1. #16
    MVC Lid

    Reacties
    887
    03-11-2002

    Ik ben geen Belgische, ben een Nederlandse die in België, meer bepaald Antwerpen, Borgerhout woont.

    Ik kan heel goed begrijpen dat wanneer je in Palestina woont, je hart bloedt. Dat je wanhopig kunt zijn. Dat je veel pijn hebt omdat je dierbaren verloren bent. Dat de situatie uitzichtloos lijkt.

    Maar vergis ik me dat één van de namen van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle is? Waarom kunnen jullie dan niet een greintje barmhartigheid tonen ten opzichte van mensen die OOK dierbaren hebben verloren, die ook een kind, een ouder, broer of zus kwijt zijn geraakt?

    Het is maar mijn mening maar ik vind het misdadig iemand die wanhopig en gefrustreerd is, zo op te hitsen dat hij een zelfmoordaanslag pleegt. De leiders van Hammas en dergelijke, ZIJ zullen geen zelfmoordaanslag plegen, nee, ZIJ kijken wel uit.

    Overal ter wereld worden onschuldige mannen gebruikt als zogenaamd kanonnenvlees door hoge heren die hun mond vol hebben over de rechtvaardiging van een oorlog maar zelf nooit of te nimmer een frontlinie hebben gezien.

    De ouders, broers en zussen kunnen misschien wel denken dat hun zoon of broer een martelaar is maar wordt hun verdriet er minder om?

    Zolang er geen oplossing komt voor het Israel-Palestina probleem, zullen er lang beide kanten doden blijven vallen. Zullen langs beide kanten onschuldigen het leven laten.

    En ik begrijp werkelijk niet hoe kwaad met kwaad bestrijden opeens goed kan zijn.

    *Morgaine wenst iedere Moslim(a) een goede Ramadan*
    those who can make you believe absurdities
    can make you commit atrocities
    voltaire (1694 - 1778)

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    887
    03-11-2002

    Origineel gepost door elmarocani
    ok morgaine, kom jij dan maar met een oplossing voor die palestijnen.
    moeten ze volgens jou gewoon blijven kijken hoe hun kinderen worden afgemaakt? moeten ze blijven kijken hoe hun huizen worden verwoest?
    wat jij zegt komt het eigenlijk opneer dat de palestijnen gewoon op moeten geven!
    is dat wat je bedoeld?? dat ze hun land moeten gaan opgeven???
    dat zeg jij wel met andere woorden hoor.

    die aanslagen houden de israel een beetje tegen, anders hadden ze allemaal opgeruimd!
    want iedereen weet dat israel geen genade kent.
    elmarocani,

    ik begrijp niet hoe jij uit mijn woorden kunt opmaken dat ik vind dat de Palestijnen hun land moeten opgeven. Ik zou het appreciëren wanneer je niet aankomt met 'met andere woorden'. Ik vind dit niet eerlijk.

    Als ik een kant-en-klare oplossing bij de hand had, denk je niet dat ik die dan niet allang naar voren geschoven zou hebben. Ikke beroemd en iedereen blij !

    De Israelitische regering stelt zich keihard op tegenover de Palestijnen. Maar wanneer het mogelijk zou zijn om individuele burgers te vragen wat ze nu het liefst zouden willen, zouden er niet veel zijn die zeggen dat ze gewoon in vrede willen leven? Wil niet iedere mens uiteindelijk in vrede leven?

    Soms vraag ik me af waarom ik deze discussie nog voer, wij zullen het waarschijnlijk niet met elkaar eens worden op dit punt. Het is ook een ingewikkeld vraagstuk. Maar het alternatief om niet meer met elkaar te praten, is wat mij betreft geen alternatief.

    Louter hypothetisch: als er een oplossing is waardoor Joden en Moslims in vrede kunnen samen leven of eventueel naast elkaar leven, zou je die dan accepteren? Of zou dan nog steeds volhoueden dat iedere Jood een kopje kleiner gemaakt moeten worden?

    *Morgaine wenst iedere Moslim(a) oprecht een heel goede Ramadan*
    those who can make you believe absurdities
    can make you commit atrocities
    voltaire (1694 - 1778)

  3. #18
    MVC Lid

    Reacties
    103
    31-10-2002

    Zouden we niet moeten spreken van een soort van pepetuum mobilé?

    Volgens mij houdt deze strijd zich al jaren zelf in stand door het blijven oproepen van haatgevoelens en bloedwraak. Er wordt continue energie ingepompt! In dit geval nagatieve energie!

    Wijsheid zou inhouden dat één van de partijen nu zou beslissen om te stoppen met de strijd en in alle openheid zou verzoeken tot een brede maatschappelijke discussie!

    Niet dat praten altijd helpt, maar het zou misschien eens goed zijn om te kijken waar nu de raakvlakken tussen beide volken liggen en ze allebei eens te vragen waarom ze nu eigenlijk vechten!

    Vanwege een ver verleden?
    Vanuit een geloofs overtuiging?
    Omdat men niet anders kan?

    Omdat ze nooit ECHT naar elkaar geluisterd hebben?

    Wie weet, ligt de oplossing voor het conflict voor de voeten, maar zien ze het niet door de jarenlange verblinding der haat.

    Als men wilt, kan men bergen verzetten! Dus een oorlogje stoppen moet zeker kunnen!
    Reneoord

  4. #19
    MVC Lid

    Reacties
    887
    03-11-2002

    elmarocani,

    het doet me deugd te horen dat je voor vrede bent, wat ik niet goed begrijp is jouw gebruik van 'echte vrede'. Ik ken maar één soort vrede, of nee, ik ken ook bijvoorbeeld de gewapende vrede maar die telt in mijn ogen niet.

    Kijk, als het alleen van mij afhing, het hing alleen van jou af, en ik ben er zeker van dat een heleboel mensen hetzelfde denken, dan zou er inderdaad vrede zijn.

    Ik kan het conflict niet oplossen, jij kunt het conflict niet oplossen. Helaas ligt de situatie zoveel ingewikkelder. Maar ik hoop, net zoals jij, dat er ooit (en liever vroeger dan later) een tijd komt waarin men in het Midden-Oosten wèl vrede zal kennen.

    *Morgaine wenst iedere Moslim(a) oprecht een goede Ramadan*
    those who can make you believe absurdities
    can make you commit atrocities
    voltaire (1694 - 1778)

  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    103
    31-10-2002

    Vrede is een pauze tussen twee oorlogen?
    Vervelend maar zo is het wel!

    Beste elmarocani,

    Echte vrede die jij bedoelt is vrede die vanuit de mens zelf komt. Vanuit het hart en niet opgelegt! Moeilijk haalbaar is deze situatie.

    En wie verdedigt wat in deze oorlog? Palestina het land wat van hun is, of Israel het land dat van hun is?

    Stel, Israel besluit eenzijdig tot beeindiging van het geweld maar houdt vast aan het stuk land dat door de lidstaten is toegewezen, zouden de Palestijnen dat dan accepteren?

    Denk jij dat Israelieten en Palestijnen naast elkaar kunnen leven en zelfs wederkerig kunnen integreren?
    Reneoord

  6. #21
    MVC Lid

    Reacties
    91
    22-08-2001

    Re: Zelfmoordaanslagen

    (Gaza, November 1, 2002) The people responsible for planning and carrying out suicide bombings that deliberately target civilians are guilty of crimes against humanity and should be brought to justice, Human Rights Watch said in a new report today.

    The 170-page report is the first full-fledged examination of individual criminal responsibility for suicide bombings against civilians in Israel and the Israeli-occupied territories. The report, Erased in a Moment: Suicide Bombing Attacks against Israeli Civilians, also provides the most thorough study to date of the suicide bombing operations of Hamas, Islamic Jihad, the al-Aqsa Martyrs' Brigades and the Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP), the groups that have claimed responsibility for almost all recent suicide bombings.

    "The people who carry out suicide bombings are not martyrs, they're war criminals, and so are the people who help to plan such attacks," said Kenneth Roth, executive director of Human Rights Watch. "The scale and systematic nature of these attacks sets them apart from other abuses committed in times of conflict. They clearly fall under the category of crimes against humanity."

    Bron: http://www.hrw.org/press/2002/11/isrl-pa1101.htm


    *******************************

    Wat vinden jullie van bovenstaande? Het gaat mij hier NIET om eventuele schuld van Israeli's maar om de daad op zich. Is een zelfmoordactie gericht op burgers, OP WELKE BURGERS OOK, een misdaad tegen de mensheid of niet?


    Bron GVA (de afkorting ken je heus wel, daar je van A'pen bent)

    Amnesty beschuldigt Israël van oorlogsmisdaden

    Amnesty International heeft maandag het Israëlische leger beschuldigd van oorlogsmisdaden tijdens een offensief eerder dit jaar tegen de Palestijnse steden Jenin en Nablus op de Westoever.
    Het leger heeft zich volgens de mensenrechtenorganisatie schuldig gemaakt aan moord, foltering en mishandeling van gevangenen en lukrake vernieling van honderden woningen. Voorts hebben Israëlische militairen ambulances de weg versperd en humanitaire hulp tegengehouden, waardoor doden en gewonden dagenlang op straat bleven liggen. Bij zoekacties naar Palestijnse strijders werden andere Palestijnen als menselijk schild gebruikt. "Tot op heden hebben de Israëlische autoriteiten hun verantwoordelijkheid verzaakt om de plegers van ernstige mensenrechtenschendingen te berechten", aldus Amnesty.

    Het Israëlische leger zegt niet inhoudelijk te willen reageren omdat het nog niet over het volledige Amnesty-rapport beschikt. Wel merkt het op dat aan het offensief in maart een reeks Palestijnse terreuraanslagen voorafging en dat de "oorlog tegen de terroristische infrastructuur" voortkwam uit het basisrecht van Israël om zijn burgers te verdedigen. "Deze terroristische infrastructuur was gevestigd in het hart van een onschuldige Palestijnse bevolking die diende als dekking" en bij het optreden tegen deze infrastructuur heeft het leger de "nodige omzichtigheid" betracht, aldus een verklaring van het leger.

    Human Rights Watch, een in New York gevestigde mensenrechtenorganisatie, heeft in een vorige week verschenen rapport de beramers en plegers van Palestijnse zelfmoordaanslagen tegen Israëlische burgers van "misdaden tegen de menselijkheid" beschuldigd en de Palestijnse leider Yasser Arafat verweten onvoldoende tegen hen te zijn opgetreden.
    Het Israëlische leger zette het offensief 29 maart in nadat bij een Palestijnse zelfmoordaanslag 29 Israëliërs waren gedood. De zwaarste gevechten speelden zich af in Jenin en kostten aan 52 Palestijnen en 23 Israëlische militairen het leven. De Verenigde Naties stelden na een onderzoek vast dat zowel Israëlische als Palestijnse strijders het volkenrecht hadden geschonden, maar dat er geen grond was voor de Palestijnse bewering dat het Israëlische leger in Jenin een massamoord had aangericht.
    Amnesty verwijt het Israëlische leger dat het geen onafhankelijk en diepgaand onderzoek heeft laten instellen naar de gebeurtenissen in Jenin. Volgens Amnesty was de helft van de in Jenin gedode Palestijnen burger en waren onder de 80 doden in Nablus 16 vrouwen en kinderen.
    Voor sommigen, hun ergste nachtmerrie!

  7. #22
    MVC Lid

    Reacties
    887
    03-11-2002

    Said,

    ik heb in deze thread ook opgemerkt dat ook Israel werd aangeklaagd wegens het schenden van de mensenrechten door Amnesty International. Op het moment dat ik dit item opende, was het rapport van Amnesty nog niet in het nieuws.

    Dat ik de vraag stelde, wil niet zeggen dat ik partij trek voor de een noch de ander. Ik schreef ook dat het mij niet ging over de tegenstelling tussen Joden en Palestijnen maar over de zelfmoordacties OP ZICH. Over een zelfmoordactie gericht OP WELKE BURGERS DAN OOK.

    Het is nooit mijn bedoeling geweest de Palestijnen in diskrediet te brengen of de Joden te rechtvaardigen.

    En ja, GVA ken ik, de Gazet van Antwerpen.

    *Morgaine wenst iedere Moslim(a) oprecht een goede Ramadan*
    those who can make you believe absurdities
    can make you commit atrocities
    voltaire (1694 - 1778)

  8. #23
    maluku girl.........

    Reacties
    4.148
    06-10-2001

    Origineel gepost door Corrie
    Lees wat ik zeg in de voorgaande berichten, het gebeurt aan allebei de kanten.

    Ga niet zeggen ja maar de "joden" doen het ook, dat maakt iets fouts niet ineens goed.
    Als jij iemand vermoord betekend dat dan dat ik dat ook mag??
    Dan zal ik zeggen, ja maar die doet dat ook, dus mag ik het ook.
    Zo werkt het niet, ik ben verantwoordelijk voor MIJN daden, jij voor de jouwe.

    Ik weet dat er zo verschrikkelijk veel ellende is, ik wil dat het stopt, maar ik kan het niet stoppen.

    Je spreekt van wanhoop, je spreekt van het verlies wat geleden word door de palestijnen en daar heb je 100% gelijk in.

    Maar probeer eens door de ogen van het joodse volk daar te kijken(niet degene die de dienst uitmaken, gewoon de mensen die daar moeten wonen en leven).
    Voor hun geld dezelfde angst, dezelfde wanhoop, hetzelfde verlies.
    Hoe denk je dat het is om te leven in angst, bang moeten zijn dat de schoolbus van je kinderen word opgeblazen, bang zijn dat het restaurant waar je een hapje gaat eten word opgeblazen.
    Dat is net zo erg als de angst waarin de palestijnen leven.
    Het verlies van een geliefde word echt niet minder omdat je een jood bent, of een palestijn.

    Er is aan beide kanten niet 1 iemand die niet iemand heeft verloren in deze oorlog, aan beide kanten niet!!!!!

    Deze hele oorlog is een vies politiek spelletje, maar wie lijden, niet diegene die dit vieze spelletje spelen, maar de gewone mensen, de familie's die daar moeten leven(beide kanten dus!!!).

    Er is maar 1 oplossing, stoppen met het geweld.
    En ik hoop dat het de palestijnen zijn die dit het eerste doen, want hun hebben de hulp van de rest van de wereld het hardste nodig.

    Mijn hart gaat uit naar ALLE mensen die daar wonen, die snakken naar vrede en rust, jood of palestijn, het is mij om het even, het zijn allemaal MENSEN.
    Dame...je haalt de woorden haast uit mijn mond...prachtig verwoord!, als ik de beelden uit Palestina zie bloedt mijn moederhart ook..kinderen die geen schuld hebben worden opgevoed tot terroristen of offeren zich op omdat de volwassen het oneens zijn...en dat al bijna 30 jaar?

    En natuurlijk heb ik makkelijker praten, maar deze hele oorlog is lijkt van beide kanten een gebed zonder einde te zijn....

    Ik ben niet pro palestina of pro israel...ik ben tegen oorlog & ander geweld.

    beslama...en ik hoop dat zij een vreedzame ramadan hebben..Insha Allah.....Sahira...
    De beste gelovigen in geloofszaken zijn degenen met het beste gedrag; en de beste van hen zijn diegenen die zich het beste gedragen tegenover hun vrouwen

    Moslima

    Marokko.nl memories

  9. #24
    MVC Lid

    Reacties
    91
    22-08-2001

    Morgaine,

    De beschuldiging van oorlogsdaden werden ook door verscheidene landen aangehaald aan het adres van Israël. Ik weet ook heus wel dat beiden partijen daden plegen, maar ik kijk ruimer dan de hedendaagse tijd. Israël werd gesticht tijdens de oorlog weliswaar, maar de oorlog werd oa. gestart omdat men het gebied niet correct hadden verdeeld.
    Toen waren 70% Palestijnen en 30% Joden en Christenen.
    Ieder zou de helft van het grondgebied krijgen. Dit is al in mijn ogen een foutieve wat ik zelfs durf noemen "zionistische verdeling."
    Uiteraard dat door die verdeling Joden alle vredesgesprekken willen hervatten en de Palestijnen niet.
    Verder waren in het verleden Joodse militiegroepen actief die de Palestijnen verjaagden van hun woningen, straten, steden en gronden.
    Arabische straat-steden namen werden gewijzigd in Hebreeuse namen, nutsvoorziengingen die ten voordele van Israël gaat, Palestijnen hebben in hedendaagse tijd geen eigendomsrecht in Israël,... noem maar op.
    Deze daad ging gepaard met geweld, genocide, verplundering en verkrachting. Kan jij je herinneren dat er enige kritiek was van de Westerse wereld?
    Het is juist door deze gruweldaad dat er Palestijnse verzetsgroepen gesticht werden als antwoord op de Joodse militiegroepen.

    Ik hou het voorlopig hierbij, daar jij me een fijne ramadan wenst moet ik nu gaan eten!!!!

    Said
    Voor sommigen, hun ergste nachtmerrie!

  10. #25
    Het Vroege Vogeltje

    Reacties
    1.063
    12-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    De zelfmoord-plegers, kan je niet beschouwen als de 'zwakkeren'van de samenleving. Ik denk ook niet dat deze mensen moeten worden omgepraat om tot de daad over te gaan.

    Deze mensen nemen m.i. doelbewust een keuze om martelaar te worden. Dus niet omdat ze worden omgeluld, maar eerder door het feit dat er nu, na intifadah's, nog steeds geen sprankelijtje hoop, sterker nog. Ook het laatste sprankeltje hoop word hun ontnomen.
    Deze situatie zorgt sowieso voor depressieve mensen. Daar de paletijnse authoriteit de grootste werkgever was, en die nu geen geld novh infrastructuur heeft zit je met een grote meerderheid aan werklozen. Zijn volgens jou (werkloos+depressievelingen) dan alle palestijnen potentiele zelfmoordplegers ?

  11. #26
    Het Vroege Vogeltje

    Reacties
    1.063
    12-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    elmarocani,

    probeer je waardigheid te bewaren en hou je scheldwoorden voor jezelf.
    menngen hoeven niet perse overgenomen te worden. Begrip opbrengen is een andere zaak, dat is het minste.

  12. #27
    MVC Lid

    Reacties
    376
    04-07-2002

    Origineel gepost door amilhamsah
    Zelfmoord-aanslagen worden gepleegd door mensen die zijn omgepraat. Het zijn zwakkere mensen, werkloos, die depressief zijn. Ze worden omgel.u.l.d. door bazen van terroristische bewegingen. Ze beloven hen het eeuwige leven in het paradijs etc. en een beter leven als dat ze nu leiden! Ze worden gewoon gehersenspoeld.
    Ik keur het zwaar af, onschuldige mensen zijn er de dupe van.
    jONGEN JE WEET TOTAAL NIET WAAR JE OVER PRAAT, denk voortaan eerst na voor je wat intikt, aan de intelligentie van deze dappere broeders kunnen wij niet tippen. Het zijn meestal hoog geleerden, vaak zijn hun ouders en broers en zussen op brute wijze vermoord door de joden. Wat zou jij doen als je familie voor je ogen zou worden afgeslacht? TOEKIJKEN? SCHAAM JE JONGEN, WEET WAT JE SCHRIJFT IN HET VERVOLG.

  13. #28
    MVC Lid

    Reacties
    376
    04-07-2002

    Origineel gepost door Corrie
    Iemand moet stoppen het maakt niet uit wie, dat zeg ik al vele keren!!!!

    Je blijft maar hangen bij het wie is fout, wie is goed.
    Het heeft geen zin om dat steeds te blijven zeggen, dat word al zolang gedaan en het heeft geen donder geholpen.

    Weet je wat het probleem is, kijk je vanuit palestijns oogpunt dan hebben de palestijnen gelijk.
    Maar de joden hebben vanuit hun eigen standpunt ook weer gelijk(dat is hun waarheid, of je het er nu mee eens bent of niet).

    Allebei de kanten vinden dus dat zij het recht aan hun kant hebben.
    Dat is het probleem van elke oorlog, beide kanten vinden altijd dat ze gelijk hebben.

    Land, grensen, allemaal illusie's die door de mens verzonnen zijn en daardoor scheiding teweeg brengen.
    Wat is een grens nu eigenlijk????
    Een streepje op een kaart, meer is het niet!!!

    De Hamas, bahhhhhhhh, haatvolle groep mensen die alleen maar haat, verwarring, woede, agressie, scheiding en ongelijkheid prediken.
    Een zeer racistische groep.
    Misschien zijn ooit uit nobel oogpunt begonnen, maar dat doel is allang voorbij gestreefd en nobel zijn ze allang niet meer.

    Maar het is genoeg zo, ik stop met deze discussie, ik heb mijn gedachte's erover neergezet, als je die nu nog niet begrijpt(en daarmee bedoel ik niet dat je me ook gelijk moet geven, maar begrijpen) dan kan ik er niets aan doen om het je alsnog te laten begrijpen.
    Dat is mijn tekortkoming, niet de jouwe, ik weet het niet anders uit te leggen, het geschreven woord is moeilijk, mist de emotie en lichaamstaal.
    HOEZO HEBBEN DE JODEN GELIJK, VERTEL MIJ DAT EENS ?

  14. #29
    MVC Lid

    Reacties
    376
    04-07-2002

    Origineel gepost door Corrie
    Lezen is een kunst dat weet ik, maar je zou op z'n minst je best kunnen doen...

    Ik zeg nergens dat de joden gelijk hebben, ik zeg dat hun denken dat ze gelijk hebben.
    In HUN hoofd hebben hun dus gelijk, hun zijn er van overtuigd dat ze het recht aan hun kant hebben.
    Dit is normaal, je ziet dit in elke oorlog, beide kanten vinden altijd dat ze het recht aan hun kant hebben.

    Elmarocanie, ik ben geen jodin, ik heb geeneen geloof ben in geeneen geloof gedoopt of wat dan ook.
    Waarom is altijd iedereen die geen partij kiest of ook maar enige kritiek uit gelijk een jood?????????

    Verblind door vooroordelen ben je elmarocanie.

    Ik kies geen partij, ik wil alleen dat deze ellende(israel) stopt, dat de pijn die mensen daar voelen eindelijk beeindigd word.

    Voor mij bestaan er geen rassen, er bestaat voor mij maar 1 ras en dat is de MENS.
    Dat is jouw redenering vuile rat!!! alleen in een andere bewoording, manipuleren daar zijn jullie joden goed in!!!!

  15. #30
    MVC Lid

    Reacties
    91
    22-08-2001

    Origineel gepost door amilhamsah
    Zelfmoord-aanslagen worden gepleegd door mensen die zijn omgepraat. Het zijn zwakkere mensen, werkloos, die depressief zijn. Ze worden omgel.u.l.d. door bazen van terroristische bewegingen. Ze beloven hen het eeuwige leven in het paradijs etc. en een beter leven als dat ze nu leiden! Ze worden gewoon gehersenspoeld.
    Ik keur het zwaar af, onschuldige mensen zijn er de dupe van.
    Ook een antwoord op corrie:

    Zionisme dat ten koste gaat van anderen keur ik ten zeerste af en veroordeel ik ten zeerste. In mijn ogen is dit racisme, waarbij men andersgelovigen verjaagt voor "eigen volk." Onze forumlid Morgaine zal ons zeker en vast kunnen toelichten wat "eigen volk" inhoudt, is het niet Morgaine?

    Said
    Voor sommigen, hun ergste nachtmerrie!