1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    48.061
    06-02-2001

    Tandenpoetsen tijdens ramadan

    Citaat Geplaatst door Sheyba
    Mijn vraag is: mag je overdag je tanden poesten met een tandpasta als je aan het vasten ben.Of is dat Haram.

    Groetjes Sheyba
    .

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    104
    20-10-2002

    Ik zou het niet doen want er blijft tandpasta inje mond slikken hoe goed jeje mond spoelt je gaat het toch doorslikken. Dus als ik jou was zou ik het niet doen.
    @1234567890/°qwertyuiop*asdfghjkl<z]xcvbnm,.-§!"#$%&_()'?~|>=:;/*-+,

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    100
    22-10-2002

    063) Is tandenpoetsen met tandpaste toegestaan tijdens het vasten?



    Vraag: Is het toegestaan om de tanden te poetsen met tandpasta na de eerste zonschemering tijdens het vasten? En als het wel toegestaan is, maakt het bloed wat van de tanden vrij komt tijdens het gebruik van de tandenborstel, het vasten ongeldig?

    Antwoord:

    In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

    Het is toegestaan om na de eerste zonschemering, (wanneer men zich onthoudt van het eten, drinken…) gebruik te maken van tandpasta en een tandenborstel om de tanden te poetsen. Sommige geleerden zien het als afkeurenswaardig voor een vastende om de siewaak te gebruiken na de middag, omdat de geur uit de mond van een vastende verdwijnt. Men kan wel de etensresten van zijn tanden verwijderen. Wat betreft het gebruik van tandpasta, het is af te raden om het te gebruiken, dit omdat tandpasta een geur en smaak heeft. Het beste is dat men tandpasta na de sahoer gebruikt, en als het toch noodzakelijk gebruikt moet worden dan moet er rekening gehouden worden met het slikken van de tandenpasta.

    Het bloed dat vrij komt van de tanden na het poetsen met een tandenborstel maakt het vasten niet ongeldig.

    (Van de fatawa van Sheikh Ibn Djiebrien) Cyber-imam, St.Alwaqf, Moslim Jongeren Holland


    Nog een andere.
    Vraag: Er zijn mensen die graag hun tanden niet willen poetsen met een tandenstokje tijdens het vasten…Ze vrezen dat dit het vasten ongeldig maakt…wat is de geprefereerde tijd voor het tandenpoetsen in de Ramadan?

    Antwoord:

    In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

    Antwoord: Vrees hebben om de tanden te poetsen met een tandstokje tijdens het vasten of buiten het vasten is niet door de Qor’aan of Soenna te bewijzen, dit omdat Assiewaak tot de Soenna van de profeet behoort. In de bekende authentieke hadith is overgeleverd dat de profeet zei:”Het is een reiniging voor de tanden, en een oorzaak van tevredenheid van de Heer”. Siewaak is toegestaan en aan te raden na het verrichten van de kleine wassing, voor het gebed, bij het waken en tijdens het vasten….

    (Van de fatawa van Sheikh Ibn Al ‘oethaymien)

    Wassalam. Cyber-imam, St.Alwaqf, Moslim Jongeren Holland

    Wa salaam aleikoem wr wb

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    32
    17-02-2002

    poets je tanden alleen met een tandenborstel en water is ook smaakloos, het is maar een idee hoor. niet dat ik er verstand van heb ofzo.
    groetjes ihsane
    ihsane.l

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    23
    14-08-2002

    Het is toevallig gisteren ter sprake gekomen in de moskee.
    Volgens de Fqih mag je een beetje tandpasta gebruiken om je tanden te reinigen. Als je twijfelt kan je het beter laten.......

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    69
    06-05-2002

    Salaam alaykoem,

    Het is sterk afgeraden om tijdens nde ramdan je tanden te poetsen met tandpasta omdat de kans groot is dat je een klein beetje doorslikt of bloedt.

    De geur uit een mond van een vastende is beter dan musk bij Allah.

    Alaykoem salaam
    Sterk zijn betekent niet dat je iemand vloert. Waarlijk je bent pas sterk als je jezelf kunt bedwingen in een woede aanval

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    23
    04-11-2002

    oke Imam maar daar heb je wel gelijk in maar je moet ook denken aan de mensen om je heen wat betreft collegas, schoolgenoten enz.

    En tandenpoetsen in de ramadan is echt niet haram.
    Ik heb het zelf gevraagd aan een ECHT IMAM.

    Beslamaaaaaaaaaaaaaaa
    liefs queen-magrib

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    69
    06-05-2002

    salaam alaykoem,

    Ik heb niet gezegd da het harram ishet is sterk afgeraden.
    Je moet aan Allah(SWT) op de eerste plaats denken en niet de collega's of vrienden.

    Alaykoem salaam
    Sterk zijn betekent niet dat je iemand vloert. Waarlijk je bent pas sterk als je jezelf kunt bedwingen in een woede aanval

  9. #9
    Naima

    Reacties
    20
    31-08-2002

    wat is musk???
    Belangerijke dua:

    Yaa rabbie lakal hamdoe kamaa yanbaghie li jalaali wadj-hika wa li 'adiemie sultaanika.

  10. #10
    ..................

    Reacties
    10.222
    16-09-2002

    Origineel gepost door Lamode
    Ik weet het je hebt gelijk !

    Maar dat laatste zinnetje maakt me echt misselijk ( sorry, mijn mening ).

    Groetjes
    dat zinnetje maakt je misselijk ? wet je wel wie dat zinnetje gezegd heeft ?
    Heb je medische vragen ? klik dan op hier: HIER