeft geen enkel verschil tussen voor en na.
    het is fijn om te zeggen wat je denkt voelt en gelooft maar de Islam is nog altijd het mooist!!!!!!!!!!!!!

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    7.515
    07-08-2010

    Citaat Geplaatst door esina Bekijk reactie
    Hallo

    om op jullie vragen te beantwoorden:

    Ik gebruik de blikjes gepureerde tomatenpuree en ik doe geen knorr zakje erbij. ik gebruik gemengde marokkaanse soepkruiden van Marokko.



    En de lenzen doe ik er op het einde bij. Dus de kleur was daar voor ook al bruin.
    Ik gebruik ook een beetje saffraan maar ook met weinig resultaat.

    Zou het aan de kruiden liggen...
    Mijn soep bindt ik al met 6 lepels bloem. geeft geen enkel verschil tussen voor en na.

    Alleen tomatenpuree? Dan gebruik je dus te weinig tomaten. Je moet er een blik gepelde tomaten ingooien, wat verse tomaten (3 ofzo) en tomatenpuree.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    3.735
    12-09-2010

    Lieve schat tomatenpuree maakt je soep zo donker.
    Ik die er helemaal niks in omdat mijn het dan zuur vind. Maar me moeder doet er 1 eetlepel in. Hoeveel tomaten gebruik je?
    De purree voegt niks extra's toe hoor. Probeer het

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    3.735
    12-09-2010

    Citaat Geplaatst door Just-a-Female Bekijk reactie
    Alleen tomatenpuree? Dan gebruik je dus te weinig tomaten. Je moet er een blik gepelde tomaten ingooien, wat verse tomaten (3 ofzo) en tomatenpuree.
    Dat is ook teveel tomaat.

    Je kan beter gewoon 5 tomaten erin doen en dat is al meer als voldoende.