1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    5
    13-01-2004

    Question ziekte en bijgeloof

    Haai allemaal!
    Ik ben studente psychologie en heb de volgende opdracht gekregen. Ik moet van "een cultuur" de bijgeloven omtrent ziekte en genezing onderzoeken en daar een mooi verhaaltje over schrijven. (zeg maar gerust verhaal, 12 pagina's!). Ik heb voor de Marokkaanse cultuur gekozen en zit een beetje over het internet te surfen.

    Ja. :verdomme:

    Ik begrijp er dus echt helemaal niks van! Djinns? Het boze oog?? :watte?:
    Begin zo langzamerhand een beetje in paniek te raken en weet niet meer waar ik moet beginnen.
    Wie weet waar ik betrouwbare en bruikbare informatie kan vinden over dit onderwerp?Wie zou mij wat over zijn/haar bijgeloven kunnen vertellen? Wie is wel eens genezen door middel van een ritueel, gebaseerd op bijgeloof? Wie heeft uberhaupt IETS ZINNIGS over het onderwerp te melden??
    Ik weet dat ik hier hele algemene vragen stel, maar kweet niet eens de juiste vragen te stellen!
    Wie helpt mij????

    Alvast bedankt!

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    2.252
    04-06-2003

    Re: ziekte en bijgeloof

    Origineel gepost door uuuuhm
    Haai allemaal!
    Ik ben studente psychologie en heb de volgende opdracht gekregen. Ik moet van "een cultuur" de bijgeloven omtrent ziekte en genezing onderzoeken en daar een mooi verhaaltje over schrijven. (zeg maar gerust verhaal, 12 pagina's!). Ik heb voor de Marokkaanse cultuur gekozen en zit een beetje over het internet te surfen.

    Ja. :verdomme:

    Ik begrijp er dus echt helemaal niks van! Djinns? Het boze oog?? :watte?:
    Begin zo langzamerhand een beetje in paniek te raken en weet niet meer waar ik moet beginnen.
    Wie weet waar ik betrouwbare en bruikbare informatie kan vinden over dit onderwerp?Wie zou mij wat over zijn/haar bijgeloven kunnen vertellen? Wie is wel eens genezen door middel van een ritueel, gebaseerd op bijgeloof? Wie heeft uberhaupt IETS ZINNIGS over het onderwerp te melden??
    Ik weet dat ik hier hele algemene vragen stel, maar kweet niet eens de juiste vragen te stellen!
    Wie helpt mij????

    Alvast bedankt!
    ga naar een islamitische site of boeken verkoper..daar hebben ze zeker ook boeken over djin en boze ogen shit.

  3. #3
    ConFu$eD LiD

    Reacties
    157
    26-12-2003

    Als je misschien wat specifieker bent, kan ik je misschien wel helpen..

    Wil je nu informatie over 'het boze oog' (=Shor) of waarom sommige mensen dat doen en erin geloven??

    I AM BACK ON TRACK PEOPLE !


  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    5
    13-01-2004

    Dank jullie wel voor jullie reacties, excuus dat ik niet snel kon reageren (heb thuis geen internet). Wat ik mijn vraagstelling waarschijnlijk wordt:
    Leeft het geloof in djinns en het boze oog nog onder marokkaanse jongeren in NL? Na natuurlijk te hebben uitgelegd wat dit dan inhoudt! Daar heb ik inmiddels wel wat literatuur over gevonden, maar het is mij nog niet duidelijk of en hoe het nog leeft onder de jongeren. Wie zou mij daar iets over kunnen vertellen?
    Dank jullie wel!

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    126
    20-02-2002

    Je kan informatie winnen bij Islamatische boekhandels, ze verkopen boeken zowel over shor en bijhorende rituelen over onze cultuur, (het is best bekend onder de Marokkanen) of je kan rondom je omgeving naar informatie vragen, er zijn zeker mensen die zoiets hebben meegemaakt.

    Je kan het ook op de volgende sites proberen:

    www.clubmar.nl
    www.magreb.nl
    www.marokko.pagina.nl

    veel succes,liefs Rania
    ""Gij Ziet De Mens Maar Kent Hem Niet,"' Gij Kent Hem, Maar Doorgrond Hem Niet''

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    5
    13-01-2004

    Dank je wel voor je reactie, Rania!
    Ik heb ook zeker in mijn omgeving rondgevraagd, maar merk wel dat men niet heel snel zijn ervaringen vertelt. Jammer, want die vind ik juist zo interessant!
    Liefs, Nannie

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    338
    19-05-2002

    salaam
    je kunt toch ook enquetes houden,dus vragen stellen aan de mar.jeugd van tegenwoordig en dan een conlusie trekken. Het het is geen bijgeloof te bestaat echt ,dus mijn antwoord heb je al

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    5
    13-01-2004

    Das een goed idee, thanx! Ja, dat het geen bijgeloof is, daar ben knu wel achter, stom dat het nog steeds als topicnaam zo staat..... Je moet het me maar vergeven, toen had ik er nog niks over gelezen.....
    Ja dus bij deze mijn volgende verzoek: Als je dit leest zou je dan ajb de volgende vraagjes even willen beantwoorden?
    1. In hoeverre werd er vroeger bij jou thuis over djinns en het boze oog verteld?
    2. Heb je zelf weleens iets meegemaakt?
    3. Heb je het nu nog regelmatig met vrienden/vriendinnen over dit onderwerp?
    Dankje, Nannie

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    5
    13-01-2004

    Dank je wel voor je reactie!
    Ik heb er veel aan!
    Groetjes

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    1.942
    21-07-2007

    Citaat Geplaatst door abdel76 Bekijk reactie
    Salamo alaikoum,

    Hoe kom je erbij dat "djinns" en "het boze oog" bijgeloven zijn?

    Ja vind ik ook, dit heeft nml. zowiezo niks met geloven te maken het is een feit dat het bestaat, is jammer genoeg alleeen niet in tastbare zin te "bewijzen". Ik denk ook dat alle volken wel weten dat dit er is alleen de Nederlanders natuurlijk weer niet, want wat weten zij nou eigenlijk over dit soort dingen als ze geen ervaringen hebben. Ze denken vaak dat ze verstand hebben over hoe het in het leven eraan toe gaat, maar ze kunnen gaan dromen daarover. Psychologie dat is pas bullshit, ja Nederlanders weer hè, die denken dat alles psychisch is, waarschijnlijk omdat zij zelf op deze gebied eigenlijk het zwakste zijn, maarja!!! Bij Nederlanders moet je alles kunnen bewijzen en denken dat de aarde alles is