1. #1
    blijven lachen!

    Reacties
    928
    23-11-2001

    Eten tijdens ramadan en NIET inhalen???

    Eten tijdens ramadan en niet inhalen?

    Hallo allemaal
    ik heb even een vraag en weet niet echt waar ik die moet stellen.

    Heb familieleden gevraagd en ik krijg verschillende antwoorden.

    Op dit moment ben ik zwanger (31 wkn - 7 maanden).
    Mijn zwangerschap is niet echt rooskleurig verlopen. Ik ben afgevallen en in het ziekenhuis terecht gekomen waar ik aan het infuus moest.
    Om een lang verhaal kort te maken, ik vast nou dus tijdens de ramadan niet. Het gaat nu hemdoulilah. Ben kilootjes aan het aankomen en het groeit allemaal goed, hemdoulilah.
    Ik ben bang dat als ik vast ik weer afval en het kind niet genoeg zal krijgen waardoor het stopt met groeien. Tijdens de dagen merk ik zelf ook dat ik sochtends om een uur of 10/11 echt iets moet eten - voel me dan draaierig etc.

    Maar goed
    nou mijn vraag:

    Mijn eerste intentie was dus, ik vast de hele maand niet en zal het na de ramadan inhalen.

    Nou heeft een oom van mij aan een lefki gevraagd hoe het zat met een vrouw die zwanger is en ziek is en niet vast omwille van de gezondheid van haarzelf of die van haar kind.

    De lefki antwoorde dat de zwangere vrouw dan mag eten en de dagen die ze gegeten heeft een arme moet voeden. Dus per dag een bepaald bedrag apart leggen en dan aan een arme geven. Ze hoeft de dagen dan niet in te halen.

    Toen mijn oom dit vertelde kwamen andere fam. leden erbij die zeiden dat dat niet zo was en ik gewoon de dagen in moet halen omdat ik niet voor altijd ziek ben. Als ik me weer wat beter voel dan moest ik die dagen inhalen. Ze zeiden dit niet zomaar maar hadden ook weer imams/lefki gehoord op tv waaraan zo'n vraag gesteld is.

    Ik twijfelen wat ik nou moest doen dus besluit mijn opa in marokko te bellen en hem te vragen of hij de lefki van de moskee in zijn buurt het bovenstaande wil vragen.

    Gisteren heb ik gebeld en hij had antwoord.

    De lefki zei dus dat de zieke zwangere vrouw die bang was voor haar gezondheid of die van het ongeboren kind de dagen in de ramadan mocht eten. Ze zou deze dagen wel in moeten halen maar als dit niet lukt voordat de volgende ramadan begint moet ze de voor de dagen die ze gegeten heeft een bepaald bedrag weggeven aan een arme....(na dat jaar hoef je ze dan niet in te halen).

    Gisteren was is dus bij mijn oom toen ik mijn opa belde. Mijn oom zei dat ie het nog een keer gevraagd had en dat die lefki in de moskee hier hetzelfde antwoord had gegeven als ervoor nl: eten tijdens de ramadan en voor de dagen die ze gegeten heeft een bepaald bedrag aan een arme geven. De dagen die ze gegeten heeft hoeven niet ingehaald te worden.

    Het is een ander verhaal als een vrouw bevallen is. Dan heeft ze een bepaald aantal dagen (40) om te "reinigen" en dan kan een vrouw ook niet vasten. Deze dagen zijn ze het wel over eens dat ze die moet eten en daarna in moet halen.


    Maar goed,
    ik vroeg me af of iemand hier hetzelfde verhaal/probleem kent en misschien ook aan een lefki heeft gevraagd.

    Als ik er niet uit kom denk ik maar dat ik gewoon geld op stuur en kijk hoe het na de bevalling / borstvoeding etc. is. Als het dat jaar goed gaat insa-allah dat is dan maar vast als extra....of zo..

    Insa-allah kan een van jullie me helpen.

    Iedereen een fijne / gezegende ramadan toegewenst.

    Groetjes Yasmina*

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    887
    03-11-2002

    Yasmina,

    als niet-Moslima kan ik je moeilijk raad geven in verband met het inhalen van de dagen. Maar ik wil je wel graag feliciteren met je zwangerschap en ik hoop dat je een gezond kindje op de wereld mag brengen en het met veel liefde mag opvoeden tot een evenwichtig mens !

    Groetjes,

    Morgaine
    those who can make you believe absurdities
    can make you commit atrocities
    voltaire (1694 - 1778)

  3. #3
    blijven lachen!

    Reacties
    928
    23-11-2001

    thanx morgaine,
    voor je lieve reactie!!
    Shaytaan bereidt zich nu voor op de laatste minuten van onze dood.
    Hoe hebben wij ons op deze beproeving tijdens het sterven voorbereid?
    Deze wereld heeft een vermoedelijke toekomst.
    Je weet niet of je je doel zult behalen in dit leven.
    Werk aan je zekere toekomst. Onze ontmoeting met Allah swt is een zekere toekomst.
    Moge Allah swt ons leiden, Allah ouma amin.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    887
    03-11-2002

    Origineel gepost door yasmina*
    thanx morgaine,
    voor je lieve reactie!!
    Ik hoop dat iemand anders je met je vraag kan helpen !

    Morgaine
    those who can make you believe absurdities
    can make you commit atrocities
    voltaire (1694 - 1778)

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    87
    22-10-2002

    hoi yasmine,
    ik hoop dat t goed met je gaat en met je kindje en dat je zal bevallen van een gezonde baby waarmee je veel geluk en plezier zal beleven met je hele famillie.

    zoals ik zie heb je veel moeite gedaan om geen fouten te begaan. ik ben geen imam en weet ook niet zo veel van de islam maar ik weet wel dat allebei de imams gelijk hebben. de imam van je opa is de meest gebruikte, want armen betalen is meestal geschikt voor mensen met gezondheidsbelemmeringen die nooit kunnen inhalen, inshaallah zal het bij jou heeeeeeeeel snel goed gaan en binnen een jaar kan je het wel inhalen. oua allho a3lam.

    succes toegewenst en laat ons weten wat het wordt en hoe hij/zij heet! dat vind ik altijd leuk namen.

    beslama,
    amin
    Leef je eigen leven en niet die van anderen. Doe wat jij wil doen en niet wat anderen van je verwachten!!

  6. #6
    Bent Bladi

    Reacties
    80
    20-11-2002

    Beste Yasmina
    Allereerst wil ik je feliciteren met je blijde zwangerschap. Ik hoop dat je een gezond kindje krijgt. Inshaallah.

    Het is vaak moeilijk om een concreet antwoord te vinden op zo'n vraag, daar de een weer wat anders zegt dan de ander.
    Volgens mij mag/moet je zeker eten als jij je niet goed genoeg voelt om te vasten en vreest voor de gezondheid van jou kindje. De dagen die je eet zal je in moeten halen en ook nog een arme iedere dag die jij hebt gegeten voeden, dus d.m.v. geld.

    Ikzelf was vorig jaar in de Ramadan ook zwanger en heb 2 of drie dagen gegeten (weet het niet meer precies) omdat ik ook draaierig werd, missellijk etc.

    Sterkte ermee!

    Veel succes.

  7. #7
    blijven lachen!

    Reacties
    928
    23-11-2001

    hallo mensen...
    bedankt voor jullie reacties...

    ik zal het zeker wel effe melden wat het is geworden en hoe hij/zij insa-allah gaat heten...
    insa-allah komt inderdaad alles wel goed.

    BYE

    groetjes Y*
    Shaytaan bereidt zich nu voor op de laatste minuten van onze dood.
    Hoe hebben wij ons op deze beproeving tijdens het sterven voorbereid?
    Deze wereld heeft een vermoedelijke toekomst.
    Je weet niet of je je doel zult behalen in dit leven.
    Werk aan je zekere toekomst. Onze ontmoeting met Allah swt is een zekere toekomst.
    Moge Allah swt ons leiden, Allah ouma amin.

  8. #8
    *Gouden kroontje*

    Reacties
    10.797
    26-09-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door yasmina*
    Eten tijdens ramadan en niet inhalen?

    Hallo allemaal
    ik heb even een vraag en weet niet echt waar ik die moet stellen.

    Heb familieleden gevraagd en ik krijg verschillende antwoorden.

    Op dit moment ben ik zwanger (31 wkn - 7 maanden).
    Mijn zwangerschap is niet echt rooskleurig verlopen. Ik ben afgevallen en in het ziekenhuis terecht gekomen waar ik aan het infuus moest.
    Om een lang verhaal kort te maken, ik vast nou dus tijdens de ramadan niet. Het gaat nu hemdoulilah. Ben kilootjes aan het aankomen en het groeit allemaal goed, hemdoulilah.
    Ik ben bang dat als ik vast ik weer afval en het kind niet genoeg zal krijgen waardoor het stopt met groeien. Tijdens de dagen merk ik zelf ook dat ik sochtends om een uur of 10/11 echt iets moet eten - voel me dan draaierig etc.

    Maar goed
    nou mijn vraag:

    Mijn eerste intentie was dus, ik vast de hele maand niet en zal het na de ramadan inhalen.

    Nou heeft een oom van mij aan een lefki gevraagd hoe het zat met een vrouw die zwanger is en ziek is en niet vast omwille van de gezondheid van haarzelf of die van haar kind.

    De lefki antwoorde dat de zwangere vrouw dan mag eten en de dagen die ze gegeten heeft een arme moet voeden. Dus per dag een bepaald bedrag apart leggen en dan aan een arme geven. Ze hoeft de dagen dan niet in te halen.

    Toen mijn oom dit vertelde kwamen andere fam. leden erbij die zeiden dat dat niet zo was en ik gewoon de dagen in moet halen omdat ik niet voor altijd ziek ben. Als ik me weer wat beter voel dan moest ik die dagen inhalen. Ze zeiden dit niet zomaar maar hadden ook weer imams/lefki gehoord op tv waaraan zo'n vraag gesteld is.

    Ik twijfelen wat ik nou moest doen dus besluit mijn opa in marokko te bellen en hem te vragen of hij de lefki van de moskee in zijn buurt het bovenstaande wil vragen.

    Gisteren heb ik gebeld en hij had antwoord.

    De lefki zei dus dat de zieke zwangere vrouw die bang was voor haar gezondheid of die van het ongeboren kind de dagen in de ramadan mocht eten. Ze zou deze dagen wel in moeten halen maar als dit niet lukt voordat de volgende ramadan begint moet ze de voor de dagen die ze gegeten heeft een bepaald bedrag weggeven aan een arme....(na dat jaar hoef je ze dan niet in te halen).

    Gisteren was is dus bij mijn oom toen ik mijn opa belde. Mijn oom zei dat ie het nog een keer gevraagd had en dat die lefki in de moskee hier hetzelfde antwoord had gegeven als ervoor nl: eten tijdens de ramadan en voor de dagen die ze gegeten heeft een bepaald bedrag aan een arme geven. De dagen die ze gegeten heeft hoeven niet ingehaald te worden.

    Het is een ander verhaal als een vrouw bevallen is. Dan heeft ze een bepaald aantal dagen (40) om te "reinigen" en dan kan een vrouw ook niet vasten. Deze dagen zijn ze het wel over eens dat ze die moet eten en daarna in moet halen.
    Maar goed,
    ik vroeg me af of iemand hier hetzelfde verhaal/probleem kent en misschien ook aan een lefki heeft gevraagd.

    Als ik er niet uit kom denk ik maar dat ik gewoon geld op stuur en kijk hoe het na de bevalling / borstvoeding etc. is. Als het dat jaar goed gaat insa-allah dat is dan maar vast als extra....of zo..

    Insa-allah kan een van jullie me helpen.

    Iedereen een fijne / gezegende ramadan toegewenst.

    Groetjes Yasmina*

    Dus als ik het goed begrijp.........

    Niet vasten tijdens je zwangerschap hoef je niet in te halen!

    Niet vasten na de bevalling moet je wel inhalen!

    Ik dacht dat je beide moest inhalen, weet iemand hier meer over?