1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    48.061
    06-02-2001

    Post belangrijke vraag!

    Citaat Geplaatst door zina1985
    salaam lieverds!

    ik heb een vraag ik heb een nederlandse vriendin!

    en die wil graag moslima worden..

    en vroeg ze aan mijn hoe dat precies in elkaar zit.
    b.v.
    -blijft het geheim tegenover je ouders?
    -krijg je een andere naam?
    -en hoe doen ze dat(regelen ze dat)?

    ik heb haar een paar dingen kunnen beantwoorden maar ik weet er niet echt alles van omdat ik dat niet hoef!

    maar weet wel dat het goed is en van al je fouten leert die je in je vorgige leven hebt gemaakt!

    alsjeblieft kunnen jullie mij helpen schatjes!

    sukaron.

    boessa
    .

  2. #2
    verleden tijd

    Reacties
    4.114
    26-12-2003

    Nou ooit vertelde een nederlandse zuster dat ze dus moslima is geworden. Maar tegenover haar ouders heeft ze het geheimgehouden. Omdat die er heel erg tegen zijn. Veel nederlandse zusters houden het in begin geheim.


    en een ander nederlands meisje ( ik weet niet of ze nu moslima is geworden) die was geintereseerd in de islam. Ze las dus boekje enzo. En toen zagen haar ouders boekjes hebben ze die gescheurd. Dus die waren er ook fel tegen. Ook een hoofddoek die ze had gekregen hebben ze weggegooid. Dus het hangt van je ouders af of je het geheim houdt of niet.




    En de meeste zusters nemen inderdaad een ander naam.



    Hoe ze dat regelen ahummm ik heb ooit meegemaakt dat een zuster de shahada zei. Masha allah ik kreeg spontaan tranen. Maar ik weet niet of er nog wat aan vooraf gaat allahoe a3lam, anyway het was in de moskee. en ze zei de shahada en er werd voor haar gezongen ( anasheed).
    10 verschillende gebruikers met uiteenlopende meningen.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    444
    03-08-2004

    A'salaam alleikum
    het enige wat ik ervan weet is dat je je ouders moet gehoorzamen maar Allah komt op nr 1. Hoe groter de beproeving die je moet doorstaan en je blijft vechten voor je geloof, hoe sterker je eruit komt.

    Allah zal ieder die la ilaha ille lah zegt beproeven
    "Een man zei: "Bij Allah, Allah zal'die en die' niet vergeven."Hierop zei Allah, de Almachtige: "Wie is dat, die bij Mij zweert dat ik 'die en die' niet zal vergeven? Waarlijk Ik heb 'die en die' vergeven en Ik heb jouw(eigen goede) daden teniet gedaan.(overgeleverd door Moeslim)

  4. #4
    peacefull

    Reacties
    105
    02-03-2004

    Re: belangrijke vraag!

    Origineel gepost door zina1985
    salaam lieverds!

    ik heb een vraag ik heb een nederlandse vriendin!

    en die wil graag moslima worden..

    en vroeg ze aan mijn hoe dat precies in elkaar zit.
    b.v.
    -blijft het geheim tegenover je ouders?
    -krijg je een andere naam?
    -en hoe doen ze dat(regelen ze dat)?

    ik heb haar een paar dingen kunnen beantwoorden maar ik weet er niet echt alles van omdat ik dat niet hoef!

    maar weet wel dat het goed is en van al je fouten leert die je in je vorgige leven hebt gemaakt!


    alsjeblieft kunnen jullie mij helpen schatjes!

    sukaron.

    boessa
    Salaam,

    Ik kan je antwoord geven omdat ook vragen zijn die mij bezighouden...

    Je hoeft het niet te vertellen tegen je ouders, maar ik persoonlijk zou dat wel doen, weet je je ouders hebben je gemaakt voor je gezorgd, dus verdienen het respect dat je eerlijk tegen hun bent.

    Kijk een op moslima.nl daar staat een brief van een bekeerd meisje aan haar familie, misschien kan je vriendin daar wat mee

    over je naam veranderen..

    Je mag je eigen naam houden zolang het niks slecht betekend, dus geen spotnamen , geen namen die Allah betekenen, geen namen die geralateerd zijn aan slaechte zaken die in de Koran staan..
    Als je een anderen naam neem dan ka je dit officieel laten veranderen via de wet maar hoe die procedure verloopt weet ik niet, ik wete alleen dat het veel geld kost en lang duurt, je kan hiervoor terecht bij jou gemeente en die kunnen jou vragen beantwoorden..

    Een bekering zou ik altijd vast laten leggen in de moskee op papier, in princiepe hoeft het niet want het is iets tussen jou en Allah, maar om problemen te voorkomen zou ik het vast laten leggen en het is ook leuk om je in de moskee te bekeren ze helpen je en zijn heel lief tegen je..

    ik hoop dat ik je heb kunnen helpen..


    slemma

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    1.128
    31-03-2004

    Asalam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

    Hoe vertel je je omgeving dat je moslim bent

    door: Oem Jousra

    In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

    Het komt vaak voor dat er (nieuwe) moslims zijn die het moeilijk vinden om hun omgeving vooral de ouders te vertellen dat ze moslim zijn. Vandaar dit artikeltje om de gehele situatie te overzien en een aantal punten te bespreken die een (nieuwe) moslim kan gebruiken en/of steun geeft om het te vergemakkelijken.

    Het is begrijpelijk dat in het begin van ‘het moslim zijn’ het moeilijk is om aan de omgeving vooral ouders en andere familie leden te vertellen dat je moslim bent. Het is immers voor de familieleden vreemd te begrijpen en te zien dat er iemand van familie en andere levenswijze aanneemt dan die van hen. En zeker is dat de moslim zal veranderen op veel verschillende gebieden, van karakter tot het manier van kleden waarin steeds meer verschil in gezien zal worden.

    Zodra een moslim de ‘shahada’ (geloofsgetuigenis) aflegt dan heeft zo een persoon geaccepteerd dat Allah de Verhevene de enige godheid is en dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) Zijn boodschapper is. De getuigenis betekent ook het volgen van Allah's oordelen en wetten. Het accepteren van de wetten van Allah de Verhevene. Acceptatie betekent in zijn geheel en niet slechts een gedeelte. De Waarheid is de Qor-aan en de Leringen van de profeet Mohammed (Allah’s vrede en zegen zij met hem) . De gelovige behoort ook van Allah de verhevene te houden boven alles en iedereen. Iemand is pas een ware gelovige als diegene het meest van Allah de Verhevene houdt.

    Allah zegt in de Qor-aan: “Maar degenen die geloven houden meer van Allah (dan al het andere)’ (Soerat Al- Baqarah vers 165).

    Ook hoort een gelovige meer van de boodschapper Mohammed (Allah’s vrede en zegen zij met hem) te houden dan al het andere, dan zal diegene een ware gelovige zijn.

    Anas verhaalde dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: Niemand van jullie heeft ware geloof totdat hij meer van mij houdt dan zijn vader, zijn kind en de gehele mensheid.” (sahih Boekharie: Volume 1,boek 2, nummer 14)

    We zouden eens stil moeten staan bij het feit dat een ware gelovige meer van Allah de Verhevene en Zijn boodschapper Mohammed (Allah’s vrede en zegen zij met hem) houdt en dat bij onszelf gaan nakijken of dat werkelijk zo is?

    “Zeg: “Als jullie vaders en jullie zonen en jullie broeders en jullie echtgenotes en jullie familie en de bezittingen die jullie verworven hebben en de handel waarvan jullie verlies vrezen en de huizen die jullie behagen, jullie dierbaarder zijn dan Allah en Zijn boodschapper en het strijden op zijn Weg, wacht dan tot Allah met Zijn beschikking komt. En Allah leidt het zwaar zondige volk niet.” (Soerat At Taubah: 24)

    En voor diegene die dat niet hebben die liefde voor Allah de Verhevene en Zijn boodschapper Mohammed (Allah’s vrede en zegen zij met hem) boven al het andere is dit waarlijk een waarschuwing. Dit geheel kan een moslim belemmeren om te vertellen aan de omgeving dat hij moslim is. Door Allah de Verhevene en Zijn boodschapper dierbaarder te hebben zal het de moslim sterker maken om zijn/haar ouders en andere te vertellen dat de Islaam zijn/haar religie is geworden.

    Als iemand net de Islaam heeft geaccepteerd zal de liefde nog zwak zijn. Door Allah de Verhevene en zijn Boodschapper te leren kennen zal de liefde stijgen. Door kennis op te doen door middel van de Qor-aan en de leringen van de Profeet Mohammed (Allah’s vrede en zegen zij met hem) te bestuderen. Zal een persoon meer geloof (imaan) krijgen. Dit ook zal wederom diegene helpen om bekend te laten te maken dat hij/zij moslim is.

    Het blijft in het begin moeilijk om de omgeving te vertellen dat je de Islaam als ware religie hebt geaccepteerd. Maar weet dat Allah de Verhevene alle moeilijkheden doet vergemakkelijken als het om het goede gaat. Zoals Allah de Verhevene zegt in de Qor-aan: “…Allah is de Wali (Beschermer en Helper) van de gelovigen.” (Soerat Ali Imran: 68)

    Ook Allah de Verhevene te vrezen door middel van gehoorzaamheid (taqwa) is ook een manier om geholpen te worden met moeilijkheden. Allah de Verhevene zegt in de Qor-aan: “En degene die Taqwa (vrees voor Allah) heeft en zijn plicht aan Hem nakomt, Hij zal een weg voor hem maken om eruit te komen (uit elke moeilijkheid)”. (Soerat At-Thalaq vers 2)

    “…Allah zal na moeilijkheden gemak geschenken.” (Soerat At Thalaq:7)

    “En degene die omwille van Ons streven, die zullen Wij zeker Leiding schenken op Onze Wegen. En voorwaar, Allah is zeker met de Weldoeners.” (Soerat Al Ankaboet:69)

    Het is onmogelijk om ‘het moslim zijn’ te verschuilen voor de omgeving omdat de islam een levenswijze is en de islam te zien is aan het innerlijk en de uiterlijk van een moslim.

    Een voorbeeld: stel je voor dat diegene bij zijn ouders is waarvan die niet weten van je moslim zijn. De tijd van het gebed is aangebroken en diegene zal niet het gebed op tijd verrichten omdat de ouders niet weten en mogen weten dat je moslim bent, terwijl Allah de Verhevene zegt in de Qor-aan: “De Salat is de gelovigen op vaste tijden voorgeschreven.” (Soerat An Nisaa: 103) De vastgestelde tijden’ daar hebben we geen excuus voor om het gebed niet te verrichten, wanneer de tijd is aangebroken. Een voorbeeld: iemand in je omgeving vraagt je een advies over iets en diegene weet niet dat je moslim bent, hoe kan je diegene adviseren met iets dat vaak tegen de islam is. Je kan diegene niet met iets adviseren wat de islam niet toegestaan heeft. Een voorbeeld: Hoe kan een moslimvrouw de Hijaab (de sluier) dragen wanneer de omgeving niet mag weten dat je moslim bent. Het belemmert en weerhoudt dan datgene wat de Islaam verplicht heeft gesteld. Die moslimvrouw zal aan de buitenkant aangezien worden als een ongelovige. En welke moslim zou graag gezien willen worden door de omgeving als een ongelovige? Terwijl Allah de Verhevene zegt in de Qor-aan: “Zeg tegen de gelovige vrouwen…dat zij hun sluiers over hun boezems moeten dragen.” (Soerat An Noer: 31)

    Maar omdat de Islaam de Waarheid is en een redding is van de staf van de Hel, zal het geheel vergemakkelijken en de gelovige zal werkelijk alle moeilijkheden kunnen overwinnen.

    Wasalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    1.128
    31-03-2004

    Asalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh

    (0025) Is een islamitische naam nemen verplicht?



    Vraag: Assalamou Alaikoum Wa Rahmatoulah Wa Barakatouh,

    Ik heb een vraag: Ben je verplicht om een islamitische naam aan te nemen, of ben je vrij in deze keus om je eigen naam te behouden of zelf een creatie te maken?

    Ik kan hier zelf niet uit komen, omdat bij het benamen van een geboren moslim kindje, ik altijd heel veel heisa hoor, dat een naam in de islamitische namenlijst moet voorkomen etc etc...

    Graag uw advies.



    Antwoord:


    Beste zuster,

    Als iemand moslim wordt dan is het, indien de naam geen slechte betekenis heeft, niet verplicht om zijn naam te veranderen. Het is echter altijd toegestaan om het wel te doen. De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) had de gewoonte om voornamen, die aanmatigend, negatief, of on-islamitisch waren te wijzigen. Voorbeelden hoiervan zijn de volgende hadieth: Ibn Omar (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat Allah’s boodschapper de naam ‘Asiyah * (ongehoorzaam) veranderde en zei: “jij bent Djamila” (goed, mooi).

    * Deze naam wordt echter anders uitgesproken dan Aasija de vrouw van Fir’aun.Zij was één van de beste vrouwen.

    Wanneer een vrouw bijv. Ingrid heet moet zij haar naam wel veranderen, want Ing staat voor een valse god in de Germaanse mythologie.

    De boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) veranderde echter nooit de achternamen van personen, hoe on-islamitisch ze ook waren. Dit zou betekenen (het veranderen van achternamen) dat je jezelf de zoon of dochter van iemand anders noemt dan je daadwerkelijke vader. Wanneer je bijvoorbeeld Marjolein van Beek heet kun je de naam Marjolein veranderen maar niet de achternaam van Beek.

    Bij het benamen van een moslimkindje hoor je een goede islamitische naam uit te kiezen. De namenlijst die zij hebben opgesteld wanneer je je zoon/dochter wilt registreren is er om te voorkomen dat mensen namen kiezen die on-islamitisch is, bijv Diana, Angela etc.

    En Allah weet het beste

    Cyberimam@al-islaam.com

    Wasalaam mo3leikom wa Rahmatullahi wa Baraakatuh