1. #181
    MVC Lid

    Reacties
    151
    07-11-2008

    Citaat Geplaatst door Realistischh Bekijk reactie
    Titel: Het vermeerderen van de beloning

    Ibn cAbbas (moge Allah tevreden zijn met zowel zoon als vader) overlevert dat de Boodschapper van Allah (moge Allah’s zegeningen en vrede met hem zijn) overlevert dat zijn Heer (Gezegend en Verheven zij Hij) zei: “Voorwaar, Allah heeft het goede en het slechte vastgesteld, en het daarna (voor ons) duidelijk gemaakt. Wie zich dan voorneemt om een goede daad te verrichten en deze vervolgens niet verricht, Allah -Gezegend en Verheven is Hij- telt dat als een volledig (verrichtte) goede daad voor hem. En als hij het zich voorneemt en het vervolgens ook verricht dan telt Allah voor hem het tien tot zevenhonderdvoudige (aan goede daden) of zelfs vele malen meer. Als hij zich voorneemt om een zonde te plegen en deze vervolgens niet pleegt, dan telt Allah dit als een volledige (verrichtte) goede daad, en als hij het (de zonde) zich voorneemt en ook uitvoert dan telt Allah het (slechts) als één zonde.”

    Overlevering: Al-Buchaarie en Muslim




    Wauwie,Mashallah mooie hadith.

  2. #182
    MVC Lid

    Reacties
    1.722
    27-11-2007

    Ik heb de inhoudsopgave bijgewerkt, djazaakoum Allaahoe ghayr!

  3. #183
    MVC Lid

    Reacties
    1.722
    27-11-2007

    Wees gerust, alles is vastgesteld‏
    Van: Hadith van de dag (hadithvandedag@gmail.com)
    Verzonden: woensdag 7 januari 2009 14:29:23
    Aan:
    Overlevering: Wees gerust, alles is vastgesteld

    Ibn 'Abbaas verhaalt: "Ik bevond mij op een dag achter de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem), toen hij zei: "Jongen, ik wil je een aantal zaken leren: Denk altijd aan Allah, Hij houdt jou altijd in de gaten. Houd je aan Zijn geboden; Hij zal altijd bij jou zijn. Wanneer je wat te vragen hebt, vraag dat dan aan Allah; en wanneer je hulp zoekt; zoek die dan bij Allah alleen. Denk eraan dat als alle mensen zouden samenkomen om jou een of andere gunst te betonen, zij niet in staat zouden zijn jou iets anders te betonen dan wat Allah voor jou vastgesteld heeft. En dat indien zij allemaal zouden samenspannen om jou schade toe te brengen; zij niet in staat zouden zijn om jou iets ergers toe te brengen dan dat wat Allah voor jou vastgesteld heeft. De pennen zijn opgeheven en de boeken zijn opgedroogd."

    Overlevering: At-Tiermiedie

  4. #184
    MVC Lid

    Reacties
    1.722
    27-11-2007

    Titel: Barmhartigheid van Allah

    De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) zei: " Niemand zal het paradijs binnengaan met (alleen) zijn daden. Daarop vroegen de metgezellen hem: "Ook jij niet, O Profeet van Allah?" "Nee ook ik niet!" Antwoordde de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem). "Behalve wanneer Alllah mij overspoelt met Zijn Barmhartigheid!"

    Overlevering: Muslim

  5. #185
    MVC Lid

    Reacties
    1.722
    27-11-2007

    Titel: Een vrome gelovige vrouw

    De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "De hele wereld is een bezit en datgene wat het beste bezit van de wereld is, is een vrome vrouw."

    Overlevering: Muslim

  6. #186
    MVC Lid

    Reacties
    1.722
    27-11-2007

    Titel: Elkaar presentjes geven

    Overgeleverd door Aboe hourayra dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: Geeft elkaar presentjes (cadeautjes) en jullie zullen van elkaar houden.

    Overlevering: Al-Buchaarie

  7. #187
    MVC Lid

    Reacties
    1.722
    27-11-2007

    Titel: De aanmoediging tot het vergaren van kennis

    Aboe Ad-darda'a heeft overgeleverd: "Ik heb de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) horen zeggen: 'Wie een weg volgt en daarmee naar kennis verlangt, voor hem maakt Allah zijn weg naar het paradijs gemakkelijker. Bovendien leggen de engelen hun vleugels voor hem neer uit tevredenheid met wat hij verricht. Elke schepsel op aarde maar ook in de hemelen, zelfs de haaien in de zeeën vragen vergiffenis voor de geleerde. De positie van de geleerde en zijn belang zijn vergelijkbaar met die van de maan ten opzichte an andere planeten. De geleerden zijn de erfgenaam van de profeten, deze hebben geen Dirhams of Dinaars achtergelaten maar kennis en wie die verkrijgt heeft het meeste profijt'."

    Overlevering: Aboe Dawoed en At-Tiermiedie

  8. #188
    MVC Lid

    Reacties
    39
    26-02-2008

    zo leren we ook hadith's

  9. #189
    Assalamoleikum

    Reacties
    531
    20-09-2005

    Anas verhaalt dat de Boodschapper van Allah zei:

    "Wanneer Allah het goede voor Zijn dienaar besloten heeft, versnelt Hij een bestraffing voor hem in deze wereld. En wanneer Hij het slechte voor hem besloten heeft, haast Hij zich niet Zijn dienaar in deze wereld te straffen maar wacht Hij tot de Dag des Oordeels om hem ter verantwoording te roepen."
    De Profeet zei ook:
    "De grootte van de beloning is naar gelang de grootte van de beproeving: en wanneer Allah de Verhevene van een volk houdt, stelt Hij hen op de proef. Voor hem die de beproeving blijgemoed doorstaat is het welbehagen van Allah; voor hem die er ontevreden mee is, is er de ontevredenheid van Allah."

    (Tirmidzie)
    "Allaahoemma moenziela al-kietaabie sarie'a al-h'iesaab, iehziemie al-ah'zaab, Allaahoemma iehziemhoem wa zalzielhoem"..ameen inna lilahi wa inna ilayhi raji3oun.
    "En de gelovigen, mannen en vrouwen zijn vrienden van elkaar. Zij sporen aan tot het goede en verbieden het kwade en houden het gebed en betalen de zakaat (armenbelasting) en gehoorzamen Allah en Zijn boodschapper. Dezen zijn het, wie Allah barmhartigheid zal betonen. Voorzeker, Allah is Almachtig, Alwijs".

  10. #190
    Assalamoleikum

    Reacties
    531
    20-09-2005

    Aboe Yahya ibn Soehaib ibn Sinaan verhaalt dat de Boodschapper van Allah zei:

    "Hoe wonderlijk is het geval van de gelovige: er is iets goeds voor hem in alles en dit is bij niemand anders het geval dan bij de gelovige. Wanneer hij iets aangenaams ervaart, uit hij zijn dankbaarheid tegenover Allah, en dat is goed voor hem.
    Wanneer hij een tegenslag ervaart, heeft hij er geduld mee, en dat is goed voor hem."

    (Moeslim)
    "Allaahoemma moenziela al-kietaabie sarie'a al-h'iesaab, iehziemie al-ah'zaab, Allaahoemma iehziemhoem wa zalzielhoem"..ameen inna lilahi wa inna ilayhi raji3oun.
    "En de gelovigen, mannen en vrouwen zijn vrienden van elkaar. Zij sporen aan tot het goede en verbieden het kwade en houden het gebed en betalen de zakaat (armenbelasting) en gehoorzamen Allah en Zijn boodschapper. Dezen zijn het, wie Allah barmhartigheid zal betonen. Voorzeker, Allah is Almachtig, Alwijs".

  11. #191
    Assalamoleikum

    Reacties
    531
    20-09-2005

    Citaat Geplaatst door saraah23 Bekijk reactie
    Anas verhaalt dat de Boodschapper van Allah zei:

    "Wanneer Allah het goede voor Zijn dienaar besloten heeft, versnelt Hij een bestraffing voor hem in deze wereld. En wanneer Hij het slechte voor hem besloten heeft, haast Hij zich niet Zijn dienaar in deze wereld te straffen maar wacht Hij tot de Dag des Oordeels om hem ter verantwoording te roepen."
    De Profeet zei ook:
    "De grootte van de beloning is naar gelang de grootte van de beproeving: en wanneer Allah de Verhevene van een volk houdt, stelt Hij hen op de proef. Voor hem die de beproeving blijgemoed doorstaat is het welbehagen van Allah; voor hem die er ontevreden mee is, is er de ontevredenheid van Allah."


    (Tirmidzie)
    .
    "Allaahoemma moenziela al-kietaabie sarie'a al-h'iesaab, iehziemie al-ah'zaab, Allaahoemma iehziemhoem wa zalzielhoem"..ameen inna lilahi wa inna ilayhi raji3oun.
    "En de gelovigen, mannen en vrouwen zijn vrienden van elkaar. Zij sporen aan tot het goede en verbieden het kwade en houden het gebed en betalen de zakaat (armenbelasting) en gehoorzamen Allah en Zijn boodschapper. Dezen zijn het, wie Allah barmhartigheid zal betonen. Voorzeker, Allah is Almachtig, Alwijs".

  12. #192
    MVC Lid

    Reacties
    34
    22-01-2009

    Citaat Geplaatst door saraah23 Bekijk reactie
    .
    Is het Allah die straft of straft men zichzelf?

  13. #193
    MVC Lid

    Reacties
    397
    29-04-2007

    Ik heb me al 2 keer aangemeld maar ontvang niets.

  14. #194
    MVC Lid

    Reacties
    136
    16-09-2008

    Citaat Geplaatst door UmmNuwayra Bekijk reactie
    Het zien van de Profeet in een droom
    Van: Hadith van de dag (hadithvandedag@gmail.com)
    Verzonden: maandag 11 augustus 2008 10:53:34
    Aan:
    Titel: Het zien van de Profeet in een droom

    Aboe Hoerairah verhaalt dat de Profeef (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "Hij die mij in zijn droom ziet is alsof hij mij ziet als hij wakker is, - of het lijkt alsof hij mij ziet terwijl hij wakker is – want Satan kan mijn gedaante niet aannemen."

    Overlevering: Al-Buchaarie en Muslim

    Heb al 4 keer over de profeet gedroomt

  15. #195
    MVC Lid

    Reacties
    397
    29-04-2007

    Citaat Geplaatst door MisMisMis Bekijk reactie
    Heb al 4 keer over de profeet gedroomt
    Mashallah.

    @saraah23: ik bedoel aanmelden voor hadith van de dag, maar ik krijg nog steeds niet.