1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    67
    28-02-2010

    Unhappy Wel of niet vasten?

    Lieve dames,

    Assalam alaikum,

    Ik loop nu sinds het begin van de ramadan met een dillema. Ik ben inchAllah 7 weken zwanger en nu twijfel ik of ik wel of niet mee moet vasten?? Ik voel me af en toe misselijk, maar voor de rest houd ik het wel vol, ik heb tot nu toe alle dagen gevast.
    Ik maak nu alleen zorgen of het vasten wel goed is voor de foetus? Ik kwam namelijk onderstaand tekst tegen via google:

    edit: ''De foetus (vrucht) zou wel schade kunnen ondervinden door langdurige onthouding van water (± 13 uur of langer). Aangezien de periode van onthouding ongeveer 14 uren beslaat is het dus af te raden voor deze vrouwen om te vasten. ''

    Wat kunnen jullie me adviseren? Ik maak me zorgen omdat ik hiervoor 2 miskramen binnen 10 maanden tijd heb gehad.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    351
    13-06-2002

    Citaat Geplaatst door Felfel Bekijk reactie
    Lieve dames,

    Assalam alaikum,

    Ik loop nu sinds het begin van de ramadan met een dillema. Ik ben inchAllah 7 weken zwanger en nu twijfel ik of ik wel of niet mee moet vasten?? Ik voel me af en toe misselijk, maar voor de rest houd ik het wel vol, ik heb tot nu toe alle dagen gevast.
    Ik maak nu alleen zorgen of het vasten wel goed is voor de foetus? Ik kwam namelijk onderstaand tekst tegen via google:

    edit: ''De foetus (vrucht) zou wel schade kunnen ondervinden door langdurige onthouding van water (± 13 uur of langer). Aangezien de periode van onthouding ongeveer 14 uren beslaat is het dus af te raden voor deze vrouwen om te vasten. ''

    Wat kunnen jullie me adviseren?

    hay meid

    ik zou je man vragen dit voor te leggen aan de imam... spannend hoor, is het je eerste zwangerschap??

    gr

    It doesn't matter what people think of me!!
    Because I know what I am!!

  3. #3
    Freaky!!

    Reacties
    10.297
    05-12-2006

    Ik zou het zekere voor het onzekere nemen, stel strax gebeurd er iets met de foetus, vooral de eerste 3 maanden is de foetus erg gevoelig. Je kan het later toch inhalen. Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als er iets zou gebeuren, en me altijd afvragen of het door mij zou komen omdat ik toch heb meegedaan aan ramadan. Beter inhalen.
    Whatever your past has been, you have a spotless future

  4. #4
    Lux et libertas

    Reacties
    1.781
    17-12-2008

    Vasten hoeft helemaal niet als je zwanger bent. Je hebt gezonde voedingsstoffen (genoeg eiwitten, vezels, groenten en fruit) nodig en regelmaat. Met die vette/zoete troep 's avonds kom je er niet.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    9.579
    08-01-2007

    Citaat Geplaatst door Felfel Bekijk reactie
    Lieve dames,

    Assalam alaikum,

    Ik loop nu sinds het begin van de ramadan met een dillema. Ik ben inchAllah 7 weken zwanger en nu twijfel ik of ik wel of niet mee moet vasten?? Ik voel me af en toe misselijk, maar voor de rest houd ik het wel vol, ik heb tot nu toe alle dagen gevast.
    Ik maak nu alleen zorgen of het vasten wel goed is voor de foetus? Ik kwam namelijk onderstaand tekst tegen via google:

    edit: ''De foetus (vrucht) zou wel schade kunnen ondervinden door langdurige onthouding van water (± 13 uur of langer). Aangezien de periode van onthouding ongeveer 14 uren beslaat is het dus af te raden voor deze vrouwen om te vasten. ''

    Wat kunnen jullie me adviseren?

    Ik zit ook in hetzelfde staduim en vast ook gewoon mee. Het is bij mij heel erg met de misselijkheid die ik de hele dag voel. Heel veel vrouwen zijn heel misselijk en kunnen ook niet veel eten en drinken en brengen gezonde baby's op de wereld. Maar ik vertrouw op Allaah hij creeert alles en kan alles maken zoals hij wil ook zonder wat in mijn ogen. Waarom zou ik op menselijke wetenschap vertrouwen als Allaah de Alwetende is?
    Beproevingen maken je zwak en sterk!

  6. #6
    bruidsfotograafmo.nl

    Reacties
    9.321
    14-01-2006

    MVC Premium MVC Premium
    http://www.gezondheidsnet.nl/zwanger...astende-moeder

    In de Islam is een zwangere en zogende vrouw niet verplicht te vasten

    Ik raad het je ook niet aan!

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    4.206
    16-02-2010

    Hoe voel je je? Ik ken genoeg vrouwen die vasten, begin van de zwangerschap en aan het eind. Er is niks gebeurt met het kind.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    9.579
    08-01-2007

    Citaat Geplaatst door Singelette Bekijk reactie
    Vasten hoeft helemaal niet als je zwanger bent. Je hebt gezonde voedingsstoffen (genoeg eiwitten, vezels, groenten en fruit) nodig en regelmaat. Met die vette/zoete troep 's avonds kom je er niet.
    Alleen als je vreest voor je eigen gezondheid en die van je baby dan is het verplicht anders moet je gewoon meedoen.
    Beproevingen maken je zwak en sterk!

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    9.579
    08-01-2007

    Citaat Geplaatst door Yasmina1 Bekijk reactie
    http://www.gezondheidsnet.nl/zwanger...astende-moeder

    In de Islam is een zwangere en zogende vrouw niet verplicht te vasten

    Ik raad het je ook niet aan!
    En waarom raad je het haar niet aan? In het stuk staat ook onderstaande. ze kunnen het niet met zekerheid zeggen dus ook vrouwen niet weerhouden om te vasten.

    Kinderen die geboren worden met een kleinere placenta dan gemiddeld hebben een verhoogde kans op het ontwikkelen van cardiovasculaire ziektes op latere leeftijd. Toch vinden de onderzoekers het te vroeg om naar aanleiding van dit onderzoek zwangere vrouwen te weerhouden van vasten. Meer onderzoek moet uitwijzen wat de risico's werkelijk zijn.
    Beproevingen maken je zwak en sterk!

  10. #10
    Lux et libertas

    Reacties
    1.781
    17-12-2008

    Citaat Geplaatst door Volwassenmeid Bekijk reactie
    Alleen als je vreest voor je eigen gezondheid en die van je baby dan is het verplicht anders moet je gewoon meedoen.
    Je MOET helemaal niets. Zeker niet als je zwanger bent.

  11. #11
    In Peace

    Reacties
    3.888
    13-08-2010

    Citaat Geplaatst door Felfel Bekijk reactie
    Lieve dames,

    Assalam alaikum,

    Ik loop nu sinds het begin van de ramadan met een dillema. Ik ben inchAllah 7 weken zwanger en nu twijfel ik of ik wel of niet mee moet vasten?? Ik voel me af en toe misselijk, maar voor de rest houd ik het wel vol, ik heb tot nu toe alle dagen gevast.
    Ik maak nu alleen zorgen of het vasten wel goed is voor de foetus? Ik kwam namelijk onderstaand tekst tegen via google:

    edit: ''De foetus (vrucht) zou wel schade kunnen ondervinden door langdurige onthouding van water (± 13 uur of langer). Aangezien de periode van onthouding ongeveer 14 uren beslaat is het dus af te raden voor deze vrouwen om te vasten. ''

    Wat kunnen jullie me adviseren?

    Als je het aankunt, gewoon meedoen. Ik deed ook mee toen ik zwanger was.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    1.376
    27-11-2008

    Ik ben 15 weken zwanger, ik heb zwangerschapsdiabetes en ik vast gewoon. Soms is het zwaar, dan ga ik gewoon even liggen....that's it. en ik vind 7 weken nog wel erg vroeg, toen wist ik nog niet eens dat ik zwanger was, dus at ik ook gewoon hele ongezonde dingen en dronk ik gewoon redbull, dit was ook bij mijn eerste zwangerschap zo, en mijn dochtertje is hamdolah gezond.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    67
    28-02-2010

    Ik kan het wel aan hamdulilah..op die misselijke momenten tussendoor op na. Voor de duidelijkheid, ik ben niet bezorg over mijzelf, maar over de foetus! Is het niet schadelijk als je 14 uur geen vocht inneemt?

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    9.579
    08-01-2007

    Citaat Geplaatst door Singelette Bekijk reactie
    Je MOET helemaal niets. Zeker niet als je zwanger bent.
    Je bent alleen vrijgesteld als je vreest voor jouw gezondheid en/of je kind.


    Is it better for a pregnant woman to fast or not to fast?
    Is it better Islamically for a pregnant Muslim woman to fast or not fast in the month of Ramadan?.

    Praise be to Allaah.

    A pregnant woman is obliged to fast, just like anyone else, unless she fears for herself or for her baby, in which case it is permissible for her not to fast.

    Ibn ‘Abbaas (may Allaah be pleased with him) said, concerning the verse (interpretation of the meaning):

    “And as for those who can fast with difficulty, (e.g. an old man), they have (a choice either to fast or) to feed a Miskeen (poor person) (for every day)”

    [al-Baqarah 2:184]

    “This was a concession granted to old men and old women who are able to fast but it is difficult, so they are allowed not to fast, and must feed one poor person for each day; and for those who are sick or pregnant, if they fear for their children, so they are allowed not to fast and must feed (one poor person for each day).” Narrated by Abu Dawood, 2317; classed as saheeh by al-Albaani in Irwa’ al-Ghaleel, 4/25, 18.

    It should be noted that it may be permissible, obligatory or haraam for a pregnant woman not to fast.

    It is permissible for her not to fast if fasting is too difficult for her, but will not harm her.

    It is obligatory for her if fasting will cause harm to her or her baby.

    It is haraam for her if no hardship results from her fasting.

    Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) said:

    In the case of a pregnant woman, one of two scenarios must apply:

    1 – She is strong and active, and fasting does not cause any hardship to her or affect her baby. This woman is obliged to fast, because she has no excuse for not fasting.

    2 – When a woman is not able to fast, because the pregnancy is too difficult for her, or because she is physically weak, or for some other reason. In this case she should break the fast, especially if it will cause harm to her baby – in which case she is obliged not to fast.

    Fataawa al-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, 1/487

    Shaykh Ibn Baaz (may Allaah have mercy on him) said:

    Pregnant and breastfeeding women come under the same ruling as those who are sick. If fasting is too difficult for them, it is prescribed for them to break the fast, and they have to make up missed fasts when they are able to do so, just as in the case of one who is sick. Some of the scholars were of the view that it is sufficient for them to feed one poor person for each day missed, but this is a weak (da’eef) view. The correct view is that they have to make up the missed days, as is the case of those who were sick and for travellers, because Allaah says (interpretation of the meaning):

    “but if any of you is ill or on a journey, the same number (should be made up) from other days”

    [al-Baqarah 2:184]

    This is also indicated by the hadeeth of Anas ibn Maalik al-Ka’bi, according to which the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: ‘Allaah has exempted the traveller from the obligation of fasting and has reduced the prayer by half for him, and has exempted pregnant and breastfeeding women from the obligation of fasting.” (Narrated by the five).

    End quote. From Tuhfat al-Ikhwaan bi Ajwabah Muhimmah tata’alliq bi Arkaan al-Islam, p. 171

    And Allaah knows best.
    Beproevingen maken je zwak en sterk!

  15. #15
    ouwe rot in het vak

    Reacties
    19.058
    25-12-2001

    ik heb vorig jaar ook meegevast in een heel vroeg stadium week 5 t/m 8 Ik wist tijdens begin Ramadan ook niet eens dat ik zwanger was. Ik vond het al zo gek dat ik zo veel at met Fajr Gelukkig had ik nergens last van en alhamdoelilah de kleine is kerngezond!

    Maar het zijn nu lange dagen en ik zou gewoon naar je gevoel luisteren. Als zwangere moet je ook best wat vitamines slikken (foliumzuur, gravitamon etc.) Ik zou daar goed over nadenken. En zoals velen al hebben geschreven je bent vrijgesteld.
    Internet is maar internet, dus neem niet alles zo serieus!
    PM staat weer uit losers! En ik wil ook geen vrienden zijn met wie dan ook! Mn kinderen zijn waarschijnlijk ouder dan jij! Kssst kssst.