1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    79
    05-09-2002

    Exclamation Mag een vrouw een huwelijksaanzoek doen in de Islam?

    Zoals een man in de islam het recht heeft om een goede vrouw te kiezen, heeft de vrouw ook het recht een goede man te kiezen.
    Een man die haar eer gaat beschermen, vriendschappelijk met haar gaat leven en haar belangen gaat behartigen.
    Een vrouw is het van het grootste belang een goede keuze te maken om haarzelf (zichzelf) en haar geloof niet in gevaar te brengen.
    Bij de keuze heeft het voorrang te kijken of de partner een goede moslim of moslima is. De verantwoording van de keuze is bij de vrouw en haar ouders of voogd.
    In geval dat de vrouw een partner kiest die geen goede moslim is, dan hebben de ouders of de voogd de plicht niet met het voorgenomen huwelijk in te stemmen.
    Het is dus toegestaan voor een moslima een goede moslim ten huwelijk te vragen, als zij ziet dat hij in staat is aan zijn verantwoording te voldoen.

    Hadith van Buchari en Muslim:
    In de tijd van de Profeet (SAWS) kwam een vrouw naar hem (SAWS) toe en bood zichzelf ten huwelijk aan hem (SAWS) aan.
    Zwijgend en lang stond zij voor de Profeet (SAWS), een metgezel die zag dat de Profeet (SAWS) geen belangstelling had, zei:"O Profeet (SAWS), huw haar aan mij indien U geen belangstelling hebt."
    De Profeet (SAWS) vroeg hem:"Heb je een bruidsschat?"
    "Nee...", antwoordde de metgezel.
    De Profeet (SAWS) zei hierop:"Ga kijken of je misschien iets hebt, een ring van ijzer (misschien) wellicht."
    "Nee, ik heb niets", antwoordde de metgezel.
    "Ken je dan iets van de Qoer'an uit je hoofd?"
    "Ja", zei de metgezel, "ik ken die en die soerah uit mijn hoofd."
    De Profeet (SAWS) zei daarop:"Ik heb je gehuwd voor je kennis van de Qoer'an."


    ina Allah ma3a asa-birien

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    65
    15-05-2002

    salam !!!

    Ik wilde ffe reageren op jouw vraag namelijk of een vrouw een huwelijksaanzoek mag doen. Ik moet je wel eerst complimenteren voor de hadith die je daar aanhaalt maar ken je ook de levensloop van de profeet saws en dan heb ik het specifiek over de tijd dat hij 25 was. Ik zal je in het kort vertellen wat er toen gebeurde. Hij ging trouwen dat weten we allemaal met Khadija ra, maar wie vroeg wie ten huwelijk? Jij mag het zeggen dan heb je je eigen vraag beantwoord.
    "De wereld is een gevangenis voor de gelovige en een paradijs voor de ongelovige"

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    17
    16-09-2002

    ik denk natuurlijk khadija het was maar ik dacht dat hij haar ten huwelijk heeft gevraagd

  4. #4
    MVC Premium

    Reacties
    521
    15-05-2002

    MVC Premium MVC Premium
    inderdaad dat wilde ik ook antwoorden,
    khadija heeft hem ten huwelijk gevraagd.

    het is hallal en geoorlooft hoor meid, dus ga dat ventje maar vragen!!!!
    <

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    247
    10-11-2001

    Selim heeft een adequate antwoord

    Jazaki Allah Gayran
    dat is de antwoord , maar Khadija (radia Allahoe 3anha)
    heeft het gedaan op een perfect manier
    grt

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    79
    05-09-2002

    Selim, zoals anderen al hebben gezegd, Khadija, (radia Allahou 3anha). Het was geen vraag voor mij. Maar meer een soort vraag in het algemeen.
    Ach, het mag, het is geoorloofd, maar mits de partner een moslim is in hart en nieren.
    groetjes
    ina Allah ma3a asa-birien

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    247
    10-11-2001

    de Islaam kent geen antwoorden die met volgens mij begint ..
    volgens de Koraan , of volgens de soenna
    en moet de argumentaties uit de Koraan of ui de soenna[hadtih]

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    2.249
    28-05-2002

    As Salaam Aleikoem Wr Wb

    Khadija de moeder van de gelovigen (moge Allah tevreden met haar zijn), de eerste vrouw van de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) zelf de stap genomen om met de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) te trouwen. Ze stuurde een vrouw naar de profeet om hem te vragen of hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) met haar wilde trouwen.

    Als iemand vind (man of vrouw) vindt dat desbetreffende broeder/zuster een geschikte persoon voor hem/haar is, kunt u hem/haar middels een brief of een vriendin of andere manieren die niet in tegenspraak zijn met de religie zijn. Een manier bijvoorbeeld die niet is toegestaan is het zich afzonderen met die broeder/zuster zonder mahrem in een plek waar niemand is.

    De profeet (Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: “Iedereen die in Allah en de laatste Dag gelooft mag nooit alleen met een vrouw zijn, want anders zal satan de derde persoon (blijken te) zijn.” Overgeleverd door Ahmed

    Wa Aleikoem as Salaam
    O, gij die gelooft! Vermijdt in het algemeen verdenking want achterdocht is een zonde. En spionneert niet, noch belastert elkander. Lust iemand onder u het vlees van zijn dode broeder? Gij verafschuwt het zekerlijk. Vreest Allah voorzeker, Allah is Berouwaanvaardend, Genadevol. 49.12

  9. #9
    BORN TO BE A MUSLIM

    Reacties
    275
    12-06-2002

    salaam 3llikoem ogtie fi dien,

    tuurlijk mag dat ogtie, je weet zelf over khadija die met onze profeet getrouwed is sws dat ze hem vroeg, zij deed dat niet direct maar liet het iemand voor haar doen...
    stel dat ik een mashallah van een broedert zie, en ik wil met hem treouwen om mijn 50 procent van mijn dine kompleet te maken dan stuur ik iemand naar hem toe om het te vragen ogtie waarom niet wij in de islam vinden dat niet genant
    De profeet (vzmh) heeft gezegd:
    "Houdt u niet bezich met veel gepraat zonder Allah te gedenken, want veel praten zonder de herinnering aan Allah verhardt het hart en de persoon die zich het verst van Allah bevindt, is degene met een hart van steen."

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    79
    05-09-2002

    teleboutique, vraagme af waarom we onderscheid daar in moeten maken. Staat het in de koran? Zoja , waarom zouden we nog onderscheid moeten maken.
    ina Allah ma3a asa-birien

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    2.249
    28-05-2002

    Origineel gepost door teleboutique
    Wat ik bedoel is dat bijvoorbeeld de sa7aba voor de openbaring alcohol dronken. Pas na de openbaring werd dit verboden. Dus als je daden wilt beoordelen moet je daden die na de openbaring hebben plaatsgevonden beoordelen.

    Maar dit is mijn simpele mening, weet niet of het klopt.
    As Salaam Aleikoem

    Sluit me hier bij aan Teleboutique.

    Heb nog gezocht over of het in de Koran staat, ook mijn kennis is daar omtrent niet toereikend.
    Wel zijn er Hadiths over bekend maar letterlijk kon ik het niet vinden in de Koran.

    Wa Aleikoem as Salaam
    O, gij die gelooft! Vermijdt in het algemeen verdenking want achterdocht is een zonde. En spionneert niet, noch belastert elkander. Lust iemand onder u het vlees van zijn dode broeder? Gij verafschuwt het zekerlijk. Vreest Allah voorzeker, Allah is Berouwaanvaardend, Genadevol. 49.12

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    4.096
    18-01-2008

    Toen de vrouw nog aanzoeken deed ...

  13. #13
    SIA(M) Alhamdoelilah

    Reacties
    3.045
    18-02-2004

    wat een wanhoop zeg