1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    493
    30-08-2010

    Kind dat nog niet praat

    wie heeft ook zoiets meegemaakt?

    ik heb een dochtertje van nu bijna 3.5jaar en kan amper praten. ze zegt hooguit 7woordjes.
    verder begrijpt ze wel alles zowel in het arabische als nederlands. ze helpt me ook als ik haar iets vraag te doen. en weet ook waar alles ligt thuis.

    maar alleen het probleem ligt dus bij het praten.
    op het consultatiebureau hadden ze me doorverwezen naar een soort stroornis kliniek. ze had daar ook enkele ondezoeken moeten doen, maar alles bleek goed te zijn dus niets om me zorgen om te maken.

    heb dus een soort van hulp thuis gekregen, ze kwam 1x in de week een uurtje om met de kleine te spelen zoals puzzels etc. maar dan heb ik zoiets van dat kent ze al want indd ze legde alle puzzels in eenstuk op de plek waar zehoren.
    en nog meer van zulke dingen. nu een half jaar verder zie ik eigenlijk geen vooruitgaan dus heb het maar stop gezet tijdenlijk.

    de kleine wilt dingen vertellen enz maar daar komt alleen maar gebrabbel uit, ook nemen we heel veel tijd door met haar om woordjes te leren maar dan spreekt ze het na 100x nog verkeerd uit.
    wie weet wat ik kan doen. moet ik maar afwachten totdat ze het zelf doorheeft of???

  2. #2
    Gelukkig getrouwd

    Reacties
    6.706
    12-08-2003

    Logopedie, is dat geen optie.
    Gezegend met twee prachtige dochters:love

  3. #3
    MVC Premium

    Reacties
    6.521
    12-04-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door bumbaa Bekijk reactie
    wie heeft ook zoiets meegemaakt?

    ik heb een dochtertje van nu bijna 3.5jaar en kan amper praten. ze zegt hooguit 7woordjes.
    verder begrijpt ze wel alles zowel in het arabische als nederlands. ze helpt me ook als ik haar iets vraag te doen. en weet ook waar alles ligt thuis.

    maar alleen het probleem ligt dus bij het praten.
    op het consultatiebureau hadden ze me doorverwezen naar een soort stroornis kliniek. ze had daar ook enkele ondezoeken moeten doen, maar alles bleek goed te zijn dus niets om me zorgen om te maken.

    heb dus een soort van hulp thuis gekregen, ze kwam 1x in de week een uurtje om met de kleine te spelen zoals puzzels etc. maar dan heb ik zoiets van dat kent ze al want indd ze legde alle puzzels in eenstuk op de plek waar zehoren.
    en nog meer van zulke dingen. nu een half jaar verder zie ik eigenlijk geen vooruitgaan dus heb het maar stop gezet tijdenlijk.

    de kleine wilt dingen vertellen enz maar daar komt alleen maar gebrabbel uit, ook nemen we heel veel tijd door met haar om woordjes te leren maar dan spreekt ze het na 100x nog verkeerd uit.
    wie weet wat ik kan doen. moet ik maar afwachten totdat ze het zelf doorheeft of???
    Dit herken ik van mijn broertje. Die sprak ook heel slecht als klein kind. Hij moest een keer naar een Rotterdamse ziekenhuis waar hij allemaal draadjes kreeg op zijn hoofd. Er bleek toen niks mis te zijn. In groep 1 kreeg hij logopedie. En hamdoelilah hoe ouder hij werd, hoe beter hij kan praten. Nu is hij tbakarlah al 16 jaar en spreekt gewoon goed nederlands en heel goed engels. Hij heeft wel moeite met leren en zit dus op een een school voor zeer langzamend lerende kinderen!

    Dus je vertelt dat ze niks hebben gevonden. Dus inshallah zal ze wel goed leren praten. Lees gewoon elke dag boekjes voor hoor en praat veel tegen haar. Dus alles wat je doet, vertel je haar!

    Inshallah zal ze snel gaan praten..Succes!

  4. #4
    Tijd voor bezinning.

    Reacties
    7.494
    22-12-2004

    Ik heb een neefje die geen woord sprak tot zijn zesde bijna...hij spreekt nu ABN en perfect berbers! Ooh ja..hij is ook één van de slimste in zijn klas.
    Ik ben geen leugenaar.

  5. #5
    *****

    Reacties
    4.777
    09-03-2009

    heb t vaker meegemaakt bij neefjes en kinderen van vriendinnen alleen waren het wel jongetjes 1 daravan spreekt nu gewoon goed moest wel naar logopedie en n neefje heeft wat moeilijkheden en krijgt begeleiding en zit ook op speciaal onderwijs hij is heel slim alleen het probleem ligt bij prikkels ofzo ik weet eiogenlijk niet precies wat ie heeft

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    493
    30-08-2010

    Citaat Geplaatst door Samira_C Bekijk reactie
    Logopedie, is dat geen optie.
    ben dus bang dat dat ook niet werkt, net als dat wijf dat elke week bij me kwam. ze deed spelletjes met haar, en had ook aangegeven dat ze dat wel spelen wel kon. dus dat ze alleen een spraak probleem heeft, telkens dacht ik binnenkort zie je een vooruitgang maar nee na een half jaar verder nog niets dus ben er mee gestopt

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    493
    30-08-2010

    Citaat Geplaatst door MyMy Bekijk reactie
    Ik heb een neefje die geen woord sprak tot zijn zesde bijna...hij spreekt nu ABN en perfect berbers! Ooh ja..hij is ook één van de slimste in zijn klas.
    toe maar dus ik heb nog kans

    wat heeft die voor de 6e gedaan? ik bedoel kon die al veel woordjes

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    493
    30-08-2010

    Citaat Geplaatst door Louwelieh Bekijk reactie
    heb t vaker meegemaakt bij neefjes en kinderen van vriendinnen alleen waren het wel jongetjes 1 daravan spreekt nu gewoon goed moest wel naar logopedie en n neefje heeft wat moeilijkheden en krijgt begeleiding en zit ook op speciaal onderwijs hij is heel slim alleen het probleem ligt bij prikkels ofzo ik weet eiogenlijk niet precies wat ie heeft
    ja dat hoor je vaker dat jongens wat later zijn, maarja messchien is dit een uitzondering..
    ze zit nu ook op de kleuterschool, maar weet hoe ze daar met andere kinderen omgaat.
    ik zie wel als we bijv naar de speeltuin gaan dat ze andere kinderen gewoon in haar eigen brabbel taal aanspreekt

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    493
    30-08-2010

    Citaat Geplaatst door Vlinder07 Bekijk reactie
    Dit herken ik van mijn broertje. Die sprak ook heel slecht als klein kind. Hij moest een keer naar een Rotterdamse ziekenhuis waar hij allemaal draadjes kreeg op zijn hoofd. Er bleek toen niks mis te zijn. In groep 1 kreeg hij logopedie. En hamdoelilah hoe ouder hij werd, hoe beter hij kan praten. Nu is hij tbakarlah al 16 jaar en spreekt gewoon goed nederlands en heel goed engels. Hij heeft wel moeite met leren en zit dus op een een school voor zeer langzamend lerende kinderen!

    Dus je vertelt dat ze niks hebben gevonden. Dus inshallah zal ze wel goed leren praten. Lees gewoon elke dag boekjes voor hoor en praat veel tegen haar. Dus alles wat je doet, vertel je haar!

    Inshallah zal ze snel gaan praten..Succes!
    oh wat goed zeg dat het toch nog goed is gekomen.
    we proberen wel dingen te verbeteren die ze zegt, of als ze iets bedoeld dan zeggen we weer van nee dat moet je zo zeggen. maar het gaat echt langzaaaaaaaaaaaaaam. ze weet sinds kort haar naam te zeggen, en afentoe spreekt ze het nog fout uit.

    ik weet echt niet wat ik moet doen, moet ik toch logopedie nemen of het zo laten...

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    1.052
    08-10-2009

    ik zou naar een logepedist gaan, die kan haar misschien helpen, met de uitspraak van woordjes en letters,
    ik zou het gewoon proberen , misschien helpt het echt, praat ze je de oren van het hoofd straks. inchallah
    geef gerust een groen puntje, de mijne zijn net allemaal weggevlogen
    geen pm van mannelijke leden

  11. #11
    eerlijk & oprecht

    Reacties
    17.640
    13-11-2009

    mijn neefje kon ook alleen brabbelen toen hij 3 jaar was, en nu prata hij ook gewoon normaal nederlands hij is 6 geworden...pas en praat zowel nederalands als arabisch...ik denk dat je haar gewoon moet stimuleren en dat ze altijdmoet herhalen wat jij zegt..ze heoft het niet gelijk goed uit te spreken als ze het maar uitspreekt..

    inchallah komt het goed.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    1.418
    17-11-2008

    3.5 een 7 woorden is heel draag,
    Bij 4 jaar moeten ze een hele verhaal kunnen vertellen.
    Maar weet je ieder kind is anders
    Waarom vraag je niet bij de GGd een psychologische test.
    Ik kan ook kinderen die goed babbelen , maar zitten op speciale onderwijs
    Verder kijk hoe zij tekent en kleurt,puzzelt en aanwijzingen begrijpt.
    Maar voor de rest niet heel veel zorgen het komt echt wel oke met haar.
    Misschien heeft geen zin om te praten.

    De ene is een prater de ander weer niet.

  13. #13
    bruidsfotograafmo.nl

    Reacties
    9.321
    14-01-2006

    MVC Premium MVC Premium
    voor dit soort kindjes hebben ze in rotterdam bij het sofia het molenspreekuur

    hier kijkt een team van oa een kinderpsycholoog, een kno arts, een kinderarts en een logopedist naar je kind en aan de hand daarvan maken ze een aanbeveling

    logopedie zou ik veel sneller aanbevelen dan spelletjes doen, spelletjes doet meer de emotionele/sociale ontwikkeling aan dan de cognitieve

    vraag een verwijzing van de huisarts voor logopedie want anders heb je kans dat je kind met een taalachterstand begint op school straks

    verwacht van het cb niets aub, die doen het vaak af als komt nog wel maar 3.5 is echt te oud om niet te praten

    inshAllah gaat het snel beter!

  14. #14
    bruidsfotograafmo.nl

    Reacties
    9.321
    14-01-2006

    MVC Premium MVC Premium
    dat een kind brabbeld zegt NIETS over zijn iq, laat dat duidelijk zijn aub!

    laat je dus geen sbo aanpraten straks als zijn cognitie op leeftijdsniveau is!

  15. #15
    *Gelukkig getrouwd*

    Reacties
    247
    10-04-2006

    Mijn zoontje is 2 jaar en 2 maandjes.... ik begon me nu al zorgen te maken over zijn spraak. Hij komt niet verder dan papa en mama en de rest bij hun voornamen.... Maar die zorgen zijn er omdat ik hem teveel vergelijk met zijn oudere broer die vóór zijn 2e al flink sprak! Maar klopt wat sommigen zeggen in jouw topic... elk kind is anders. Heb geduld, komt vast wel goed hoor. Succes.
    QOEL HOEWA ALLAH OE AHAD, ALLAH OE SAMAD. LAMYALIED WALAMYOELAD, WALAMYAKOENLAHOE KOEFOE'AN AHAD. AMIEN, SADAQ ALLAHOE L3ADIM.

    Mama van mn hartjes hou zielsveel van jullie