1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    826
    19-05-2008

    Diabetes


    Ben jij zelf een diabetes patient of heb je ouders die deze ziekte hebben?
    En sta je er voor open om je verhaal ( anoniem) te delen?
    Mail mij naar Soumaya@marokkomedia.nl


    Dit onderdeel is voor een ervaringsverhaal op ww.zorgvoorjeouders.nl

    Groet,
    Marokko.nl

  2. #2
    Niemand is perfect

    Reacties
    5.670
    20-10-2005

    Mijn moeder heeft dat pas .. gelden .. type 2

    is dat Enstig ?
    ''Vandaag heb Ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb Ik de islâm voor jullie als godsdienst gekozen.

  3. #3
    Niemand is perfect

    Reacties
    5.670
    20-10-2005

    Hier vindt u 5 tips voor een gezond leven met diabetes type 2.

    1. Gezond eten
    Let op wat u eet en wanneer u eet. Vermijd calorierijk voedsel en eet wat meer fruit en groente. Vindt u dat saai klinken? Dat hoeft niet, want gezond eten kan ook erg lekker zijn. Op de pagina meer informatie staan adressen van websites met recepten. Uiteraard kan een diëtist u helpen nieuwe manieren van eten te ontdekken. Ook belangrijk: eet regelmatig. Dus probeer iedere dag zo veel mogelijk rond hetzelfde tijdstip te ontbijten, lunchen en dineren.

    2. Regelmatig bewegen
    Bewegen is goed. Daarvoor hoeft u niet per se naar de sportschool. Probeer dagelijks 30 minuten wat extra te bewegen door te tuinieren, te stofzuigen of door uw boodschappen lopend te doen. Maar een stevige wandeling of lekker een stuk fietsen is natuurlijk nog beter, omdat u dan uw conditie nog meer verbetert.

    3. Stoppen met roken
    Het zal geen verrassend nieuws zijn: roken is een heel slechte gewoonte. Stoppen levert daarom meteen al een positieve bijdrage aan uw gezondheid en u krijgt een betere conditie. Onzichtbaar, omdat uw longen, hart en bloedvaten geen last meer van roken ondervinden. En zichtbaar, omdat uw huid er gezonder uitziet. Bovendien ruikt u een stuk frisser en zullen uw reuk en smaak beter worden.

    4. Neem uw medicijnen in volgens het voorschrift van uw arts
    Een medicijn helpt alleen als u het ook werkelijk inneemt. En blijft innemen. Dat lijkt bijna overbodig om te zeggen, maar vaak denken mensen dat het ook best een tijdje zonder kan. Mocht u last hebben van bijwerkingen, aarzel dan niet en bespreek dit met uw arts of diabetesverpleegkundige.

    5. Controleer regelmatig uw bloedsuikerwaarde
    U kunt dit zelf doen of door een verpleegkundige laten doen. Blijf alert op complicaties, dus laat bijvoorbeeld ook uw ogen regelmatig controleren. Dat geldt ook voor uw cholesterolgehalte. Als u diabetes hebt, betekent een te hoog cholesterolgehalte een extra risico op hart- en vaatziekten.
    ''Vandaag heb Ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb Ik de islâm voor jullie als godsdienst gekozen.

  4. #4
    Niemand is perfect

    Reacties
    5.670
    20-10-2005

    Diabetes type 2 in Nederland

    Diabetes type 2, ook wel suikerziekte genoemd, is een chronische ziekte. Wie last heeft van diabetes, heeft te veel suiker in het bloed. Die suiker wordt ook bloedsuiker of glucose genoemd. Bij mensen met diabetes type 2 maakt het lichaam niet voldoende insuline aan. En de insuline die het lichaam wel maakt werkt niet zo goed als het zou moeten. Diabetes type 2 neemt in Nederland de laatste jaren epidemische vormen aan. Naar schatting 850.000 mensen hebben diabetes, waarvan 85-90 % met diabetes type 2.

    Leven met diabetes type 2

    Diabetes type 2 is een serieuze aandoening. De ziekte kent veel complicaties, zoals problemen aan ogen en voeten en nieraandoeningen. Ook is de kans op hart- en vaatziekten wel twee keer tot vier keer zo groot. Toch is er met diabetes type 2 goed te leven. Maar goed kan altijd beter. Waar moet u op letten en wat kunt u zelf doen om beter te leven met diabetes 2? De belangrijkste feiten zetten we nu alvast voor u op een rijtje

    Uw lichaam liegt niet en vertelt precies of u goed voor uzelf zorgt. Door goed naar uw lichaam te luisteren kunt u goed met diabetes 2 leven.
    Gezond leven helpt u beter te leren leven met diabetes type 2. Met een beetje aandacht voor wat u eet en dagelijks bewegen komt u al een heel eind.
    Diabetes type 2 laat zich goed met medicijnen behandelen. Volg de voorschriften en raadpleeg uw arts als u ergens over twijfelt.
    Heeft u last van bijwerkingen van medicijnen of van complicaties? Vraag uw arts of verpleegkundige wat u er samen aan kunt doen!
    ''Vandaag heb Ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb Ik de islâm voor jullie als godsdienst gekozen.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    2
    11-07-2009

    ik heb ook diabetis al van mijn geboorte en het is vervelend................type 1.............om van kleinsaf aan mag je niet snoepen je zit op school de kinderen eten chocolade en ik mag het niet.............stiekem at ik het maar kon de gevolgen zelf dragen...... op mij 10 moest ik spuiten en medicatie........3keer per dag suikergehalte testen................ voor het eten en na het eten...................en 3keer insuline..................tijdens mijn zwangerschap was het een ramp en bang dat het mijn kind ook het zou krijgen maar alhamdoellilah hij is gezond en wel

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    826
    19-05-2008

    Citaat Geplaatst door dolfijn1977 Bekijk reactie
    Mijn moeder heeft dat pas .. gelden .. type 2

    is dat Enstig ?

    Hoi,

    Hoe gaat het nu met je moeder? En heeft ze de juiste begeleiding gekregen van haar huisarts over hoe om te gaan met diabetes?

    Er valt met de ziekte diabetes goed te leven.Zolang je goed op je voeding let en aan voldoende beweging doet.
    Daarnaast is het belangrijk,afhankelijk van welke vorm je moeder het heeft, dat je de juiste medicatie gebruikt!

    Voor vragen ga naar www.zorgvoorjeouders.nl en vraag het aan de internetarts of internetapotheker. Dit kan ook anoniem!!

    Groet,
    Soumaya.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    826
    19-05-2008

    Citaat Geplaatst door j_nina_28 Bekijk reactie
    ik heb ook diabetis al van mijn geboorte en het is vervelend................type 1.............om van kleinsaf aan mag je niet snoepen je zit op school de kinderen eten chocolade en ik mag het niet.............stiekem at ik het maar kon de gevolgen zelf dragen...... op mij 10 moest ik spuiten en medicatie........3keer per dag suikergehalte testen................ voor het eten en na het eten...................en 3keer insuline..................tijdens mijn zwangerschap was het een ramp en bang dat het mijn kind ook het zou krijgen maar alhamdoellilah hij is gezond en wel

    Hoi,

    Hoe gaat het nu met je diabetes?
    Heb je het zelf onder controle en valt er goed mee te leven??

    Kan je misschien vertellen wat voor gevolgen je had als je bv wel veel suiker (snoepgoed) at??

    Dank.

    Groet,
    Soumaya.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    3.978
    06-06-2003

    Citaat Geplaatst door Soumaya Bekijk reactie
    Hoi,

    Hoe gaat het nu met je diabetes?
    Heb je het zelf onder controle en valt er goed mee te leven??

    Kan je misschien vertellen wat voor gevolgen je had als je bv wel veel suiker (snoepgoed) at??

    Dank.

    Groet,
    Soumaya.

    Hoi,

    Heb zelf al langer als 14 jaar type 1 diabetes.

    Als je snoepgoed eet gaat je suikergehalte stijgen-----hyper (boven de 10), waardoor je veeeeel dorst krijgt en vaak moet plassen. Het gevolg hiervan is dat er zich ketonen gaan vormen in je lichaam die een negatieve invloed hebben op jouw andere organen zoals; nieren,ogen,hart en daarnaast genezen jouw wondjes heeeeeeeel moeilijk.
    Een klein wondje kan ontstoken raken en ontsteken op jouw voeten kan dit dramatisch gevolgen hebben (amputatie)
    Te hoge glucosewaarden lijden ook gewichtsafname, omdat je veel glucose uitplast en je vetten worden aangebroken.

    Te lage waarden----> hypo ( onder de 4) zijn daar en tegen ook niet goed voor jouw lichaam. Je kunt als gecolg hiervan een totale black-out krijgen. Een goede vergelijking is een auto die zonder benzine stil komt te staan. Je lichaam kan zonder glucose in het lichaam ook niet functioneren. Dit is gevaarlijk wanneer jij bijvoorbeeld achter het stuur zit.

    Een goede regeling van je glucosewaarden is noodzekelijk om complicaties op lange duur te voorkomen. Ik geef toe dat het niet makkelijk is vooral als je een ontregelde leven hebt en meerdere keren op een dag insuline moet spuiten. De juiste belans tussen een lage (hypo) en hoge (hyper) suikergehalte vinden kan dan moelijk zijn.

    Meerdere keren op een dag meten is weten hoe je ervoor staat!

    Ik wens alle diabeten veel sterkte toe bij het regelen van hun diabetes.

    Groetjes,

    Rokana
    Een gezond mens heeft duizenden wensen, een ziek mens maar 1.

  9. #9
    *altijd Elhamdulila*

    Reacties
    3.156
    26-10-2007

    sinds gisteren weten we dat mijn vader het heeft,
    hij komt er nu pas achter en is 39
    verder had hij een te hoge het was namelijk 17 wat echt hoog is want een normale is 6
    verder zal hij een afspraak moeten makenn bij de dokter en pillen gaan krijgen
    ik denk dat het voor mijn vader heeel zwaar gaat worden
    want hij houd veel van drinken en ijsjes vla,pudding,danone dus het wordt heel erg wennen voor hem

    insa´allah zal alles goed komen
    De grootste uitdaging is om jezelf te blijven, in een wereld waar iedereen iets anders van je probeert te maken.

  10. #10
    Bijna Lid

    Reacties
    131
    07-05-2004

    Hey Iedereen,

    Mijn moeder heeft ook diabetes, ik heb de video gezien op deze site over zorgen voor je ouders.

    Nu had ik een vraagje: Mijn moeder heeft zolang dat ik mij kan herinneren diabetes. Maar het word alsmaar erger en erger, haar zicht is aant verminderen, haar huid ziet donkerrood en ze moet echt strikt op haar voeding letten.

    Maar het probleem is de Ramadan. Zij heeft als doktersadvies gekregen om NIET mee te vasten, want anders loopt ze het risico dat haar bloedsuiker veel te hoog komt te staan, waardoor ze in coma kan belanden.
    Mijn moeder is heel koppig, zij weigert dit te geloven en doet toch mee. Voor haar is het een band die je breekt tussen haar en Allah swt en een regel die ze altijd al meegedaan heeft kan ze niet zomaar stopzetten.

    Ik heb hier veel moeite mee, aangezien ik haar zelf dag na dag achteruit zie gaan. Ik heb haar daarjuist gezegd ik stop met de Ramadan als jij nog gaat meevasten, waardoor ze kwaad werd.

    We zijn RADELOOS

    Zelfs de rfqih in moskee vertrouwt ze niet.


    Iemand een tip ?


    Shoekran voor de moeite

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    2
    11-07-2009

    Citaat Geplaatst door Soumaya Bekijk reactie
    Hoi,

    Hoe gaat het nu met je diabetes?
    Heb je het zelf onder controle en valt er goed mee te leven??

    Kan je misschien vertellen wat voor gevolgen je had als je bv wel veel suiker (snoepgoed) at??

    Dank.

    Groet,
    Soumaya.

    als mijn suikergehalte te hoog is (dus veel snoep at werd ik agressief zenuwachtig)
    maar als ik te weinig at of overtijd was om te spuiten dan begin ik te zweten zie niet goed meer(zwart voor ogen) dan zie ik dat ik snel wat eet meestal dronk ikn cola...........
    maar alhamdoellilah heb het ondercontrolen ..............heb al een langen tijd geen te hoog of te laag gehad..............
    maar spijtig genoeg kan ramadaan niet meedoen.............ik probeer het en als het niet gaat sprry gaat het niet.................

  12. #12
    DAD IN MY HART 4EVER

    Reacties
    87
    14-09-2004

    Salaam,

    lieve mensen die diabetisch zijn. Ik denk dat ik dan, dat ik jullie kan helpen. Het is geen wonder middel, maar het helpt wel!!! Dit is geen verkoop verhaal, want daar doe ik niet aan het product verkoopt zichzelf. Ik wil er alleen het volgende over kwijt het heeft drie effecten 1. je reguleerd je bloedsuikerspiegel ermee. 2. je cholesterol verdwijnd, 3. je valt er van af. Het is een goedgekeurd product mocht je geintereseerd zijn laat dan een pmtje achter en ik neem contact met je op voor verdere info.
    PAPA UIT HET ZICHT, MAAR NEVER NOOIT UIT MIJN HART!!!
    WWW.SLIMEUROPE.NL

  13. #13
    DAD IN MY HART 4EVER

    Reacties
    87
    14-09-2004

    niet overtuigd kijk hier dan even naar.. WWW.SLIMEUROPE.NL

    succes!!!
    PAPA UIT HET ZICHT, MAAR NEVER NOOIT UIT MIJN HART!!!
    WWW.SLIMEUROPE.NL

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    3.978
    06-06-2003

    Citaat Geplaatst door Stika Bekijk reactie
    Salaam,

    lieve mensen die diabetisch zijn. Ik denk dat ik dan, dat ik jullie kan helpen. Het is geen wonder middel, maar het helpt wel!!! Dit is geen verkoop verhaal, want daar doe ik niet aan het product verkoopt zichzelf. Ik wil er alleen het volgende over kwijt het heeft drie effecten 1. je reguleerd je bloedsuikerspiegel ermee. 2. je cholesterol verdwijnd, 3. je valt er van af. Het is een goedgekeurd product mocht je geintereseerd zijn laat dan een pmtje achter en ik neem contact met je op voor verdere info.

    Gebruik je het zelf ook? of ben je zelf de (consult-) verkoopster?
    Een gezond mens heeft duizenden wensen, een ziek mens maar 1.

  15. #15
    Naoual's Caftan

    Reacties
    1.131
    06-03-2002

    Ik heb nu 9 jaar diabetes type 1 en prik 4 keer per dag insuline.
    Ben getrouwd en heb 2 gezonde kinderen alhamdoellilah.
    Leven met diabetes vind ik geen pretje, ik schommel heel vaak, hyper heb ik nog wel onder controle maar hypo's helemaal niet, krijg ze ook heel vaak tijdens het slapen waardoor ik wakker word en niet weet waar ik ben.
    Heeft iemand een insulinepomp, want dat wordt mij aangeraden, maar ik durf het niet zo goed.
    Heeft iemand er ervaring mee deel die dan met mij.