1. #1
    MVC Premium

    Reacties
    131
    22-11-2003

    MVC Premium MVC Premium

    marokkaans of nl praten tegen je kind

    lieve dames

    hoe leren jullie je kinderen nederlands en marokkaans ?? mijn dochter praat alleen nederlands ze gaat ook drie dagen naar het kinderdagverblijf ze praat heel goed nederlands en als ik iets in het marokkaans zeg zegt ze meteen neeee tegen mij ik heb t iedee dat ze me wel begrijpt maar niet wil dat ik t tegen haar praat en me schoonouders maken me gek dat ze marokkaans moet leren.me schoonouders vragen steeds wat zegt ze?? trouwens me dochter is 2jaar en 5maanden
    groetjessss

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    7.210
    14-03-2008

    Ja, nu ze 2 is zal je er idd wel aan moeten werken. Iig dat ze terug kan antwoorden.

    Bij mij is het zo dat ik NL spreek tegen Adam en mijn man arabisch, en hij begrijpt het nu ook allebei

  3. #3
    MVC Premium

    Reacties
    131
    22-11-2003

    MVC Premium MVC Premium
    ik probeer ook allebei de talen te spreken maar toch praten we thuis iets meer nederlands denk ik. maar ik blijf t erin hameren.dat marokkaans!

  4. #4
    MVC Premium

    Reacties
    836
    14-07-2006

    MVC Premium MVC Premium
    en wat als de een arabisch spreekt en de ander berbers? welke marokkaanse taal hanteer je dan naast het NLds?
    Ik vind het maar ingewikkeld, maar wel heel belangrijk dat ze de moedertaal spreken en goed NLds.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    7.210
    14-03-2008

    Citaat Geplaatst door OumZenY Bekijk reactie
    en wat als de een arabisch spreekt en de ander berbers? welke marokkaanse taal hanteer je dan naast het NLds?
    Ik vind het maar ingewikkeld, maar wel heel belangrijk dat ze de moedertaal spreken en goed NLds.

    Ja das een goeie, kies de taal die in de familie wordt gebruikt, en bij ons is dat toevallig arabisch,

  6. #6
    Gelukkig

    Reacties
    2.317
    10-06-2002

    Leuke topic.

  7. #7
    Brave!

    Reacties
    577
    10-11-2007

    hier in Belgie gaan kinderen met 2,5 jaar naar school daar zullen ze Nederlands, Frans en engels leren, dus thuis zal ik inchallah arabisch met ze spreken.

    How can i miss the parrty, I am the parrrty!


  8. #8
    oum jawhara

    Reacties
    13.546
    11-11-2003

    MVC Premium MVC Premium
    ik praat nederlands en arabisch tegen mij dochter
    good vibes here

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    2.217
    17-12-2009

    wij praten thuis turks, nederlands en marokkaans...

    dan hoor je me dochtertje tegen haar broer: Abi, geef me a3rom??

    hoe meer talen hoe beter, kinderen pikken dat heel erg snel op.

  10. #10
    oum jawhara

    Reacties
    13.546
    11-11-2003

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door May_ Bekijk reactie
    hier in Belgie gaan kinderen met 2,5 jaar naar school daar zullen ze Nederlands, Frans en engels leren, dus thuis zal ik inchallah arabisch met ze spreken.

    inshallah zal me dochter ook naar school gaan en frans leren en engels
    ik woon in brussel
    good vibes here

  11. #11
    Bijna Lid

    Reacties
    560
    03-11-2009

    Citaat Geplaatst door SweetSafae Bekijk reactie
    lieve dames

    hoe leren jullie je kinderen nederlands en marokkaans ?? mijn dochter praat alleen nederlands ze gaat ook drie dagen naar het kinderdagverblijf ze praat heel goed nederlands en als ik iets in het marokkaans zeg zegt ze meteen neeee tegen mij ik heb t iedee dat ze me wel begrijpt maar niet wil dat ik t tegen haar praat en me schoonouders maken me gek dat ze marokkaans moet leren.me schoonouders vragen steeds wat zegt ze?? trouwens me dochter is 2jaar en 5maanden
    groetjessss
    Ik zou gewoon marokkaans tegen haar blijven praten, ook al reageert zij in het nederlands. Als je dit lang genoeg doet, zult ze alles begrijpen wat je tegen haar zegt. Dan is het voor haar alleen een kwestie van zelf toepassen, dat is dan niet zo moelijk als ze alles begrijpt. Dus gewoon koppig marokkaans tegen haar praten, ook al vertikt zij het. En laat je niet gek maken door derden. Probeer wel positief te blijven en niet teveel druk te zetten op je dochtertje. Zolang je haar alle info geeft (door tegen haar te praten) zal ze dit opslaan, of ze dat wilt of niet . Succes ermee!

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    38.177
    25-09-2007

    nederlands?? echt niet

    Ik spreek met haar arabisch & dat doe ik bewust al heb ik het zelf veeeel gemakkelyker in het nederlands ik wil niet dat me dochter later zielig tussen de familie & schoonfamilie blyft gapen terwyl hun in het arabisch zwanzen

    Nederlands leert ze op school & daar kan ik haar ook mee helpen maar thuis word arabisch gesproken ; geen turks chinees of berbers

  13. #13
    La Classe

    Reacties
    9.873
    28-09-2005

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door RomaysaRayyan Bekijk reactie
    wij praten thuis turks, nederlands en marokkaans...

    dan hoor je me dochtertje tegen haar broer: Abi, geef me a3rom??

    hoe meer talen hoe beter, kinderen pikken dat heel erg snel op.
    Vind dat woordje abi zo grappig. Zeg jij ook abi tegen de broer van je man bv?
    In zoveel mooie herinneringen, blijf je bij ons.

  14. #14
    Arif rules.

    Reacties
    5.644
    29-11-2007

    MVC Premium MVC Premium
    Mijn broer die praat in het berbers (riffijns) tegen zijn kinderen, Arabisch vind hij onzin en de vrouw spreekt nl tegen hen.

  15. #15
    marocanische

    Reacties
    5.192
    06-03-2008

    Het is wetenschappelijk bewezen dat je je kind het beste van zijn/haar eerste 4 levensjaren begint met meerde talen. Het kind kan dit op zo een leeftijd het beste oppakken.

    Dus ik zou vooral zeggen: praat zowel Nederlands als Marokkaanse tegen je kind.
    Denk aan de Dag des Oordeels, wanneer jij verantwoording zal moeten afleggen bij Allah Jij en jouw daden zullen het enige zijn wat zal tellen. Noch uw familiebanden noch uw kinderen zullen u op de Dag der Opstanding iets baten. Hij zal over u beslissen. En God ziet alles wat gij doet. ( Soerat al-Momtahanah: Aya 3 )