1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    65
    03-04-2004

    Zintuigelijke waarneming...

    Ik heb het trouwens sowieso moeilijk met spirituele dingen, als ik het niet kan zien, horen, ruiken, voelen dan bestaat het volgens mij niet.
    Als iemand zich enkel beroept op zijn zintuigen, hoe overtuig je hem of haar van het bestaan van God?

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    1.439
    18-07-2002

    Lucht bestaat. Dat weet die persoon ook. Kan hij/zij dat zien?? Nee
    Kan hij/zij dat voelen?? Nee

    Kan hij/zij dat ruiken?? Nee.
    Waarom gelooft hij wel in het bestaan van lucht dan???
    Respect krijg je niet, respect moet je verdienen!!!
    Stop de bezetting
    MARMOUCHA=HARAMOUCHA

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.274
    15-06-2004

    Origineel gepost door achie25
    Lucht bestaat. Dat weet die persoon ook. Kan hij/zij dat zien?? Nee
    Kan hij/zij dat voelen?? Nee

    Kan hij/zij dat ruiken?? Nee.
    Waarom gelooft hij wel in het bestaan van lucht dan???

    Wallahila!

    er zijn veel mensen die zich leiden door 'eerst zien dan geloven'

    jammer genoeg

    je kan zelf gewoon in niets geloven Astagfirullah
    de zogenaamde atheist

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    65
    03-04-2004

    Origineel gepost door achie25
    Lucht bestaat. Dat weet die persoon ook. Kan hij/zij dat zien?? Nee
    Kan hij/zij dat voelen?? Nee

    Kan hij/zij dat ruiken?? Nee.
    Waarom gelooft hij wel in het bestaan van lucht dan???

    Lucht voel je wel degelijk. Enerzijds in de vorm van wind, anderzijds voel je de lucht als je inademt en uitademt.

    Op dezelfde manier dat je geen lucht zou voelen indien je in de ruimte zou zweven. Dus dit is niet echt een goed argument.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    65
    03-04-2004

    Origineel gepost door eLiZaaR
    Wallahila!

    er zijn veel mensen die zich leiden door 'eerst zien dan geloven'

    jammer genoeg

    je kan zelf gewoon in niets geloven Astagfirullah
    de zogenaamde atheist
    Als iemand jou zegt dat hij dubbele salto schroef kan, en dan eindigt in handstand op één vinger op een muntje, dan zou je ook zeggen: doe eens voor... of niet?

  6. #6
    Laa ilaha ila Allah.

    Reacties
    407
    06-05-2004

    Wa 3alaikum Asalaam wa Ra7matulahi wa Barakatuhu

    Het zoeken van kennis is waarlijk van belang,omtrent deze zaak beste broeder, de Edele Koran alleen al.. is een wonder maar daar komen we zo op terug insha Allah.Lees hieronder een verhaaltje over een persoon die niet geloofde of overtuigd was over het geloof.

    Een voorbeeld van Imam-i Azam.

    Een kafir die niet in Allah geloofde viel heel veel Moslims lastig met de opmerking: 'Als Allah er is, bewijs het dan maar eens.'

    De Moslims konden niet de juiste antwoord geven aan deze kafir. Daarom brengen ze hem naar Imam-i Azam. Ze zeggen tegen Imam-i Azam:

    'Imam, deze man gelooft niet in Allah. Hij stopt vraagtekens in sommige hoofden van de Moslims door te zeggen dat ze Allah moet bewijzen als Allah er is'.

    Imam-i Azam (Numan bin Sabit) draait naar de kafir en vraagt:

    'Waarom geloof je niet in Allah?' Waarop de man zegt:
    'Alles gebeurt vanzelf, daarom geloof ik niet in Allah'.

    Waarop Imam-i Azam zegt: 'Ok, het antwoord op deze vraag geef ik jou morgen inshallah. Kom om zo en zo laat op die en die plaats'.

    Deze afspraak wordt overal door het hele volk gehoord. Iedereen wacht vol spanning de volgende dag af. De volgende dag komt het hele volk op de afgesproken plaats bijeen. De kafirs stonden aan 1 kant en de Moslims aan de andere kant. Op een gegeven moment komt de man die iedereen met zijn vragen lastig viel, dus het hoofd van de kafirs. Omdat Imam-i Azam er nog niet was beginnen de kafirs alle Moslims belachelijk te maken en zegt die man:

    'Kijk, hebben jullie het allemaal gezien? Hij is bang geworden en daarom komt hij niet.'

    Omdat de Moslims nog vol spanning aan het wachten waren zeiden ze: 'Hij zal wel even ergens mee bezig zijn, hij kan ieder moment komen.'
    Uiteindelijk, na een lange tijd, komt Imam-i Azam op de afgesproken plek. Het hoofd van de kafirs zegt:

    'Waar ben je gebleven ya Imam-i Azam?' Imam-i Azam begint met zijn wijze woorden te vertellen:

    'Ik stond aan de andere kant van de Nil rivier. Ik kon geen 'rivier' bootje vinden. Daar stond een boom. Ik heb de boom bevelen om zich in stukjes te snijden, dat deed ie ook. Ik heb gezegd dat ie in een klein bootje moest veranderen, dat deed ie ook. Ik heb gezegd dat ie mij naar de overkant moest brengen en dat deed ie natuurlijk ook. Daarom ben ik zo laat.'

    Het hoofd van de kafirs die dit hoorde begint in lachen uit te barsten. Imam-i Azam vroeg hem:

    'Waarom lach je?' Waarop de kafir antwoordt:
    'Ik lach om jou woorden ey verwarde man. Hoe kan het zijn, dat een boom vanzelf in een bootje verandert en naar de overkant gaat?'

    Imam-i Azam: Degene die verward is ben jij............De sterren die je ziet zijn voortdurend aan het draaien. En ook nog eens zonder dat ze elkaar maar ooit aanraken en altijd met dezelfde discipline. Terwijl er wel miljoenen sterren zijn die je met je oog kan zien. Als deze sterren tegen elkaar botsen KAN de hele wereld vergaan. De zon geeft ons al sinds de wereld er is warmte en nog meer dingen. Als de zon een klein beetje verder zou staan dan zou de wereld bevriezen en iedereen zou doodbevriezen. Als de zon ietsjes dichterbij zou zijn, zou heel de wereld verbranden. Kijk naar de tanden in je mond, in wat voor prachtige volgorde ze staan. Je ogen en je wenkbrauwen, kijk hoe mooi ze bijelkaar passen, alles is precies op zijn plek. Je gelooft dat dit alles vanzelf is ontstaan. Waarom geloof je dan niet dat een simpel bootje vanzelf is ontstaan? Is dit bootje dan een prachtig kunstwerk of de hele wereld met alles om zich heen en alles erop? En alle kunstwerken hebben een kunstenaar. Hoe dit bootje een kunstenaar/maker heeft zo heeft deze wereld en alles eromheen ook een Maker.'

    De kafir luisterde vol bewondering naar dit antwoord en zei:

    'Ash-hadu an la ilaha illa Allah wa ash-hadu anna muhammadan 3abduhu wa Rasuluh.'
    Laa ilaha illa Anta Soeb7anaka inie kuntu mina dalimien

    Waarschuwing tegen Dwalenden en Misleiders

  7. #7
    Laa ilaha ila Allah.

    Reacties
    407
    06-05-2004

    Wa 3alaikum Asalaam wa Ra7matulahi wa Barakatuhu,

    Als we ons afvragen.. waar we vandaan komen en hoe dit toch allemaal ontstaan is... Hoe kan zoiets van zelf ontstaan zijn de vlinders en hun kleuren de dieren in verschillende soorten de lucht als een prachtige dak die ons telkens weer doet verwonderen bij zonsondergang en zonsopkomst en de wolken... mijn excuses ik kom nauwelijks uit m'n woorden door de emoties ik kan dit nauwelijks beschrijven maar zij die de antwoorden zoeken op Waar komen we vandaan? Wat is het doel van het leven? Zal insha Allah zijn antwoorden vinden in de Islaam, de Edele Koran. De Edele Koran alleen al.. vol met wetenschappelijke wonderen en kennis dat onmogelijk door een mens geschreven kon worden,

    We kunnen het hier echt lang over hebben

    Kijk uit insha Allah naar het boekje : Dit is de Waarheid



    Verkrijgbaar in vele Islam shops
    Laa ilaha illa Anta Soeb7anaka inie kuntu mina dalimien

    Waarschuwing tegen Dwalenden en Misleiders

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    1.439
    18-07-2002

    Origineel gepost door Afedja7
    Lucht voel je wel degelijk. Enerzijds in de vorm van wind, anderzijds voel je de lucht als je inademt en uitademt.

    Op dezelfde manier dat je geen lucht zou voelen indien je in de ruimte zou zweven. Dus dit is niet echt een goed argument.
    Hoe voelt lucht dan.. Ik probeer het te voelen als ik inadem, maar ik voel niks. Ik weet dat ik iets inadem, maar wie zegt mij dat het lucht is???

    In de lucht heb je enkel verschil van zwaartekracht. En hoe weet je dat er in de ruimte geen lucht is? Ben je daar geweest? Heb je het gevoeld???

    Het is nu tegen de 30 graden en windstil.. Betekent het nu dat er geen lucht is omdat het niet waait. Hoe weet ik nu dat er lucht is? Ik kan het nu immers niet voelen in de vorm van wind zoals jij zegt.
    Respect krijg je niet, respect moet je verdienen!!!
    Stop de bezetting
    MARMOUCHA=HARAMOUCHA

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    1.274
    15-06-2004

    Origineel gepost door Afedja7
    Als iemand jou zegt dat hij dubbele salto schroef kan, en dan eindigt in handstand op één vinger op een muntje, dan zou je ook zeggen: doe eens voor... of niet?



    ja natuurlijk zou ik dat vragen..maar dat heeft niets te maken met iets wat je niet ziet en er toch in geloven. We praten nu over het geloof niet over de capaciteiten van een mens.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    65
    03-04-2004

    Citaat Geplaatst door eLiZaaR
    ja natuurlijk zou ik dat vragen..maar dat heeft niets te maken met iets wat je niet ziet en er toch in geloven. We praten nu over het geloof niet over de capaciteiten van een mens.
    In essentie wel. Het gaat hier inderdaad niet om menselijk capaciteiten, en dat is ook niet waar ik op doel; eerder het feit dat iemand kan zeggen: 'het' bestaat... 'het' kan...

    Hoe kun jij als persoon ervan overtuigd zijn dat 'het' kan of bestaat? In het ene geval kan je zeggen tegen die persoon bvb, bewijs het, laat zien.


    En dat was eigenlijk een beetje het antwoord waar ik op had gehoopt. Het feit dat God ons talrijke voorbeelden heeft geschonken opdat wij er over zouden nadenken.

    Toch bedankt voor de reacties allemaal.

    ps: wind , lucht etc voel je wel degelijk.

    Als je twijfelt of hetgeen je inademt al dan niet lucht is, dan twijfel je aan de benaming die werd toegekend aan een bepaald iets. Niet de lucht zelf want die is er als je zelfs op je eigen hand blaast.