1. #1
    Verbannen

    Reacties
    14.550
    02-11-2003

    euthanasie & abortus

    selem dames en heren!

    Ik had een vraagje. Hoe denken jullie eigenlijk over abortus en euthanasie?

    Ik zelf vind abortus en euthanasie allebei niet kunnen;

    een abortus??? Er zit wel een levend wezentje in je!
    En euthanasie?? Het is Allah taak om een eind te maken aan iemands leven; waarom meot dat overgenomen worden???

    Wat vinden jullie?

  2. #2
    ...The Sweetest...

    Reacties
    8.887
    17-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Allah geeft en Allah neemt...

    Meer heb ik er niet over te zeggen want deze zin spreekt voor zich...

  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    14.550
    02-11-2003

    dankje meid! helemaal met je eens

  4. #4
    ...The Sweetest...

    Reacties
    8.887
    17-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door madame_nadia
    dankje meid! helemaal met je eens
    :blauwkus:

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    310
    27-02-2004

    Origineel gepost door Marocca
    Allah geeft en Allah neemt...

    Meer heb ik er niet over te zeggen want deze zin spreekt voor zich...
    Goed gezegd meid. Heb er niets aan toe te voegen!
    Salaampjes

    N.
    'Reinheid is het halve geloof. El7amdulilah (Allah zij geprezen) maakt de weegschaal vol, en sub7anaAllah (Glorie zij aan Allah) en El7amdulilah (Allah zij geprezen) vullen de ruimte tussen de hemel en aarde. Het gebed is een licht, liefdadigheid is een bewijs, geduld is een lichtgloed en de Qo'raan is een argument dat vóór of tegen je spreekt(op de Dag des Oordeels). Iedereen begint zijn dag en verkoopt daarbij zijn ziel. Ofwel men bevrijdt zichzelf, ofwel men richt zichzelf te gronde'.

  6. #6
    theedrinkend lid

    Reacties
    8.302
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Voor abortus en voor euthanasie.

    Ik denk over geen van beiden zaken lichtvaardig - even een abortusje is niet de bedoeling - maar ik vind dat je geen van beiden mag verbieden.

    En verbod op abortus leidt tot illegale praktijken met allerlei nare gevolgen van dien. Maar dat mag natuurlijk nooit de reden zijn om te zeggen 'nou dan keuren we het maar goed'. Een vrouw kan erg goede redenen hebben om een kind niet te willen:
    - ze is verkracht
    - ze is zwanger geraakt ondanks het gebruik van voorbehoedsmiddelen
    - vriend/man weigerde een condoom te gebruiken
    Maar ook vrouwen die slordig waren met voorbehoedsmiddelen mogen van mij een abortus ondergaan. Het is dan wel dom van je en misschien 'eigen schuld, dikke bult', maar dan is een kind dat je helemaal niet wil wel een erg zware straf. Misschien ook voor het (ongewenste) kind.

    Euthanasie vind ik ook kunnen. Waarom zou je iemand die ernstig ziek is en geen uitzicht heeft op genezing, die wellicht erge pijn heeft, niet de dood gunnen? God kan erg wreed zijn voor zieke mensen.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    310
    27-02-2004

    Origineel gepost door tonk
    Voor abortus en voor euthanasie.

    Ik denk over geen van beiden zaken lichtvaardig - even een abortusje is niet de bedoeling - maar ik vind dat je geen van beiden mag verbieden.

    En verbod op abortus leidt tot illegale praktijken met allerlei nare gevolgen van dien. Maar dat mag natuurlijk nooit de reden zijn om te zeggen 'nou dan keuren we het maar goed'. Een vrouw kan erg goede redenen hebben om een kind niet te willen:
    - ze is verkracht
    - ze is zwanger geraakt ondanks het gebruik van voorbehoedsmiddelen
    - vriend/man weigerde een condoom te gebruiken
    Maar ook vrouwen die slordig waren met voorbehoedsmiddelen mogen van mij een abortus ondergaan. Het is dan wel dom van je en misschien 'eigen schuld, dikke bult', maar dan is een kind dat je helemaal niet wil wel een erg zware straf. Misschien ook voor het (ongewenste) kind.

    Euthanasie vind ik ook kunnen. Waarom zou je iemand die ernstig ziek is en geen uitzicht heeft op genezing, die wellicht erge pijn heeft, niet de dood gunnen? God kan erg wreed zijn voor zieke mensen.

    A3oedzoe Billahi Mina Ashaytaan Irazjiem!!!

    Allah geeft en neemt, zoals Marocca al zei. Hij is Degene die mensen het leven weg mag nemen. JIJzelf hoort daar, ookal leidt je ontiegelijk veel pijn, geen einde aan maken. Dat is aan ALLAH swt! Hij heeft dit zo gewild, en daar kun je eindeloos over discusseren, maar Allah's wil is een wet!!! Daar kun je niet omheen draaien.
    Kortom: Euthanasie strikt verboden binnen de ISLAM. (Haram is het ook voor de mensen die het voor anderen doen)

    Abortus; Ik zou zelf ook zeggen, bij verkrachting een abortus plegen. Dit heb je tenslotte echt niet zelf gewild, het komt ook van iemand die je waarschijnlijk niet eens kent, of juist wel maar nooit een geslachtsgemeenschap mee zou willen of kunnen hebben.
    Wanneer een man (en GEEN VRIEND, want een geslachtsgemeenschap mag niet voor het huwelijk) geen condoom wil gebruiken, is dat iets tussen jullie. Een kind mag je niet doden, dat hoort gewoonweg niet. En ik denk dat je later vanzelf wel van het kind leert houden. Wat betreft dat vergeten van je voorbehoedsmiddelen is idd je eigen schuld. Fouten maken is menselijk, maar zou jij daarvoor iemand doden!!

    Salaam ou3alikoum,
    N.


    P.s. Dit is vanuit de ISLAMITISCHE kant bekeken,
    niet-moslims hebben vaak uiteraard een andere denkwijze!
    'Reinheid is het halve geloof. El7amdulilah (Allah zij geprezen) maakt de weegschaal vol, en sub7anaAllah (Glorie zij aan Allah) en El7amdulilah (Allah zij geprezen) vullen de ruimte tussen de hemel en aarde. Het gebed is een licht, liefdadigheid is een bewijs, geduld is een lichtgloed en de Qo'raan is een argument dat vóór of tegen je spreekt(op de Dag des Oordeels). Iedereen begint zijn dag en verkoopt daarbij zijn ziel. Ofwel men bevrijdt zichzelf, ofwel men richt zichzelf te gronde'.

  8. #8
    theedrinkend lid

    Reacties
    8.302
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Ik heb nog een andere vraag:

    Bij christenen heb ik vaak meegemaakt dat ze (vanuit hun geloof) tegen abortus en euthanasie zijn, omdat god immers leven schenkt en neemt, maar ze zijn wel voor de doodstraf. Dat snap ik dan niet zo goed.

    Maar nu is mijn vraag, hoe de tegenstanders van abortus en euthanasie hier over doodstraf denken?

  9. #9
    theedrinkend lid

    Reacties
    8.302
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    En eigenlijk heb ik nog een vraag:

    Vinden jullie dat de wetgeving in Nederland die abortus en euthanasie toestaat moet worden aangepast? Of zeg je, ik ben ertegen omdat ik moslim(a) ben, maar anderen hebben een ander geloof en zijn er niet tegen en daarom moet de wetgeving maar zo blijven als hij is. Zolang niemand mij maar dwingt tot abortus of euthanasie.

  10. #10
    ...The Sweetest...

    Reacties
    8.887
    17-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door tonk
    Voor abortus en voor euthanasie.

    Ik denk over geen van beiden zaken lichtvaardig - even een abortusje is niet de bedoeling - maar ik vind dat je geen van beiden mag verbieden.

    En verbod op abortus leidt tot illegale praktijken met allerlei nare gevolgen van dien. Maar dat mag natuurlijk nooit de reden zijn om te zeggen 'nou dan keuren we het maar goed'. Een vrouw kan erg goede redenen hebben om een kind niet te willen:
    - ze is verkracht
    - ze is zwanger geraakt ondanks het gebruik van voorbehoedsmiddelen
    - vriend/man weigerde een condoom te gebruiken
    Maar ook vrouwen die slordig waren met voorbehoedsmiddelen mogen van mij een abortus ondergaan. Het is dan wel dom van je en misschien 'eigen schuld, dikke bult', maar dan is een kind dat je helemaal niet wil wel een erg zware straf. Misschien ook voor het (ongewenste) kind.

    Euthanasie vind ik ook kunnen. Waarom zou je iemand die ernstig ziek is en geen uitzicht heeft op genezing, die wellicht erge pijn heeft, niet de dood gunnen? God kan erg wreed zijn voor zieke mensen.
    Oke het is jouw persoonlijk mening en dat respecteer ik..Ook vanuit jouw niet-islamitische achtergrond maar die laatste zin gaat wel erg ver hoor!!
    Hoe durf je zoiets te zeggen?

    Wat betreft euthanasie en abortus>Euthanasie is verboden in de Islam en is onder geen enkele situatie toegestaan!Abortus daarentegen kan men enkel in 2 gevallen toestaan.Enerzijds wanneer het leven van de moeder in gevaar is of wanneer er sprake is van verkrachting etc.

    Ik zal je zometeen bewijzen en bronnen aantonen...

  11. #11
    ...The Sweetest...

    Reacties
    8.887
    17-10-2002

    MVC Premium MVC Premium
    ABORTUS

    Abortus, toegestaan of niet?

    Abortus is binnen de Islam tot op een zekere hoogte toegestaan, indien het leven van de vrouw in gevaar komt. De meeste geleerden hebben besloten dat de bezieling (Allah’s geest) de scheidslijn is die bepaalt of abortus toelaatbaar is of niet. Bij sommigen ligt de grens op het einde van de 4de maand, anderen beperken de periode tot 40 of 50 dagen. Dit hangt samen met de religieuze visie op de geboortebeperking. Vanaf de periode dat de vrouw bevrucht is, telt men 120 dagen, en dat is de tijd waarin de ziel wordt ingeblazen door Allah. In bekende hadiths* komt dit voor: "De schepping van ieder van jullie vindt plaats in de buik van de moeder, dit gedurende 40 dagen in de vorm van een levenskiem, daarna is hij even lang een klonter, daarna is hij even lang een klompje vlees; vervolgens wordt er een engel naar hem toegezonden die hem de levensadem (rûh) inblaast…"

    Dus, men kan hieruit besluiten dat vanaf de bevruchting tot de periode van 120 dagen vruchtafdrijving mag toegepast worden. Na die periode is abortus verboden, behalve wanneer het leven van de moeder gevaar loopt. In de Koran staat over deze situatie: "Diegene die zich in een noodsituatie bevindt, zal geen zonden begaan bij het toepassen van wat niet is toegestaan." In geval van verkrachting is vruchtafdrijving toegestaan. Uiteraard, beschikt de vrouw niet alleen over een stoffelijk lichaam, maar heeft ze ook een geestelijke natuur. Het is ondraaglijk om een kind te moeten dragen op zo’n onwaardige manier. De vrouw treft in zo’n geval geen enkele schuld en heeft dus nood aan alle beschikbare hulp van omstaanders.

    Bron:http://www.flwi.ugent.be/cie/CIE/abid1.htm

    EUTHANASIE

    Euthanasie*

    Euthanasie wordt niet toegestaan in de Islam. De Enige die leven mag scheppen en terugnemen is God. Hij is Degene die de mens heeft geschapen en hem weer tot Zich roept. De Islam verbiedt zelfmoord en God zal Zijn genade schenken aan wie het overweegt en dan besluit niet te doen. De profeet (s.a.w.) zei eens tegen een ernstig zieke: "Verjaag de wens om te sterven, en als die gedachte toch steeds bij je terugkomt, bid dan tot God: 'O Allah, indien het leven beter is voor mij, laat mij dan leven en als de dood beter is voor mij, laat mij dan sterven'." In extreme situaties, wanneer bv. gekozen moet worden tussen het leven van de moeder en dat van het kind, bij zwangerschapscomplicaties, kiest de man voor het leven van de moeder en haalt men het ongeboren kind weg. Dat is gebaseerd op de basisregel: "Diegene die zich in een noodsituatie bevindt, zal geen zonden begaan bij het toepassen van wat niet is toegestaan." (Q 2:173)

    Het geloven in God, het verdragen van pijn met geduld en het besef dat de Schepper al het lijden ziet, brengt een gelovige dichter tot Hem dan al het andere, als hij er slecht aan toe is.
    Wanneer een persoon lijdt, krijgt hij of zij een test om te zien hoe sterk zijn of haar vertrouwen en geloof in God is.

    Bron:http://www.flwi.ugent.be/cie/CIE/abid1.htm

    Sow!

  12. #12
    theedrinkend lid

    Reacties
    8.302
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door Marocca
    Oke het is jouw persoonlijk mening en dat respecteer ik..Ook vanuit jouw niet-islamitische achtergrond maar die laatste zin gaat wel erg ver hoor!!
    Hoe durf je zoiets te zeggen?
    Maar vind jij het dan niet wreed dat iemand vreselijk pijn heeft en lijdt? Of jarenlang als een kasplantje leeft, wachtend op de dood?
    Ik vind dat heel erg wreed.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    329
    26-01-2004

    Origineel gepost door tonk
    Maar vind jij het dan niet wreed dat iemand vreselijk pijn heeft en lijdt? Of jarenlang als een kasplantje leeft, wachtend op de dood?
    Ik vind dat heel erg wreed.
    vind je het niet wreed dat de 3 e wereld honger heeft? dat iemand betrokken raakt mij een zwaar auto ongeluk?

    Allah geeft het leven en neemt het leven wanneer het jouw tijd is, wij hebben echter het recht niet om er zelf over te beslissen alleen onze Maker

  14. #14
    Me Against Myself

    Reacties
    2.158
    25-11-2002

    Origineel gepost door Marocca
    Allah geeft en Allah neemt...

    Meer heb ik er niet over te zeggen want deze zin spreekt voor zich...
    Ik ben het helemaal eens met deze dame!
    ........

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    310
    27-02-2004

    Origineel gepost door tonk
    Ik heb nog een andere vraag:

    Bij christenen heb ik vaak meegemaakt dat ze (vanuit hun geloof) tegen abortus en euthanasie zijn, omdat god immers leven schenkt en neemt, maar ze zijn wel voor de doodstraf. Dat snap ik dan niet zo goed.

    Maar nu is mijn vraag, hoe de tegenstanders van abortus en euthanasie hier over doodstraf denken?
    Ik ben tegen de doodstraf. Ik zie het namelijk zo...
    Allah geeft en neemt. Ja, ik denk er nog steeds zo over en zo zal ik er ook altijd over blijven denken.

    Wie ben jij om andermands leven in te nemen, aan andermans leven een einde te maken. Daar beslist Allah swt over.
    Hoe zwaar of erg iemands delict is, de doodstraf gun ik NIEMAND!!! Je kunt iemand toch door andere dingen laten lijden, bijvoorbeeld jarenlang celstraf. Ik vind dit absoluut niet kunnen!

    Marocca meiske, U're damnn righttt
    Er is daar niets aan toe te voegen, duidelijk genoeg!
    'Reinheid is het halve geloof. El7amdulilah (Allah zij geprezen) maakt de weegschaal vol, en sub7anaAllah (Glorie zij aan Allah) en El7amdulilah (Allah zij geprezen) vullen de ruimte tussen de hemel en aarde. Het gebed is een licht, liefdadigheid is een bewijs, geduld is een lichtgloed en de Qo'raan is een argument dat vóór of tegen je spreekt(op de Dag des Oordeels). Iedereen begint zijn dag en verkoopt daarbij zijn ziel. Ofwel men bevrijdt zichzelf, ofwel men richt zichzelf te gronde'.