1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    214
    17-03-2002

    Hebben vrouwen en mannen gelijke rechten?

    Sallaam alikoem,

    Ik ben errrug benieuwd naar de meningen over het onderwerp:

    Hebben mannen en vrouwen gelijke rechten in de islam.?
    Ik weet het antwoord wel, maar ik ben benieuwd hoe mensen daarover denken, of ze het uberhaupt toepassen in het dagelijkse leven.


    Ma'sallamaaaa
    Igwana20

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    31
    20-03-2002

    beetje simpele conclusie. Bovendien is het maar net hoe je de koran interpreteert. Jij interpreteert het als dat de man meer rechten heeft dan de vrouw en dat de vrouw dan minder zou zijn. Dat is niet zo. Mannen en vrouwen in de islam zijn inderdaad niet gelijk aan elkaar maar wanneer zijn man en vrouw dat wel? Ieder heeft gewoon zijn eigen taak in het geheel en samen horen ze elkaar aan te vullen. Zo zie ik het.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    313
    21-08-2001

    Dit topic is al 3 keer geopend..1 keer is genoeg!!
    Bismi Allah Rahmani Raheem 'Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden De Barmhartige, de Genadevolle. Meester van de Dag des Oordeels. U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp. Leid ons op het rechte pad, Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden' (Al-fatiha, Het Begin)

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    17
    28-02-2002

    Smile

    hallo
    ik wilde effe zeggen dat de mannen en de vrouwen de zelfde rechten hebben maar verschillende plichten neem nou een man die moet voor brood op tafel zorgen want dat is zijn taak,
    dus dezelfde rechten maar verschillende plichten.............

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    31
    20-03-2002

    Origineel gepost door JustAgirl
    Dit topic is al 3 keer geopend..1 keer is genoeg!!
    ik denk dat ik zelf wel kan bepalen of ik een topic heropen of niet, dank je wel! Je hoeft het immers niet te lezen.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    31
    20-03-2002

    precies, rahimou, ben het met je eens.

  7. #7
    Wolven herder

    Reacties
    3.477
    10-10-2002

    De man en vrouw verschillen zowel lichamelijk als geestelijk, om ze dan dezelfde (of gelijke) rechten te geven is onnatuurlijk.

    Zo is het een recht van een vrouw om de rijkdom van haar man te delen met hem. Zou dit niet het geval zijn dan moest de vrouw zelf hard werken om centjes te verdienen.
    Dit is niet rechtvaardig omdat vrouwen zwanger kunnen zijn en maandelijks een mindere periode hebben. Hierin heeft de man dus een groot voordeel, geprezen is hij die de man verantwoordelijkheden over de vrouw heeft gegeven waarover hij beoordeeld zal worden.

    Dus nee, de man heeft een andere positie dan een vrouw en zo hebben zij dus verschillende rechten.
    Een man kwam naar al-Hasan (al Basrie) en zei, "Ik wil met je discussieren over de Religie."
    Al-Hasan antwoordde, "Ik ken mijn Religie. Als jij jouw Religie kwijt bent ga weg en zoek het!"

    ((Overgeleverd door al-Aajoerrie in ash-Sharie'ah (blz.57), al Laalikaa'ie in as-Soennah (nr.215) and Ibn Battah (nr.586) en het is sahieh. Genomen van Sharh as-Soennah van Aboe Mohammad al Berbehaarie))