1. #1
    -

    Reacties
    484
    07-07-2007

    Je kind(eren) en hun opvoeding.

    Een vrije/open opvoeding of toch een strenge opvoeding zoals (veel van) onze ouders hebben genoten?

    Bij een strenge opvoeding kan het vaak fout gaan en gaat het kind in kwestie (misschien) zaken stiekem doen.

    Bij een open en "moderne" opvoeding à la 'ik wil een vriend(in) voor mijn kind zijn' ontstaat vaak het probleem dat grenzen steeds worden verlegd.

    Wat is jullie visie hieromtrent? En niet massaal reageren met: "de gulden middenweg etc.". Deze term is nl. in praktijk onder het gros van de marokkanen net zo onbekend als het woord antropocentrisme.


  2. #2
    $$

    Reacties
    1.953
    15-04-2010

    Opvoeden zoals mijn ouders mij hebben opgevoed.
    get lost.

  3. #3
    -

    Reacties
    484
    07-07-2007

    Citaat Geplaatst door Dahab. Bekijk reactie
    Nou ik zal mijn kinderen best vrij opvoeden, in de zin van.. Wanneer ze oud en wijs genoeg zijn mogen ze hun eigen beslissingen maken over bepaalde dingen.

    Ik wil ze sowieso van jongs af aan veel mee geven over de Islam, want dat heb ik zelf niet meegekregen.

    Maar ik kijk naar leeftijd, en wat dan wel of niet kan. Ik ga ze niet veel verbieden denk ik, maar goed ik moet ook op 1 lijn zitten met mijn man.

    Ik ben ervan overtuigd, dat wanneer je je kind heel streng opvoed en continue thuis houdt, dat hij/zij dan juist alles gaan doen maar dan stiekem, en dat wil ik niet hebben.
    Kun je me uitleggen aan de hand van enkele voorbeelden wat een vrije opvoeding met de Islam als leidraad in jouw ogen inhoudt?

    Vanaf welke leeftijd mogen ze meer? En wat dan precies?


  4. #4
    -

    Reacties
    484
    07-07-2007

    Citaat Geplaatst door floes Bekijk reactie
    Opvoeden zoals mijn ouders mij hebben opgevoed.
    En hoe is dat dan?


  5. #5
    Addiction

    Reacties
    1.090
    11-10-2009

    Hangt vd intelligentie van het kind af. Anders gewoon vrij en vertrouwelijk. We moeten over alles met elkaar kunnen praten.

  6. #6
    -

    Reacties
    484
    07-07-2007

    Citaat Geplaatst door DarkbutLovely Bekijk reactie
    Hangt vd intelligentie van het kind af. Anders gewoon vrij en vertrouwelijk. We moeten over alles met elkaar kunnen praten.
    Praten wel. Maar wat met de handelingen?


  7. #7
    Addiction

    Reacties
    1.090
    11-10-2009

    Citaat Geplaatst door Marocaintje_ Bekijk reactie
    Praten wel. Maar wat met de handelingen?
    Over welke handelingen heb je het?

  8. #8
    -

    Reacties
    484
    07-07-2007

    Citaat Geplaatst door DarkbutLovely Bekijk reactie
    Over welke handelingen heb je het?
    Zaken die je hem en/of haar al dan niet zal verbieden.


  9. #9
    Addiction

    Reacties
    1.090
    11-10-2009

    Citaat Geplaatst door Marocaintje_ Bekijk reactie
    Zaken die je hem en/of haar al dan niet zal verbieden.
    Logeren mag, uitgaan mag op bepaalde leeftijd, drinken met mate mag dan ook...gewoon redelijk oke dus..

    Drugs niet. En school gaat voor alles. En vriendjes ja...weet nog niet zo goed wat ik daarover moet zeggen, zo laat mogelijk gewoon en ik wil dan wel weten wie het is.

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    1.903
    04-12-2006





    geen ge-soufiannn.. ooooooh mag nietttt.. mintekeddd?? nee nee mag niet he.. stoutt!!

    maar.. arahied yen3er weldiekk a shitannn, zoeffffffff zoeffffffffff (tv-kabel)


    gelijke behandeling en elke fout word 1 keer en meteen goed afgestraft.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    196
    07-09-2010

    Beiden, maar t zal vooral mijn strenge kant zijn die 'domineert'
    Kan niet anders, als je al ziet hoe de kinderen van nu zijn, laat staan later

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    1.144
    04-03-2010

    Ik denk dat ik in bepaalde dingen vrij streng zal zijn. Mijn dochter hoeft bijv niet naar mij toe te komen van 'Hé mam, ik heb een vriend en hij is serieus, hij wil trouwen.' blablabla..
    Ze mogen ook absoluut niet uitgaan, zowel zoon als dochter. Roken, same story. Maar qua naar buiten gaan en leuke dingen doen met vrienden/vriendinnen, logeren etc daar doe ik niet moeilijk over.

    Maar om te voorkomen dat ze aan zulke dingen willen beginnen wil ik ze het liefst zo veel mogelijk met de Islam laten opgroeien, zodat ze van jongs af aan zelf zullen begrijpen waarom bepaalde zaken niet horen/mogen etc etc.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    1.144
    04-03-2010

    Citaat Geplaatst door TBNJMMK Bekijk reactie




    geen ge-soufiannn.. ooooooh mag nietttt.. mintekeddd?? nee nee mag niet he.. stoutt!!

    maar.. arahied yen3er weldiekk a shitannn, zoeffffffff zoeffffffffff (tv-kabel)


    gelijke behandeling en elke fout word 1 keer en meteen goed afgestraft.


    Wil je dat je kinderen bang voor je worden en niet eens tegen je durven te praten?

  14. #14
    Bijna Lid

    Reacties
    2.170
    07-07-2008

    Dit kan je niet van te voren bepalen. Je moet kijken naar het kind, de karakter, eigenschappen etc. Je moet dan daarop inspelen. Ik begrijp uberhaupt niet dat je al zover nadenkt.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    25
    11-09-2009

    tegenwoordig is het heel moeilijk om je kinderen op te voeden.
    wat ik zelf belangrijke punten vind is als volgt
    geef ze de islam mee, als je iets weigert altijd uitleggen waarom.
    zorg ervoor dat thuis een veilige haven voor hun is zodat ze het fijn vinden om thuis te komen. En geen reden hebben om naar buiten te vluchten waar de sjitaan ze kan bespelen.
    behandel meisjes hetzelfde als jongens . Wees streng maar gerechtvaardig , wees een vriend maar met mate.
    Wees vooral een ouder waar ze altijd op kunnen terug vallen.
    wij hebben het eigelijk een stuk makkelijker dan onze ouders. Maar deze generatie kinderen is een stuk moeilijker dat het vorige.
    vertrouw op allah