1. #1
    Bijna Lid

    Reacties
    1.514
    14-09-2001

    Een vasten vraagje...

    Salaam...

    Stel je gaat de volgende dag vasten en je eet voor je gaat slapen nog wat, zodat je voor zonsopgang 's morgens vroeg niet hoeft op te staan...

    Nadat je je mond hebt gespoeld mag je natuurlijk niet meer eten, maar stel je voor dat je vergeten bent om je medicijnen in te nemen, mag je je dan alsnog je medicijnen in nemen?? Je mond is dan al gespoeld en de zon is nog niet opgegaan, dus voor dat je slaapt...

    Wie kan me hier antwoord opgeven, want bij de cyber-imam kan ik jammer genoeg geen vragen deponeren...

    Salaam mohaleikom...

  2. #2
    Bijna Lid

    Reacties
    1.514
    14-09-2001

    Nobody???

  3. #3
    Asalaam alaikoem

    Reacties
    12.420
    28-03-2002

    Re: Een vasten vraagje...

    Origineel gepost door Dalilah
    Salaam...

    Stel je gaat de volgende dag vasten en je eet voor je gaat slapen nog wat, zodat je voor zonsopgang 's morgens vroeg niet hoeft op te staan...

    Nadat je je mond hebt gespoeld mag je natuurlijk niet meer eten, maar stel je voor dat je vergeten bent om je medicijnen in te nemen, mag je je dan alsnog je medicijnen in nemen?? Je mond is dan al gespoeld en de zon is nog niet opgegaan, dus voor dat je slaapt...

    Wie kan me hier antwoord opgeven, want bij de cyber-imam kan ik jammer genoeg geen vragen deponeren...

    Salaam mohaleikom...
    Volgens mij mag dit gewoon. Allah 3alem.
    Anders moet je je vraag in het Engels stellen op:

    http://www.islam-online.net/fatwaapp...waQuestion.asp

  4. #4
    Bijna Lid

    Reacties
    1.514
    14-09-2001

    Re: Re: Een vasten vraagje...

    Origineel gepost door el_qaida
    ik weet niet waarom je dit vraagt het is toch logisch je zegt zelf de zon is nog niet op dan kan je toch nog je medicijnen in nemen en daarna weer je mond spoelen
    Omdat ik van sommige mensen hoor van:'Zodra je je mond hebt gespoeld, dan is dat het moment dat je vast en als je daarna nog eet dan heb je je vasten verbroken'. Ondanks dat de zon nog niet op is...

    Daarom vraag ik het, ik wil het gewoon zeker weten....

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    28
    16-09-2002

    DAT LIJKT ME INDERDAAD HEEL LOGISCH HOOR DALILAH.
    JE HEBT DE HELE NACHT DOOR TIJD ZAT OM TE ETEN JE MOND SPOELEN EN ANDERE DINGEN.
    DUS DIT ALLEMAAL VOOR DE ZONSOPGANG.
    TJA EN NA DE ZONGSOPGANG (ALFAJR) DAN IS HET NATUURLIJK LOGISCH DAT DAN NIETS MEER DOOR JE KEEL MAG.

    DUS NOGMAALS, VOOR DE ZONSOPGANG MAG JE NOG ALLES DOEN EN NA DE ZONSOPGANG IS HET OVER.

    IK HOOP DAT JE HET SNAPT.

    RACHID
    ik hou heel veel van iemand hier op marokko.nl.maar niemand weet wie het is, alleen degene zelf hihi
    blijf geloven in liefde
    en het belangrijkste, in ALLAH

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    182
    16-09-2002

    Ik zal je uit de brand helpen!!!!

    Je moet uiterlijk een half uur voor de al fadjr (het vroegste gebed) stoppen met eten. Het kan dan zijn dat de zon nog niet op is, vooral in de winter geldt dit. Het kan bij wijze van al 7 uur zijn en dat de zon dan nog niet op is. Echter, je moet dan al wel gestopt zijn met eten.
    Heb je trouwens geen lijst voor de gebedstijden?? Daarop kan je het aflezen. Zijn te halen in de moskee.

    Ik hoop dat ik je vraag hiermee heb beantwoord.

    Beslama, Najlae
    However life might be, u should appreciate it as it is and as it goes

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    2.249
    28-05-2002

    In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

    Het vasten van degene die niet met opzet eet of drinkt is geldig. Maar wanneer hij zich herinnert dat hij vast, dient hij hetgeen wat hij in zijn mond heeft meteen uit te spugen. Aboe Hoerayra heeft overgeleverd dat de profeet gezegd heeft:”Wie zich vergist en tijdens het vasten eet of drinkt, dient zijn vasten niet te verbreken. Allah heeft hem opgevoed”. Vergeetachtigheid wordt niet bestraft, Allah zegt:”Onze heer bestraf ons niet als wij vergeten of als wij fouten maken” Soerat Al Baqarah aya 286. Wat betreft degene die een ander ziet eten of drinken tijdens het vasten dient hem eraan te herinneren, omdat dit tot het afraden van het slechte behoort, de profeet heeft gezegd:”Wie het verwerpelijke ziet, dient het te veranderen met zijn handen, en als hij daartoe niet in staat is dient hij dit te doen met zijn tong en als hij daartoe niet in staat is dan met zijn hart”. Het niet eten met opzet (door vergeetachtigheid) tijdens het vasten behoort niet tot het verwerpelijke, desbetreffende persoon wordt vergeven voor hetgeen wat hij gedaan heeft.

    (Van de fatawa van Sheikh Ibn Al ‘otheymien)
    O, gij die gelooft! Vermijdt in het algemeen verdenking want achterdocht is een zonde. En spionneert niet, noch belastert elkander. Lust iemand onder u het vlees van zijn dode broeder? Gij verafschuwt het zekerlijk. Vreest Allah voorzeker, Allah is Berouwaanvaardend, Genadevol. 49.12

  8. #8
    Abdullaah

    Reacties
    1.444
    04-08-2002

    Origineel gepost door Uitgeblust
    In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

    de profeet heeft gezegd:”Wie het verwerpelijke ziet, dient het te veranderen met zijn handen, en als hij daartoe niet in staat is dient hij dit te doen met zijn tong en als hij daartoe niet in staat is dan met zijn hart”.
    "...dan met zijn hart....maar dit is de zwakste vorm van geloof"

    Ik dacht ik vul het maar even aan...
    Imam Ahmed (d.241H) - rahimahullah - said: "If this Taa'ifatul-Mansoorah (Victorious and Aided Group) is not Ashaabul-Hadeeth, then I do not know who they are." [Saheeh in Fathul-Baari]

    Iemaam 'Abdoellaah ibn Al-Moebaarak heeft gezegd: "Wanneer er een fietnah (rampspoed, beproeving, chaos) opkomst is, dan weet elke Geleerde het, en als de fietnah al om zich heen heeft gegrepen dan weet elke onwetende het!"( Tabaqaat ibn S'ad)

  9. #9
    Abdullaah

    Reacties
    1.444
    04-08-2002

    Re: Een vasten vraagje...

    Origineel gepost door Dalilah
    Salaam...

    Stel je gaat de volgende dag vasten en je eet voor je gaat slapen nog wat, zodat je voor zonsopgang 's morgens vroeg niet hoeft op te staan...

    Nadat je je mond hebt gespoeld mag je natuurlijk niet meer eten, maar stel je voor dat je vergeten bent om je medicijnen in te nemen, mag je je dan alsnog je medicijnen in nemen?? Je mond is dan al gespoeld en de zon is nog niet opgegaan, dus voor dat je slaapt...

    Wie kan me hier antwoord opgeven, want bij de cyber-imam kan ik jammer genoeg geen vragen deponeren...

    Salaam mohaleikom...
    Als het niet innemen van die medicijnen een gevaar zou betekenen voor je gezondheid dan moet je ze denk ik alsnog innemen....en Allah weet het het best.
    Imam Ahmed (d.241H) - rahimahullah - said: "If this Taa'ifatul-Mansoorah (Victorious and Aided Group) is not Ashaabul-Hadeeth, then I do not know who they are." [Saheeh in Fathul-Baari]

    Iemaam 'Abdoellaah ibn Al-Moebaarak heeft gezegd: "Wanneer er een fietnah (rampspoed, beproeving, chaos) opkomst is, dan weet elke Geleerde het, en als de fietnah al om zich heen heeft gegrepen dan weet elke onwetende het!"( Tabaqaat ibn S'ad)