1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    887
    03-11-2002

    Zelfmoordaanslagen

    (Gaza, November 1, 2002) The people responsible for planning and carrying out suicide bombings that deliberately target civilians are guilty of crimes against humanity and should be brought to justice, Human Rights Watch said in a new report today.

    The 170-page report is the first full-fledged examination of individual criminal responsibility for suicide bombings against civilians in Israel and the Israeli-occupied territories. The report, Erased in a Moment: Suicide Bombing Attacks against Israeli Civilians, also provides the most thorough study to date of the suicide bombing operations of Hamas, Islamic Jihad, the al-Aqsa Martyrs' Brigades and the Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP), the groups that have claimed responsibility for almost all recent suicide bombings.

    "The people who carry out suicide bombings are not martyrs, they're war criminals, and so are the people who help to plan such attacks," said Kenneth Roth, executive director of Human Rights Watch. "The scale and systematic nature of these attacks sets them apart from other abuses committed in times of conflict. They clearly fall under the category of crimes against humanity."

    Bron: http://www.hrw.org/press/2002/11/isrl-pa1101.htm


    *******************************

    Wat vinden jullie van bovenstaande? Het gaat mij hier NIET om eventuele schuld van Israeli's maar om de daad op zich. Is een zelfmoordactie gericht op burgers, OP WELKE BURGERS OOK, een misdaad tegen de mensheid of niet?
    those who can make you believe absurdities
    can make you commit atrocities
    voltaire (1694 - 1778)

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    887
    03-11-2002

    Is dit een te gewaagde vraag?

    Morgaine

  3. #3
    maluku girl.........

    Reacties
    4.148
    06-10-2001

    Origineel gepost door Morgaine
    Is dit een te gewaagde vraag?

    Morgaine
    Salaam Morgaine...(wat betekent die naam eigenlijk, nooit van gehoord)

    blijkbaar is men nog aan het nadenken...

    Ik vind zelfmoord geen goede zaak, mij is altijd door mij ouders verteld dat als je zelfmoord plecht je ziel nooit rust zal vinden....volgens de Islam is het ook verboden je eigen leven te beeindigen...

    ja...ik vind het een misdaad tegen de gehele mensheid...

    beslama...fijne ramadan toegewenst..Sahira....
    De beste gelovigen in geloofszaken zijn degenen met het beste gedrag; en de beste van hen zijn diegenen die zich het beste gedragen tegenover hun vrouwen

    Moslima

    Marokko.nl memories

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    887
    03-11-2002

    Waar komen dan de verhalen vandaan dat wie zelfmoord pleegt voor de Jihad, rechtstreeks naar de hemel zal gaan alwaar hem ik weet niet hoeveel schone maagden ter beschikking zal worden gesteld? Is dit een vorm van propaganda door extremistische partijen? Of is dit ergens terug te vinden? In een Hadith bijvoorbeeld?

    Jihad is naar wat ik begrijp Heilige Oorlog. Maar ik las ook ergens dat het om een Heilige Strijd gaat maar dan vooral de strijd in jezelf. De strijd tussen goed en kwaad IN JEZELF. Ik weet niet in hoeverre dit als waar wordt aanzien maar persoonlijk vind ik dit toch een veel nuttigere interpretatie.

    Morgaine
    those who can make you believe absurdities
    can make you commit atrocities
    voltaire (1694 - 1778)

  5. #5
    Ruftend lid

    Reacties
    126
    06-08-2002

    Origineel gepost door verwijderd
    je hebt zelfmoord en je zelf op offeren voor je geloof of land.
    wat de palesteinen doen is hun zelf op offeren voor vrijheid in palestina dat is een heel groot verschil met zelfmoord en ik ben het eens met de palesteinse actie's
    ga spelen man! als ze allemaal zo denken als jou...blaas jij jezelf toch ook effe lekker op. succes ermee jonge!

  6. #6
    Het Vroege Vogeltje

    Reacties
    1.063
    12-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Hoe wanhopig hun situatie ook is, zelfmoordacties zal aan de situaties niet veel veranderen. Het eindigen van je leven, en daarmee (onschuldige) burgers mee treffen is niet de juiste manier.

    Inderdaad, wij hebben makkelijk praten. Wij leven niet onderdrukt, dagelijks geconfronteerd met de feiten, ... Doch, is de palestijnse samenleving zo wanhopig dat ze overgaan tot zelfmoordacties.

    Indien de acties gericht/beperkt zouden zijn tot het treffen van de Israelische soldaten, zou ik geneigd zijn om deels hierover akkoord te gaan. Burgerdoelwitten is voor mij onanvaardbaar, en werkt zelfs averrechts.

    Na 11 sept. spreekt men niet meer van 'zelfmoordcommand'os', maar van terroristen. Deze heeft natuurlijk een grotere negatieve connotatie, en stelt Israel in staat om nog harder op te treden. Spijtig genoeg hebben we dit mogen meemaken.

    Anderzijds, de Israelische eis om van de palestijnse authoriteiten te eisen dat ze de commando's in toom houden, slaagt ook nergens op.
    Het is maar dat ze de schuld in iemands schoenen moeten steken.

    Hetgeen me meer zorgen maakt is het feit dat Israel nu, als reactie op de commando's, de bezette gebieden fysisch gaat scheiden (door grote muren). Wat zal hier het gevolg zijn ? spijtig genoeg, belooft het niets goeds.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    887
    03-11-2002

    Mij lijkt het dat er toch andere, betere manieren te vinden moeten zijn om een betere toekomst voor je volk en je land op te bouwen.

    Ik vind het ook misdadig hoe bepaalde partijen mensen zo weten te indoctrineren dat ze zich als vrijwilliger aanmelden voor een zelfmoordactie. De top van deze partijen zal er nog geen seconde over aarzelen om zelf een dergelijke actie NIET te ondernemen. Om frustraties van mensen aan te wakkeren en mensen speciale condities in het hiernamaals voor te schotelen (je weet wel, die maagden enz.), dat vind ik ook misdadig.

    Overigens is ook Israel door Amnesty International aangeklaagd voor het niet respecteren van de mensenrechten.

    Morgaine
    those who can make you believe absurdities
    can make you commit atrocities
    voltaire (1694 - 1778)

  8. #8
    BeyonD SanE

    Reacties
    48
    18-09-2002

    Origineel gepost door Morgaine
    ...Mij lijkt het dat er toch andere, betere manieren te vinden moeten zijn om een betere toekomst voor je volk en je land op te bouwen...
    ...ik zal je ff toelichten waarom die andere betere manier niet werken..( ze zijn al 50 jaar aan het proberen trouwens....

    1!!! De ontwrichting van de Palestijnse landbouw.
    Velden met olijfbomen die nog dateren uit de tijd van de romeinen worden met de grond gelijk gemaakt.Veel gebeurt door de nederzetters zelf terwijl de israelische regring er nix tegen doet....en owee als je je plantjes wil verdedigen want dan ben je terrorist.

    2!!! In het jaar 2000,onder de regering Barak,stijgt het aantal kolonisten met 8,6% en een zeer grote (de grootste sinds 1992) toename van gestarte wooneenheden in de joodse nederzettinegn.Sinds de Oslo-akkoorden (DoP, sept 1993) is het aantal kolonisten bijna verdubbeld (van 116.000 naar 208.000 eind juni 2001).
    Sinds Oslo zijn er 20.371 wooneenheden bovenop de bestaande 32.750 bijgekomen. Dat is een stijging met 62 procent.
    Israël’s structureel plan voorziet tegen het jaar 2020 een stijging van het aantal kolonisten op de Westelijke Jordaanoever tot 310.000.
    De joodse nederzettingen zijn in strijd met artikel 49 van de vierde Conventie van Genève en de VN-resoluties 242 en 338

    3!!! Sinds 1967 hebben de Israëlische autoriteiten meer dan 6.000 huizen geheel of gedeeltelijk vernietigd in Gaza en de Westelijke Jordaanoever. In Oost-Jeruzalem gaat het over 2.500 huizen.Volgens de samengestelde gegevens van B’tselem en LAW zijn er sinds de DoP (declaration of Principles) van september 1993 in totaal 1392 huizen vernietigd .Miftah telt 770 vernietigde huizen in de periode 1987 tot 1997

    4!!! Er is een bouwverbod voor Palestijnen op 60 procent van de Westelijke Jordaanoever en 87 procent van Jeruzalem (Law, oktober 2000)

    5!!! De Israëlische begroting van 2000 (regering Barak) voorzag (in NIS - Israëlische munt, toenmalige waarde ca. 1 $ = 4 NIS), cijfers van Peace Now, 26 oktober 1999:

    _27 miljoen NIS voor de aanleg van By-pass-wegen (wegen die de nederzettingen verbinden, niet toegankelijk voor Palestijnen)
    _120 miljoen NIS voor de uitbreiding van de nederzettingen
    _216 miljoen NIS voor de inbeslagname van Palestijnse grond


    6!!! De Palestijnen bezitten 18% van Westbank, terwijl Westbank zelfs geen 20% van het oorspronkelijke Palestina uitmaakt. Arafat heeft niets, amper 5% van het vroegere Palestina, voor het moment volledig omsingeld door militairen. Israël dreigt ermee dat, als Arafat zijn staat uitroept, hij dat enkel zal kunnen doen met de kleine stukjes land die hij nu heeft en niet meer dan dat. Om het even duidelijk te stellen, hij zou opgesloten zitten, want hij zou deze staat nooit kunnen verlaten. Israël beheerst alles. Je moet weten dat, zelfs in de autonome steden, Israël de controle heeft over elektriciteit, water en telefoon en hiermee ook over de goederenstroom en de inwoners. Het zijn werkelijk openluchtgevangenissen.

    7!!! Er worden een aantal discriminatoire maatregelen genomen door de Israëlische autoriteiten ten aanzien van Palestijnse burgers van Jeruzalem.De residentie in Israël wordt geregeld volgens de ‘Wet op immigratie in Israël’ van 1952 en de ‘Reglementering van de immigratie in Israël’.

    De volgende restricties gelden niet voor de joodse bewoners met permanente verblijfplaats of voor Israëlische burgers, maar wel voor Palestijnse inwoners van Jeruzalem (bron Passia 2002):

    _Wie naar het buitenland wenst te reizen moet beschikken over een ‘re-entry’ visum op straffe van het verlies van recht op terugkeer

    _Een verblijfplaats elders kan leiden tot verlies van residentierecht in Jeruzalem. (Regulering uit 1994 spreekt over het kunnen bewijzen van een ‘leefcentrum’)

    _Een verblijf van meer dan 7 jaar in het buitenland impliceert automatisch het verlies van residentierecht; In 1996 besloot de Israëlische regering dat wie gedurende 7 jaar leeft in de Westbank eveneens het Israëlisch burgerschap verliest (van de 411 ingetrokken identiteitskaarten in 1999 bvb. zijn er 290 ingetrokken wegens te lang verblijf in het buitenland en 121 voor te lang verblijf in de Westbank.
    (Wil een Palestijn naar het buitenland gaan, dan moet hij de grenzen passeren, bewaakt door Israëli’s die hem kunnen verhinderen het gebied te verlaten of hem de terugkeer onmogelijk maken.)

    _Huwen met niet-resident impliceert een aanvraag indienen voor familiehereniging. Volgens Passia worden de meeste aanvragen afgewezen zonder enige rechtvaardiging.

    _Tussen 1967 en eind 2000 zijn 6381 identiteitskaarten (zie grafiek 4) ingetrokken (6.444 per datum van april 2001)

    8!!! Vluchtelingen die dateren van 1948 mogen israel niet meer betreden. 1948 is het jaar waarin de Israëli’s 700.000 tot 800.000 Palestijnen uitdreven, om hun eigen staat te creëren. Deze 800.000 mensen zijn er vandaag 4 miljoen geworden. Zij wonen in kampen in Libanon, Syrië en Jordanië.


    9!!! Tot april 2002 zijn meer dan 1300 Palestijnen gedood, tegen meer dan 300 Israëliërs. Meer dan 23.000 mensen zijn gewond geraakt, onder wie veel kinderen.

    10!!! Werkwijze israelische leger :
    Na elke begrafenis gaan de jonge Palestijnen, tussen de 12 en de 30, met stenen gooien naar de dichtstbijzijnde Israëlische soldaten, die hierop antwoorden met zogezegd geplastificeerde kogels -of met echte kogels, maar het maakt geen verschil uit: als je ermee geraakt wordt in de borst, dan ga je hoe dan ook dood. Terwijl de meeste stenen de soldaten, die in tegenstelling tot de Palestijnen over scherpschutters beschikken, zelfs niet bereiken, stellen we vast dat in 70 % van de gevallen de kogels op borst en hoofd geschoten worden. Dit doet denken dat het echt bevelen zijn om niet op de benen te schieten, maar om te schieten om de doden met het doel de Palestijnen te tonen dat hun opstand zinloos is. Dit heeft echter een omgekeerd effect: hoe meer de Israëli's Palestijnen doden, hoe meer ze in opstand komen.

    ---------------------





    MOET JE DIT EENS LEZEN :

    "Twaalf jaar en ouder mogen we neerschieten"
    Tijdens het begin van de tweede Palestijnse volksopstand, in oktober 2000, was ik voor de VPRO-Radio op de Westoever en zag nabij Ramallah op enkele meters afstand van me hoe een dertienjarig Palestijns kind door een militaire scherpschutter met een hoge snelheidskogel door zijn rechteroog werd geschoten en stervende werd afgevoerd. Van zelfverdediging was geen sprake, de Israëlische soldaat schoot vanuit de bovenste verdieping van een hotel op een afstand van tenminste 400 meter. De journaliste Amira Hass van de Israëlische kwaliteitskrant Ha'aretz, die in tegenstelling tot de Nederlandse correspondenten op de Westoever woont, interviewde een van de sluipschutters. 'Wanneer de officieren te velde de scherpschutters opdracht geven te vuren, dan is de intentie om het hoofd te raken, want als hij schiet, doet hij dat om te doden... Er zijn zelfs gewone soldaten die een rubber kogel afschieten maar een echte kogel ervoor plaatsen - dat verhoogt de kracht. Meestal doodt het... Twaalf jaar en ouder mogen we neerschieten,' aldus de Israëlische militair. Hij gaf overigens toe dat het moeilijk is om leeftijden te schatten. 'De richtlijnen... veranderen elke dag, soms zelfs meermalen per dag. Wanneer er aan Israëlische zijde doden vallen, mogen wij meer schieten.' Over het aantal Palestijnse doden zei hij: 'Zes per dag is normaal, het kunnen er ook veel meer zijn.' Het alleen verwonden van kinderen wordt doorgaans als ondoeltreffend beschouwd, want 'verwondingen hitsen de gemoederen veel meer op.'
    (Bron :
    http://vredessite.nl/middenoosten/20...29_houcke.html )
    ---------------------
    Nu heb ik alleen maar gesproken over feiten.
    Je moet eens zien hoe het er echt aan toe gaat daar.
    In veel Paletijnse gebieden geld nog steeds een straat verbond en joodse burgers mogen er wel rondlopen.
    Het is onverdragelijk om te zien hoe een gezin toe kijkt hoe hun huisje wordt vernietigt door bulldozers en ze hebben al zo'n moeite moeten doen voor elke steen en voor die vergunning.

    ---------------------

    Israel is duidelijk bezig met zeer duistere stille oorlog en schendt elk internationeel verdrag en over mensenrechtenschendingen niet te spreken....
    Ik vind dat elke jood die zich in israel bevindt zich schuldig maakt aan deze misdaden waar zijn regering verantwoordelijk voor is, en kan dus rekenen op het ergste.
    Als ik een israeli zou zijn ( ... ) dan zou ik meteen uit israel vertrekken.Doe je dat niet dan betekent het dat je het eens bent met de gang van zaken.

    Daarom vind ik dat israelische burgers zowiezo niet onschuldig zijn.
    Voor die kinderen is het wat lastiger...want die worden geboren waar hun ouders dat wensen.
    De palestijnen hebben jarenlang moeten worstelen met deze problemen en worden met de dag wanhopiger waardoor ze voor deze "zelfmoordacties" kiezen.
    Als ik daar zou zijn en ik zie die dingen gebeuren dan zou ik 1 van de eersten zijn die daar aan mee zou doen.Want ik zie het niet als zelfmoordaaslag maar als de strijd voor de vrijheid en de staat palestina en dat is de ware kracht die niemand je kan afnemen.

    Lang leve de martelaren en de vrijheidstrijders
    www.moviequotequiz.com/othersounds/OneOfThem.wav

    -S-

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    887
    03-11-2002

    Op andere sites worden ook feiten geplaatst die dan weer niets anders dan lof voor de Israeli's prediken. Naar mijn bescheiden mening probeert elke partij met een reeks feiten zijn gelijk te behalen.

    Misschien ben ik te nuchter maar ik denk aan het spreekwoord: waar twee kijven, hebben twee schuld.

    Je hoort me niet zeggen dat ik pro-Israelisch ben, verre van. Maar ik geloof ook niet in zelfmoordacties, vooral niet omdat bij die zelfmoordacties meestal onschuldige burgers omkomen, ook kinderen.

    Ik zeg niet dat een Israelisch kind meer waard is dan een Palestijns kind. Ik word zelfs licht onpasselijk wanneer ik het heb over de 'waarde' van een kind.

    Aan beide kanten zijn burgers met verdriet. Burgers die de rest van hun leven met trauma's door moeten gaan.

    Je gaat me niet vertellen dat elke Israelische burger lacht wanneer er Palestijnse doden vallen. Net zomin dat elke Palestijnse burger lacht wanneer er Israelische burgers omkomen.

    Als ik de oplossing voorhanden had, ik zou ze naar voor brengen en waarschijnlijk door beide partijen op handen gedragen worden... maar helaas ik heb de oplossing niet in pacht.

    *Morgaine wenst iedere Moslim(a) een goede Ramadan*
    those who can make you believe absurdities
    can make you commit atrocities
    voltaire (1694 - 1778)

  10. #10
    Het Vroege Vogeltje

    Reacties
    1.063
    12-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    De strijd is inderdaad al lang aan de gang. Beide partijen zijn in een viceuze cirkel terechtgekomen. Niet omdat ze al 50jaar bezig zijn, maar omdat geen van beide elkaar vertrouwt.

    Er word wel over vrede gesproken, maar elke partij heeft zijn eigen verborgen agenda. Zolang een onafhankelijk partij niet tussenbeide komt, zie ik geen uitweg. Dergelijke rol is niet wegglegd voor een bepaald land, maar voor een organistatie. De VN kan en had al langer tussenbeide moeten komen. Maar ja, de VN stuit geregeld op een misplaatst veto.

    In ieder geval, de huidige leiders van beide samenlevingen, hebben te veel bloed aan hun handen om over vrede te kunnen praten. Dit vormt een ander belemmering.

    Jizzy, hetgeen je schrijft is niets nieuws. Inderdaad, een verborgen agenda. Echter een opmerking. De palestijnse vluchtelingen, die zijn toch ontstaan in 67 en niet in 48 ? Kan zijn dat ik me vergis ...

  11. #11
    BeyonD SanE

    Reacties
    48
    18-09-2002

    Origineel gepost door Fargh

    Jizzy, hetgeen je schrijft is niets nieuws. Inderdaad, een verborgen agenda. Echter een opmerking. De palestijnse vluchtelingen, die zijn toch ontstaan in 67 en niet in 48 ? Kan zijn dat ik me vergis ...
    Vluchtelingen binden zich niet aan jaartallen.
    48 en 67 zijn beide jaren die correct zijn.
    De 1 is alleen wat erger dan de ander.

    Het is makkelijk om de feiten naast je te leggen maar feiten zijn gewoon feiten daar kun je niet omheen draaien.( laat staan de emotionele waarde.)
    Het palestijns "bestuur" maakt zeer zeker ook grote fouten maar die kun je niet vergelijken met die van de israelische...

    Ze zitten beide inderdaad erg fout.
    De palestijnen hebben nu bijna nix meer.Als Arafat had geluisterd in 1948 naar de toenmalige president van Tunesie Bourghiba dan zou er nu vrede zijn.
    Bourghiba stelde voor om het land te verdelen tussen de israeli's en de palestijnen.Arafat wiegerde en zie nu wat het resultaat is....
    www.moviequotequiz.com/othersounds/OneOfThem.wav

    -S-

  12. #12
    Het Vroege Vogeltje

    Reacties
    1.063
    12-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Vergeet niet dat hij toen net uit zijn wijk (de marokaanse wijjk) in Jerusalem moest vluchten. Hij moest en zou toen 'heel' palestina terug in haar oorspronkelijke staat herstellen.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    12
    05-11-2002

    As Salaama Aleichum, ucht

    Ik denk dat je gelijk hebt.
    Het heeft nu geen zin om je te verdiepen in de achtergronden van Joden en Palestijnen. Net als in Ierland liggen de oorzaken al te ver weg.

    Wat denk je van het laten uitvoeren van de VN resoluties (vrijgeven van DE bezette gebieden) en de westbank onder VN toezicht te plaatsen, met vrije vestiging van Israelies en Palestijnen.?

    Vergt erg veel van beide partijen:
    Palestina: het bestaan van Israel
    Israel :het bestaan van een Palestijnse staat

    Ma' assalaama
    Ik steek mijn nek uit

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    887
    03-11-2002

    Wat heeft Vlaanderen hier mee te maken?

    *Morgaine wenst iedere Moslim(a) een goede Ramadan !*
    those who can make you believe absurdities
    can make you commit atrocities
    voltaire (1694 - 1778)

  15. #15
    happyfeet

    Reacties
    27
    27-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Ik vind het belachelijk wat de Israeliers doen met de Palestijnen. Zij moeten die plekken verlaten en dan zullen de Palestijnen ophouden met zelfmoordaanslagen.

    Wat de Palestijnen doen is geen opoffering voor hun land, maar zelfmoord en dat is haram en helemaal als daarbij ook onschuldige burgers vallen ongeacht geloof en ras.

    Wat de Palestijnen doen is niet goed, maar ik heb er wel BEGRIP voor, lees goed, BEGRIP.

    Ik ben bang dat er daar voorlopig geen vrede komt. ik heb ook gelezen dat de DAG DES OORDEELS heel dichtbij is. En groot teken van dat de dag des oordeels nadert is, wanneer er vrede is in Palestina.

    appie was hier.