1. #16
    7or en Nour = OFF

    Reacties
    2.470
    18-02-2007

    Citaat Geplaatst door Bilende Bekijk reactie
    Woedoe doe ik gewoon in de 'badkamer'. Want het kraantje is buiten de toilet en daar doe ik dan gewoon woedoe. En als ik in de auto zit is het afhankelijk van waar ik naar toe ga. Als het tijd is voor Assr en ik kom over een kwartier thuis aan, dan bidt ik thuis omdat het meer Khoesjoe (concentratie) geeft, maar als ik weet dat ik anders ASsr veels te laat ga bidden, dan stop ike rgens en dan ga ik buiten bidden bij een pompstation ofzo.

    En dit klinkt voor sommigen misschien extreem, maar het gebed is één van de belangrijkste pilaren in de Islam. En je dient zorgvuldig met je gebed om te gaan. Dus waar je ook bent, je dient je gebeden gewoon goed en op tijd uit te voeren. En weet dat het gebed het eerste is waar je over ondervraagd zal worden op de Dag der Opstanding.

    Moge Allah van jou houden.

    Een voorbeeld voor velen onder ons.
    Wees in de wereld als een vreemdeling of reiziger.

    Moderator 7eloua: Ik wilde gewoon even kwijt dat ik zo nu en dan reacties van je ben tegengekomen vandaag en een andere dag, ik weet niet meer wanneer, maar dat ik die reacties zo mooi,leuk, genuanceerd, adviserend, aanmoedigend en begripvol vind en overigens heel erg cool ... Vandaar een virtueel bloemetje ~~@

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    708
    30-05-2006

    Citaat Geplaatst door Rood79 Bekijk reactie
    Moge Allah van jou houden.

    Een voorbeeld voor velen onder ons.
    Nee stagfirullah zuster. Zo bedoelde ik de tekst zeker niet! Ik wil alleen aangeven dat men niet laks met zijn gebeden moet omgaan, voor de rest ben ik helaas nog heel erg zwak bezig. En ik raad men aan om een goede omgeving te zoeken om mee om te gaan omdat je snel geneigd bent om het gedrag van je vrienden over te nemen. Als je goede vrienden hebt, dan zul je dus insha'Allah hun goede gedrag en daden overnemen. En voor voorbeelden hebben wij Alhamdoelilah onze nobele Profeet (saw). Moge Allah ook van jou houden zuster. En moge wij allen tot het hoogste graad in het paradijs toegelaten worden.

  3. #18
    7or en Nour = OFF

    Reacties
    2.470
    18-02-2007

    Citaat Geplaatst door Bilende Bekijk reactie
    Nee stagfirullah zuster. Zo bedoelde ik de tekst zeker niet! Ik wil alleen aangeven dat men niet laks met zijn gebeden moet omgaan, voor de rest ben ik helaas nog heel erg zwak bezig. En ik raad men aan om een goede omgeving te zoeken om mee om te gaan omdat je snel geneigd bent om het gedrag van je vrienden over te nemen. Als je goede vrienden hebt, dan zul je dus insha'Allah hun goede gedrag en daden overnemen. En voor voorbeelden hebben wij Alhamdoelilah onze nobele Profeet (saw). Moge Allah ook van jou houden zuster. En moge wij allen tot het hoogste graad in het paradijs toegelaten worden.

    Ameen op je dou'a broeder,

    Ik had het inderdaad anders moeten neerzetten dan ik heb bedoeld.

    Het is sterk broeder als je onderweg stopt om je gebeden te verrichten.

    Dan kun je nog een zwak Imaan hebben, maar dat getuigt van een sterk Imaan.

    Dat je op andere zaken misschien minder sterk bent, zegt niet dat je niet sterk bent. Want het vervolmaken van je gebeden is zeer belangrijk en als je dat zo correct in de praktijk kunt brengen, ben je ver.
    Wees in de wereld als een vreemdeling of reiziger.

    Moderator 7eloua: Ik wilde gewoon even kwijt dat ik zo nu en dan reacties van je ben tegengekomen vandaag en een andere dag, ik weet niet meer wanneer, maar dat ik die reacties zo mooi,leuk, genuanceerd, adviserend, aanmoedigend en begripvol vind en overigens heel erg cool ... Vandaar een virtueel bloemetje ~~@

  4. #19
    Muthadalil

    Reacties
    119
    04-04-2008

    Gebedsruimte regelen kan een vergaderruimte zijn of een rustruimte, of anders sadjada meenemen en onder een trap ofzo bidden of ik een grote opslagruimte. Zoiets heb je altijd wel.
    Volgens Ibn Mas'ud [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft de Boodschapper van Allah [Salla Allaahu ‘alayhi wa salam] gezegd: “De gelovige is nooit iemand die de mensen aanvalt, die ze beledigd, die grof is of grove woorden gebruikt.” (Saheeh Bukhari)

  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    708
    30-05-2006

    Citaat Geplaatst door Rood79 Bekijk reactie
    Ameen op je dou'a broeder,

    Ik had het inderdaad anders moeten neerzetten dan ik heb bedoeld.

    Het is sterk broeder als je onderweg stopt om je gebeden te verrichten.

    Dan kun je nog een zwak Imaan hebben, maar dat getuigt van een sterk Imaan.

    Dat je op andere zaken misschien minder sterk bent, zegt niet dat je niet sterk bent. Want het vervolmaken van je gebeden is zeer belangrijk en als je dat zo correct in de praktijk kunt brengen, ben je ver.
    Zuster, dat is waarom ik ook als tip aangaf om een goeie omgeving te zoeken. Alhamdoelilah ga ik met broeders om die elkaar hier toe aansporen insha'Allah. En degene die de meeste imaan op dat moment heeft, spoort de anderen aan om dit soort dingen te doen, totdat je het als iets normaals gaat zien.

  6. #21
    MVC Lid

    Reacties
    708
    30-05-2006

    Citaat Geplaatst door naturalwomann Bekijk reactie
    Gebedsruimte regelen kan een vergaderruimte zijn of een rustruimte, of anders sadjada meenemen en onder een trap ofzo bidden of ik een grote opslagruimte. Zoiets heb je altijd wel.
    Klopt zuster, is helemaal niet moeilijk. Je valt niemand lastig met je gebeden en als ze zeggen dat het werktijd kost, dan neem je gewoon minder lang pauze. En voor ruimte heb je altijd wel een bepaalde ruimte in het gebouw waar je kunt bidden! Voor de rest zullen ze echt neit moeilijk doen!

  7. #22
    MVC Lid

    Reacties
    2.526
    21-09-2003

    waar een wil is is een weg. als je het niet probeert zul je het ook niet vinden.

  8. #23
    MVC Premium

    Reacties
    5.156
    05-10-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Ik mag van mijn leidinggevende in een apart kamertje bidden alhamdulillah. Woedoe doen is wel moeilijk, aangezien het kraantje buiten de wc is dus ik moet mijn hijaab uitdoen en alles en dat doe ik liever niet, het is al een keer gebeurd dat mijn collega's mijn haar gingen beschrijven aan de anderen zoiets van zonde om weg te stoppen enz. Tot dhohr gebed drink ik bijna niks om niet naar de wc te hoeven en 'assr bid ik thuis, dat red ik nog makkelijk.

  9. #24
    MVC Lid

    Reacties
    74
    18-05-2008

    Salaam allemaal,

    Shokran voor jullie reacties. Het heeft me echt aan het denken gezet. Ik denk erover om toch een andere baan te nemen. Meteen een mooie gelegenheid om ergens anders 'opnieuw' te beginnen. Mocht het zover komen zal ik het insch'Allah tijdens het sollicitatiegesprek al aankaarten. Weet ik meteen of ik de baan geschikt voor me zal zijn of niet.

    Ik ben zeker ook nog zwak in mijn imaan, maar ik weet dat het op tijd bidden echt ongelofelijk belangrijk is. Dus daar wil ik insch'Allah echt mee beginnen.

    Da3aw m3aja!

    Shokran.

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    60
    20-01-2004

    Citaat Geplaatst door Ld007 Bekijk reactie
    Salaam allemaal,

    Hoe kun je als je full time werkt toch op tijd bidden. Hoe doen jullie dat? Of halen jullie alles na het werk in?

    Alvast bedankt
    Akhi Bilende (Jazaak Allah u Khayran) heeft eigenlijk alles al gezegd wat er gezegd kan/moet worden. Ik kan daar verder weinig aan toevoegen.

    Ik kan je wel vertellen hoe ik het heb aangekaart op mijn werk, misschien dat het je op een idee brengt. Het scheelt dat ik een maand geleden pas ben begonnen hier. Ik heb gelijk op de eerste of tweede dag aan een collega die mij in moest werken gevraagd of er een ruimte is waar ik ong. 5-10 min per dag gebruik van kan maken voor het verrichten van het gebed. Zij wist niet precies hoe ze moest reageren, maar zei daarna dat dat wel mogelijk moet zijn. Zij heeft het toen zelf bij ons direct leidinggevende aangekaart (wat precies mijn bedoeling was) en zij gaf aan dat ik gewoon een bordje met 'niet storen' op een deur moest plakken zodra ik in gebed was. De 10 minuten hoef ik ook niet te compenseren want vrijwel al mijn collega’s roken. Ik had ook een hele andere reactie verwacht maar Sub7anAlllah het is gewoon zo ontzettend meegevallen. Zelfs de Jumu3a kan ik gaan bidden maar dat moet ik wel compenseren.

    Voor istinjaay gewoon een flesje water meenemen en wudu gewoon bij de toilettafel. Hier heb je wasbakken in de wc dus dat scheelt, maar in andere situaties gebruik ik meestal gewoon de gehandicaptentoilet. Daar zit alles in een ruimte.

    Als het op de tijdstip van het gebed niet lukt, weet dan dat als je een salaat voor de volgende salaat hebt gebeden, je nog op tijd bent. Beter is het natuurlijk om het op die tijdstip te bidden, maar als dat niet lukt dan heb je dus nog de ruimte tot het volgende gebed. Kijk hoe makkelijk het voor ons is gemaakt.

    Mijn advies, gewoon vragen dus.
    Als dit universum in zijn miljoenvoudige orde en precisie het resultaat van een blind toeval zou zijn, dan is dat net zo geloofwaardig als wanneer een drukkerij explodeert en alle druklettertjes weer op de grond terecht komen in de voltooide en foutloze vorm van het woordenboek. ... Albert Einstein

  11. #26
    Bijna Lid

    Reacties
    352
    29-04-2008

    ik heb ook aangekaart op mijn werk(ministerie) dat ik graag een gebedsruimte wil. na een tijdje kreeg ik de EHBO/KOLFRUIMTE toegewezen als gebedsruimte...wat bleek ik was niet enige binnen ons ministerie die daar behoefte aan had,er waren ook andere gelovigen(dus niet moslims) die die vraag hadden gesteld.

    ik heb echter niet veel ruimte voor de wassing....maar met wal creativiteit lukt he....en ja ik maak ook gebruik van het flesje.

    daarnaast weet ik dat er een wet bestaat die een bedrijf/instelling die een bepaald aantal (vaak grote ondernemingen)werknemers in dienst heeft VERPLICHT IS een gebedsruimte beschikbaar te stellen.

  12. #27
    browneyedbeast

    Reacties
    3.414
    27-11-2002

    Citaat Geplaatst door Bilende Bekijk reactie
    Woedoe doe ik gewoon in de 'badkamer'. Want het kraantje is buiten de toilet en daar doe ik dan gewoon woedoe. En als ik in de auto zit is het afhankelijk van waar ik naar toe ga. Als het tijd is voor Assr en ik kom over een kwartier thuis aan, dan bidt ik thuis omdat het meer Khoesjoe (concentratie) geeft, maar als ik weet dat ik anders ASsr veels te laat ga bidden, dan stop ike rgens en dan ga ik buiten bidden bij een pompstation ofzo.

    En dit klinkt voor sommigen misschien extreem, maar het gebed is één van de belangrijkste pilaren in de Islam. En je dient zorgvuldig met je gebed om te gaan. Dus waar je ook bent, je dient je gebeden gewoon goed en op tijd uit te voeren. En weet dat het gebed het eerste is waar je over ondervraagd zal worden op de Dag der Opstanding.

    mashaallah.

    en extreem is het helemaal niet !

    If you are, you breath. If you breath, you talk. If you talk, you ask. If you ask, you think. If you think, you search. If you search, you experience. If you experience, you learn. If you learn, you grow.If you grow, you wish. If you wish, you find.If you find, you doubt. If you doubt, you question.If you question, you understand. If you understand, you know.If you know, you want to know more…And if you want to know more, you are ALIVE


  13. #28
    Muthadalil

    Reacties
    119
    04-04-2008

    Citaat Geplaatst door Bilende Bekijk reactie
    Klopt zuster, is helemaal niet moeilijk. Je valt niemand lastig met je gebeden en als ze zeggen dat het werktijd kost, dan neem je gewoon minder lang pauze. En voor ruimte heb je altijd wel een bepaalde ruimte in het gebouw waar je kunt bidden! Voor de rest zullen ze echt neit moeilijk doen!
    Nee zeker niet, ik heb gewoon gezegd dat ik er tijdens werktijd hooguit 2x 5 minuten tussenuit moet voor het gebed zoals de anderen ook rookpauzes hebben etc. In het begin kijken ze misschien een beetje raar omdat ze het niet snappen, maar dat hoeft van mij ook niet want daarvoor zijn de meeste Nederlanders niet ontvankelijk, zolang ik maar weet waarom ik het doe.

    Wat ik doe is een sjaal of dunne sadjaada meenemen, en zodra het gebedstijd is dan zoek ik een lege vergaderruimte en dan ga ik even bidden. Woudou hebben we een douche voor.

    Walaahi alles kan geregeld worden, als je maar sterk in je schoenen staat en weet waarom je het doet en je niet laat weerhouden door mensen die je niet snappen.

    Gair inshaa Allaah
    Volgens Ibn Mas'ud [Radhiya Allahu ‘anhu] heeft de Boodschapper van Allah [Salla Allaahu ‘alayhi wa salam] gezegd: “De gelovige is nooit iemand die de mensen aanvalt, die ze beledigd, die grof is of grove woorden gebruikt.” (Saheeh Bukhari)

  14. #29
    MVC Lid

    Reacties
    52
    30-06-2006

    Salaam allen,

    Ik ben jaloers geworden op degene die tijdens hun werk kunnen bidden, maar dat kan niet als je les geeft voor de klas. Ik moet de drie dagen dat ik werk de gebeden samen voegen anders is het onmogelijk.

    Gair inshallah.

  15. #30
    MVC Lid

    Reacties
    146
    30-09-2002

    Citaat Geplaatst door Bent Bekijk reactie
    Salaam allen,

    Ik ben jaloers geworden op degene die tijdens hun werk kunnen bidden, maar dat kan niet als je les geeft voor de klas. Ik moet de drie dagen dat ik werk de gebeden samen voegen anders is het onmogelijk.

    Gair inshallah.

    Soebhanalah oeght.....is er niet de mogelijkheid om in je klas te bidden terwijl je de leerlingen aan het werk zet?
    Of is dit niet toegestaan?
    Ghair.
    Que sera whatever will be........