1. #6526
    Aseb7aan

    Reacties
    5.487
    05-06-2002

    Citaat Geplaatst door Nadornr1 Bekijk reactie
    Alles van Google halen en dan islam gebruiken om in de privé van andermans vrouwen te komen.
    Tfoe walg van dit soort cyberimams.
    Ik ben geen Imam maar heb meer kennis dan jou en daar ben je jaloers op.

    Onze Profeet vrede zij met hem zei: "de hasad eet de hasanaat op zoals het vuur het hout opeet." ( Hadith sahih)

    Ben benieuwd wat jij op de Dag van Opstanding van je hasanaat overhoudt!
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  2. #6527
    Aseb7aan

    Reacties
    5.487
    05-06-2002

    Citaat Geplaatst door Nadornr1 Bekijk reactie
    De Profeet [sallallaahoe ‘alayhie wa sallam] heeft gezegd:

    “Het meeste wat ik voor mijn oemmah vrees, dat is
    een hypocriet met de tong van een geleerde"
    Ik ben geen geleerde, plus...
    Een hypocriet in de Hadith is iemand die van hart ongelovige is en zijn tong anders is!

    Ik wist niet dat jij je zo kan verlagen om je moslimbroeder een hypocriet te noemen.
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  3. #6528
    Aseb7aan

    Reacties
    5.487
    05-06-2002

    Citaat Geplaatst door Nadornr1 Bekijk reactie
    Vraag Allah jou te vergeven walgelijk ventje voor het lastig vallen van andermans dochters
    en vrouwen via de inbox.
    Ik heb jou lang geleden geadviseerd via inbox om mij niet seksistisch lastig te vallen door zich voor te doen als geile vrouw.
    Het is jij die naar mij kwam met die verdorven praktijken van jou.....waarom?

    Uit afgunst
    haat
    wrok
    om je broeder neer te halen omdat hij succesvol is dan jij of een ni3ma heeft wat jij niet hebt.

    Dat is waar jij van blij wordt!

    Al zou dit 10 jaar geleden zijn dan haal je weer een oude koe uit de sloot en verzoek je mij om vergeving bij jou te vragen?
    Ik heb echt nooit een psychisch gestoorde mens gezien als jou, zelfs kuffar die ik ken gedragen zich beter dan jij!
    Wat een mannenwijf ben jij zeg! Geen kennis, geen fatsoenlijk gedrag, maar de hele tijd bezig zijn met de eer van je medemens!

    Jij bent gewoon zielig en nutteloos! Je hart is van duivel in mensenlichaam!

    Onze Profeet vrede zij met hem zei: "Het behoort tot iemand zijn gezond geloof om dat gene wat hem niet aangaat niet
    mee te bemoeien."


    Als je dus met andersmanszaken bemoeit dan is je geloof ziek, aldus de geleerden!


    5:105 O jullie die geloven! Aan jullie (de hoede over) jullie zelf ( dus let op jezelf). Er kan jullie geen schade berokkend
    worden door degene die dwaalt,
    wanneer jullie de Leiding volgen


    Ik vergeef je niet, totdat je al je troep schoonmaakt
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  4. #6529
    Aseb7aan

    Reacties
    5.487
    05-06-2002

    Citaat Geplaatst door Nadornr1 Bekijk reactie
    Een ware saytaan ben je.

    Tot Allah is de terugkeer.

    Onthou dat hypocriet.
    Ik zag je veel moslims letterlijk kuffar verklaren, dus mij zien als hypocriet is voor jou een fluitje van een cent.
    Terwijl bij Allah dit een gigantische zonde is, die je op de Dag der Opstandig zwaar op je rug zult dragen....en daarmee
    Allah ontmoet om je te verantwoorden voor de schade die jij hebt aangericht bij mij en je vele broeders.

    Ik behandel mensen met gezondheidsklachten en ik kan je verzekeren dat hartenziekten
    waar jij vol van zit, de ergste ziekten zijn op deze aardbol waar geen medicijn voor bestaat
    in apotheken noch in de natuur behalve door je in lijn met de Sunna en de Koran te gedragen.
    Voordat je kennis gaat vergaren dus, begin met het Tazkiya van jezelf. Dat gaat voor...

    Vermijd bespioneren zoals jij doet,

    Vermijd jaloezie zoals jij doet alsof je leven van afhangt,

    Vermijd wrok, haat en denk niet dat jij beter bent dan anderen....werk aan jezelf!

    Vermijd vloeken ( verbanning van de rahma van Allah) en takfier ( iemand kafir of munafiq verklaren) want daar ben je de kampioen in,
    terwijl je niet beseft hoe gevaarlijk dit voor jouw geloof en eindbestemming kan zijn!

    Onze Profeet vrede zij met hem zei: ...."een dienaar
    kan een uitspraak doen waarmee hij de Boosheid en de Toorn van Allah op zich neemt zonder dat hij er naar omkijkt
    , en Allah laat hem door deze uitspraak een grote afstand neerdalen in het hellevuur."
    ( Sahih hadith)

    Een van de voorwaarden van Tauba is vergeving vragen van je broeder bij wie jij zijn eer in het openbaar of in het geheim hebt
    aangetast, als jij met een blanco blad je leven wilt voortzetten. Dit is een wijze les van jou om af te blijven van de eer van je broeders
    en zusters,
    want ik vergeef je niet totdat je je woorden terugneemt of anders
    gaat dat af van je Hasanaat op Yaum al qiyama!
    Zelfs respect voor deze maand al Haraam heb je niet eens! Zondigen op deze maand telt zwaar, zwaar bij Allah...







    .
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  5. #6530
    888888

    Reacties
    28.391
    18-02-2007

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Nadornr1 Bekijk reactie
    Een ware saytaan ben je.

    Tot Allah is de terugkeer.

    Onthou dat hypocriet.
    Je wilt mensen exposen met een spiksplinternieuw account... zegt genoeg toch

    ‘One reason is that intelligence is expensive—the brain devours about 20% of our daily calories, though it accounts for just 2% of our body weight—and what better way to find the enormous array of fats, amino acids, vitamins and minerals these fastidious organs require, than by feasting on animals which have already painstakingly collected or made them.


  6. #6531
    Aseb7aan

    Reacties
    5.487
    05-06-2002

    Je bent wat je eet

    Het spreekwoord ‘je bent wat je eet’ mag volgens wetenschappers van het Maastricht UMC+ voortaan wat letterlijker
    worden genomen. De onderzoekers vonden namelijk in het spierweefsel van gezonde vrijwilligers rechtstreeks gedeelten
    van eiwitten terug die in een eerder stadium waren ingespoten bij een koe.

    De gelabelde aminozuren (de bouwstenen van eiwitten) die werden ingebracht, waren vijf uur na consumptie van een
    melkeiwit afkomstig van het dier terug te vinden in nieuw aangemaakte spieren bij de deelnemers aan het onderzoek.
    De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift PLOS ONE.

    Spieropbouw
    Voortdurend worden spiervezels in het menselijk lichaam aangemaakt en weer afgebroken. Om die spieropbouw in
    goede balans te houden is de consumptie van voldoende eiwitten essentieel. Eiwitarme voeding en te weinig beweging
    leiden namelijk tot spiermassaverlies. Met name bij ouderen kan dat op termijn mobiliteitsproblemen opleveren, omdat
    de afbraak van spiervezel sneller gaat dan de opbouw.

    De Maastrichtse wetenschappers proberen dat proces beter te begrijpen en tegen te gaan door onderzoek te doen naar
    bijvoorbeeld het optimaliseren van het voedingspatroon. Daarbij is het onder andere van belang om te weten op welke
    manier eiwitten uit voeding worden gebruikt in het menselijk lichaam.

    Vlaggetje
    Het nauwgezet volgen van een eiwit gaat als volgt in zijn werk: allereerst worden bepaalde aminozuren voorzien van een
    soort chemisch vlaggetje. Deze gelabelde eiwitbouwstenen worden vervolgens bij een koe ingespoten waar ze uiteindelijk
    terechtkomen in het melkeiwit caseïne.

    Deelnemers aan het onderzoek krijgen via een melkdrankje 20 gram van dit eiwit binnen, vergelijkbaar met de hoeveelheid
    in een normale maaltijd. Na consumptie breekt het menselijk lichaam het caseïne-eiwit weer af. De vrijgekomen
    bouwstenen, die nog steeds zijn gemarkeerd met het chemische ‘vlaggetje’, worden vervolgens weer gebruikt voor
    de aanmaak van nieuwe eiwitten. Met behulp van een aantal moderne technieken kunnen de onderzoekers precies
    bepalen waar de aminozuren uiteindelijk terecht komen.

    Exact hetzelfde
    Vijf uur na consumptie van het melkdrankje bleek iets meer dan de helft van de gelabelde aminozuren terug te vinden in de
    bloedcirculatie van de deelnemers. Daarvan werd ongeveer twintig procent teruggevonden in nieuw aangemaakt
    spierweefsel.

    “Omgerekend wordt er dus zo’n twee gram van het ingenomen eiwit rechtstreeks ingebouwd in nieuw spierweefsel”,
    zegt projectleider prof. dr. Luc van Loon, hoogleraar Fysiologie van Inspanning. “Die aminozuren zijn nog exact hetzelfde
    als de aminozuren die veel eerder werden ingespoten bij de koe. Je bent dus letterlijk wat je zojuist gegeten hebt.”

    Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met het Top Institute for Food and Nutrition in Wageningen.
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  7. #6532
    Aseb7aan

    Reacties
    5.487
    05-06-2002

    Cranberry’s kunnen gebruik antibiotica beperken




    Een internationaal team van wetenschappers presenteerde nieuw bewijs over hoe cranberry’s een doorslaggevend
    instrument kunnen vormen om de resistentie tegen antibiotica en oxidatieve stress te verminderen.

    Urineweginfecties
    Op het ‘International Conference on Polyphenols and Health’ (ICPH) onthulden de wetenschappers de steeds
    sterker wordende aanwijzingen dat cranberry’s terugkerende urineweginfecties (UWI), de op één na meest voorkomende
    vorm van infecties, kunnen helpen afremmen [1]. Een lager aantal infecties zou een geringer gebruik van antibiotica en
    minder risico op het ontwikkelen van resistentie tegen antibiotica betekenen.

    Andere belangrijke onderwerpen die naar voren kwamen waren: hoe de unieke combinatie van polyfenol-antioxidanten
    (uit cranberry’s) kan helpen bij het behoud van een gezond hart, een goede cognitieve gezondheid en bescherming kan
    bieden tegen oxidatieve stress ter bevordering van het algehele welzijn.

    “We hebben lang geloofd in de gezondheidsvoordelen die cranberry’s voor de urinewegen hebben”, aldus Kalpana Gupta,
    MD, MPH, hoofd Infectieziekten bij Boston Healthcare System en professor in de geneeskunde aan de Boston University
    School of Medicine, “maar uit dit nieuwe onderzoek blijkt hoe omvangrijk deze voordelen precies zijn”.

    Cranberrysap

    Afremmen antibioticaresistentie en bevorderen algehele gezondheid
    Ongeveer 40 procent van de vrouwen en 12 procent van de mannen ervaren ten minste één symptomatische
    urineweginfectie tijdens hun leven [2]. Dit toont direct aan waarom een van de meest urgente problemen voor de
    volksgezondheid de resistentie tegen antibiotica is, volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

    Alleen al in Europa worden naar schatting 400.000 mensen per jaar besmet met een resistente bacteriestam [3].
    En in de Verenigde Staten worden ten minste 2 miljoen mensen geïnfecteerd met bacteriën die resistent zijn tegen
    antibiotica [4]. Soms kunnen deze schijnbaar eenvoudige infecties leiden tot complicaties, die te voorkomen waren
    geweest.

    Dr. Gupta benadrukt dat door de stijgende resistentie tegen meerdere klassen geneesmiddelen orale opties tegen
    urineweginfecties vaak beperkt en soms zelfs onbestaand zijn. Uit de resultaten van klinische studies kan worden
    opgemaakt dat met cranberry’s de incidentie van symptomatische urineweginfecties kan verminderen.

    Christina Khoo, PhD, directeur Research Sciences bij Ocean Spray, gaat verder in op deze kwestie en deelt met ons
    hoe unieke cranberry-elementen de cranberry tot een krachtige en, belangrijker nog, voedingsgerichte benadering maken
    die voordelen kan opleveren voor het hele lichaam. Stel eens voor dat we terugkerende aandoeningen, zoals
    urineweginfecties, onder controle kunnen krijgen met cranberry’s in plaats van met een antibioticum; dat kan zomaar
    mogelijk zijn.

    Cranberry

    Oxidatieve stress remmen
    In de lijst met gezonde eigenschappen van de cranberry staat het vermogen om de cardiovasculaire en cognitieve
    gezondheid te ondersteunen. Peter Howe, PhD, professor aan de University of Newcastle in Australië, presenteerde
    zijn onderzoek en legde uit hoe polyfenolen (zoals de polyfenolen in cranberry’s), helpen voorkomen dat bacteriën zich
    hechten aan cellen en aan elkaar zijn gekoppeld voor een betere doorbloeding. Dit zou kunnen helpen bij het verbeteren
    van de algehele cardiovasculaire gezondheid evenals de cognitieve functie.

    Luis Goya, PhD, wetenschappelijk onderzoeker op de afdeling Metabolisme en Voeding aan het Institute of Food Science,
    Technology and Nutrition (ICTAN-CSIC) in Madrid, voegde aan de presentatie van Dr. Howe nog toe hoe die belangrijke
    cranberrycomponenten bescherming kunnen bieden tegen oxidatieve stress en het lichaam kunnen helpen bij het
    bestrijden van de schadelijke effecten van stress.

    “Op basis van de opkomende wetenschap kunnen cranberry’s een belangrijke voedingsaanwinst zijn voor de aanpak
    van mondiale gezondheidsproblemen, vooral omdat steeds meer mensen holistische benaderingen zoeken voor
    genezing”, aldus Dr. Howe. “Ik ben blij dat ik deel uitmaak van dit internationale team van deskundigen en de nieuwste
    wetenschappelijke bevindingen mag presenteren en de mogelijkheden verder kan onderzoeken.”

    Cranberry

    Een vruchtbare toekomst
    Cranberry’s spelen een belangrijke rol in het helpen van mensen om de aanbevolen hoeveelheid fruit tot zich te nemen.
    De wetenschappelijke bevindingen die werden gepresenteerd tijdens het ICPH-congres onderstrepen verder dat
    cranberry’s krachtig zijn en gezondheidsvoordelen kunnen opleveren voor het hele lichaam.

    Dit nieuwe onderzoek bouwt ook voort op andere recente bevindingen waarin werd aangetoond dat het drinken van
    een cranberrysapcocktail kan helpen bij het beheren van de risico’s in verband met hart- en vaatziekten, diabetes en
    beroerte [5][6]. De toekomst is vruchtbaar voor cranberry’s en, nog belangrijker, voor degenen die kunnen profiteren van
    de voedingselementen in cranberry’s.

    Voetnoten
    [1] Urinary Tract Infection In Adults
    [2] What is a Urinary Tract Infection?
    [3] WHO Europe: Data on antimicrobial resistance
    [4] CDC: Antibiotic / Antimicrobial Resistance
    [5] Cranberry juice consumption lowers markers of cardiometabolic risk
    [6] The Benefits Of Cranberry Juice
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  8. #6533
    Aseb7aan

    Reacties
    5.487
    05-06-2002

    Vitamine K2 herstelt elasticiteit van bloedvaten


    Onderzoekers van de R&D Group VitaK hebben het definitieve bewijs geleverd dat vitamine K2 niet alleen aderverkalking
    voorkomt, maar zelfs reeds verstijfde bloedvaten weer elastisch maakt.

    Deze doorbraak in de relatie tussen voeding en hart- en vaatziekten kwam tot stand na een groot interventie-onderzoek
    waarin honderden deelnemers gedurende drie jaar werden behandeld met vitamine K2 of een placebo.

    De studie is gepubliceerd in het gezaghebbende tijdschrift Thrombosis and Haemostasis en bevestigt voor het eerst het
    oorzakelijk verband tussen vitamine K2 en hart- en vaatziekten.

    Het meest opmerkelijke resultaat van de studie was dat de aderverkalking niet alleen werd gestopt, maar dat de al verstijfde
    bloedvaten weer elastischer werden. Er was dus sprake van een duidelijke verbetering. Dit was eerder alleen nog maar
    aangetoond in proefdieren.

    In hetzelfde cohort werd in 2013 aangetoond dat vitamine K2 ook een gunstig effect heeft op de botsterkte en de
    botontkalking remt bij vrouwen na de overgang. Dezelfde onderzoekers toonden in 2004 in samenwerking met de
    Erasmus Universiteit Rotterdam al aan dat personen die een vitamine K2-rijk dieet gebruiken tot 50% minder
    overlijdensrisico hebben ten gevolge van hart- en vaatziekten.

    Vervolgens werd in samenwerking met de Universiteit van Leuven aangetoond dat ook een laag vitamine K gehalte in
    de vaatwand een ernstige risicofactor is voor cardiovasculaire sterfte, vergelijkbaar met roken. In de nu gepubliceerde
    studie is gezuiverd vitamine K2 in lage dosering (omstreeks de aanbevolen dagelijkse dosis voor vitamine K) toegediend
    als voedingssupplement aan vrouwen tussen de 55 en 65 jaar.
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  9. #6534
    Aseb7aan

    Reacties
    5.487
    05-06-2002

    Gele kiwi beste bron van vitamine C

    Nederlanders weten niet wat de beste bronnen van vitamine C zijn, dat blijkt uit onderzoek[1] van Zespri.
    80% van de Nederlanders weet dat dagelijks vitamine C nodig is, maar minder dan 1 op de 5 Nederlanders realiseert
    zich dat de gele kiwi verreweg de meeste vitamine C bevat: ruimschoots de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

    Immuunbooster
    Vitamine C is een echte immuunbooster. Nu de koude augustusmaand ons teisterde en de herfst op komst is, is het
    belangrijk dat Nederland de juiste producten kent om de weerstand te verhogen.

    Zespri SunGold Kiwifruit Schaaltje met kiwi

    Na een prachtige zomer is de herfst in Nederland vroegtijdig toegeslagen. Wisselvallig weer, stortbuien en onverwachte
    kou plagen de Nederlandse zomervierders. Weerplaza meldt dat de gemiddelde temperatuur in De Bilt midden augustus
    15,2 graden betrof. Dit is het laagste gemiddelde in bijna vijftig jaar. Als gevolg hiervan ligt verkoudheid en griep in
    Nederland eerder op de loer dan in andere jaren. Gelukkig weten bijna alle Nederlanders dat vitamine C belangrijk is voor
    een goede weerstand. Vitamine C is een belangrijke antioxidant voor het immuunsysteem die je lichaam helpt om
    weerstand op te bouwen tegen infecties. Omdat vitamine C in water oplosbaar is, kan ons lichaam het niet opslaan en moet
    dagelijks gezorgd worden dat we de aanbevolen hoeveelheid tot ons nemen. Een belangrijk onderwerp nu blijkt dat
    Nederlanders niet weten welke producten het rijkst zijn aan vitamine C.

    Zespri SunGold Kiwifruit gerecht

    Feiten over vitamine C
    Wanneer het gaat om vitamine C kiest 95% van de Nederlanders voor groenten en fruit om de dagelijkse dosis binnen te
    krijgen. Wat echter weinig mensen weten is dat door het kookproces groenten veel vitamine C verliezen, daarom dient
    vitamine C zoveel mogelijk verkregen te worden uit fruit. In de categorie fruit kiest Nederland voor de sinaasappel, dit terwijl
    één sinaasappel maar 80 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C bevat. Groene en gele kiwi en rode
    paprika daarentegen worden enorm onderschat.

    “In Nederland wordt een dagelijkse inname van 75mg vitamine C aanbevolen,” aldus Patricia Ploeger, sportdiëtist en
    voedingsdeskundige. “Met respectievelijk 85 mg, 150 mg en zelfs 161 mg per 100 gram overtreffen de groene kiwi, de rode
    paprika en de gele kiwi dit vereiste. Een goed alternatief dus voor de gebruikelijke sinaasappel.”

    Voor Nederland betekent dit dat slechts één groene of gele kiwi al voldoende is om te voorzien in de dagelijkse behoefte
    vitamine C. Uit onderzoek blijkt dat op dit moment nog té weinig mensen dit weten: minder dan de helft van de
    Nederlanders eet maandelijks een kiwi, in het geval van de gele kiwi is dit één op vier.

    Zespri SunGold Kiwifruit

    Gele kiwi beste bron van vitamine C
    Van alle kiwivariëteiten bevat de gele kiwi dus de meeste vitamine C. Dit is een nog relatief onbekende kiwivariant met een
    kale huid, geel vruchtvlees en een lekker zoete smaak die iedereen zal aanspreken. Met zijn 161 mg vitamine C per
    100 gram voorziet één gele kiwi per dag ruimschoots in de dagelijkse behoefte vitamine C. Daarnaast bevat de gele kiwi
    nog andere belangrijke voedingsstoffen zoals foliumzuur, wat ook weer belangrijk is voor een goed werkend
    immuunsysteem. Tot slot heeft de gele kiwi met zijn ultiem zoete smaak en slechts 57 calorieën per 100 gram een
    bijzondere balans tussen lekker en gezond. Een onderschat superfruit dus!

    Meer informatie
    www.zespri.eu/nl
    www.facebook.com/Zespri.Nederland

    Voetnoot
    [1] Onderzoek uitgevoerd door Zespri (iVox) naar de kennis van vitamine C bij 1000 Nederlanders tussen 17 en 64 jaar.
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  10. #6535
    Aseb7aan

    Reacties
    5.487
    05-06-2002

    Vijf misverstanden over ontgiften


    Het klinkt zo logisch: je lichaam ontdoen van gifstoffen door te vasten, een weekje een detoxdieet te volgen, een klysma
    te nemen of elke ochtend te gorgelen met olie (‘oil-pulling’, het nieuwste middel). Toch is de werkelijkheid een stuk
    gecompliceerder. Het Voedingscentrum legt uit waarom iedere vorm van ontgiften onzin is.

    “Mensen die ontgiften zijn vaak heel bewust met hun lichaam en voeding bezig en dat is positief. Ze doen aan detoxen
    omdat ze denken dat je er schadelijke stoffen mee kwijt raakt,” zegt dr. Stephan Peters, kennisspecialist voedselveiligheid
    bij het Voedingscentrum. “En het klinkt ook heel logisch. Gifstoffen uit voeding, de bodem en de lucht zouden ophopen en
    je lichaam kan die niet vanzelf kwijt. Dus moet je het een handje helpen. Maar die gedachte berust op misverstanden.”

    Misverstand 1:

    Als ik een tijd ongezond heb gegeten, moet ik detoxen om mijn lichaam te reinigen

    De effecten van een tijd lang slecht leven los je niet op door te detoxen. “Als je een paar weken op vakantie veel vet, zout
    en suiker hebt gegeten en veel alcohol hebt gedronken, dan is de schade allang gedaan,” legt Peters uit. Het heeft dan ook
    geen zin om daarna nog te gaan detoxen. “Je lever breekt alcohol in een dag of drie volledig af. Detoxen heeft daar geen
    effect op. Het teveel aan vet en suiker dat je hebt binnengekregen is al opgeslagen in de vorm van extra gewicht. Die
    schadelijke stoffen hopen niet op. Je hebt alleen je lever en nieren tijdelijk harder laten werken. Het enige dat wél ophoopt,
    zijn natuurlijk de calorieën.”

    Misverstand 2:

    Door te detoxen los je gifstoffen op

    Je lever reinigt je lichaam de hele dag door. “24 uur per dag is dat ene orgaan bezig met het verwerken van afvalstoffen,”
    zegt Peters. “Dat houdt nooit op. Je lever is de beste detoxmachine.” Maar kunnen we door te detoxen de lever een
    steuntje in de rug geven? “Nee,” zegt Peters. “Dat is geen gekke gedachte, maar dat kan niet. Niks wat je aan de buitenkant
    doet of toedient, helpt je lever sneller of beter te werken. Je lever raakt niet overbelast doordat het schadelijke stoffen moet
    afbreken. Dat is zijn werk. Je hoeft niet naar de sauna te gaan om gifstoffen uit te zweten. Afvalstoffen afbreken doet de
    lever al voor je en door te zweten gaat het niet sneller.”

    Misverstand 3:

    E-nummers en bestrijdingsmiddelen kunnen stapelen in je lichaam

    E-nummers en bestrijdingsmiddelen in je voeding hopen zich niet op in je lichaam. Peters: “Nagenoeg alles dat je
    binnenkrijgt via je voeding wordt meteen weer afgebroken door de lever. De lever is een poortwachter. Wat het lichaam
    kan gebruiken, wordt omgevormd tot brandstof, bouwstof of als reserve gebruikt. Wat het lichaam niet kan gebruiken, wordt
    door de lever omgezet zodat het kan worden uitgeplast of –gepoept. Er blijft dus niks ergens achter. Ook stoffen als
    E-nummers en bestrijdingsmiddelen kan het lichaam uitstekend afbreken. Daar is jaren onderzoek naar gedaan en we
    weten precies hoe het lichaam ze afbreekt, en dat er dus niks achterblijft”.

    Misverstand 4:

    Via ons eten krijgen we te veel schadelijke stoffen zoals kwik en dioxines binnen

    Dioxines en kwik komen soms voor in bepaalde soorten vis, met name vette roofvis . Deze stoffen worden veel
    langzamer afgebroken door het lichaam. Peters: “Het klopt dat een teveel aan deze stoffen gevaarlijk kan zijn, je kunt er
    ziek van worden. Maar onze voeding bevat over het algemeen heel weinig dioxines en kwik. Daar bestaan erg strenge
    productnormen voor. Soms komen ze inderdaad voor, maar ook al krijg je een keer teveel binnen, dan nog is het op langere
    termijn onschadelijk. Als je gevarieerd eet, dan herstelt je lichaam de balans vanzelf. Detoxmethoden dragen niets bij aan
    dit opruimproces. Omdat je het risico op dioxines en kwik vooral bij roofvis nooit helemaal kunt uitsluiten, gelden voor
    bepaalde kwetsbare groepen, zoals zwangere vrouwen, voorzorgsadviezen. Bepaalde vissoorten zoals tonijn en
    koningsmakreel kunnen zij beter niet eten. Voor alle consumenten geldt het advies, dus ook voor zwangere vrouwen:
    eet twee keer per week vis, waarvan een keer vette vis. Als je je aan deze aanbevelingen houdt, heb je eigenlijk alleen
    maar voordelen van het eten van vis.”

    Misverstand 5:

    Baat het niet, dan schaadt het niet

    Detoxmethoden helpen dus niet. Dan kunnen ze vast ook geen kwaad, zou je denken. Peters bevestigt dat de meeste
    manieren van detoxen onschadelijk zijn, maar maakt één uitzondering. “Sommige detoxmethoden maken de zaak alleen
    maar erger. Het ontgiften met klei of kalk, zoals kalebas of pimba, bijvoorbeeld. Bijna al dit soort producten bevatten lood en
    dat is giftig. Je lichaam haalt het lood uit de klei en neemt het op. Je ontgift dan niet jezelf, maar de klei.”
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  11. #6536
    Aseb7aan

    Reacties
    5.487
    05-06-2002

    Stof in cacao herstelt werking van ontstekingsremmer


    De stof epicatechine, die veel in cacao voorkomt, kan de natuurlijke werking van de lichaamseigen ontstekingsremmer
    cortisol herstellen volgens onderzoek van Erik Ruijters van het Maastricht UMC+.

    Fresh Cacao from São Tomé & PríncipeFotocredits: Everjean (cc)

    Bij veel chronische ontstekingsziektes is de functie van cortisol aangetast.

    De cacaocomponent zou daarnaast een positief effect kunnen hebben op de toediening van medicijnen die bijvoorbeeld
    worden ingezet bij COPD-patiënten. Ruijters publiceert zijn bevindingen in het wetenschappelijk tijdschrift Pharmacological
    Research.

    Van nature wordt het lichaam tegen ontstekingen beschermd door lichaamseigen ontstekingsremmers
    (ofwel glucocorticoïden), zoals cortisol. Bij onder meer COPD, reumatoïde artritis en chronische darmontsteking is de
    werking daarvan echter drastisch verminderd. Uit het onderzoek blijkt dat die afname wordt veroorzaakt door het ophopen
    van schadelijke zuurstofdeeltjes. Cacao is rijk aan zogenoemde flavonoïden, die er om bekend staan dat ze als antioxidant
    kunnen dienen om die schadelijke werking te beperken. Epicatechine (ook een flavonoïde) blijkt daar eveneens toe in staat
    te zijn. Ruijters toont met zijn onderzoek voor het eerst aan hoe een flavonoïde op die manier de natuurlijke functie van
    cortisol kan herstellen en dus ontstekingsremmend werkt.

    Herstel
    Ruijters observeerde in cellen van het immuunsysteem dat epicatechine werkt als een antioxidant. Dat betekent dat de
    cacaocomponent de hoeveelheid schadelijke zuurstofdeeltjes vermindert. Het niveau wordt zelfs weer hersteld tot normale
    waardes. Als gevolg daarvan bleek in dezelfde cellen ook de werking van de ontstekingsremmer cortisol te worden
    hersteld. Ook hier weer tot het niveau dat bij gezonde cellen wordt waargenomen, waardoor de ontsteking afneemt.
    De bevinding dat epicatechine de werking van cortisol kan herstellen heeft mogelijk ook positieve gevolgen voor medicijnen
    op basis van glucocorticoïden.

    Cacaosupplement
    Veel patiënten met een chronische ontstekingsziekte krijgen vaak medicijnen met cortisol als werkzame stof toegediend,
    zogenoemde corticosteroïden. Echter blijken deze in de praktijk niet altijd even effectief te zijn. Volgens Ruijters kan het
    stofje uit cacao dan uitkomst bieden: “In theorie kan een middel op basis van epicatechine, en andere flavonoïden, de
    werking van deze geneesmiddelen weer herstellen. Het is in de toekomst dus niet ondenkbaar dat beiden tegelijkertijd
    worden voorgeschreven. Het is zelfs mogelijk dat enkel de toediening van flavonoïden zelf al voldoende is om een
    ontsteking af te remmen.”
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  12. #6537
    Aseb7aan

    Reacties
    5.487
    05-06-2002

    Moeilijk bewegen door tekort aan vitamine D


    Ouderen die te weinig vitamine D binnenkrijgen, hebben vaker moeite met fysieke routinehandelingen, zoals opstaan uit een
    stoel en traplopen. Dit blijkt uit het onderzoek van drs. Evelien Sohl en collega’s van VU medisch centrum, gepubliceerd in
    het
    Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

    Vitamine D speelt een cruciale rol bij het sterk maken en houden van botten en mogelijk spieren. Het lichaam maakt
    vitamine D aan onder invloed van zonneschijn, maar zo’n vijftig procent van de ouderen heeft een tekort aan de stof,
    schatten wetenschappers.

    “We zien dat ouderen die een tekort hebben aan vitamine D meer kans lopen om beperkt te worden in hun mobiliteit”, zegt
    drs. Evelien Sohl, onderzoeker van VU medisch centrum in Amsterdam. “Uit eerdere onderzoeken weten we dat mensen
    met beperkingen ook meer kans hebben om in een verpleeginrichting terecht te komen en dat ze ook een hogere kans op
    overlijden hebben.”

    De conclusies volgen uit een onderzoek onder honderden Nederlandse ouderen onderdeel van de Longitudinal Aging Study
    Amsterdam. Door middel van bloedtests bepaalden de onderzoekers van hen het vitamine D-niveau. De proefpersonen
    beantwoordden vervolgens vragen over het uitvoeren van dagelijkse handelingen, zoals gaan zitten, opstaan uit een stoel,
    traplopen en een korte wandeling maken.

    Hieruit bleek dat een lager vitamine D-niveau samenhangt met een grotere kans beperkt te zijn in minstens één van deze
    handelingen.

    In de oudste groep van proefpersonen rapporteerden de meeste mensen met een redelijk tot prima vitamine D-niveau geen
    enkele fysieke beperking. Aan de andere kant meldt uit de groep met een te laag vitamine D-niveau zeventig procent
    minstens één beperking.

    “Onze bevindingen suggereren dat een te laag niveau van vitamine D bijdraagt aan het slechter kunnen uitvoeren van
    dagelijkse fysieke handelingen en als gevolg daarvan het op zichzelf kunnen wonen”, zegt Sohl. “Het toedienen van een
    vitamine D-supplement zou een manier kunnen zijn om dit tegen te gaan, maar dit moeten we verder onderzoeken.”
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  13. #6538
    Aseb7aan

    Reacties
    5.487
    05-06-2002

    Rode peper helpt tegen het jojo-effect


    Het toevoegen van een kleine portie Spaanse rode peper aan het dieet heeft een gunstig effect op het voorkomen van het
    jojo-effect.


    Daarnaast stimuleert het ook nog eens de vetverbranding tijdens het afvallen. Dit toont onderzoekster Pilou Janssens van
    het Maastricht UMC+ aan bij proefpersonen.

    Het onderzoek, onder leiding van Margriet Westerterp-Plantenga (professor voedselinname-regulatie bij de mens), werd
    recent gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift PLoS ONE.

    Maar liefst vier op de tien vrouwen heeft last van een jojo-effect. Dat voortdurend afvallen en weer aankomen wordt
    veroorzaakt door een verschil in energiebalans tijdens en na het dieet. Tijdens het diëten wordt er namelijk minder energie
    geconsumeerd. Als gevolg wordt er ook minder energie verbrand. Het lichaam wordt zuiniger. Doordat er wel meer energie
    wordt gebruikt dan er wordt opgenomen valt men af. Wanneer iemand weer overstapt op een normaal eetpatroon en meer
    gaat eten is het lichaam nog altijd aangepast aan het verbranden van minder energie. Daardoor vliegen de kilo’s er weer
    terug aan. Maar de stof capsaïcine in rode peper kan dus helpen om dat te voorkomen.

    Eten voor de wetenschap
    Een aantal proefpersonen bracht voor het onderzoek viermaal 36 uur door in een zogeheten respiratiekamer, een volledig
    ingerichte ruimte waar diverse metingen in kunnen worden uitgevoerd. Zoals het monitoren van energiegebruik en
    vetverbranding. De proefpersonen kregen tijdens deze vier sessies te maken met verschillende eetpatronen: een normaal
    eetpatroon en een dieetpatroon met slechts driekwart van de normale energiewaarde. In beide situaties werd ook de
    toevoeging van ongeveer één gram rode peper (een halve theelepel) per maaltijd getest, gelijk aan ongeveer
    tweeëneenhalve milligram capsaïcine.

    Extra zetje
    Wat bleek nu? Het toevoegen van chilipeper aan het dieet zorgde ervoor dat het verschil in energiegebruik met een
    normaal eetpatroon (zonder rode peper) werd verkleind. Daardoor blijft tijdens het dieet het energiegebruik vrijwel op het
    oorspronkelijke niveau. Wanneer iemand weer terug zou gaan naar het normale eetpatroon wordt het jojo-effect dus
    afgeremd. Eveneens ging bij de proefpersonen de vetverbranding omhoog. Het toevoegen van één gram rode peper per
    maaltijd tijdens het dieet kan dus zelfs nog eens een extra zetje geven bij het afvallen.
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  14. #6539
    Aseb7aan

    Reacties
    5.487
    05-06-2002

    Gezonde voeding voor goede ogen




    De bloedcirculatie door het lichaam is waarschijnlijk een van de belangrijkste factoren die bijdragen tot de gezondheid
    van de ogen. Voedingsmiddelen zoals citrusvruchten, volkoren producten en groene bladgroenten zijn rijk aan bepaalde
    voedingsstoffen die essentieel zijn voor de gezondheid van de ogen.

    Het zicht in topconditie houden begint bij meer leren over het effect van die voedingsmiddelen op de algemene gezondheid.
    De volgende voedselgroepen zijn daar enkele voorbeelden van:
    1. Groene bladgroenten

    Groene bladgroenten zijn een bron van luteïne, alsook antioxidanten. Vooral groenten als spinazie, boerenkool en peterselie
    bevatten veel luteïne, en moeten dan ook deel uitmaken van elk voedingspatroon om de ogen in goede gezondheid te
    houden.

    2. Carotenoïden

    Net zoals luteïne zijn carotenoïden erg belangrijk voor de gezondheid van de ogen. Deze stof wordt gekenmerkt door een
    opvallende kleur, die in bepaalde fruit en groenten duidelijk aanwezig is. Denk bijvoorbeeld aan mais, pompoen, courgette,
    paprika en wortels, die naast carotenoïden ook antioxidanten bevatten en dus essentieel zijn voor de gezondheid van het
    zicht!

    wortelsap
    3. Vis voor meer visie

    Vervolgens bevatten vette vis soorten veel omega-3, een essentieel vetzuur dat belangrijk is voor de ogen. Vooral zalm
    en makreel bevatten veel van deze voedingsstof, en horen dan ook deel uit te maken van elk voedingspatroon.

    zalmmoot

    Naast gewoon aandacht besteden aan wat men eet, zijn er ook nog andere manieren waarop men de ogen langer kan
    doen meegaan. Een overzicht van enkele handige tips is hier dan ook van toepassing.
    1. Vermijd te veel suiker en zout

    Zelfs als men relatief gezond eet kunnen de ogen nog altijd beschadigd raken. Vaak worden ziektes zoals diabetes
    veroorzaakt door een teveel aan suiker. Een neveneffect van deze aandoening is dat de ogen aftakelen. In sommige
    gevallen kan dit tot blindheid leiden.

    De dagelijks zoutconsumptie zou 50 mg niet mogen overschrijden, aangezien ook dit tot oogproblemen kan leiden. De kans
    op aandoeningen zoals cataract wordt door een overmatige zoutconsumptie immers drastisch verhoogd.
    2. Reken snel af met oogproblemen

    Als men al last heeft van de ogen, dan is tijdig actie ondernemen essentieel. Zo kunnen rode of geïrriteerde ogen
    eenvoudig afgekoeld worden met een natte, koude doek, speciale oogdruppels of antihistamine, een soort anti-allergie
    middel. Bij aanhoudende problemen of irritatie, raadpleeg een oogarts. Doe dit ook als er sprake is van zwelling of
    gevoeligheid voor licht!

    3. Draag zorg voor contactlenzen!

    Het is vanzelfsprekend dat hygiëne belangrijk is voor de gezondheid van de ogen. Als men contactlenzen draagt, dan is
    het belangrijk altijd de ogen te wassen voor men deze aanraakt. Maak altijd gebruik van de daarvoor bedoelde
    reinigingsmiddelen, en maak ook altijd het lenzenbakje schoon na elk gebruik!
    4. Vervang je lenzen regelmatig

    Het wordt afgeraden om met lenzen te slapen of te zwemmen, en ook verwijdert men ze best als men de ogen reinigt.
    Daarbij is het belangrijk om de lenzen regelmatig te vervangen om bacteriën geen kans te geven. Voor professioneel
    advies, bezoek Lens2Day.nl, zodat je je ogen nog beter kan beschermen tegen beschadiging!
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)

  15. #6540
    Aseb7aan

    Reacties
    5.487
    05-06-2002

    Helpt het slikken van antioxidanten kanker te voorkomen?



    Nee. Het slikken van antioxidanten helpt niet om kanker te voorkomen.

    Er verschijnen regelmatig positieve berichten over antioxidanten in de media. Er wordt vaak gezegd dat antioxidanten goed
    voor ons zijn, dat ze een positief effect hebben of een heilzame werking. Maar wat zijn antioxidanten nou eigenlijk?
    Beschadiging van DNA door vrije radicalen

    Antioxidanten zijn stoffen die de beschadiging van cellen kunnen tegengaan. Deze DNA-beschadiging wordt veroorzaakt
    door agressieve stoffen, de vrije radicalen. Vrije radicalen komen voor in de atmosfeer (door luchtverontreiniging), voedsel
    en in ons eigen lichaam. Vrije radicalen komen vrij bij de gewone stofwisseling van de cel, bijvoorbeeld bij celdeling, energie
    productie of eiwitten omzetting. Daarnaast worden ze gevormd door onbeschermd zonnen, roken en bij bepaalde
    ontstekingsreacties zoals bij brandwonden, bloedvergifiting of bijvoorbeeld na een ongeluk of grote operatie.
    Antioxidanten onvoldoende werkzaam tegen ongeremde celdeling

    Vrije radicalen kunnen gezonde cellen aanzetten tot abnormaal gedrag. Een voorbeeld van zulk abnormaal gedrag is
    ongeremde celdeling: cellen blijven maar delen zonder dat het lichaam een signaal geeft dat er genoeg deling is geweest.
    Dit ongeremd delen van cellen kan leiden tot kanker. Ook kunnen cellen beschadigd worden door vrije radicalen, hierdoor
    kunnen hart- en vaatziekten ontstaan. Ondanks dat laat onderzoek zien dat het slikken van antioxidanten niet helpt tegen
    kanker.
    Antioxidanten in groenten, fruit en graanproducten

    Groenten, fruit en graanproducten bevatten grote hoeveelheden antioxidanten. Groenten en fruit in de vorm van vitamine C
    en E, graanproducten in de vorm van selenium. Ook sommige E-nummers die aan voedingsmiddelen worden toegevoegd
    zijn antioxidanten. Ook zijn er supplementen te koop waar antioxidanten in zitten. Er zijn supplementen met normale
    doseringen (tot 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid-ADH) en met hoge doseringen (meer dan 100% van de
    aanbevolen dagelijkse hoeveelheid).
    Antioxidanten niet werkzaam tegen kanker of verkoudheid

    Sommige mensen slikken tabletten met antioxidanten om het risico om kanker te krijgen te verminderen. Uit onderzoek is
    gebleken dat u kanker niet kunt voorkomen door tabletten met hoge doseringen antioxidanten te slikken. Ook zijn er
    mensen die antioxidanten slikken om verkoudheid of vermoeidheid tegen te gaan. Hier is echter ook geen bewijs voor.
    Maximaal 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

    Wanneer u voldoende en gevarieerd kunt eten, is het absoluut niet nodig extra antioxidanten te slikken. De enige reden om
    extra vitamines en mineralen (en hiermee dus antioxidanten) te gebruiken is wanneer u een tekort heeft aan bepaalde
    vitamines en mineralen. In dat geval kunt u een supplement slikken met maximaal 100% van de ADH (aanbevolen
    dagelijkse hoeveelheid) vitamines en/of mineralen. De dosering van het supplement kunt u vinden op het etiket. Als u bang
    bent dat u een tekort heeft, is het verstandig om contact op te nemen met uw huisarts of naar een diëtist te gaan voor
    advies op maat.
    Bronnen

    Closa, D. and E. Folch‐Puy (2004). “Oxygen free radicals and the systemic inflammatory response.” IUBMB life 56(4):
    185-191.

    Myung, S.-K., Y. Kim, W. Ju, H. Choi and W. Bae (2010). “Effects of antioxidant supplements on cancer prevention:
    meta-analysis of randomized controlled trials.” Annals of Oncology 21(1): 166-179.

    World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research (2018). Diet, Nutrition, Physical Activity and
    Cancer: a Global Perspective. Continuous Update Project Expert Report. Available at dietandcancerreport.org.
    Mijn Profeet vzmh zei: “Wie één van de moeilijkheden van de gelovige verhelpt, Allah zal één van zijn moeilijkheden verhelpen op de Dag der Opstanding. En Wie een ongemak (van een ander) vergemakkelijkt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn ongemak vergemakkelijken. En wie de (fouten van) een moslim bedekt, Allah zal in dit wereldse leven en in het Hiernamaals zijn (fouten) bedekken. En Allah blijft de dienaar helpen zolang hij zijn broeder helpt...() (Moslim)