1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    860
    30-08-2009

    Varkensgelatine in drop

    Mijn broertje kwam thuis met een zak drop, dus ik las even de achterkant en zag dat er varkensgelatine in verwerkt zat.

    Wat is nu het oordeel hierover, want je leest verschillende dingen.
    The People

  2. #2
    miluud

    Reacties
    87
    18-01-2011

    Wat erg, ik eet elke dag drop.

  3. #3
    Thank you Allah.

    Reacties
    492
    15-11-2007

    Selam wa3leykoum broeder.

    In veel snoep zit varkensgelatine, wij eten het niet meer.. omdat je idd veel verschillende dingen hoort/leest. Allah Oe A3lem.
    Maar dan liever gewoon laten zou ik zeggen..

    Een raad van onze Profeet sallalahu 3alayhi wa salaam:


    “Degene die twijfelachtige zaken laat, heeft zijn religie en eer veiliggesteld.”

    Deze hadith is van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) overgeleverd door Numan ibn Bashir (moge Allah tevreden met hem zijn). De hadith staat vermeld in Muslim.
    M3ei seleima.

    En indien jullie de gunsten van Allah zouden willen optellen, dan kunnen jullie ze niet opsommen. Voorwaar Allah is zeker Vergevensgezind, meest Barmhartig
    [Surah An-Nahl, aya 18]


  4. #4
    --

    Reacties
    6.686
    09-01-2003

    Lijkt me duidelijk he. Je zegt zelf dat het van varken is gemaakt.

    Haráááám dus.

    استغفــر الله الــذى لا الـــه الا هـــو الحـــى القيـــوم وأتــــوب الــيه‏


  5. #5
    Thank you Allah.

    Reacties
    492
    15-11-2007

    Citaat Geplaatst door Oem-Nadir Bekijk reactie
    Halal! Eindproduct is niet meer hetzelfde als het beginproduct! Awied chi
    dropjes
    Allah Oe A3lem, er bestaan nog steeds veel verdeelde meningen omtrent dit onderwerp, dus beter vermijden denk ik.

    En indien jullie de gunsten van Allah zouden willen optellen, dan kunnen jullie ze niet opsommen. Voorwaar Allah is zeker Vergevensgezind, meest Barmhartig
    [Surah An-Nahl, aya 18]


  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    860
    30-08-2009

    Citaat Geplaatst door RaiseUp Bekijk reactie
    Lijkt me duidelijk he. Je zegt zelf dat het van varken is gemaakt.

    Haráááám dus.
    Dat is het nou juist, het is niet duidelijk door al die verschillende verhalen.
    Soms zeggen ze dat het niet haram is door de chemische verwerking die het product ondergaat...en dat soort dingen meer.
    The People

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    860
    30-08-2009

    Citaat Geplaatst door Hamdoullilah_S Bekijk reactie
    Allah Oe A3lem, er bestaan nog steeds veel verdeelde meningen omtrent dit onderwerp, dus beter vermijden denk ik.
    Ja dat is ook zo, bij twijfel beter vermijden.
    The People

  8. #8
    in zee

    Reacties
    8.712
    19-06-2008

    even los van gelatine halal/haram

    drop is echt heel slecht voor je maag en darmen en bloeddruk

    Vroeger werd gedacht dat drop gezond was. Het zou ook met name goed helpen tegen verkoudheid en keelpijn. Tegenwoordig denkt men daar anders over.

    Door het glycyrrhizinezuur, dat in het zoethoutextract zit kan het eten van grote hoeveelheden drop hoge bloeddruk tot gevolg hebben. Tegenwoordig wordt aangenomen dat het bloeddrukverhogende effect van glycyrrhizinezuur ontstaat doordat deze stof de omzetting van cortisol in cortison remt. Cortisol heeft een soortgelijk effect op de aldosteronreceptoren als aldosteron.

    Glycyrrhizinezuur heeft een structuur die erg gelijkt op die van aldosteron (een bijnierhormoon). Vroeger nam men aan dat zij hierdoor passen in de aldosteronreceptoren van cellen in sommige organen in het lichaam, die daardoor denken dat de aldosteronspiegel in het bloed verhoogd is en dan dusdanig reageren.

    Aldosteron heeft een belangrijke functie in de zouthuishouding van het lichaam; het draagt zorg voor retentie (vasthouding) van natrium en excretie (uitscheiding) van kalium. Het is juist dit aldosteron effect dat de hoge bloeddruk (hypertensie) veroorzaakt.

    Drop bevat zelf geen natrium; de zoute smaak komt niet van natriumchloride, maar van ammoniumchloride (salmiak). Dubbelzoute drop kan wel tot 8 procent salmiak bevatten. Ook zoete drop bevat vaak een kleine hoeveelheid salmiak, tussen 0.5 en 2 procent, die dan gemaskeerd wordt door een doorgaans wat hoger suikergehalte. [2]
    besaha (of hoe je het ook schrijft)

    je hebt trouwens ook drop zonder gelatine, maar daar zit verder dezelfde troep in als in drop met gelatine

    je kunt beter een appel of ander fruit nemen - liefst biologisch geteeld natuurlijk
    Een stuk brood met ui eten in vrede is beter dan een gevulde lamsbout en ruzie
    (Marokkaans spreekwoord)

    voor de duidelijkheid: ik ben Christen, in respect lerend over de Islam
    Doneer voor de mensen in nood (Islamic Relief), klik hier
    (ben niet meer actief op M.nl)

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    860
    30-08-2009

    Citaat Geplaatst door abcddcbdfhgdf Bekijk reactie
    sje\us,


    tuurlijk haram kom op zeg

    wat voor vraag is dit?
    Ga nou niet bijdehand lopen doen, lees de fora er maar op na.
    Al yaqeen zegt zelfs dat gelatine gewoon toegestaan is.
    En anders zie ik graag je bewijs.
    The People

  10. #10
    Thank you Allah.

    Reacties
    492
    15-11-2007

    Citaat Geplaatst door abcddcbdfhgdf Bekijk reactie
    sje\us,


    tuurlijk haram kom op zeg

    wat voor vraag is dit?
    Geen enkele vraag betreffende de islam, of halal/haram is dom.
    We mogen blij zijn dat hij er achter vraagt en niet gwn zoals vele andere denkt "goh ja 't is maar snoep".

    En indien jullie de gunsten van Allah zouden willen optellen, dan kunnen jullie ze niet opsommen. Voorwaar Allah is zeker Vergevensgezind, meest Barmhartig
    [Surah An-Nahl, aya 18]