1. #1
    SIA(M) Alhamdoelilah

    Reacties
    3.045
    18-02-2004

    Thumbs up Van achter de sluier!!! Een mooi verhaal

    Het lot leidde Assilmi van het Christendom naar een leven als voorvechter van de Islam.

    Ze was ooit een Zuidelijke Baptist, een BH verbrandende, radicale feminist en een radioverslaggeefster. Nu is Amina Assilmi een ambassadeur van de Islam. Ze is de directrice van de Internationale Unie van Moslim Vrouwen en is gevestigd in Fairchild, Ohio. Ze reist het hele land af en spreekt op universiteiten om algemene kennis en begrip voor het geloof te bevorderen. Ze draagt de traditionele Islamitische hijaab, bestaande uit een hoofddoek die haar haren en nek bedekt, en bescheiden kleding met lange mouwen. Vorige week sprak Assilmi op de Universiteit van Tennessee (UT) voor de afgeladen aula van het Universiteits Centrum. Gesponsord door de Islamitische Studentenvereniging van de UT, sprak Assilmi in haar lezing over de status van de vrouw in de Islam, "Een Moslimvrouw Spreekt Vanachter de Sluier." En op Farragut High School ging Assilmis lezing, gesponsord door de Natural Inclinations Club, de Islamitische studentenvereniging van Farragut, over "Vrijheid en Rechtvaardigheid voor Iedereen." Hier legde zij uit waarom zij gelooft dat de Islam de eerste vrijheidsbeweging voor vrouwen is en de brenger van de juiste rechten, gegeven door God, voor zowel mannen als vrouwen." Assilmi waarschuwde critici die schrijven dat vrouwen worden onderdrukt in sommige, overwegend Islamitische, landen. Zij zei dat hun gebruiken cultureel bepaald zijn en niet Islamitisch. "Mensen die onder de duim gehouden worden, worden onder de duim gehouden door onwetendheid," zei ze. "Zij volgen culturele gebruiken. Beoordeel de Islam niet aan de hand van deze individuen die slechts praktiseren wat hun familie doet." Máár, zo vertelde zij het publiek, zij was zelf niet altijd een Moslim en een voorstander van de Islam. Ze ontmoette voor het eerst "echte" Moslims toen ze een paar jaar geleden een theaterklas volgde aan de universiteit. Assilmi zei dat ze het vak bijna liet vallen toen ze de klas in liep en een paar Arabische studentes in de traditionele hijaab zag zitten. In het handboek "Kiezen voor Islam", waarvan zij de auteur is, schrijft Assilmi,

    "Er bestond geen sprake van dat ik in een klaslokaal zou gaan zitten met een paar vieze heidenen…Ik sloeg de deur achter mij dicht en ging naar huis." Nadat haar man haar had aangeraden om terug te gaan naar de klas voelde zij het als haar plicht om dan ten minste "die arme, onwetende Moslims te bekeren." In de hoop dat zij deze studentes kon bekeren tot het Christendom begon Assilmi de Koran, het heilige boek van de Islam, te bestuderen. Het was haar missie om te bewijzen dat Mohammed een valse profeet was en de Islam een waardeloze religie. Maar hoe meer ze las hoe meer ze geïnteresseerd raakte in de Islam. Ze was vooral geïnteresseerd in wat de Koran te zeggen had over mannen en vrouwen. Islamitische vrouwen "werden constant in elkaar geslagen door hun echtgenoten", dacht ze. Assilmi zegt dat ze haar mening baseerde op vooroordelen; als snel ontdekte zij dat veel van haar vooroordelen niet in overeenstemming waren met de Koran. Door intense studie leerde zij dat islamitische vrouwen gelijk zijn aan Islamitische mannen en dat wat zij betaald krijgen afhangt van het werk dat zij doen en niet van hun sekse. Zowel mannen als vrouwen hebben gelijke rechten op onderwijs. Islamitische vrouwen hebben het recht op eigendom al meer dan 1400 jaar en wanneer een vrouw trouwt hoeft zij haar achternaam niet te veranderen en kan zij haar eigen achternaam behouden. Zo vertelde Assilmi haar UT publiek, "Wij blijven onze eigen individu." "Ik studeerde voor twee jaar om Moslims tot het Christendom te kunnen bekeren," zei ze. Gedurende die tijd begon zij te veranderen. Haar man merkte dat ze niet langer geïnteresseerd was in bars en feestjes. Ze was tevreden met thuis de Koran bestuderen. "Ik was stil en afstandelijk," schrijft Assilmi in haar handboek. Haar man interpreteerde de veranderingen als een affaire met een andere man en een scheiding volgde. Nadat zij was verhuisd met haar drie kinderen kreeg Assilmi bezoek van een Islamitische sjeik die haar vragen over de religie beantwoordde. Hij vroeg haar of zij geloofde in slechts één God en Assilmi zei ja. Hij vroeg haar of zij geloofde dat Mohammed Zijn profeet is. Ze zei nogmaals ja. "Hij zei tegen mij dat ik al een Moslim was. Ik zei dat ik een Christen was, ik probeerde de Islam alleen maar te begrijpen. Ik kon geen Moslim zijn! Ik was een Amerikaan en blank!" We praatten verder. Later legde hij uit dat het ontwikkelen van kennis en begrip van spiritualiteit is als het beklimmen van een ladder. De eerste treden van de ladder is de Shahada, de geloofsgetuigenis dat er geen God is behalve de ene God en dat Mohammed Zijn profeet is. De Shahada, uitgesproken in het bijzijn van getuigen, is het Islamitische equivalent van een getuigenis van het geloof in Jezus Christus als Heer en Redder in het Christendom. Voor Assilmi was het uitspreken van haar Shahada in 1977 de eerste stap richting een dieper begrip van de Islam. Maar ze had nog steeds een paar problemen - zoals de hijaab. Hijaab is de bescheiden kleding gedragen door zowel Moslimmannen als vrouwen; het meest herkenbare kenmerk van deze kleding is de hoofddoek gedragen door vrouwen. "Ik was het eens met bescheidenheid, maar ik was ijdel met mijn haar," vertelde Assilmi haar UT publiek. "De Koran instrueert ons om onszelf te bedekken zodat wij herkend kunnen worden als Moslims, "zei Assilmi. " Ik ben een Moslim en ik weet wat mijn door God gegeven rechten zijn. Hijaab is geen verplichting of restrictie, maar een recht en een privilege. Ik zal tot aan de dood vechten om hem te kunnen dragen. "Ik gaf mijn leven als een vrouwen bevrijder op - het was niet bevredigend - Ik werd een Moslim…Bevrijding, ja, dat is de Islam." Assilmi, nam haar nieuwe naam aan tijdens de gijzelingscrisis in Iran, die plaatsvond in 1980-81. Gedurende de crisis werden 52 Amerikanen gegijzeld in Iran met de steun van Ayatollah Khomeini. Assilmi veroordeelde het incident op de radio en de televisie en legde uit dat "niet alle Moslims fanatici zijn." Zij nam de nieuwe naam aan om "mijn familie te beschermen tegen onwetendheid." Ze gebruikt niet langer haar geboorte naam. Assilmi zei dat Islamitische vrouwen niet beperkt worden door de religie in hun professionele leven. Maar, "Het meest geweldige beroep is dat van moeder. Want wij vormen de geest van de volgende generatie." Moslimvrouwen worden, zegt Assilmi, vaak gediscrimineerd doordat zij de hijaab dragen."Het is in dit land heel erg moeilijk voor Moslimvrouwen.


  2. #2
    SIA(M) Alhamdoelilah

    Reacties
    3.045
    18-02-2004

    "Dit is de reden dat Moslimvrouwen verschillende gradaties van hijaab dragen. Sommige vrouwen dragen bijvoorbeeld losse, bescheiden kleding, andere dragen de hoofddoek, en weer anderen hebben zelfs de moed om de gezichtssluier te dragen waarbij alleen de ogen zichtbaar blijven. In sommige Islamitische landen hebben vrouwen het gevoel dat het beter is om een gezichtssluier te dragen om onnodige aandacht van mannen te voorkomen." Volgens Assilmi ligt het belang van de hijaab in het feit dat het de heiligheid van het huwelijk in de Islam beschermt. Met andere woorden, "Mijn schoonheid is alleen voor mijn echtgenoot, en niet voor zomaar elke man." Maar, zei zij, "mannen moeten zich ook houden aan de bescheiden kledingsvoorschriften. Een Moslimman mag bijvoorbeeld geen zijde of goud dragen of kleding "die hen een sexy uitstraling geeft."

    Assilmi verloor haar baan als een award-winnende verslaggever in Denver toen ze Islamitische kleding begon te dragen. Ze zegt dat de vervolging van Moslimvrouwen enorm is. "Ik ben met mijn auto van de weg afgedrukt - in elkaar geslagen- terwijl ik nog nooit iemand een haar heb gekrenkt," zei Assilmi. Ze probeerde zelfs de gezichtssluier te dragen, maar, "Ik kon niet omgaan met de ervaring." Het beslissende moment kwam toen zij een cheque probeerde om te wisselen in een bank terwijl zij de gezichtssluier droeg. Een beveiligingsbeambte van de bank richtte zijn pistool op haar voorbereid om haar bij één verdachte beweging neer te schieten. Assilmi verloor niet alleen haar baan als verslaggever toen zij net voor de Islam had gekozen. Met het einde van haar huwelijk verloor zij ook het voogdijschap over haar kinderen omdat de rechtbank besloot dat de "onorthodoxe religie" schadelijk voor hen zou zijn. Sinds toen hebben haar kinderen zich echter bekeerd tot de Islam, net als haar ouders en haar ex-man. "Mijn verwanten worden nog steeds de een na de ander Moslim" zei ze.

    Vanuit haar positie als de directrice van de Internationale Unie van Moslimvrouwen werkt Assilmi om een Amerikaanse postzegel met de Islamitische feestdag Ied erop te moge drukken en voor het verbeteren van het imago van de Islam door middel van projecten als "Loop en Rol door Amerika" een fonds van de Amerikaanse Rode Kruis Rampen Hulpverlening. Ze heeft plezier in het werken met de jeugd, ongeacht hun religie. Assilmi werkt voor het verkrijgen van naschoolse opvang voor kinderen die, omdat ze geen sleutel hebben, het huis niet in kunnen totdat hun ouders thuiskomen van hun werk.

    Assilmi heeft gedineerd met Paus Johannes Paulus de Tweede. Ze heeft zelfs het gebed uitgesproken over het maal dat zij deelden met andere religieuze leiders tijdens het bezoek van de Paus aan Denver, in het kader van een Katholieke jeugd bijeenkomst. Nu, "meer dan een halve eeuw oud" en na botkanker te hebben overleefd, heeft Assilmi twee keer de bedevaart naar Mekka gemaakt, een heilige reis die Moslims ten minste één keer in hun leven moeten maken. Kanker heeft haar botten verzwakt en ze zit nu in een rolstoel, een "mobiele verbetering."

    "God besloot dat ik zou leven," zei ze. "Ik stopte met bang zijn voor wat dan ook. Het werd heel erg belangrijk dat ik de waarheid overal kenbaar maakte. Ik zou mij vanaf nu moeten verantwoorden tegenover God voor alles wat ik zou doen en zeggen. "Ik vind het heerlijk om de Islam te delen." Betekent dit, dat de Islam een evangelische religie is? Volgens Assilmi is het antwoord nee. "De Islam is niet evangelisch. Het is ons niet toegestaan om de wereld in te gaan om te proberen mensen te bekeren. In de Islam wordt dat beschouwd als mensen lastigvallen. Wij respecteren het geloof van iedereen. Wij verspreiden de Islam door ons voorbeeld''.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    175
    08-01-2004

    Origineel gepost door Djumanah
    "Dit is de reden dat Moslimvrouwen verschillende gradaties van hijaab dragen. Sommige vrouwen dragen bijvoorbeeld losse, bescheiden kleding, andere dragen de hoofddoek, en weer anderen hebben zelfs de moed om de gezichtssluier te dragen waarbij alleen de ogen zichtbaar blijven. In sommige Islamitische landen hebben vrouwen het gevoel dat het beter is om een gezichtssluier te dragen om onnodige aandacht van mannen te voorkomen." Volgens Assilmi ligt het belang van de hijaab in het feit dat het de heiligheid van het huwelijk in de Islam beschermt. Met andere woorden, "Mijn schoonheid is alleen voor mijn echtgenoot, en niet voor zomaar elke man." Maar, zei zij, "mannen moeten zich ook houden aan de bescheiden kledingsvoorschriften. Een Moslimman mag bijvoorbeeld geen zijde of goud dragen of kleding "die hen een sexy uitstraling geeft."

    Assilmi verloor haar baan als een award-winnende verslaggever in Denver toen ze Islamitische kleding begon te dragen. Ze zegt dat de vervolging van Moslimvrouwen enorm is. "Ik ben met mijn auto van de weg afgedrukt - in elkaar geslagen- terwijl ik nog nooit iemand een haar heb gekrenkt," zei Assilmi. Ze probeerde zelfs de gezichtssluier te dragen, maar, "Ik kon niet omgaan met de ervaring." Het beslissende moment kwam toen zij een cheque probeerde om te wisselen in een bank terwijl zij de gezichtssluier droeg. Een beveiligingsbeambte van de bank richtte zijn pistool op haar voorbereid om haar bij één verdachte beweging neer te schieten. Assilmi verloor niet alleen haar baan als verslaggever toen zij net voor de Islam had gekozen. Met het einde van haar huwelijk verloor zij ook het voogdijschap over haar kinderen omdat de rechtbank besloot dat de "onorthodoxe religie" schadelijk voor hen zou zijn. Sinds toen hebben haar kinderen zich echter bekeerd tot de Islam, net als haar ouders en haar ex-man. "Mijn verwanten worden nog steeds de een na de ander Moslim" zei ze.

    Vanuit haar positie als de directrice van de Internationale Unie van Moslimvrouwen werkt Assilmi om een Amerikaanse postzegel met de Islamitische feestdag Ied erop te moge drukken en voor het verbeteren van het imago van de Islam door middel van projecten als "Loop en Rol door Amerika" een fonds van de Amerikaanse Rode Kruis Rampen Hulpverlening. Ze heeft plezier in het werken met de jeugd, ongeacht hun religie. Assilmi werkt voor het verkrijgen van naschoolse opvang voor kinderen die, omdat ze geen sleutel hebben, het huis niet in kunnen totdat hun ouders thuiskomen van hun werk.

    Assilmi heeft gedineerd met Paus Johannes Paulus de Tweede. Ze heeft zelfs het gebed uitgesproken over het maal dat zij deelden met andere religieuze leiders tijdens het bezoek van de Paus aan Denver, in het kader van een Katholieke jeugd bijeenkomst. Nu, "meer dan een halve eeuw oud" en na botkanker te hebben overleefd, heeft Assilmi twee keer de bedevaart naar Mekka gemaakt, een heilige reis die Moslims ten minste één keer in hun leven moeten maken. Kanker heeft haar botten verzwakt en ze zit nu in een rolstoel, een "mobiele verbetering."

    "God besloot dat ik zou leven," zei ze. "Ik stopte met bang zijn voor wat dan ook. Het werd heel erg belangrijk dat ik de waarheid overal kenbaar maakte. Ik zou mij vanaf nu moeten verantwoorden tegenover God voor alles wat ik zou doen en zeggen. "Ik vind het heerlijk om de Islam te delen." Betekent dit, dat de Islam een evangelische religie is? Volgens Assilmi is het antwoord nee. "De Islam is niet evangelisch. Het is ons niet toegestaan om de wereld in te gaan om te proberen mensen te bekeren. In de Islam wordt dat beschouwd als mensen lastigvallen. Wij respecteren het geloof van iedereen. Wij verspreiden de Islam door ons voorbeeld''.
    o.

  4. #4
    Baby insh'Allah....

    Reacties
    5.948
    04-12-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Nog een paar jaartjes en ook de Amerikaanse president zegt: Alluha Akbar!

    Insh'Allah!

  5. #5
    SIA(M) Alhamdoelilah

    Reacties
    3.045
    18-02-2004

    Origineel gepost door Carolus
    Ach, wat fijn toch dat bijna elke Amerikaan nu door het zegenrijke werk van deze ''zweefteef'' moslim is geworden of vast nog wel gáát worden.

    Nog een paar jaartjes en ook de Amerikaanse president zegt: Alluha Akbar!

    Maar, wat hebben al die jihadi's dan nog te doen? En hoe zullen ze dan aan hun 72 maagden komen?

    Allemaal problemen, problemen.....
    Als jij niet normaal kan reageren dan mag je je haterige teksten voor je houden sukkel..
    Zweetteef is je vrouw!!
    Ik haat dat zo he, de haat die jullie dan tonen als jullie een bekeerde zien..
    En ja inchallah met Allah,s wil hopen we dat heel de wereld moslim word niet alleen Amerika..
    Dus kruip maar lekker terug in je stinkhol a stinkkaaskop..

  6. #6
    theedrinkend lid

    Reacties
    8.302
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Wat is dat toch met bekeringsverhalen en vrome teksten?
    Zijn die 'in' ofzo?

  7. #7
    SIA(M) Alhamdoelilah

    Reacties
    3.045
    18-02-2004

    Origineel gepost door Carolus
    Ach mens, hoepel toch op met je achterlijke bekeringsverhalen. De andere geloofjes kunnen wat dat betreft precies hetzelfde.

    Schiet allemaal bijzonder hard op...

    Jij schijnt het verschil niet te kennen tussen actualiteit en godsdienstgezwafel. Gewoon wegwezen hier....hup naar je onzinhoekje-annex-stinkhol!
    Hoepel maar lekker zelf op, het is tenslotte nog altijd marokko.nl ...
    Ga hier heen: http://www.fortuynpolitiek.nl/portal/
    Zal je ''achterlijk'' lezen en zien..

  8. #8
    SIA(M) Alhamdoelilah

    Reacties
    3.045
    18-02-2004

    Origineel gepost door tonk
    Wat is dat toch met bekeringsverhalen en vrome teksten?
    Zijn die 'in' ofzo?
    Ja het is in.. Pot zijn is toch ook in!!

  9. #9
    theedrinkend lid

    Reacties
    8.302
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door Djumanah
    Ja het is in.. Pot zijn is toch ook in!!
    YES!
    Ben jij al bekeerd?

  10. #10
    Bagdadees

    Reacties
    672
    06-06-2004

    Origineel gepost door tonk
    YES!
    Ben jij al bekeerd?

  11. #11
    allah weet het best

    Reacties
    18
    19-03-2004

    Smile

    machallah wat een mooi verhaal moge allah die vrouw het paradijs belonne amien schenk geen aandacht aan die kaaskoppen daar boven
    oua sallam oe3likoem