1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    15
    03-11-2002

    Een paar vragen

    Ik heb laatst een artikel gelezen van een marokaanse jongen van 17 jaar.
    En een ding viel me op hij vertelde dat hij zowel in marokko als in nederland als een buitenlander werd gezien.

    Daar had hij begrijpelijker wijs nogal last van.

    Maar wat ik miste in zijn verhaal (en daarom vraag ik het hier) is het antwoord op de vraag: hoe wil je gezien worden.

    En wat voel je jezelf marokaan? nederlander? of allebei ?dat laatste lijkt mij ook goed mogelijk.

    En voel je hetzelfde voor marokko als voor nederland?
    Wat is je thuisland?
    het land waar je je hele leven blijft wonen of het oude moederland?

    Op die vragen zou ik graag antwoord hebben.
    En zie het niet als een aanval of zo het is puur bedoeld om meer inzicht in de marokaanse belevingswereld te krijgen.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    2.085
    16-09-2002

    Het is gewoon zo dat je zowel in NL als in marokko als een buitenlander gezien wordt. ik zou niet weten hoe ik gezien wil worden door anderen, maar wat ik wel weet is dat ik me marokkaans voel en ookwel nederlands, thuis bij ons voel ik me meer marokkaans dat als ik bv op school ben...dus ik voel me allebei......ik voel hetzelfde voor nl en maroc, hangt natuurlijk ook van de situatie af.....

    ik ben hier geboren en opgegroeid, ik zie nl dus als mn thuisland, marokko is voor mij een vakantieland, ook wel meer dan dat ik heb er namelijk veel familie wonen
    ik zou daar denk ik niet mn hele leven willen doorbrengen..


    ps: sorry voor mn saaie stuk
    ~***"Verlaat je moeder niet, opdat het paradijs onder haar voeten ligt." ***~

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    15
    03-11-2002

    ZEKER NIET SAAI.

    BEDANKT!!

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    2.085
    16-09-2002

    Origineel gepost door petrov
    ZEKER NIET SAAI.

    BEDANKT!!
    graag gedaan
    ~***"Verlaat je moeder niet, opdat het paradijs onder haar voeten ligt." ***~

  5. #5
    Mystery member

    Reacties
    246
    07-05-2002

    zie me als Esco... MrEsco...

    MrEsco
    Hadith: Wie iemand tot het goede leidt, krijgt dezelfde beloning als de beloning van degene die (naar zijn advies) handelde. (Sahih Moeslim)

  6. #6
    Gemeenste lid.

    Reacties
    1.586
    03-08-2002

    Origineel gepost door Corrie
    Ik ben dan wel geen marokkaan, maar ik denk dat de meeste mensen niet als marokkaan of nederlander gezien willen worden.

    Maar gewoon als zichzelf, een losstaand individu.
    Klasse. Mijn ouders komen uit de Achterhoek, maar ik ben zelf opgegroeid in Amsterdam. Gevoelsmatig heb je dan wel wat met die boeren, maar om er nou tussen te zitten....... nee shokran. Weekendje is leuk.
    Ik heb nooit slaap.


  7. #7
    Bijna Lid

    Reacties
    1.514
    14-09-2001

    Heel raar ik voel me in Nederland Marokaanse en in Marokko voel ik me Nederlandse....

    Ik weet niet hoe ik gezien wil worden, want voor de Nederlanders is het moeilijk om mijn afkomst te raden, maar je ziet wel aan mij dat ik Islamitisch ben en dat vind ik belangrijker

  8. #8
    C'est moi!

    Reacties
    158
    05-01-2002

    Ik denk dat ik als een goede Marokkaanse moslim gezien wil worden die hier in Nederland geboren is en opgroeit. Ik weey dat ik Nederland meer mijn thuisland vind als Marokko, ook heb ik in Marokko familie maar zoals iemand al zei ik zou er niet mijn hele leven kunnen wonen en nog iets, al die Marokkanen die in Marokko wonen doen heel veel moeite om naar Europa te komen. Het is gewoon zo dat Nederland een goed ontwikkelde rijk land is en Marokko is er het tegenovergestelde van. Ik ga naar Marokko voor mijn familie en om mijn roots niet te vergeten. Maar ik zal altijd in Nederland blijven wonen, maar ik wil niet als een Nederlander gezien worden. De buitenlanders leven hier in de minderheid en ik wil dus gewoon als een Marokkaanse gezien worden.

    Greetz Karima
    “ Vrees Allah waar je ook bent en laat een goede daad volgen op een slechte daad om deze op te heffen en gedraag je goed ten opzichte van de mensen”.

  9. #9
    kl

    Reacties
    29
    03-09-2002

    jullie hebben alemaal gelijk maar je moet dan hier over denken :

    Hoe lang woon je al in nederland en je word toch nos steeds gezien als buitenlander. Maar als je in marokko een jaar woont met de middelen die er daar zijn dus geen m3 en nikes en weet ik veel wat nog allemaal dan voel je je eerder accepteert in marokko dan in nederland.
    Het feit dat je in marokko als nederlander en niet als marokkaan wordt gezien zit hem in het uitbundig gedragen van de marokkanen in marokko.
    Vandaar dat ik me meer een marokkaan dan een nederlander vind.
    I speak the truth even when I lie

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    15
    03-11-2002

    [QUOTE]Origineel gepost door Jadidi
    [B]jullie hebben alemaal gelijk maar je moet dan hier over denken :

    Hoe lang woon je al in nederland en je word toch nos steeds gezien als buitenlander.

    komt dat omdat je marokaan ben of moslim?

    of allebei?

    ]

  11. #11
    *Marrakchia*

    Reacties
    976
    05-06-2002

    Als mezelf......Bahjaouia...maar ligt eraan in welke discussie ik ben beland.....op school bijvoorbeeld heb je van die boeren die me als "marokkaantje" zien.........en dan negatief.......en dan zeg ik lekker "ik ben nog Nederlandser dan jij, beheers de taal beter dan jij en heb een Nederlands paspoort".....gewoon om te irriteren.........kunnen ze lekker niet tegen........

    *...Marrakech Bladi...*


  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    15
    03-11-2002

    Ja ik snap dat wel maar of het slim is?

  13. #13
    Bijna Lid

    Reacties
    981
    15-04-2002

    hele grote dikke vette TAZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZz

    wat lullen jullie over wat je je voelt.... rot op man, je bent gewoon MAROKKAAN of je bent het niet, je hebt niks te voelen, klaar punt uit.

    mijn ouders zijn marokkaans, mijn hele familie is marokkaans, nu dat ik in Nl woon maakt dat me echt niet een nederlanders en voel ik me dat al HELEMAAL NIET!!!!
    me familie is marokkaans dus ik ben marokkaans.... zijn je ouders nederlanders dan ben je nederlands waar je ook maar woont.....

  14. #14
    *Marrakchia*

    Reacties
    976
    05-06-2002

    maar dat neemt niet weg om die hollanders zo nu en dan lekker te irriteren om als marokkaans zijnde te zeggen (niet te voelen of te denken) dat je Nederlander bent......

    Heeft niks met mij te maken.........maar met de situatie....

    *...Marrakech Bladi...*