1. #31
    obsesion

    Reacties
    842
    05-07-2001

    MVC Premium MVC Premium
    Ik lees nu een boek over filosofie....voornamelijk voor mijn studie..

    Het is heel interessant.

    Filosofie is het streven naar wijsheid en naar de waarheid. Het is een zoekende wetenschap die zich bezighoudt met de zin van het bestaan, met het wezelijke van alle dingen.

    Als de mens vragen aan de wereld en aan zijn plaats in de wereld stelt, als hij twijfelt, dan betekent filosofie steeds kritiek. Want het ''zijn'' constateert niet eenvoudig dat wat het is, wat zich als werkelijkheid voordoet, mat andere woorden ''de schijn'', maar zij vraagt naar hetgeen wat daarachter ligt, zijn vraagt naar de oorzaak en slaat daarbij niets over.


    Dan krijg je de vragen....

    Is filosofie liefde tot wijsheid?
    Is filosofie streven naar kennis/waarheid?
    Verstoor filosofie de wereld?

    Je krijgt vragen, je gaat denken. En dan wordt filosoferen gevaarlijk,
    vanuit mijn eigen perspectief en als moslim zijnde.

    Wij moslims hebben al een antwoord op veel vragen.

    Wat doen wij hier?
    Hoe komen wij op aarde?
    Wie is onze schepper?
    Wat gebeurt er na de dood?
    Waar streven we naartoe?

    Enz. enz.

  2. #32
    Stilte Voor De Storm

    Reacties
    334
    26-09-2001

    Kan ik hieruit opmaken dat een en ander redelijk tegenstrijdig is in jou ogen en dat je het moeilijk vindt om hiermee om te gaan? Dus zijn de antwoorden waarover je het hebt die Moslims al hebben op vele of op zijn minst een aantal vragen tegenstrijdig met wat jij haalt aan informatie over filosofie? Roept dit nog meer vragen bij je op, kunnen beiden naast elkaar bestaan of is er sprake van echte tegenstrijdigheid en dus in jouw ogen verwarring?

  3. #33
    obsesion

    Reacties
    842
    05-07-2001

    MVC Premium MVC Premium
    Ja...het roept vragen op...maar goed...ik weet veel over de islam...en als ik die boek lees...en dan zie ik vragen....maar dan heb ik al antwoorden op die vragen.
    Niets in deze hele wereld of het universum...zal mij laten twijfelen over de islam.
    Islam is een deel van mij....en geen boek zal mij het tegenovergestelde bewijzen.
    En zoals ik al zei...het is interessant...hoe b.v. Plato, Socrates, Heraclitus, Aristoteles, de oude Grieken over het ''zijn'' dachten...

  4. #34
    Stilte Voor De Storm

    Reacties
    334
    26-09-2001

    Daar heb ik op zich veel respect voor, maar als je nou tegen bepaalde tegenstellingen aanloopt en in bijv. de filosofie of in een andere leer tegen antwoorden aanloopt die tegenstrijdig zijn met de antwoorden die de ISlam geeft. Of misschien nog een stapje verder, dat die antwoorden logischer op je overkomen dan de antwoorden die de Islam je geeft, wat doe je dan? Ik zeg niet dat het gebeurt, maar stel nou dat, hoe leg je jezelf dat dan uit? Behandel je het dan bijv. als iets waarop je pas een antwoord krijgt na dit leven of zijn de meeste zaken wel te relativeren.

    Je hebt het bijv. op antwoorden op bepaalde vragen, kan je mij een voorbeeld geven van een vraag en een antwoord?

    Begrijp me goed, ik probeer je niet op de proef te stellen of een of ander tegendeel te bewijzen hoor, maar ben gewoon benieuwd hoe je met dit soort zaken omgaat. Ik ben een leek namelijk hierin.
    Kennis is nog geen wijsheid.

  5. #35
    obsesion

    Reacties
    842
    05-07-2001

    MVC Premium MVC Premium
    Nou ik ben ook blij met je vraag.

    Nou ik geef nu een paar voorbeelden:

    De evolutie theorie versus de scheppingsverhaal in de koran.
    In de Koran staat precies hoe de mens geschapen is en wanneer het allemaal begonnen is.

    Sociale aangelegenheden:
    Hoe ga je met armoede om?

    De koran zegt dat elke moslim de armenbelasting moet betalen, 1/40ste deel van je jaar inkomen. Als iedereen het consequent zou doen, dan zou de armoede probleem uit de wereld worden opgelost.

  6. #36
    MVC Lid

    Reacties
    45
    28-01-2002

    hé guruman

    je hoeft niet bang te zijn hoor dat je niets verstaat, hij praat gewoon Hollands. En ook al zegt hij iets in het Spaans of Marokkaans, begrijp je aan zijn lichaamstaal wel wat hij zegt. Het is voor iedereen leuk om hem te zien je hoeft daar niet Marokkaans voor te zijn. Toen ik naar veni vedi vici ging toen was ik met mijn vriendinnen gegaan, die zijn ook niet Marokkaans, en die hadden het heel erg naar hun zin. Dus Guruman gewoon een keertje proberen - satisfaction is guarentied.
    Je moet het gewoon een keertje proberen.

    En Nadia jij begrijp hem wel hoor

  7. #37
    MVC Lid

    Reacties
    790
    16-01-2002

    Originally posted by Roy
    Nee lieverd, ik begrijp de hint niet. Misschien wil ik hem niet begrijpen, ik heb 2 kaartjes, 1 voor mij en je weet best voor wie de andere is.
    Voor Guruman dan..?
    You can bomb the world to pieces, But you can't bomb it into peace

  8. #38
    Stilte Voor De Storm

    Reacties
    334
    26-09-2001

    Originally posted by nadia25


    Voor Guruman dan..?
    Nee, ik heb met mijn vette togus 2 plaatsen nodig, als wij met zijn 2en zouden gaan had ik 4 plaatsen nodig gehad, maar ja uitverkocht is uitverkocht..
    Kennis is nog geen wijsheid.

  9. #39
    MVC Lid

    Reacties
    790
    16-01-2002

    Originally posted by Roy


    Nee, ik heb met mijn vette togus 2 plaatsen nodig, als wij met zijn 2en zouden gaan had ik 4 plaatsen nodig gehad, maar ja uitverkocht is uitverkocht..
    Ok 'k ga mee..Behalve als je me belooft dat je niet gaat liggen kwijlen en schuimen..ik wil niet belachelijk staan natuurlijk..Wat zullen de mensen wel denken..Moet aan mijn reputatie denken..Maar neem toch voor de zekerheid tien pakken zakdoeken mee in geval van he...Goed?
    You can bomb the world to pieces, But you can't bomb it into peace

  10. #40
    WISEGUY

    Reacties
    1.684
    11-11-2004

    4 jaar later.