1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    74
    18-05-2008

    Op tijd bidden

    Salaam allemaal,

    Hoe kun je als je full time werkt toch op tijd bidden. Hoe doen jullie dat? Of halen jullie alles na het werk in?

    Alvast bedankt

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    708
    30-05-2006

    Nooit alles inhalen! Elk gebed heeft zijn tijd en elk gebed dient op tijd gebeden te worden. Ik heb dat toen ook met mijn projectmanager besproken en ik heb aangegeven dat ik mijn gebeden op tijd MOET doen en dat ik Salaat Djoemoe'a verplicht in de moskee moet bidden. En ik heb daar toestemming voor gehad. Dus als het bijvoorbeeld tijd is voor duhr dan loop ik rustig richting een kamertje die ik speciaal heb gekregen om mijn gebeden te doen!

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    74
    18-05-2008

    Shokran,

    waar doe je el woodoe?

    En wat als je bijvoorbeeld in de auto zit of iets dergelijks?

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    708
    30-05-2006

    Citaat Geplaatst door Ld007 Bekijk reactie
    Shokran,

    waar doe je el woodoe?

    En wat als je bijvoorbeeld in de auto zit of iets dergelijks?
    Woedoe doe ik gewoon in de 'badkamer'. Want het kraantje is buiten de toilet en daar doe ik dan gewoon woedoe. En als ik in de auto zit is het afhankelijk van waar ik naar toe ga. Als het tijd is voor Assr en ik kom over een kwartier thuis aan, dan bidt ik thuis omdat het meer Khoesjoe (concentratie) geeft, maar als ik weet dat ik anders ASsr veels te laat ga bidden, dan stop ike rgens en dan ga ik buiten bidden bij een pompstation ofzo.

    En dit klinkt voor sommigen misschien extreem, maar het gebed is één van de belangrijkste pilaren in de Islam. En je dient zorgvuldig met je gebed om te gaan. Dus waar je ook bent, je dient je gebeden gewoon goed en op tijd uit te voeren. En weet dat het gebed het eerste is waar je over ondervraagd zal worden op de Dag der Opstanding.

  5. #5
    Terug Actief

    Reacties
    1.252
    30-03-2008

    Citaat Geplaatst door Bilende Bekijk reactie
    Woedoe doe ik gewoon in de 'badkamer'. Want het kraantje is buiten de toilet en daar doe ik dan gewoon woedoe. En als ik in de auto zit is het afhankelijk van waar ik naar toe ga. Als het tijd is voor Assr en ik kom over een kwartier thuis aan, dan bidt ik thuis omdat het meer Khoesjoe (concentratie) geeft, maar als ik weet dat ik anders ASsr veels te laat ga bidden, dan stop ike rgens en dan ga ik buiten bidden bij een pompstation ofzo.

    En dit klinkt voor sommigen misschien extreem, maar het gebed is één van de belangrijkste pilaren in de Islam. En je dient zorgvuldig met je gebed om te gaan. Dus waar je ook bent, je dient je gebeden gewoon goed en op tijd uit te voeren. En weet dat het gebed het eerste is waar je over ondervraagd zal worden op de Dag der Opstanding.
    is er geen moskee in de buurt?
    Wanneer één deur sluit, wordt een andere geopend; maar vaak kijken we zo betreurd naar de gesloten deur dat we niet zien welke er voor ons open gaan.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    708
    30-05-2006

    Citaat Geplaatst door ShereenIslam Bekijk reactie
    is er geen moskee in de buurt?
    Voor het gewone duhr gebed? Nope, is op een industrieterrein.

  7. #7
    --

    Reacties
    3.783
    16-12-2007

    Citaat Geplaatst door Bilende Bekijk reactie
    Nooit alles inhalen! Elk gebed heeft zijn tijd en elk gebed dient op tijd gebeden te worden. Ik heb dat toen ook met mijn projectmanager besproken en ik heb aangegeven dat ik mijn gebeden op tijd MOET doen en dat ik Salaat Djoemoe'a verplicht in de moskee moet bidden. En ik heb daar toestemming voor gehad. Dus als het bijvoorbeeld tijd is voor duhr dan loop ik rustig richting een kamertje die ik speciaal heb gekregen om mijn gebeden te doen!
    Salam alaikom wa rahma thalla y wa barakato broeder,

    Subhannalah, jij bent echt een voorbeeld voor mij.
    Dat heb je echt goed geregeld met je baas, ik denk dat je wel een uitzonderlijke baas hebt, maar het komt gelukkig voor.

    Werk je bij een klein of groot bedrijf ?

    Allah y houwnek, Gair Insallah.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    74
    18-05-2008

    Salaam,

    Het zou mooi zijn als alle werkgevers die ruimte zouden bieden. Is er een alternatief als dat niet het geval is? Mag je dan bijvoorbeeld ook met een 'steen' el woodoo doen en bijv. in je auto of iets dergelijks bidden?

    Bovenstaande klinkt misschien een beetje sullig, maar ben ook echt benieuwd naar andere alternatieven ( als die er uberhaupt zijn).

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    708
    30-05-2006

    Citaat Geplaatst door jhd Bekijk reactie
    Salam alaikom wa rahma thalla y wa barakato broeder,

    Subhannalah, jij bent echt een voorbeeld voor mij.
    Dat heb je echt goed geregeld met je baas, ik denk dat je wel een uitzonderlijke baas hebt, maar het komt gelukkig voor.

    Werk je bij een klein of groot bedrijf ?

    Allah y houwnek, Gair Insallah.
    Broeder, ik werkte bij een groot bedrijf, ben daar nu alweer gestopt. Maar het was een groot bedrijf en daarvoor heb ik bij een klein bedrijf gewerkt. En bij beiden heb ik gewoon geregeld dat ik kon bidden. Weet je wat het is broeder. Dat merk ik echt. Als jij iets doet voor Allah, dan maakt Allah het gemakkelijk voor jou. Ik heb alhamdoelilah bij het begin toen ik net was aangenomen gewoon gevraagd van, hé het is toevallig nu gebedstijd is er misschien ergens een plek waar ik zou kunnen bidden. En toen hebben zij een kantoortje voor mij geregeld waar ik ieder keer mijn gebed kon doen. En voor het vrijdagsgebed heb ik de afspraak gemaakt dat ik een uur weg blijf en dat die uur van mijn salaris wordt afgehouden. Dan vonden ze het niet erg.

    Je moet je nooit druk maken om baas of collega's, want soebhan'Allah juist als je dit soort dingen gewoon vraagt en eerlijk over bent zullen zij jou waarderen als mens omdat je gewoon voor jezelf en je religie opkomt. Daarnaast is het een kans om da3wa te doen, want ze zullen je dan geregeld dingen vragen van, waaorm bidt je 5 keer per dag en wordt je nou echt uitgehuwelijkt etc.. En dat is dan een kans voor jou om gelijk jou verhaal te doen over onze prachtige religie!

    Moge Allah het gemakkelijk maken voor jou beste broeder in alles wat je in leven zal doen omwille van Allah, en moge Allah jou en ons allemaal de hoogste rang in het paradijs geven!

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    708
    30-05-2006

    Citaat Geplaatst door Ld007 Bekijk reactie
    Salaam,

    Het zou mooi zijn als alle werkgevers die ruimte zouden bieden. Is er een alternatief als dat niet het geval is? Mag je dan bijvoorbeeld ook met een 'steen' el woodoo doen en bijv. in je auto of iets dergelijks bidden?

    Bovenstaande klinkt misschien een beetje sullig, maar ben ook echt benieuwd naar andere alternatieven ( als die er uberhaupt zijn).
    Zuster ik wil geen fatwa's of iets dergelijks geven. Wat ik in ieder geval wel weet is dat als er ergens water is, het verboden voor jou is om tayamoem te doen. Dus je dient dan gewoon woedoe met water te doen. En bidden in de auto zuster is denk ik ongemakkelijk. Je kunt het beste met je leidinggevende praten en kijken of ze iets voor je kunnen doen. Als er tapijt op je werk is dan kun je altijd wel ergens een plekje vinden om te bidden. Al is het op je eigen werkplek. En zoneit dan gewoon lekker ergens op de grond. In de auto raad ik zeer zeker af, omdat het ongemakkelijk is en omdat het je concentratie tijdens het gebed verpest. Zuster als jij een stap richting Allah zal nemen dan zal Allah het voor jou gemakkelijk maken. Dus probeer gewoon echt iets op je werk voor elkaar te krijgen! Het valt uiteindelijk altijd wel mee!

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    83
    12-10-2007

    Citaat Geplaatst door Ld007 Bekijk reactie
    Salaam allemaal,

    Hoe kun je als je full time werkt toch op tijd bidden. Hoe doen jullie dat? Of halen jullie alles na het werk in?

    Alvast bedankt
    Salaam,

    We hebben op ons werk een gebedsruimte, alhamdolillah. Naast de ruimte zijn wc's waar je eventueel woedoe kunt verrichten.

    Heb je het aangekaart bij je leidinggevende?


    Sanakhoodu ma3arikana ma3hum
    Wa sanamdi djimo3an narda3hum
    Wa nu3eedul 7aqqal mugtasaba
    Wa bi kullil quwwati nadfa3hum!!!


  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    5.615
    12-10-2002

    Citaat Geplaatst door Ld007 Bekijk reactie
    Salaam allemaal,

    Hoe kun je als je full time werkt toch op tijd bidden. Hoe doen jullie dat? Of halen jullie alles na het werk in?

    Alvast bedankt

    Gewoon op werk bidden als het niet kan stoppen met werken. Een man is verplicht om te werken en toch moet hij zijn gebed op tijd verrichten, laat staan een vrouw die helemaal niet verplicht is om te werken.

  13. #13
    --

    Reacties
    3.783
    16-12-2007

    Citaat Geplaatst door Bilende Bekijk reactie
    Broeder, ik werkte bij een groot bedrijf, ben daar nu alweer gestopt. Maar het was een groot bedrijf en daarvoor heb ik bij een klein bedrijf gewerkt. En bij beiden heb ik gewoon geregeld dat ik kon bidden. Weet je wat het is broeder. Dat merk ik echt. Als jij iets doet voor Allah, dan maakt Allah het gemakkelijk voor jou. Ik heb alhamdoelilah bij het begin toen ik net was aangenomen gewoon gevraagd van, hé het is toevallig nu gebedstijd is er misschien ergens een plek waar ik zou kunnen bidden. En toen hebben zij een kantoortje voor mij geregeld waar ik ieder keer mijn gebed kon doen. En voor het vrijdagsgebed heb ik de afspraak gemaakt dat ik een uur weg blijf en dat die uur van mijn salaris wordt afgehouden. Dan vonden ze het niet erg.

    Je moet je nooit druk maken om baas of collega's, want soebhan'Allah juist als je dit soort dingen gewoon vraagt en eerlijk over bent zullen zij jou waarderen als mens omdat je gewoon voor jezelf en je religie opkomt. Daarnaast is het een kans om da3wa te doen, want ze zullen je dan geregeld dingen vragen van, waaorm bidt je 5 keer per dag en wordt je nou echt uitgehuwelijkt etc.. En dat is dan een kans voor jou om gelijk jou verhaal te doen over onze prachtige religie!

    Moge Allah het gemakkelijk maken voor jou beste broeder in alles wat je in leven zal doen omwille van Allah, en moge Allah jou en ons allemaal de hoogste rang in het paradijs geven!
    Salam alaikom broeder.

    Ameen.
    Jij bent echt een moslim met een sterk Imaan.
    Je hebt helemaal gelijk, als je eerlijk over komt en je doet een stap richting Allah swt, dan neemt Allah swt ook een stap richting jouw, dan wordt het nog makkelijker voor je als moslim zijnde.
    Kijk hoe Allah swt het makkelijk voor je heeft gemaakt om op het werk je geloof te kunnen versterken, Subhannalah.

    Broeder ik neem jouw gewoontes mee in het dagelijks leven, Insallah.
    Shoukran voor alles !

    Moge Allah swt jouw beschermen tegen de bestraffingen van het graf, en op de Dag Der Opstanding schaduw en rust geven naast Zijn Troon.

  14. #14
    Amatun li laah

    Reacties
    61
    11-08-2008

    interessant

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    708
    30-05-2006

    Citaat Geplaatst door jhd Bekijk reactie
    Salam alaikom broeder.

    Ameen.
    Jij bent echt een moslim met een sterk Imaan.
    Je hebt helemaal gelijk, als je eerlijk over komt en je doet een stap richting Allah swt, dan neemt Allah swt ook een stap richting jouw, dan wordt het nog makkelijker voor je als moslim zijnde.
    Kijk hoe Allah swt het makkelijk voor je heeft gemaakt om op het werk je geloof te kunnen versterken, Subhannalah.

    Broeder ik neem jouw gewoontes mee in het dagelijks leven, Insallah.
    Shoukran voor alles !

    Moge Allah swt jouw beschermen tegen de bestraffingen van het graf, en op de Dag Der Opstanding schaduw en rust geven naast Zijn Troon.
    Amien broeder, barakalahu feek voor je mooie doe'a. MAar ik kan je vertellen broeder dat ik geen moslim ben met een sterke imaan. Ik hoop dat ik uberhaupt een moslim ben tegenover Allah , want we zijn helaas zwak geschapen en wij zijn dus gemakkelijk zondig bezig. En ik heb helemaal geen sterke imaan broeder, dat kan ik je garanderen. Ik ben heel erg zwak, maar bepaalde dingen moeten gewoon gebeuren, want dat zijn basis dingen. Zoals het gebed die je bijvoorbeeld verplicht op tijd dient te doen en mits het mogelijk is ook nog verplicht voor je is in de moskee. Ik hoop daarom ook broeder dat het alles gemakkelijk voor je gemaakt zal worden en dat je gewoon op je werk het gebed zult kunnen doen. Het geeft je ook een goed gevoel om te weten dat je ej gebeden op tijd kunt doen op je werk. Anders zou je met tegenzin gaan en uiteindelijk zal je daar dan toch moeten stoppen. Werk komt en gaat, maar je goede daden zullen insha'Allah voor altijd in je graf meegenomen worden!